Vyön käyttö treenatessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ESETku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
52
Olen alkanut miettimään vyön käyttöä reenissä. Koska voi alkaa käyttää esim. mavessa? Viimeks kun tein mavea niin viimene sarja jäi kesken, ajattelin et olisko ollut vyöstä apua et olis voinut painetta saanut enemmän keskivartaloon.. Penkissä en näe vyöstä olevan mulle hyötyä, kyykyssä voi olla pieni apu, mutta toi mave jäi askarruttamaan. Kotona mulla on leveä/paksu vyö, sitä en ole kertaakaan vielä käyttänyt..

Vyötä voi alkaa käyttämään koska tahansa, mikäs sen estäisi, mutta pakko sitä ei ole käyttää ikinä. Järkevää se voi olla kaikista kovimmissa sarjoissa ja maksiminostoissa, mutta peruskynis pärjää hyvin ilmankin. Paremmin keskivartalo kehittyy ilman vyötä.

kakskyt vuotta sitten käytin koko ajan, siihen jotenki turtu et se oli päällä jatkuvasti...nyt taas tuntuu et haluu tehdä ilman, mutta joskus tuntuu et siitä voisi olla apua kovissa sarjoissa..niinkuin nyt mavessa ja ehkä kyykyssä, tosin mun kovat sarjat ei välttämättä ole muille kovia :hyper: , voishan sitä nyt illalla ottaa kokeeks vyön mukaan salille ja kokeilla kyykätessä mimmonen vaikutus vai onko ollenkaa..

Kun kerran totuttelee nostamaan ilman vyötä niin ei sitä tarvitse enää. Keskikroppa vahvistuu huikeasti etkä tarvitse niin paljon ylimääräistä vatsatreeniä.

Itellä sattuu selkään treenatessa alaraajoja ja alaselkää. Takapotkukone jostain syystä pahin, mave, kyykky, alaselkää harjoittava kone, polvilta veto.. Mitä enemmän tekee sitä enemmän sattuu ja lepo helpottaa. Vyön hankin ja hintaa 100 € lähemmäs. Kerran olen käyttänyt ja kipua kyllä vähensi. Sen sijaan varsin epämukavahan tuo on... Nyt taas sattui edellinen jalkapäivä selkään sen verran että täytyy varmaan seuraavalla kerralla vanhan miehen vyö laittaa.

Itellä sattuu selkään treenatessa alaraajoja ja alaselkää. Takapotkukone jostain syystä pahin, mave, kyykky, alaselkää harjoittava kone, polvilta veto.. Mitä enemmän tekee sitä enemmän sattuu ja lepo helpottaa. Vyön hankin ja hintaa 100 € lähemmäs. Kerran olen käyttänyt ja kipua kyllä vähensi. Sen sijaan varsin epämukavahan tuo on... Nyt taas sattui edellinen jalkapäivä selkään sen verran että täytyy varmaan seuraavalla kerralla vanhan miehen vyö laittaa.
Onko kireyttä takareisissä, pakaroissa, lonkankoukistajissa?

En ole koskaan oppinut käyttämään vyötä. Joskus kokeilin, mutta ei siitä tullut mitään. Huomasin olympiakisoja katsellessani, että painonnostajat tempaavat toistasataa kiloa suorille käsille käyttämättä vyötä, joten ehkä mä en tarvitse sitä reilun sadan kilon etukyykkysarjoissani.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse käytän koska on noita vammoja useampi. Siis välilevyjä useampi rytkynyt. Käyttö on pakon sanelemaa. Toki vedän lämmittelysarjat ja osan työsarjoistakin ilman vyötä juuri että keskivartalo vahvistuisi. Kovat sarjat vedettävä kyykyissä, mavessa ja SJMV:ssa vyöllä, muuten tyrät rytkyy. Jos siis ei ole vammoja niin kannattaa olla ilman.

Mä oon kolme kertaa kokeillu vyötä. Kaks niistä oli hiekkasäkin kanssa ja kolmannella kerralla tein kyykkyä ja mavea. Hiekkasäkkiä lastatessa siitä oli kyllä selkeesti hyötyä, mut kyykyssä ja mavessa siitä ei ollu yhtään mitään iloa. Johtunee siitä, etten oo tottunu käyttämään sitä siinä ja siksi en ehkä ihan osannut sitä käyttää (vaikka siis periaatteessa osaan kyllä vyötä käyttää, mut käytännössä siitä ei ollu apua). Hiekkasäkin kanssa mulla oli heti ekalla kerralla vyö ni en ollu ehtiny tottumaan mihinkään muuhun.

Onko kireyttä takareisissä, pakaroissa, lonkankoukistajissa?

Totta kai ja niiden venyttäminenkin rauhallisesti jonkun verran kipua lienee helpottava. Samoin fysioterapeutin antamat keskivartaloharjoitteet. Ei riitä kuitenkaan aina, parempi vyö kun että treeni jäisi kesken...

Ite käytän mavessa, koska sattuu yksinkertasesti nii pirusti alaselkää, vaikka tekniikka on kuulemma yksi salin parhaista? Mutta kyykyssä ja kulmasoudussa käytän vain viimeisissä raskaissa lyhyissä sarjoissa isoilla romuilla. Lämpät ja "semiraskaat" sarjat teen kyllä ilman vyötä.

Itse käytän vyötä melkein aina.. Jotkut bodarithan käyttää jo autosta noustessa, ettei keskivartalo levene. :D

Anteeksi nosto, en löytänyt yhtään uudempaa versiota aiheesta! Kannattaako vyötä käyttää jos yrittää hieman korjata tekniikkaansa ja saada selkää selvästi suoremmaksi? Ite ajattelin että siitä olisi mahdollisesti hyötyä, ettei viimesillä toistoilla menis selkä sitten ihan vinoon, etenkin mavessa!

Ei, tekniikan parantamista varten en vyötä käyttäisi. Treenaa sen sijaan pienemmillä painoilla tai treenaa ne syvät vatsalihakset kuntoon niin homma pelittää ja paikat ei prakaa. Selän pyöristymistä vyö ei estä, eikä se myöskään vahvista mitään lihasta. Vyön tarkoitus on tukea vatsalihaksia joiden tehtävä taas on säädellä sitä vatsaontelon painetta ja tukea rankaa. IMO bodaajille vyö on turha poislukien maksimikoitot, voimailiat on erikseen.

Jos korjaat tekniikkaa, niin ottasin ehkä ensimmäisenä sitä rautaa pois enkä lähtisi korjaamaan sitä virhettä vyöllä. Se, että saat vyöstä hyödyn irti mavessa on myös oman harjoittelun takana. Tietysti riippuu taas siitä missä vaiheessa ollaan menossa. Vähän eri asia jos sarjapainot on jo kolmannen satasen puolella.

EDIT: Hidas..

Suositut

Back
Ylös Bottom