Vyön käyttö treenatessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ESETku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä tykkään käyttää bodyvyötä antamassa vähän tukea oikeestaan aina. Ei sitä suorissa sarjoissa niin tarttis, mutta alaselkä alkaa olla aika kovilla esim. T-soudussa kun tehdään pakkotoistoilla ja tiputuksilla. Jos jotain naurattaa niin sitten naurattaa.

Sen vyön tarkotushan ei sitten ole suojata ketään yhtään miltään. Ainoa suoja on kunnollinen suoritustekniikka. Vyön pointti on pystyä nostamaan enemmän. Jos suunnitelmissa ei ole kilpailla voimailulajeissa vyön kanssa, niin kannattaa treenata ilman.

Sen vyön tarkotushan ei sitten ole suojata ketään yhtään miltään. Ainoa suoja on kunnollinen suoritustekniikka. Vyön pointti on pystyä nostamaan enemmän. Jos suunnitelmissa ei ole kilpailla voimailulajeissa vyön kanssa, niin kannattaa treenata ilman.
Tämä.
Ja todella monet voimanostajat painottavat vyöttömän harjoittelun tärkeyttä, kaikki raakanostajat eivät edes käytä.
Jos keskivartalosta ei löydy voimaa ylläpitämään tervettä alaselkää ilman vyötä kannattaa tarkistaa lantion asento ja syvien vatsalihaksien kunto.

Sen vyön tarkotushan ei sitten ole suojata ketään yhtään miltään.

Näin. Vyötä käyttäessäkin pitäisi edes ymmärtää, miksi sitä vyötä käytetään. Todella usein sitä pidetään vain taikaesineenä, joka pitää selän suorana ja suojelee loukkaantumisilta, vaikka oikeasti sen tehtävä on auttaa saamaan paremmat paineet keskivartaloon, kun vatsan saa jännitettyä vyötä vasten. Jos tätä ei ymmärrä ja niitä keskivartalon lihaksia käytä sen mukaisesti, niin metsään mennään. Noin muuten en näkisi tavistreenaajalla vyön käytöllä tai käyttämättömyydellä olennaista eroa mihinkään suuntaan. Keskivartalo kehittyy vyön kanssakin ja isoja rautoja voi nostaa ilman vyötäkin. Itse teen kaikki nostot ilman, koska en ole menossa kisoihin eikä sillä ole mitään väliä, nostanko omaksi huvikseni ehkä vähän enemmän vyön kanssa kuin vähän vähemmän ilman sitä.

Mä nostan vyön kanssa melko erilailla kuin ilman joten sitä tulee käytettyä vain maven ja kyykyn kovissa sarjoissa. Vyön kanssa tietoisesti kerää paineet vyötä vasten ja ilman sitä jännittää coren tiukaksi paketiksi.

Vyötä tulee kyllä käytettyä SJMV:ssä ja polvilta vedossa. Molemmissa liikkeissä kyllä sikäli tekniikka on kunnossa, että selkä ei pyöristy ja keskivartalo pysyy tiukkana, mutta ilman vyötä alaselkä tulee melkoisen kipeäksi. T-kulmasoudussakin olen joskus vyötä harkinnut, kun hyvän kulman pitäminen on tosi vaikeeta, varsinkin jos SJMV:stä ei ole kuin 1-2 päivää aikaa. Olen muuten kyllä aina ollut siinä uskossa, että vyö myös auttaa pitämään selän suorassa mutta ei se vissiin sitten niin olekaan ja nyt varmaan tulokset romahtaa kun tämä plasebo-vaikutus lakkaa :D

Vyötä tulee käytettyä runsaasti. Tangolla tehtävässä hauiskäännössä (isommilla romuilla), kulmasoudut, sjmv, räkkiveto, vinopenkki (isommat romut) ja pystypunnerrus kp tai smith (isommat roumut), smith- ja hackkyykky.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei enää vyötä mulle ainakaan niin kauan kun kyykky on alle 200. Aikoinaan varmaan hankin itselleni tulevaisuuteen, eli tähän hetkeen, helvetin heikon keskivartalon ylettömällä vyön käytöllä. Nyt se on jäänyt pois ja taistellaan ilman. En saa ikinä keskivartaloa vahvaksi jos paikkaan voiman puutetta vyöllä. Suosittelen kaikille samaa. Olkoon sitten niin että kyykkysarja loppuu selän pettämiseen ennen jalkoja, niin kyllä se siitä korjaantuu. Sama juttu oli kun lopetin vetoremmien käytön. Nyt kun vetää leukoja lisäpainolla tai taljoja, niin ei ole kyllä gripin pettämisestä mitään huolta enää.

Aivan niinkuin ylempi postaus sanoo, vyön käyttäminen on heikkouden paikkaamista. Kilpailevilla kavereilla kisanostoissa ja kovissa reeneissä vyön käyttäminen on tarkoituksenmukaista. Kun tuetaan ennestään vahvaa keskikroppaa, siitä tulee vielä vahvempi.

Aika paljon näkee perusbodarien ja vähän isompienkin ukkojen pitävän aina salilla jonkinlaista vyötä päällä. Itse nakkasin voimanostovyön pois kokonaan reilu kuukausi sitten. En minä ole vyö päällä kentällä, miksi siis käyttää sitä puntilla? Jokaisella varmasti on joku perustelu käytölle/käyttämättömyydelle, minä äänestän "käytä järjen rajoissa".

Jees, sama juttu, joskus tuli käytettyä enempi vyötä, nykyään ei yhtään. Ei kyykyssä ei mavessa. Jos joskus meinaan oikeen kovan ykkösmaksimin riuhtasta ni siinä sitte vyötä, mutta mun mielestä vyötä ei kyl kannata käyttää jatkuvasti.

Oon kerran kokeillut vyötä joka oli tarranauhalla tms. hienolla virityksellä kiinnitettävä. Siinä kyykkyä tehtäessä se helvetin tarranauha sitten antoi periksi ja aukesi. Kyykyn lopettaessa totesin että tämähän on aivan perseestä ja heitin sen nurkkaan.(Saatoin aiheuttaa salikomediaa?) Sen koommin en oo vöihin turvautunut muuta kuin farkuissa.
Vielä kun pääsisi vetoremmeistä eroon Mavea tehtäessä. Eipä se kait muuhun vaikuta kuin sarjojen pituuteen ja varmaan hetkellisesti meneekin vähän pienemmillä painoilla.

Semisti off topicia, mutta vetoremmeistä tuli vielä mieleen, että ne on isommissa sarjoissa melkein pakolliset, kun Elixiassa ja sen kaltaisissa "hyvinvointikeskuksissa" on magnesiumin käyttö kielletty. Ilman mankkua ei kyllä hikinen käsi pysy painavassa tangossa sitten yhtään.

Semisti off topicia, mutta vetoremmeistä tuli vielä mieleen, että ne on isommissa sarjoissa melkein pakolliset, kun Elixiassa ja sen kaltaisissa "hyvinvointikeskuksissa" on magnesiumin käyttö kielletty. Ilman mankkua ei kyllä hikinen käsi pysy painavassa tangossa sitten yhtään.

Saako tuollaisissa paikoissa edes tehdä isoilla romuilla?

No sehän tietysti riippuu siitä, mitä kukin käsittää isoilla romuilla... Eipä mikään estä latomasta tankoon vaikka 250kg, mutta itse kyllän käytän SJMV:ssä vetoremmejä jo vähän yli 100 kg:n jälkeen.

Sjmv ja takaolkapääsoutu ainoita missä tulee käytettyä vyötä, tosin taidan tehdä kummatkin hassulla tekniikalla.

:offtopic:

Elixiassa ja sen kaltaisissa "hyvinvointikeskuksissa" on magnesiumin käyttö kielletty.

Ai on vai? No eipä meikäläistä ole vielä bännätty, enkä ole ainut.

No tuskin isojen romujen nostajat edes haluaa moisiin mestoihin. Harvemmin tuolla Elixialla yli kahdensadan rautoja näkee.

Vyötä tulee käytettyä etukyykyssä ja jalkaprässissä ihan vaan noiden sisuskalujen sisällä pitämiseksi kun on on vähän tuota orastavaa napatyrää. Ei kiinnosta nimittäin yhtään antaa sille tilaa lähteä kasvamaan. Muissa liikkeissä en ole edes ikinä kokeillut.

Suositut

Back
Ylös Bottom