Sumu sanoi:
Mitä ihmettä yhteiskunta tekee vangilla jonka kaikki sosiaaliset kyvyt ja työelämän taidot ovat kadonneet usean vuoden tuomion aikana? Mitä luulet, että kyseinen vanki alkaa kotiutumisen jälkeen tehdä elättääkseen itsensä jos taidot ovat kadonneet? Ainakin ensikertalaisille kiven sisässä istuville pitää mielestäni tarjota vähintäänkin ihnhimilliset olosuhteet ja mahdollisuus opiskella ja sivistää itseään. Eri asia on sitten se, että istut jo kolmatta kertaa törkeästä pahoinpitelystä...
En todellakaan tiedä. Elinkautinen kun Suomen oikeusjärjestelmässä sattuu olemaan elinkautinen, ei esimerkiksi 12 vuotta.
No joo, ehkä tuossa minulla on liian kova kanta. Ensikertalaiselle rikoksesta voisi antaa sitten vankilassakin paremmat etuudet. Mutta jos vanki on 35- vuotias ja vankilassa 4-5 kertaa, niin on minun mielestäni jo osoittanut ettei pysty sopeutumaan yhteiskuntaa. Vai monta kertaa pitää yrittää toisten ihmisten hyvinvoinnin kustannuksella?
Ja eikö vankien ole mahdollista vankilasta vapauduttuaan mennä niihin samoin oppilaitoksiin missä muutkin opiskelijat opiskelevat, sieltähän pääsee kivasti työharjoitteluun ja on suurempi mahdollisuus saada siitä työpaikka.
Omaa vanhaa kaveripiiriä kävin ajattelemaan, niin huomasin, että oikeastaan aika pelottavaa, että suurin osa sieltä, ketkä ovat vankilassa istumassa/istuneet ovat oikeasti älykkäitä, matemaattisesti lahjakkaita kavereita, mutta ei vaan ole koskaan kiinnostanut suunnata niitä lahjoja rehelliseen yrittämiseen.
Ja tässä kun moni on niin suvaitsevainen, niin kuinka moni on valmis ottamaan sen pedofiilin, raiskaajan tai paloittelusurmaajan naapuriinsa asumaan? Minä en ainakaan, pedofiileillä on tosiaankin korkea uusimisprosentti, joten (nyt mut lynkataan
) pedofiilit voisi minun mielestäni jättää sinne psykiatriselle osastolle mätänemään koko loppuelämäkseen.
Niin kuin joku jo vastasikin, käytännössä elinkautinen on 12 vuotta, elikkä lähes jokainen saa armahduksen 12 vuoden kohdalla, en jaksa etsiä mitään tilastoa tästä, mieleen tuli yksi kuka tätä ei ole saanut, mikä Mishka jaadi jaadi jotain.
Unohtui muuten tuossa yksi ehkä suurimpia epäkohtia, miksi rikosoikeudellinen vastuu alkaa vasta kun täytät 15 vuotta. Kyllä sen voisi ihan hyvin tiputtaa 12 vuoteen. Ainakin omassa vanhassa kaveripiirissä tätä ihan härskisti käytettiin aikoinaan hyväksi, mitä vain sai tehdä ennen kuin täytti 15.
Pikkusiskon kaveri raiskattiin kun hän oli 14 vuotta, puskaraiskaaja oli myös 14 vuotias, tästä on pikaisesti laskettuna 6 vuotta, jos joku haluaa vanhoja uutisia kaivella, rangaistuksena pojalle oli kaksi vuotta koulukotia, koska ei ollut vielä rikosoikeudellisesti vastuussa. Ikinä ei mene mun oikeustajuun, että kuinka tuo muka oli tarpeeksi kova rangaistus.