Lauri Perkele sanoi:
Niin. En ymmärrä, miten näissä "hyvät ihmiset mestaroivat oikeusjärjestelmää sivusta (emmehän me sentään ole rikollisia, pois se meistä)"-keskusteluissa esitetään aina hypoteesi, jonka mukaan vankeusrangaistusten koventamisella olisi mahdollisuus lisätä yleisestävää vaikutusta. Tätä intetään ja intetään, vaikka tosiasiat kertovat aivan muuta. Kukin voi tarkkailla esimerkiksi Turkin tai Yhdysvaltain oikeusvaltioita ja huomata, että näistä maista rikollisuus on loppunut lähes kokonaan. Tai sitten ei.
Nimenomaan sanoin, että MINÄ ITSE en nää tähän muuta ratkaisua, jos sulla on joku fiksu ratkaisu kerro se ihmeessä. Ajattelen itse ihan niin suoraviivaisesti, että jos olet juuri vankilasta vapautunut ja samantien teet uuden rikoksen ja saat edellisen 2 vuoden sijaan 4 vuotta vankeutta, niin et neljään vuoteen tee yhtään rikosta
.
Ja tuosta, että 12-13 vuotias on ihan lapsi ( nyt tulee peetä niskaan), taas MUTU, että Helsingissä näin voi ollakin, mutta kyllä tuolla landella mistä itse olen kotoisin, niin joutuu ottamaan muutenkin vastuuta itsestään enemmän.
Kyllä voi ainakin omasta kaveripiiristä mennä sanomaan, että jokainen teininä tiesi, mitä EI saa tehdä, mutta tiesi myös sen, ettei niistä tekemisistä kuitenkaan joudu vastaamaan.
Itse en paljon tuohon vanhempien syyttelyyn usko, paljon on kavereita hyvistä perheistä ja tiukoilla säännöillä ja silti menee tällä hetkellä elämä ihan viemäriin. Itse taas olen aina saanut päättää omista tekemisistä, ei ole esim. koskaan ollut mitään kotiintuloaikoja jne. mutta aina on painotettu, että omista tekemisistä joutuu kantamaan vastuun ja sillä pahimmat ongelmat varmaan välttänytkin, kun aina joutunut miettimään, että kun on annettu valtaa päättää omista tekemisistään ja menemisistään, niin haluaa ne oikeudet myös pitää.
Sitä vaan ajattelen, että omasta kaveripiiristäkin kun olisi ensimmäisien isompien hölmöilyjen jälkeen laitettu pojat vaikka sinne poliisilaitoksen putkaan muutamaksi päiväksi istumaan silloin 13- vuotiaana, niin olisi se seuraava kerta saattanut jäädä. Siinä kun on 13- vuotiaasta johonkin 19 vuotiaaseen vääntänyt kaikkea pientä ja silloin vasta saa ensimmäinen tuomion, niin tuo on aikamoinen elämäntapa.
Kaippa tuon kaiken jaadijaan pointti oli, että näiltä rikollisen aluilta pitäisi mahdollisimman pian ottaa luulot pois ja MUTU että se kolme päivää kopissa auttaa sille 13 veelle huomattavasti tehokkaammaan opetuksen kuin viikon kotiaresti ilman pleikkaria.
Maksaa, tiedän, mutta saattaisi silti pitkässä juoksussa tulla halvemmaksi, ennaltaehkäisevän vaikutuksen takia.
Ja ihan kaikki yllä oleva oli siis minun mielipiteitäni, kun tämä keskustelupalsta kuitenkin on nimeltään!!!