Voimapyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fish
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Voimapyörä ja keskivartalon rautainen hallinta

Meta description: Yksi tehokkaimmista core-liikkeistä. Voimapyörä kehittää voimaa, vakautta ja tiukkaa keskivartaloa nopeasti.

Mulla taas on rakennevika selässä, ja tuntuu kuin selkä meinaisi katketa, jos siinä, kun lähtee liukumaan ala-asentoon. Olisi varmaan hyvä liike, mutta ei voi tehdä.

Ei sitä tarvii mihinkään lattiatasoon asti vetää, menee niin alas kun pystyy ja hyvin se ottaa silti kunhan pitää sen jännityksen päällä.

Toi on ihan kipee liike: vielä 3 päivää tekemisen jälkeen yskiminen ja nauraminen tuntuu pakissa.
Näin yksi päivä kisahallissa, kun voimistelija teki ton pystystä 10 kertaa. Nyyyh, siihen kun pystyy, niin on keskivartatalo kunnossa.
Mullei ole mitään negatiibvista sanottavaa tosta liikkeestä...

Wintikka sanoi:
Toi on ihan kipee liike: vielä 3 päivää tekemisen jälkeen yskiminen ja nauraminen tuntuu pakissa.
Näin yksi päivä kisahallissa, kun voimistelija teki ton pystystä 10 kertaa. Nyyyh, siihen kun pystyy, niin on keskivartatalo kunnossa.
Mullei ole mitään negatiibvista sanottavaa tosta liikkeestä...

Mulla oli pari viikkoa taukoa voimapyöräilystä kun ranne ja olkapää vähän vihoitteli, en viitsinyt niitä enää tuolla liikkeellä rasittaa.

Tänään tein kolme tiukkaa sarjaa, saa nähdä miten kipeetä ottaa seuraavat päivät.

Itsellä tekniikkana vetää "napa selkärankaan" ja jännittää koko pakki kunnolla, sitten kontrolloitu alaslasku, pieni pysäytys ja VATSALIHAKSILLA nykästen taas aloitusasentoon. Tuntuu ihan eri tavalla kun jännittää kunnolla.

Pikkuveli vetää varmaan ton kympin suorilta jaloilta, itse en saa ainuttakaan. Mutta se painaakin jotain alle 70 ja minä 91 kg. Seliseli...

Tuli tänään hankittua itsellekin tuollainen härveli, mielenkiintoista päästä kokeilemaan, että millaisen tuntuman vatsaan saa :)

Kynis sanoi:
Itse näin kyseisen vempeleen ensimmäistä kertaa ja könähdin polvilleni, otin pyörää sarvista ja annoin valua vaakatasoon. Siis siten, että loppuasennossa olin levynä ja kädet suorana edessä. Tuosta sitten puristamalla ylös.

Itse teen samalla lailla. ongelmana tuossa on se, että pakko pitää käsivarsia hieman koukussa tai olkapäät ja ojentajat rasittuu liikaa eikä saa tehtyä loppuun asti. polvilteen tehtynä myös melko nopeasti liikkeeseen tottuu eikä saa enää poltetta/vatsoja kipeiksi. suorilta jaloilta taas en saa kuin n.1½ toistoa jos sitäkään.

teen yleensä 2 sarjaa niin pitkälle kuin pystyn mahdollisimman kovalla rutistuksella/pidolla ja päälle yksi sarja jalat seinässä jolloin saa vielä loput mehut pois.

edit: jos salilla ei ole voimapyörää niin mulla on toiminut hyvin myös mutkatangolla pienillä limpuilla varustettuna.

Snadilla, hyvin laakeroidulla suoralla tangolla tulee yleensä tehtyä voimapyörää. Itsellä ongelmia tulee lähinnä niinä päivinä, jolloin etuhartiat ovat kipeät vaikkapa dippien jäljiltä tai jalat hyydyksissä edellisestä koipitreenistä. Tuolloin ei kroppa kestä paukkumatta, tai sitten reidet hyytyy ennen keskivartaloa.
Kaikkina muina päivinä perinjuurin ätväkkä liike... :D

Tämä voimapyörä on kaikessa yksinkertaisuudessaan aivan kuningas-keksintö! :worship: Itse teen ko.liikettä polvilteen siten, että alas mennessäni pidän (tai yritän pitää) itseni hetken vaakatasossa kroppa pari senttiä irti lattiasta. Siitä sitten rullaten ylös --> tekee höpöö keskikropalle!

Tätäkun vielä pystys tekeen ihan oikeaoppisesti eli jaloilta, ei polvilta...

ite en oo oikein onnistunu tangolla ja kiekoilla saamaan mitään tunnetta vatsoihin, sen sijaan selkä ja kädet joutu koville. mutta niin paljon oon kehuja kuullu että aattelin sen laitteen kotiin ostaa.. osaisko kukaan sanoa mistä semmonen kannattais hankkia ja saanko oikeen kapistuksen kun kysyn myyjältä voimapyörää

Nyt on tullut muutamat treenit voimapyörällä vedettyä ja täytyy liittyä siihen porukkaan, joka tuota laitetta kovasti kehuu. On todellakin tehokas laite, millään muulla tavalla en ole saanut yhtä hienoa poltetta vatsalihaksiin kuin tuolla laitteella :thumbs:

Tässä oon tehnyt oikeestaan näihin päiviin asti vatsaliikkeenä roomalaista penkkiä. Siis sellanen penki jossa on jalat 90 asteen kulmassa ja sit siinä nylkytetään vatsoja.
No rupesinpa piruuttani kokeilemaan voimapyörän tyylistä liikettä suoralla tangolla (kun prkl mun salilla oo ees sellasta oikeeta voimapyörää :curs: ) ja tulin siihen tulokseen, että melko tehokas liike oikein tehtynä. Aluksi tekniikka oli perseellään, mutta vähän ajan kuluttua rupes vaikuttaa sinne minne pitikin :david:

Mutta musta silti tuntuu, että se ottaa vain vatsojen ylimpiin paloihin, ja 6packin ne alimmat palat jää kokonaan vaille treeniä. Onko näin, vai kuvittelenko/teenkö liikkeen vieläkin väärin? Voimapyörällä ei kyllä tarvi viikossa kun kerran treenata vatsat, sen verran kipeeksi ne tulee!

Entä mitä ootte mieltä, ottaako se samalla kylkiin ja sivuvatsoihin? Mulla ainakin seuraavina päivinä on kyljetkin kipeenä...

Kyllä se ottaa hyvin koko keskivartaloon, mutta tietysti perustekniikalla tehtynä se ottaa eniten suoriin lihaksiin. Kannattaa tehdä tätä liikettä aika varovasti eikä useita kertoja viikkoon. Menee äkkiä paikat kireiksi ja loukkaantumisriski kasvaa. Suorille vatsoille ei kyllä muuta liikettä tarvi.
Lisäksi kun ottaa syville lihaksille pitoja sekä vartalonkiertoja niin "6päkki" on siltä osin kunnossa.

Olen tehnyt samat huomiot kun ketjun aloittaja, eli vähän huonommin ottaa alimpiin vatsoihin. Mutta taas kyljetkin siinä tulee treenattua ihan hyvin. Koitankin pitää monipuolisena vatsatreenin, teen erilaisia rutistuksia ja vähän mitän mieleen tulee tehdä. Voimapyörä on mukana ns. perusliikkeenä.

Joo nimen omaan kannattaa olla varovainen sen voimapyörän kanssa ettei reväytä vatsalihaksia. Itsekin kuvittelin omaavani vahvat vatsat, mutta eipä tarttenu tehdä montaa syvää rullausta niin tuntu et vatsat repee justiinsa.

Akkeli sanoi:
Joo nimen omaan kannattaa olla varovainen sen voimapyörän kanssa ettei reväytä vatsalihaksia. Itsekin kuvittelin omaavani vahvat vatsat, mutta eipä tarttenu tehdä montaa syvää rullausta niin tuntu et vatsat repee justiinsa.

Tämäkin pitää paikkansa. Teen aina pari sarjaa tavallisia rutistuksia lattialle, esim. 2x15 ja sitten vasta voimapyöräilemään. Ja muutenkin saa ekoissa toistoissa olla vähän varovainen, kun tuntuu että vatsalihat venyy aika kovasti. Pitäisi ehkä vielä ottaa parit venyttelyt vatsalihaksille tähän rutistusten ja voimapyörän väliin.

Jostain syystä mulla "kipeytyy" nimenomaan voimapyöräillessä vatsalihasten alaosa eikä yläosa. Eli tuo navan ja "Pikku-Shamrockin" välinen alue. Mikä on oikein hyvä juttu, sillä perinteiset vatsaliikkeet ottaa mulla yleensä enemmän keski- ja yläosaan. Kannattaa aina venytellä vähän paikkoja auki ja lämmitellä kyljet, selkä ja vatsalihakset ennen käyttöä, niin sujuu voimapyöräilykin paremmin.

Shamrock sanoi:
Jostain syystä mulla "kipeytyy" nimenomaan voimapyöräillessä vatsalihasten alaosa eikä yläosa. Eli tuo navan ja "Pikku-Shamrockin" välinen alue. Mikä on oikein hyvä juttu, sillä perinteiset vatsaliikkeet ottaa mulla yleensä enemmän keski- ja yläosaan. Kannattaa aina venytellä vähän paikkoja auki ja lämmitellä kyljet, selkä ja vatsalihakset ennen käyttöä, niin sujuu voimapyöräilykin paremmin.

sama

Back
Ylös Bottom