Vyön käyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lappari
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
niin kun aika moni jo sano että raskaissa painoissa kannattaa käyttää ettei satu vahinkoa, mutta ei kevyemmissä sarjoissa ja painossa koska paikat vahvistuu paremmin ilman vyötä.
eikä sitä vyötä ihan kuristus kireyteen kannata pistää.
(ja sama homma rannesiteitten kanssa)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Muuten..mitä eroo on voimannosto- ja bodaus vyöllä? tyhmä kun oon :lol2: crosstrainerissa kun oli molemmat eri hintaan...

Vapaasielu sanoi:
Muuten..mitä eroo on voimannosto- ja bodaus vyöllä? tyhmä kun oon :lol2: crosstrainerissa kun oli molemmat eri hintaan...

Bodaus- tai treenivyö ei ole yhtä leveä edestä, eli leveä osa peittää vain selän. Voimanostovyö taas on koko mitaltaan leveä ja tasapaksu, eli se tukee paremmin. Toisaalta voimanostovyö voi olla hieman epämukavampi käyttää, sillä vyön reunat painavat esim. kyykätessä kylkiin.

Willie sanoi:
Bodaus- tai treenivyö ei ole yhtä leveä edestä, eli leveä osa peittää vain selän. Voimanostovyö taas on koko mitaltaan leveä ja tasapaksu, eli se tukee paremmin. Toisaalta voimanostovyö voi olla hieman epämukavampi käyttää, sillä vyön reunat painavat esim. kyykätessä kylkiin.
kiitoksia tiedosta... :)

Olen itse käyttänyt semmoista perjaatetta, että ainakun painot menevät yli oman kehonpainon niin käytän vyötä paitsi nyt tietysti jossain ylätaljassa jne. missä ei ole vaaraa alaselälle, mutta esim. mavessa, penkissä, kyykyssä ja alataljassa tämä perjaate toimii itsellä

Vapaasielu sanoi:
eräs miekkonen sano et vyötä pitäs käyttää mavessa ainakin aina kun raudan määrä menee 30kg yli oman painon..totta? sallilla jossa käyn on pari vyötä joita kaikkisaa käyttää..saan pistettyyn ne alaselän kohalle kireelle mutta kun liikettä rupee tekemään niin ne muljahtaa siitä paljon ylemmäs eikä tue enää :wall: ..mikä neuvoksi? pitäisikö ostaa oma vyö ja tehä siihen parit reijät lisää vai tulisko turha ostos? kyykyssä ainakin isommilla raudoilla tuntuu et alaselkä räjähtää..tekniikka on kunnossa..

Esimerkiksi kyykätessä, ei vyötä kannata vetää aivan kireälle, sillä silloin keskivartalokorsetti ei pääse toimimaan normaalisti, ja vatsa-/selkälihasten luontainen tuki jää puuttumaan. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että kun seisot rentona, on sopiva kireys sellainen, että saat käden ujutettua vyön ja vatsalihasten väliin!

Kun sitten lähdet kyykkämään niin vatsalihakset sekä alanselän lihakset jännittyvät, jonka seurauksena nostovyö "tukevoituu"!

Flesh sanoi:
Esimerkiksi kyykätessä, ei vyötä kannata vetää aivan kireälle, sillä silloin keskivartalokorsetti ei pääse toimimaan normaalisti, ja vatsa-/selkälihasten luontainen tuki jää puuttumaan. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että kun seisot rentona, on sopiva kireys sellainen, että saat käden ujutettua vyön ja vatsalihasten väliin!
Kun sitten lähdet kyykkämään niin vatsalihakset sekä alanselän lihakset jännittyvät, jonka seurauksena nostovyö "tukevoituu"!
kyllähän vatsalihakset saa jännitettyä muutenkin kuin pullistamalla vatsaa. mulla ainakin jää kyllä vyö liian löysälle jos sinne käden saa väliin se käsi menee sinne sitten ala-asennossakin.

Miten kukakin tykkää käyttää vyötä. Itse suosin sitä, että koko treenin ajan pidetään vyötä alaselän ympärillä. Pitää alaselkää lämpinänä, eivätkä paikat revähdä niin helposti.

Voimannostovyö on leveämpi vissiinki, ja bodaus taas ohuempi...

Mahtaakohan huono ryhti olla hyvä syy vyön käyttöön, ainakin kyykyssä tuntuu kovilla raudoilla, taino siis ihan normi raudoilla kipua selän ojentajassa ja alaselässä kun päästää tangon telineeseen? Ja olisiko syytä käyttää vyötä, kun muutenkin menee ihan normaalissa elämässä alaselkä jotenkin "pumppiin", esim. työntäessä jotain, tai kauan seisoessa hyvässä ryhdissä?

topi sanoi:
kyllähän vatsalihakset saa jännitettyä muutenkin kuin pullistamalla vatsaa. mulla ainakin jää kyllä vyö liian löysälle jos sinne käden saa väliin se käsi menee sinne sitten ala-asennossakin.

