vyön käyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja riqu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
34
Onko olemassa jotain lopullista totuutta vyön käytöstä? Osa sanoo että ei kannata käyttää koska tukilihaksisto heikkenee, osa sanoo että jos meinaa vielä 20v päästä treenata niin vyötä kannattaa käyttää paljon.

Itse olen käyttänyt vyötä aina kyykyssä ja vedossa ja nyt olen myös alkanut käyttämään kulmasoudussa (lämmittelysarjoja lukuunottamatta)

Ja vatsat treenaan kerran viikossa kovaa mm. istumaan nousuilla(lisäpainot), jalannostot(lisäpainot), rutistuskoneella ja voimapyörällä. Eikö tukilihaksisto saa muka tässä tarpeeksi ärsykettä?

Nimenomaan maksiminostoissa ja raskaimmissa sarjoissa kannattaa käyttää vyötä. Ei joka sarjassa.

Kato ihme, jos mää olisin tän threadin tehny, niin oltaisi jo yhdessä tunnissa jauhetta 25 sivuu tästä asiasta. Minä käytän vedossa, kyykyssä, Hack-kyykyssä ja kulmasoudussa ja vain kovemmissa sarjoissa.

Minulla ei ole kokemusta painojen kolistelusta 20 vuotta, mutta mielestäni mentäessä lähimaille maksimeja kyykyssä & vedossa, vyön käyttö alkaa olla fiksua. Perusteluna tälle ainakin vyön tuoma tukevuus nostoon = turvallisuutta & vammojen ennalta ehkäisyä. Ainakin itsellä vyö tuo kyykkymaksimiin noin 10 kiloa lisää, kunhan vain oppii käyttämään vyötä hyödyksi.

Nimenomaan mitä PikkuT sanoi, että vyötä kannattaa opetella käyttämään.
Itse käytänyt tähän asti yleensä mavessa, tukea antamassa ja ehkäisemässä vammoja, mutta pikkuhiljaa myös kyykyssä alkanut hyödyntämään vyötä...

Nimenomaan maksiminostoissa ja raskaimmissa sarjoissa kannattaa käyttää vyötä. Ei joka sarjassa.

Olen pitkälti samaa mieltä, joskin suosittelisin tekemään ne raskaimmatkin sarjat ilman vyötä. Vyön tehostahan ei ole mitään todisteita (suuntaan tai toiseen), joten sen varaan ei paljon kannata laittaa. Vyön vaikutus tukilihaksiin ei ole mitenkään merkittävä (ts. sitä ei ole) vaan pikemminkin sen huono vaikutus suoritustekniikkaan on oikea ongelma. Liian moni käyttää väärin. Kun (väärät)paikat kipetytyy, otetaan vyö avuksi, vaikka todellisuudessa pitäisi tekniikkaan parantaa.

Vyö on hyvä lisävarmistus maksimeissa, mutta treeneissä sen voisi jättää suosiolla pois

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tukilihaksistolle annettava ärsyke on kyllä aivan eri tyylistä jos verrataan raskaita perusliikkeitä eristäviin tukilihaksistoa treenaaviin liikkeisiin. Kumpaakin saatetaan tarvita mutta ainakin itse painotan huomattavasti enemmän tukilihaksiston treenamista raskailla perusliikkeillä.

Vyön käyttö antaa usein aiheetonta turvan tunnetta nostoihin, varsinkin kokemattomille nostajille. Voimanostossa vyön käyttö on varmasti tarpeellista ja nostajat osaavat sitä varmasti oikein hyödyntääkin. Body-tyylisessä treenauksessa ja varsinkin kokemattomilla nostajille en vyön käyttöä suosittelisi. Tärkeämpää on mielestäni treenata se tukilihaksisto siihen kuntoon, ettei esimerkiksi kyykyssä se ole ensimmäinen pettävä osa vaan jaloista loppuvat voimat ensin. Samalla tapaa se selkä saadaan rikki oli vyö päällä tai ei kun tukilihaksistosta loppuvat totaalisesti voimat ja tästä huolimatta suoritusta jatketaan varsinkaan kun sitä vyötä ei osata oikein käyttää.

Eipä tuu käytettyä. Miten ihmeessä sitä pitäs ees käyttää, että saa johonkin kyykkyynkin 10kg lisää? Joskus kokeillu, eikä se ei tunnu ku olevan tiellä vaan..

Ei vyöllä ole tarkoitus saada lisää painoa tankoon vaan välttää vammoja. Vyöllä ei ole myöskään tarkoitus korvata huonoa tekniikkaa. Eikös tästä ole jo jauhettu täällä usemmankin threadin verran?

Minä käytän vyötä mavessa, kyykyssä ja kulmasoudussa ja joka sarjassa, myös lämmittelyissä. Vyön oikeaoppinen käyttö kaipaa myös hieman harjoitusta, joten siksi käytän sitä myös lämmittelyissä.

Vyön poisjättämiselle en näe mitään syytä.

viimesessä sarjassa mavessa ja kyykyssä, sekä kulmasoudussa jos siltä tuntuu.
Ite käytin alussa aina vyötä mavessa ja kyykyssä ja jumankekka ku ekaa kertaa kokeilin ilman, tuntu että kroppa repee. vyön kanssa ei saa sitä ihanaa tunnetta kun tuntuu että lihat repiää mavea tehdessä.

Itsellä on selkä sen verran huonossa kunnossa että esim kulmasoutu olisi tuskaa ilman vyötä. En käytä tosin vyötä kyykyssä, ja mavessakin "raskaissa" sarjoissa. Ilman vyötä jäisi kulmasoutu tekemättä.

Vyön käyttö antaa usein aiheetonta turvan tunnetta nostoihin, varsinkin kokemattomille nostajille. Voimanostossa vyön käyttö on varmasti tarpeellista ja nostajat osaavat sitä varmasti oikein hyödyntääkin. Body-tyylisessä treenauksessa ja varsinkin kokemattomilla nostajille en vyön käyttöä suosittelisi. Tärkeämpää on mielestäni treenata se tukilihaksisto siihen kuntoon, ettei esimerkiksi kyykyssä se ole ensimmäinen pettävä osa vaan jaloista loppuvat voimat ensin. Samalla tapaa se selkä saadaan rikki oli vyö päällä tai ei kun tukilihaksistosta loppuvat totaalisesti voimat ja tästä huolimatta suoritusta jatketaan varsinkaan kun sitä vyötä ei osata oikein käyttää.

Tämän paremmin en olisi osannut asiaa ilmaista, tiukkaa asiaa joka sana :worship:

... eikä voimanostajienkaan kannata käyttää vyötä ns. joka sarjassa, vaan enempi säästeliäästi IMO.

siis en minä itse ainakaan yritä vyöllä paskaa tekniikkaa korvata. tekniikat ovat kunnossa ilman vyötä ja vyön kanssa, tuskin kukaan oikeesti kuvittelee että kun on vyö päällä ja niin kireellä kun saa ni voi kyykätä /mavettaa miten tykkää

kyllä se vaan tukevoitta niin paljon kyykkyä kun kunnolla ottaa ilmat ja jännittä vatsalihakset oikein kunnolla vyötä vasten

Harvemmin sitä vyötä osataan oikein käyttää, varsinkaan aloittelijat. Itse muistan ku alkuaikoina vedin keuhkot täyteen ilmaa ja vatsan sisään ja vyö niin kireälle kuin menee :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom