Vuorotyö + treeni

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%

jassoo7

🖕🏻
Tässä ajatuksena pistää tällainen thread pystyyn vuorotyössä käyvien ihmisten treeni ohjelmista.
Itse olen askarrellut 2 - jakoista mutta olisiko 3 jakoinen kuitenkin parempi?
Vuorot menee niin että on 3 viikkoon 6 yö vuoroa (yleensä 3 yötä putkeen sit pari vapaata.) ja 6 päivä vuoroa (7.00-21.30 tolta väliltä).
Mietin että kun tossa ei tule levosta säännöllistä eikä siis voi tehdä treeniä joka toinen päivä vaan treenin väli voi olla hyvinkin vaihteleva.
Niin muiden kokemuksia treenistä olisi jees kuulla. :rock:

Tästä on useampikin thread ollut pystyssä, mutta kyllä tuo vuorolaisen treenaus on ihan mahdollista. Täysin omasta motivaatiosta kiinni. Itselläni on a-a-i-i-y-y ja neljä vapaata, eli työpäivät ei ole koskaan samanlaisia ja kierto on ns. katkeamaton, eli tämän viikon tiistaina ollut aamuvuoro voi olla ensiviikolla vapaa.

Teen tällä hetkellä säännöllistä single factor treeniä ma/ke/pe päivinä huolimatta siitä olenko ollut yövuorossa, iltavuorossa vai missä ... ja voin sanoa, että rankkaa on, mutta täysin mahdollista.

Treenijakoisuudessa kannattaa noudattaa sitä yleistä linjausta, eli omaan tasoon ja kokemukseen nähden valita oikea. Jos aloittelet vasta, niin tee yksijakoista kolmesti viikossa jne.

Lepo on todellakin säännöllisen epäsäännöllistä ja välillä nukutaan päivisin, välillä valvotaan 24-26h putkeen ja yleensä mennään pienellä univajeella koko ajan. Treeniajat itselläni on yleisesti ottaen aamusta 9-12 välillä paitsi yövuoropäivinä jolloin käyn ruuhka-aikana kuten tavalliset kuolevaisetkin.

Tänään menen yövuoroon ja huomenna on treenit - ja toinen yövuoro :)

Meitsillä on neljä töitä ja kuus vapaata, hyvin ehtii treenata!

2x12tunnin aamu(klo 07-19) - 24tuntia vapaata - 2x12tunnin yö(klo 19-07) - kuus vapaata.

Vuorotyö on huono tekosyy jättää treenit ;-) Ite painan keskeytyvää 3-vuoroo ja aika hyvin sitä kuitenkin jaksaa treenaa, vaikka duuni on aika fyysistä. 2-3 jakosella oon treenaillu.

Itse suosittelisin 1-jakoista, ellet ole sen verran treenannut että siitä on liian vaikea palautua. Helpointa sovittaa muihin menoihin. Pidät aina treenipäivän jälkeen yhden, kaksi tai kolme lepopäivää, riippuen milloin pääset helpoimmalla töiden ja muun jaksamisen suhteen. Itsellä hiukan helpompi tilanne, eli lukiossa, töissä, autokoulussa samaan aikaan, ja kyllä ne treenit helpoiten 1-jakoisella luonnistu kun ei tullut. "en ole treenannut jalkoja 1,5 viikkoon" tilanteita.

Niin siis ei ole siitä kyse etteikö tulisi käytyä salilla. Mut lähinnä vain sitä kun vedän aika loppuun asti treenin ja sit välillä töitten puolesta tulee niitä 3 pvn treeniputkia et saa viikottaisen treeni määrän treenattua. Ja nyt kun vetää tuolla 2 jakoisella niin ajattelin että olisiko 3 jakoinen sit hieman kevyempi kuitenkin kun 2 jakoisella samat lihasryhmät tulee treenattua huonolla tuurilla ilman lepopäiviä. Et luonnollisesti se on siitä toisesta treenistä kyllä pois.
Tietysti se on paljon mielipide kysymys. Mut ajattelin kysyä muitten kokemuksia kyseisestä teemasta. :)

Epäsäännöllinen 3-vuorotyö ja käyn treenaamassa silloin kun ehdin. Jos on aamuvuoro, treenaan töiden jälkeen. Jos on iltavuoro, treenaan ennen töihin menoa aamupäivällä. Jos on yövuoro, treenaan ennen töihin menoa 18-19 aikoihin. Jos ne työvuorot ei ole epäinhimillisen pitkiä niin kyllä sitä voi treenata ihan miten tykkää, eli siis 1-5 jakoista, viikonpäiviin sidottua tai vapaata. Mun työvuorot on 8-10h ja nukun noin 7-8h/vrk eli aika paljon jää vielä aikaa treeniin ja muuhun vapaa-aikaan :)

jeeees itte oon kans 3-vuaro työssä ja hyvin kerkee reenailla. Aamu viikolla töitte jälkeen yössä siin ennen töihin menoo ja sama peli illassa.

jeeees itte oon kans 3-vuaro työssä ja hyvin kerkee reenailla. Aamu viikolla töitte jälkeen yössä siin ennen töihin menoo ja sama peli illassa.

Sama homma. Saa mut aina ihmettelemään kuinka se voi olla hankalaa. Treenit vetää silloin kun on vapaata aikaa ja safkat syön aina samassa kaavassa riippumatta mihin aikaan herään. Aamupala ajat vaihtelee esim. klo. 6, 10 tai 15. Muut ateriat siitä sitte eteenpäin tasasin väliajoin.

ite kans 5-vuoro työsä (a a,i i,y y) ja enpä oo huomannu että ois reenit sen raskaampia..tosin ei tää työ mitää fyysisesti raskasta oo.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
eipä vuorotyö mullekaan mikään ongelma, vaikkapa 2 treeniä viikonlopulle ja 2 viikolle jos ei muuten jaksa. jos siis keskeytyvä vuorotyö.

itellä työt on vuorokausi rytmillä. 2.5 vrk töitö ja 2.5 vrk vapaata..ei haittaa treeniä..en usko että semmosta työtä löytyy ettei voi reenata jos muita harrastuksia ei ole-

Itellä epäsäännöllinen 3-vuorotyö ja fyysisestikkin raskasta, mutta hyvinpä jaksan treenata 4-jakoisella ja kun on yövurot katon syömiset niin että sen yhden vuorokauden sisässä tulee syötyä sama määrä kuin muullonkin, kellonajat vaan vähän erit.. Dietillä olikin hauskaa kun yövuoropäivinä aamuaerobise oli joskus kolmen aikaan päivällä kun heräilin :lol2:..
Kyllä treenit onnistuu sovittaan vuorotyöläisenkin elämään jos halua löytyy!! :)

Vuorotyö taitaa olla minulle ongelma. olen tässä juurikin kolmenviikon sairaslomalla ylikunnon takia, vituttaa ku piti lopettaa reeni vähäksi aikaa. paino on tippunut 2viikossa n.4kiloa. Pitää hommata päivätyö että saa levähtää paremmin. Eniten vituttaa ku paita ei enää pahemmin kiristä kainaloitten alta :/

onkos muilla vuorotyöläisillä kovemmat lihaskivut yö vuorojen jälkeen, vaikka reeni oiskin suht samanlaista ollu ennen yövuoroa kuin esimerkiks aamu- tai iltavuoroa?
iin ja tosiaan itellä liikunta ainakin auttaa jaksamaan vuorotyössä, etenkin joku aerobinen ennen yövuoroa :)

Viimeksi muokattu:
En ole noita lihaskipuja niin ajatellut eri vuorojen aikana, mutta tuo ylikunto oikein "räjähti" yövuoroviikon lopulla. Eli palautuminen ja nukkuminen ei ole aivan parasta yövuorossa ehkäpäs..

Suositut

Back
Ylös Bottom