Ei vyötä tietenkään kannata jättää liian löysälle, vaan sopivan tiukalle niin, että vatsalihakset pääsevät kuitenkin toimimaan normaalisti. Lähinnä tuolla nyrkkisäännöllä (=käden "ujuttaminen" vyön ja vatsan väliin) kai pyritään juuri siihen, että vyötä ei vedetä liian tiukkaan, kun ollaan rentona.

Tiedän kyllä, että jotkut vetävät vyön melko kireälle, enkä voi sanoa, että se olisi väärin. Jokainen tekee asiat tavallaan!

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen katsellut nyt kahta eri voimanostovyötä, toinen 10mm paksuinen ja toinen 8mm. Tuosta ohuemmasta sanotaan että soveltuu paremmin penkkipunnerrukseen, mutta onko näillä nyt käytännössä eroa kumman ostaa? Hintakin on sama, joten ei senkään perusteella voi edullisempaa valita.

Ja molemmat ovat nahkaa. Niin ja semmoinen vielä että tuo vyötärön mitta, kannattaako vetää napaa sisään kun mittaa, että tulee varmasti tarpeeksi napakka vyö?

Epätietoinen kysyy?

Sattuiskohan joku tietään minkälaisesta vyöstä saisin parhaan tuen/edun treenatessa, joka ei kuormittais painetta alavatsaan/nivusiin kun molemmilta puolilta leikattu nivustyrä 2007 ja 2014..ettei enään tulis.. Lääkäriki kehotti että hanki vyö nyt kun alat leikkauksen jälkeen taas treenaan..??

eiks tyrät oo hoidettu jo niillä verkoilla, joten ei pitäis olla mahdollista, et ne uusis..
jaa nii jos heti leikkauksen jälkeen.. no sit ehkä voin ymmärtää.

eiks tyrät oo hoidettu jo niillä verkoilla, joten ei pitäis olla mahdollista, et ne uusis..
jaa nii jos heti leikkauksen jälkeen.. no sit ehkä voin ymmärtää.

Kyl se tyrä voi pulpahtaa sieltä verkosta huolimatta jos on sopiva aukko. Tietty mikäli vyötä käyttää joka liikkeessä kyykyssä esimerkiks, kannattaa tehdä niitä tasapainottavia selän lihaksia erikseen, kun ne ei hirveesti kehity/vahvistu jos on vyö aina ympärillä.

Jahaa, hyvä tietää...Joo näin mieki oon kuulu että ei net verkotkaan 100 prosenttisia ole. Nyt ku olen päättäny että hommaan jonkulaisen vyön tukemaan muutenki niin mikähän mulle sopis parhaiten? onko niissä minkälaisia hyötyjä/haittoja? semmonenki vielä että minkä kaikkien liikkeiden kans kannattaa käyttää, täältä oon lueskellu ja nähny että ainaki kyykyssä, mavessa ja penkissä porukka käyttää..?

Onkos muilla koskaan ilmennyt samaa, aimakin omalla kohdalla näin massa painoitteisempana ihmisenä nion kun pääsee kyykyssä pohjaan niin maha jää purituksiin vyön reunaa vasten ja sehän tekee kipeää toki. Tuo siis silloin jos vyö esim navan kohdilla, jos pallean päällä niin homma ok mutta taitaa olla liia ylhäällä vyö silloin?

Aloitan kyykkyni aina 60kg:sta ja nostan portaittain 20kg korotuksilla työsarjoihin. Vyö tulee yleensä mukaan jo tokassa sarjassa eli 80kg:ssä. Maksimi 160@90kg, nyt 145@80kg. Tykkään aina aika-ajoittain kyykkäillä myös voimapainotteisesti, mutta yleensä kyykky on mulle jalkatreeneissä vain ikäänkuin esiväsytys ja keskityn siinä vain reisillä tekemiseen vaikka nousisinkin johonkin 3x90% sarjoihin. En näe syytä miksi vyön käyttöä tulisi vältellä tai ottaa vasta työsarjoissa tms. verrattuna sen etuihin. Keskivartaloa kun pystyy monella muullakin tavalla vahvistamaan. Vyön välttelyn ymmärtäisin vain sillä että kohdehenkilö kisais jossain sellaisessa voimalajissa jossa vyö olis kyykyssä kielletty apuväline.

En käytä nykyään enää vyötä kyykyssä, koska en koe sitä tarvitsevani. En käytä vyötä mavessa enkä staattisissa pidoissakaan. Vahvistuu keskivartalo näin paremmin.

Onkos muilla koskaan ilmennyt samaa, aimakin omalla kohdalla näin massa painoitteisempana ihmisenä nion kun pääsee kyykyssä pohjaan niin maha jää purituksiin vyön reunaa vasten ja sehän tekee kipeää toki. Tuo siis silloin jos vyö esim navan kohdilla, jos pallean päällä niin homma ok mutta taitaa olla liia ylhäällä vyö silloin?

Laitat vyön vähän löysemmälle ja menet kyykkyasentoon ilman tankoa tai painoja. Säädät sen siellä ala-asennossa hyvän tuntuiseksi, nouset ylös ja kiristät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom