Vyön käyttö treenissä ja vanha välilevyongelma

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itsehän treenaan niin pienillä raudoilla tällä hetkellä etten vyön käyttöä harkitse, enemmän tällä hetkellä vikaa löytyy tuolla perse-reisiosastolla joka ilmenee siis ihan puhtaana heikkoutena ja syynä treenaamattomuus. Selänojennuksia otan aina välillä ja voimapyörää teen kerran viikossa, lähinnä tuota jullea kyselin joskos sitä uskaltaisi alkaa kokeilemaan vaikka 2x6x??kg sarjoina tuossa jalkatreenin yhteydessä. Saisi samalla tuo alaselkä vähän totuttelua noille isommillekin raudoille kun vanhat ennätykset olisi tarkoitus rikkoa jossain vaiheessa.
Tuota jullea kannattaa tehä pitkiä sarjoja ja melko pienillä painoilla. Itellä on 4x5-15 sarjat. Riippuu syklin vaiheesta ja mä alan vähitellen lisäämään voimanhakua. Siksi lyhempiä loppusyklissä. Kuitenkin alussa liike on lääkettä ja pitkät sarjat tekee gutaa sinne rangan pikkulihoille.
Selkävammaisena sitte jos jullea tekee, ei tekniikasta tingitä pätkääkään! Ikinä!
Ja sitä selkää EI SAA vääntää kaarelle.

Eikos tuo nyt ole aika universaali sääntö kaikkiin liikkeisiin missä alaselällä on joku rooli :)

On joo, mut jullessa sekä SJMV-liikkeessä tuppaa monella menemään kaarelle. Tossa klassikko esimerkki kuin päin vittuu sen voi tehä. Ja ikävä kyllä lähes aina ku joku tekee salilla noita ni tolta se näyttää. Ilmeisesti sitä opetetaan jopa tekemään noin jossain tilanteissa :wtf:

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBStiffLegDeadlift.html

Totta kyl. Ja lisäisin senverran ettei se selkä saa olla kaarella kumpaankaan suuntaan.
Varmaan ainoana poikkeuksena julle. Siitä on pyöreellä selällä tehtävä variaatio, jota en suosittele tekemään ilman kunnollista opastusta.

Vanhan kansan nostajat neuvoi aikanaan että Aku-tyylillä nostaessa selkä kestää mitä vaan, mutta en itse suosittele politikoillekkaan moista tyyliä.

Mä olen nyt huomannu itelle parhaaksi tehdä tönköllä keskikropalla kaikki pääliikkeet ja pääapuliikkeet..
Perustelen tyylin toimivuuden ekalla kivuttomalla treenikaudella 10:n vuoteen :dance:

Totta kyl. Ja lisäisin senverran ettei se selkä saa olla kaarella kumpaankaan suuntaan.
Varmaan ainoana poikkeuksena julle. Siitä on pyöreellä selällä tehtävä variaatio, jota en suosittele tekemään ilman kunnollista opastusta.

Joo toi nikama-nikamalta-rullaus-julle ei oo kyl mikään joka jampan liike. Ja sitä tuskin tarvitsee/kannattaa tehdä ellei ole jotain terveydellistä/helvetin eksaktia ja vahvaan asiantuntemukseen perustuvaa syytä (esim ammattiurheilija)..

Kyllä nuille nikama nikamalta selän ojennuksille/julleille/vedoillekkin on paikkansa. Mutta mikäli ei tiedä mitä on tekemässä tai edes miksi on niitä tekemässä, kannattaa ne tosiaan suosiolla mielummin nuissa tapauksin jättää tekemättä kokonaan.

edit. esim. tuossa Jäätävän linkissä oleva suorin jaloin vetely menee mielestäni juuri tuohon rullaavan kategoriaan, vaikkei kyllä siihenkään mikään malliesimerkki ole. Tuossa nimen omaan on tarkoitus aktivoida kunnolla selän ojentajat, eikä niinkän takareisi-pakara settiä kuten normi suorin jaloin/romanialaisessa mavessa.

Kyllä nuille nikama nikamalta selän ojennuksille/julleille/vedoillekkin on paikkansa. Mutta mikäli ei tiedä mitä on tekemässä tai edes miksi on niitä tekemässä, kannattaa ne tosiaan suosiolla mielummin nuissa tapauksin jättää tekemättä kokonaan.

No joo ajatuksena oli se, että ne nikamarullaukset kun voi tehdä suht turvallisesti selänojennustelineessä tai koneessa, kait?

Tossa vielä toinen esimerkki vastaavasta liikkestä samaiselta sivulta, selkä pyöreenä- naturlich :jahas:

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBStraightLegDeadlift.html

Risumies tai joku vois kyl heittää jonkun linkin tosta nikamarullauksesta julletyyliin tangolla, olis ihan itelle tarvetta. Mikä kyseisen liikken oikea nimi mahtaa olla? Suomeks? Englanniks?

Etsippä nimellä seated goodmorning, löytyy niin rullaten kuin suoralla selälläkin tehtyjä versioita.

Nuo rullaten tehdyt ei sitten ole mitään "massaliikkeitä" vaan enempi ns. terapeuttisia harjoituksia vammojen ennaltaehkäsiyyn ja/tai niiden hoitamiseen.

On joo, mut jullessa sekä SJMV-liikkeessä tuppaa monella menemään kaarelle. Tossa klassikko esimerkki kuin päin vittuu sen voi tehä. Ja ikävä kyllä lähes aina ku joku tekee salilla noita ni tolta se näyttää. Ilmeisesti sitä opetetaan jopa tekemään noin jossain tilanteissa :wtf:

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBStiffLegDeadlift.html

Hyi vittu! Tunsin kuinka mun 3. ja 4. alanikaman välissä pullisteli pelkästään katsomalla tota Exrx:n SJMV:n teko-ohjetta :wtf:

Niin ja kokeilin tänään aamulla maven perään jullea 3x10 kevyillä painoilla, täytyy sanoa et julle tuli jäädäkseen mun treeniohjelmaan, aivan mahtava fiilis koko pers-sektorissa ja selässä :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mites toi romanialainen mave? Onko selkävaivaisen liikkeitä?
Riippuu selkävaivasta.
Jos selän puolesta pystyy tekemään, ni mikä jottei. Tekniikka on taas se tärkein.
Jos ei kipuilematta pysty tekeen, ni läpiveto ja ghr on sitte korvaavana liikkeenä ihan ok.

Vinkki: Mä teen korokkelta maastavetoja melko paljon ja laskut hitaasti mukaillen sjmn:n liikerataa.
Tää on tehny gutaa selälle.

Ei toimi kaikilla, mutta kokeile..

Riippuu selkävaivasta.
Jos selän puolesta pystyy tekemään, ni mikä jottei. Tekniikka on taas se tärkein.
Jos ei kipuilematta pysty tekeen, ni läpiveto ja ghr on sitte korvaavana liikkeenä ihan ok.

Vinkki: Mä teen korokkelta maastavetoja melko paljon ja laskut hitaasti mukaillen sjmn:n liikerataa.
Tää on tehny gutaa selälle.

Ei toimi kaikilla, mutta kokeile..
Mikäs toi läpiveto o?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom