Vyön käyttö treenissä ja vanha välilevyongelma

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eli itsellä on lievä välilevynpullistuma jostain vuosien takaa, joka kuitenkin keskivartaloharjotteilla saatu fysioterapiassa hallintaan. Oon kuitenkin aatellut ottaa tollasen voimanostovyön käyttöön kahteen liikkeeseen viikossa eli kyykkyyn ja maveen/SJMV joita molempia tulee kerran viikkoon tehtyä.

Onkos muilla välilevyongelmaisilla ollut apua vyöstä?

Kaikkihan aina meuhkaa et sitä vyötä ei sais käyttää koska keskikroppa kuihtuu liiallisen tuen takia.

Ilmeisesti tällasten vammojen kanssa sen pitäs olla OK. Itellä meinaa tuntunu kyykyssä jotain pientä tuntemusta alaselässä yleensä, mut tänään ku kokeilin ihan vittuilun vuoks salilla sellasta paksua voimanostovyötä ni alaselkä oli täysin kivuton. Lisäks olin tehny samalla painolla jo neljää sarjaa alle ja viimeseen ku laitoin vyön ni tuntu vähän kevyemmältä eli tod. näk. vyö oli oikein päälläni... Ja ne sarjapainot oli tänään alle satasen eli mistään suurista romuista ei ollu kyse...

Meikäläisellä on kans ollut aika paljon selkäprobleemia. Pamahti välilevy joku puolitoista vuotta sitten ja samalla löytyi vähän muutakin syntymästä asti ollutta häikkää selästä. Mulla on myös parit nikamavälit höllentyneet aika paljon eli olen todella altis välilevynpullistumille. Orastavia pullistumia oli myös muissakin väleissä kuin siinä, joka pääsi pullahtamaan.
Itse käytän vyötä pääasiassa laittaessani (minulle) isoja rautoja pään yläpuolelle; pari kertaa muljunut selkä ykkösnostoissa aika ilkeästi varsinkin vauhti- ja tukkipunnerruksen kanssa, joten tunnen saavani vyöstä niin henkistä kuin fyysistäkin tukea ja turvaa siltä varalta että nosto menee jotenkin pieleen.
Vedoissa ja kyykyissä tulee käytettyä silloin harvoin jos selkä tuntuu erityisen hakatulta ja tunnen kaipaavani sitä pientä lisätukea. Tällöinkin vyö on messissä vain mennessä suurinpiirtein +80% maksimeista ja ylöspäin. Mielestäni on melko turhaa pelätä tuota keskivartalon heikkenemistä vyön myötä jos sen käytön pitää kohtuullisena, eli todellakin käyttää sitä vain silloin kun oikeasti tuntee sitä tarvitsevansa. Jos minulla ei olisi nykyisiä vammojani ja vamma-alttiuttani pyrkisin olemaan ilman vyötä. Henkilökohtaisista mieltymyksistähän se on kiinni, ja osaavat käyttäjät kuulemma saavat vyöllä hieman lisää rautaa tankoon. Kylmä totuushan on se että jos tarvitsee vöitä, pukuja, remmejä, rannetukia, siteitä, trukkia tms. ei ole tarpeeksi vahva nostamaan kyseistä painoa.

Feikki edit: Kunhan provoilen, älkää tulko isot varustenostajat kuristamaan ;)

Se keskikroppa mitään kuihdu. Päinvastoin vyöllä treenaantuu sitä pihviä vatsapaloihin.
Oikein käytettynä vyöllä ja hyvällä ontelopainehallinnalla tulee kroppaan lisää pitoja ja treeniin volyymiä.

Ja taas vahvat lihakset pitää ruodon ryhdissään.

Hitto tuota vyötä. Miten sitä käytetään oikeaoppisesti? Itse vaan pullistin mahaa sitä vyötä vasten niin se tuntui tukevan alaselkää mukavasti. Sen ainoan kerran ku en kokenu tarvitsevani vyötä mavettaessa niin heti selkä paskaks.. voi helvetti. Kannattaa opetella nostaan vyöllä JA ilman.

Minulla on sellainen filosofia, että jos painot ei nouse ilman vyötä, vetoremmejä tai muita apuvälineitä niin sitten sellaista painoa ei nosteta. Vyö voi auttaa ehkäisemään vammoja jos menee koko ajan äärirajoilla. Mutta siitä herääkin kysymys, että onko järkeä vetää koko ajan siellä loukkaantumisen äärirajalla, jos esimerkiksi kyse ei ole kilpailutilanteesta? Voimaa ja lihasta saa ilmankin, tekemällä isoilla painoilla mutta siten, että tekniikka ja muoto pysyy koko ajan kontrollissa eikä mikään osa kehosta anna periksi. Minusta monilla ihmisillä on sellainen käsitys, että tuloksia saa vain vetämällä 110% koko ajan.

Niinno jos vyöllä kasataan heikko kroppa pakettiin, ni silloin menee typeryyden puolelle.
Idea on antaa vatsalihaksille jotain vastaan. On hiukan paljon helpompaa kerätä paineet vyötärölle kun saa sitä vyötä vasten puristaa.

Aika monesti näkee vyön vedettävän hullun raivolla piukkaan ja nostaessa jännitetään vatsa sisäänpäin. Ei siis näin.

Kevyemmin treenatessa minkään ei pitäisi muuttua. Täydet pidot tarvis pitää jo lämmittelyissä.
Ja vyö tulee mukaan siinä vaiheessa, kun ilman tukea ontelopaineiden pito alkaa vaikeutua.

Aika monesti näkee vyön vedettävän hullun raivolla piukkaan ja nostaessa jännitetään vatsa sisäänpäin. Ei siis näin.

Niinno mä en oo varma et osasinko sitä vyötä sit ees käyttää oikeen. Ite meinaan pidin vatsan stabiloinnin ihan normaalisti vetämällä napaa kiinni rankaan syvillä vatsalihaksilla. Kyllähän se pallea sieltä tulee vähän ulospäin ala-asennossa jollon se painuu tiukasti sitä vyötä vasten, eikö? Ilman et mahaa painetaan vyötä vasten?

Eli jos mä teen vyönkäytön väärin niin sillonhan se ei tue mitään eli mun keskiranka tekee sen sama työn kuin ilmankin eli vahvistuu korsetti. Näin ollen sen vyön voisin jättää pois. Ihmettelan vaan miks selkä tuntu ihan vitun hyvältä eilisessä viimosessa suht tiukassa kutosen kyykkysarjassa, vaik mun painot ei mitää kummosii ookkaa..

Niinno mä en oo varma et osasinko sitä vyötä sit ees käyttää oikeen. Ite meinaan pidin vatsan stabiloinnin ihan normaalisti vetämällä napaa kiinni rankaan syvillä vatsalihaksilla.

Juuri väärinpäin. Vyön kanssa juuri pitää painaa vatsaa sitä vasten LUJAA, silloin vasta se vyö tukee ja siten mahdollisesti auttaa nostamaan muutaman lisäkilon.

Itse käytän vyötä joissain liikkeissä, esim. normikyykky, kyykky pohjasta ja niskantakaa vauhtipunnerrus. Noissa liikkeissä se tuntuu auttavan, ainakin jonkin verran. Varmaan myös tuossa vauhtipunnerruksessa jonkin verran pääkopan sisällä tuo vyön apu. Mutta vyö tulee päälle VAIN ja ainoastaan raskaimmissa sarjoissa, eli parissa viimeisessä korkeintaan.

Mutta sitten taas esimerkiksi mavessa en nykyään ikinä käytä vyötä. Itselläni se tuntuu vain häiritsevän, ja saankin ilman vyötä kovimmat raudat ylös(viime keskiviikkona 190kg)

Oma mielipiteeni on että jos vyötä haluaa käyttää niin vain silloin kun nostetaan raskaimmat romut.

Juuri väärinpäin. Vyön kanssa juuri pitää painaa vatsaa sitä vasten LUJAA, silloin vasta se vyö tukee ja siten mahdollisesti auttaa nostamaan muutaman lisäkilon.

Ok no mut sitä mun ongelma on ratkennu eli eilinen vyökokeilun tuoma helpotus oli placeboa. Jatkan ilman vyötä niinkuin ennenkin ja keskityn vielä lisää keskivartalon vahvistamiseen

Mulla vyö ilmeisesti pitää välilevyliukumaa paikallaan, kun ranka kipeytyy ilman vyötä. Pystyn mielestäni käsittelemään paljon suurempia rautoja turvallisemmin vyön kanssa kuin ilman. Valsalvan manööveri pelaa mulla vyön kanssa hyvin ja saan painettuu vatsan hyvin vyötä vasten. Itsellä koko matkalta n. 10 cm levee vyö käytössä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en vyötä käytä juurikin tuon keskivartalon vahvistamisaspektin takia, välilevy vei petiin kolmeksi viikoksi vuonna 2008, fyssarin kuntoutusohjeilla se tuli kuntoon ja myöhemmin kahvakuulailulla sain lisää treenattua tuota keskivartalon lihaksistoa. Mavet ja kyykyt ilman vyötä ja jos tuntuu et keskivartalo pettää niin otan suosiolla pienemmät raudat kehiin.

Ite oon miettiny nyt et uskaltasko tota jullea lähteä tekemään, sais tota alaselkä-perse-takareisi-sektoria aktivoitua ja samalla vahvistettua tukemaan noita kyykkyjä ja vetoja. Muilla välilevyvammasilla kokemusta jullen tekemisestä?

Aloitetaans nyt sitte ihan alusta tämä vyökysymys..

Mikäli kroppa jostainkohtaa antaa periksi, olet jostainkohtaa liian heikko käsittelemääsi rautaan.
Yksinkertaista, eikö totta?

No jos ja kun niitä heikkoja paikkoja löytyy, tehdään mitä? Treenataan heikot paikat kuntoon.

No miten heikot paikat treenataan kuntoon? Kokeillaan apuliikevariaatioita, kunnes löytyy just siihen heikkoon paikkaan lääke ja aletaan hinkkaamaan sitte niitä. Tää on yllättävän yksinkertaista puuhaa.

Kun nyt siinä kyykyssä sitte miettii, että koskas se vyö? Siinä vaiheessa kun vyötärön pito alkaa pehmenemään, eli tekniikka hajoilee ilman. Nyt tossa viimesessä kyykyssä, jossa tekniikka alkoi hajoamaan, olisi pitänyt olla vyö.
Ja kun se vyö on nyt älykkäänä reenaajana otettu mukaan, voi lisätä kuormaa, kunnes tulee seuraava stoppi vastaan..

Alaselkävammaisille (kuten allekirjoittanut) suosittelen selvittämään vammojen aiheuttajan.

Itelle toimivimmat kuntoutusliikkeet on ollu:
-Reverse hypers/läpiveto.
-Selänojennus.
-Julle eri leveyksillä.
-Voimapyörä.
-Vatsa ylätaljassa kuntopalloa vasten rullaten.
-Si-nivelten liikkuvuusvoimistelut.

Pitäis itsekin malttaa laittaa se vyö hieman löysemmälle ja juurikin painaa vatsaa sitä vyötä vasten. Eilenkin viimeiseen mave-sarjaan aattelin koittaa pistää vyön vähän normaalia kireemmälle, jos saisi jotain apuja. Vaikutti vaan sen, että ei kai tullut kunnolla jännitettyä keskivartaloa ja nyt selkä/lantio saatanan kipee :(

t
Niinno mä en oo varma et osasinko sitä vyötä sit ees käyttää oikeen. Ite meinaan pidin vatsan stabiloinnin ihan normaalisti vetämällä napaa kiinni rankaan syvillä vatsalihaksilla. Kyllähän se pallea sieltä tulee vähän ulospäin ala-asennossa jollon se painuu tiukasti sitä vyötä vasten, eikö? Ilman et mahaa painetaan vyötä vasten?

Eli jos mä teen vyönkäytön väärin niin sillonhan se ei tue mitään eli mun keskiranka tekee sen sama työn kuin ilmankin eli vahvistuu korsetti. Näin ollen sen vyön voisin jättää pois. Ihmettelan vaan miks selkä tuntu ihan vitun hyvältä eilisessä viimosessa suht tiukassa kutosen kyykkysarjassa, vaik mun painot ei mitää kummosii ookkaa..

Ihan kauhian mielellään en lähtis vetää napaa sisään jos voimaharjoittelusta puhutaan.
Enkä suosittele muillekkaan samaa.

Aloitetaans nyt sitte ihan alusta tämä vyökysymys..

Mikäli kroppa jostainkohtaa antaa periksi, olet jostainkohtaa liian heikko käsittelemääsi rautaan.
Yksinkertaista, eikö totta?

No jos ja kun niitä heikkoja paikkoja löytyy, tehdään mitä? Treenataan heikot paikat kuntoon.

No miten heikot paikat treenataan kuntoon? Kokeillaan apuliikevariaatioita, kunnes löytyy just siihen heikkoon paikkaan lääke ja aletaan hinkkaamaan sitte niitä. Tää on yllättävän yksinkertaista puuhaa.

Kun nyt siinä kyykyssä sitte miettii, että koskas se vyö? Siinä vaiheessa kun vyötärön pito alkaa pehmenemään, eli tekniikka hajoilee ilman. Nyt tossa viimesessä kyykyssä, jossa tekniikka alkoi hajoamaan, olisi pitänyt olla vyö.
Ja kun se vyö on nyt älykkäänä reenaajana otettu mukaan, voi lisätä kuormaa, kunnes tulee seuraava stoppi vastaan..

Alaselkävammaisille (kuten allekirjoittanut) suosittelen selvittämään vammojen aiheuttajan.

Itelle toimivimmat kuntoutusliikkeet on ollu:
-Reverse hypers/läpiveto.
-Selänojennus.
-Julle eri leveyksillä.
-Voimapyörä.
-Vatsa ylätaljassa kuntopalloa vasten rullaten.
-Si-nivelten liikkuvuusvoimistelut.

Itsehän treenaan niin pienillä raudoilla tällä hetkellä etten vyön käyttöä harkitse, enemmän tällä hetkellä vikaa löytyy tuolla perse-reisiosastolla joka ilmenee siis ihan puhtaana heikkoutena ja syynä treenaamattomuus. Selänojennuksia otan aina välillä ja voimapyörää teen kerran viikossa, lähinnä tuota jullea kyselin joskos sitä uskaltaisi alkaa kokeilemaan vaikka 2x6x??kg sarjoina tuossa jalkatreenin yhteydessä. Saisi samalla tuo alaselkä vähän totuttelua noille isommillekin raudoille kun vanhat ennätykset olisi tarkoitus rikkoa jossain vaiheessa.

Tuossa nyt kannattaa kuiten ihan ensi alkuun selvittää, mitä kukakin tuolla navan sisäänvedolla missäkin tilanteessa tarkoittaa. Kyllä mäkin henk. koht. olen sitä mieltä, että nuo paineet kannattaa ottaa nimenomaan niin, että vedetään se vatsa tiukaksi paketiksi. Mutta tuohan nyt ei sitten meinaa mitään stomach vacuumia ym. lankkuihin kuuluvaa navan rankaan kiskomista sanan varsinaisessa merkityksessään, vaan nimenomaan sen keskikropan tiukaksi vetämistä.

Näin siis ilman vyötä treenaillessa. Vyön kanssa treenailuun en kantaa ota, kun en sitä harrasta enkä kenelekkään opastakaan. Ne käyttää, ketkä sen hallitsee ja kokevat siitä hyötyvän. Olipa se hyöty sitten vammojen ennaltaehkäisy, niiden kanssa treenailun mahdollistaminen tai lisääntynyt rautamäärä tangossa. Tai no näyttäähän vyötärö toki aina kapiammalta kun vetää vyön oikein tiukalle :D

t

Ihan kauhian mielellään en lähtis vetää napaa sisään jos voimaharjoittelusta puhutaan.
Enkä suosittele muillekkaan samaa.

Tuossa nyt kannattaa kuiten ihan ensi alkuun selvittää, mitä kukakin tuolla navan sisäänvedolla missäkin tilanteessa tarkoittaa. Kyllä mäkin henk. koht. olen sitä mieltä, että nuo paineet kannattaa ottaa nimenomaan niin, että vedetään se vatsa tiukaksi paketiksi. Mutta tuohan nyt ei sitten meinaa mitään stomach vacuumia ym. lankkuihin kuuluvaa navan rankaan kiskomista sanan varsinaisessa merkityksessään, vaan nimenomaan sen keskikropan tiukaksi vetämistä.

Joo tarkotin just tota risumiehen viittaamaa vatsan tiukaksi paketointia.

Noh, itselläni on treenatessani ollut jakomielitautinen suhtautuminen vyöhön. Kompromissiksi olen itseni kanssa sopinut, että jalat saa olla vähän selkää edellä, mutta vyö laitetaan vasta kun painoja on niin paljon että "on pakko". Keskikeho vahvistuu, kun vyötä ei käytä aina, ja toisaalta saa kuitenkin vetää myös jalat loppuun, eikä jää siitä kiinni, että selkä pettää.

Vatsan jännittämisessä vyön kanssa tai ilman voi ajatella sitä, miten valmistautuisit siihen, että joku lyö nyrkillä mahaan, eikä saa mennä ilmat pihalle. Ei siis varsin pullistus eikä laihistus.

Vatsan jännittämisessä vyön kanssa tai ilman voi ajatella sitä, miten valmistautuisit siihen, että joku lyö nyrkillä mahaan, eikä saa mennä ilmat pihalle. Ei siis varsin pullistus eikä laihistus.

Juurikin näin! Eli kun pallea nousee ja vatsafileet paksunee on tekniikka oikea.
Eikä sillä ole väliä onko vyö tai ei. Jännitystekniikka on ihan samanlainen muuten, mutta vyötä vastaan jännitettynä saa huomattavasti kovemmat ontelopaineet.

Mutta Raiski, kun joku lyö pakkiin, kannattaa palkeet tyhjätä lyönnin osuessa;) Ei tule palleaan niin paljoa painetta ja hittiä kestää ottaa enempi:evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom