Voimapyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fish
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Voimapyörä ja keskivartalon rautainen hallinta

Meta description: Yksi tehokkaimmista core-liikkeistä. Voimapyörä kehittää voimaa, vakautta ja tiukkaa keskivartaloa nopeasti.

Sitten kun sais vielä johon alamäkeen tehtyä tolla voimapyörällä niin tulisi sopivasti vastusta. Varpailla on aika mahdotonta ainakin mulle ja varmasti suurimmalle osalle pakkislaisille.

vastaus pulmaan...

fore sanoi:
Sitten kun sais vielä johon alamäkeen tehtyä tolla voimapyörällä niin tulisi sopivasti vastusta. Varpailla on aika mahdotonta ainakin mulle ja varmasti suurimmalle osalle pakkislaisille.

Laitat jalkasi leuanvetotelineeseen joka on lähellä seinää ja sit vetelet seinää vasten sil alaspäin ;) Takuuvarma keino saada pää viel pipimmäks :D

No niin ohjelma takaisin kuntoon edistyy. Tutustuin kuluneen viikonlopun aikana voimapyörän ihmeelliseen mailmaan.

- Kävin kaupassa hankkimassa kyseisen vehkeen
- Tutustuin aiheeseen, eli käytin sitä search toimintoa

Kaikesta huolimatta en oikeain päässyt liikkeeseen sisälle. Tässä lyhyt kuvaus siitä mitä tein:

Sisällytin harjoitusohjelmaan vatsalihasharajoittelua voimapyörällä. Aloitin konservatiivisesti varmuuden vuoksi liikkeen suorittamisen polviltani. Laitoin polvet mukana tulleille pikkuisille pehmusteille (kokeilin myös ilman noita - ei muuta eroa kuin että liukkaalla pinnalla nuo "tahmeat" pehmusteet ovat erinomaiset. Polvet pysyvät varmasti paikoillaan.)) noin hartian leveyttä vastaavaan asemaan. Tartuin voimapyörän kahvoista normaalilla otteella, Lähdin rullaamaan eteenpäin käsien ollessa sellaisessa puolittaisessa punnerrusasennossa, leuan ollessa kiinnni rintalastassa ja selän ollessa jonkinverran köyryssä (ei siis kaarella alaspäin vaan köyryssä ylöspäin). Nilkkoja pidin ilmassa ja melkein ristissä. Tästä sitten rullasin vartaloa suoraksi. Liikkeen loppuvaiheessa en jaksanut pitää käsiä punnerrusasennossa vaan päästin ne kohtalaisen suoraksi eteen samalla työntäen lantiota eteen ja "ylöspäin". Tästä loppuasennosta sitten rullasin itseni takaisin alkuasentoon pitämällä kahvoista julmetun kovaa kiinni ja yrittäen keskivartalolla "vetäen" saada itseni kasaan.

Tein sellaiset 25 toistoa yrittäen pitää liikkeen muodon mahdollisimman puhtaana. Kokeilin myös liikkeen suorittamista pystyasennosta, mutta siitä ei tullut yhtään mitään.

Lopputulos: Ei tuntunut YHTÄÄN missään. Selkä EI tullut kipeäksi (kuten ei kuuluisikaan), mutta en saanut myöskään liikettä tuntumaan siellä missä pitäisi eli vatsalihaksissa.

Mitä tein väärin?
Miten suorittaa vatsalihaksiin kohdistuva rullaus voimapyörällä oikeaoppisesti?

Ai niin ja ne vatsalihakseni eivät tosiaankaa ole tällä hetkellä kunnossa eli siitä ei ole kyse :D

Kiitos neuvoista ja etukäteen!

Itse tuossa viime viikolla koitin salilla tehdä tangolla voimapyörää ja suoritustapa oli vähän hakusessa. Lopetin sarjat siihen kohtaan kun ei enää jaksanut pitää selkää kuosissa vaan se meni kaarelle. Siitä se ei ikinä ota kiinni etteikö saisi ylös väännettyä selkä kaarella. Sillä tavalla jaksaa vaikka tuomiopäivään saakka. Sarjojen jälkeen ei tuntunut vatsoissa ollenkaan, mutta seuraavana päivänä ne olivat kipeämmät kuin koskaan.

Minulla on tuo liike ottanut syviin vatsoihin todella hyvin. Heti ekasta kerrasta lähtien on saanut syvät vatsat kipeäksi.

Kokeiles niin, että yrität pitää koko liikkeen ajan korsetin kasassa, eli alaselkää myöten keskiruumiin suorassa. Et köyristä, et koukista, yrität pitää korsetin kasassa. Sitten viet sen pyörän eteen niin, että olet melkein täysin suoristunut ja siitä sitten nostat itsesi ylös keskiruumiilla. Outo juttu, jos ei tunnu.

minulla oisi tälläinen pulma en tiedä onko muilla ollut vastaavaa mutta onko teillä "voimapyöräillessä" koskaan tuntunut rinnassa sillee et se repeis ? teen liikkeen ihan normaalisti (mahdollisimman selkäsuorana ettei selkään ota) ja ottaa vatsoihin mutta myös joskus sitkun vetelen ees takasin ottaa rinnasta niin pirusti ihanku rinta "repeis"... teenkö liikkeessä jonkinlaisen virheen vai kuuluuko se muka siihen... ei minusta .. vai ?

Liian leveällä otteella ei kannata ainakaan ottaa. Itse tein ensimmäisiä kertoja tangolla liian leveällä otteella, ja olkapäistä loppui ensimmäisenä ruuti. Oikea olkapää muljahti paikaltaan pikaisesti sellaisen äänen kanssa että oksat pois. Tästä seurauksena ikuinen olkapäävaiva :david: Taino, 3 kuukautta tosta vaan on.

Olipa offtopic :offtopic: , teki vaan mieli avautua. :wall:

Teeppäs silleen, että alkuasennossa vedät "navan selkärankaan" ja jännitätä koko pakin kunnolla. Sitten lähdet hitaasti rullailemaan pitäen jännityksen koko ajan. Ala-asennossa pieni pysäytys ja sitten rivakasti ylös. Tällä tekniikalla olen saanut ihan uusia ulottuvuuksia voimapyöräilyyn.

Osaatteko sanoa että mitä liikkeitä kannattaa treenata, että sais tehtyä tuon voimapyöräliikkeen seisaaltaan? Meinaan siis että lähdetään pystyasennosta ja rullataan itsensä vaakatasoon maahan ja siitä takaisin. Eli onko se vain yksinkertasesti niin että hinkataan sitä voimapyörää maassa paljon, vai onko joitan muitakin vatsaliikkeitä mitkä auttaisivat tähän? Nyt pääsen sillain että olen melkolailla vaakatasossa, mutta sitten lössähdän maahan. Ajattelin vaan että ois aika siistiä osata tommonen. :D

Teen itse tota vain polviltaan eli en osaa neuvoa varsinaista neuvoa, mutta pieni varoituksen sana: seisovilteen tehtynä pitää selkälihasten olla kondiksessa tai voi käydä huonosti.

Ihan tuota kyseistä liikettä harjoittelemalla pääsee varmasti pitkälle, kuitenkin toi on enemmänkin kehonhallintaa kuin varsinainen voimatesti. Yks kaveri täällä tuohon pystyy eikä ole mielestäni muuta tehnyt kuin ihan maassa samaa liikettä ja muita normaaleja vatsalihasliikkeitä. Ensin kai pitää saada maassa jonkin verran toistoja ja sitten voi alkaa kokeilemaan pystystä. Tarviipa ite kokeilla tota joka kerta, ihan vain näytösluontoisesti :)

joko teen väärin, mutta polviltaan en saa mitään poltetta aikaa vatsoihin..vaan olkapäät kipeäksi :wall:

latku sanoi:
joko teen väärin, mutta polviltaan en saa mitään poltetta aikaa vatsoihin..vaan olkapäät kipeäksi :wall:

Vaatii keskittymistä ja ei saa käyttää liikaa käsivoimia. Kädet vain tukee liikettä. Vie takapuoli taaksepäin ja jännitä koko ajan vatsalihaksia.

Voimapyörää kun jaksaa vääntää polviltaan, niin kyllä sitä jossain vaiheessa pystyy tekemään seisaaltaankin. Tuo henriqin mainitsema keskittyminen on tärkeää. Voimapyörällä ei varmaan saakaan vastaavaa poltetta vatsaan kuin rutistuksilla tms. koska siinä on niin paljon apulihaksia mukana.

latku sanoi:

Alkuasennossa vedä napa kiinni "selkärankaa" ja jännitä koko pakki kunnolla, sitten pidät jännitykset ja teet toiston. Vedät itsesi VATSALIHAKSILLA ylös, kädet vaan seuraa mukana. Takuulla rupeaa tuntumaan. Vähän harjottelua tämäkin vaatii, kuten kaikki muutkin liikkeet.

Tuli itsekkin ostettu ko. härveli, halpaki, 10 euroa Stockmannilta, mukana polvituet(=lue neliön muotoiset pehmusteet, ihan ok).

Kerran treenannut nyt sillä 3x12 toistoa, ja omituista oli. Piti oikein keskittyä ettei selkä mennyt notkolle ja tuntumaa vatsoihin oli vaikea saada. Eniten tuntui juurikin alaselässä ja ojentajissa.
Pidin kyynärvarsia hieman kulmassa/taittuneena, jolloin polte ojentajissa oli melkoinen. Kokeilin myös pitää käsiä täysin suorassa, kyynärvarret lukossa, mutta silloin nivelet alkoivat tuntea kipua ja kun tota massaaki on 84kg, niin ei ihmekkään.

Kokeilin hieman eri tapoja sarjojen välillä ja parhaimmaksi tällä kokeilukerralla huomasin tehdä liikkeen niin, että alkuasennosta (kontallaan) lähdetään liukumaan eteenpäin vatsalihakset jännitettyinä ja liutaan 1/3 matkasta täyteen makuuasentoon. Eli ei vedetä sinne lattianrajaan saakka kroppaa ja revitä koko väkisin ylös(voi toimia niillä joilla lihakset ovat jo erittäin hyvässä kunnossa), vaan semmonen 1/3 osa ja vatsalihakset koko ajan jännitettyinä. Vedetään ilmaa keuhkoihin alkuasennossa, ja puhalletaan liikkeen jälkeen ja uudestaan ilmaa..
Mutta, huom. tämä oli vasta ensimmäinen kokeilukerta ja en saanut vatsojani mihinkään tappopoltteeseen, niinkuin eräät täällä ovat saaneet.

Lisävinkkejä?

Tomi sanoi:
Mä en edelleenkään tajua, että miten ihmeessä kyynärpäiden nivelien olisi tarkoitus kestää tuota liikettä? Mä kokeilin varmaan väärällä tekniikalla tai jotain.

Mulla on samaa ongelmaa ollu, kun muutaman kerran yrittäny. Varsinkin vasempaan kyynäpäähän meinaa sattua enemmänkin.

Taitaa olla kyynärpäässä silloin vikaa. Mulla yhteen aikaan sattui tehdä tavallisia etunojapunnerruksia, sekä voimapyörää. Kahden viikon tauko ja paljon venyttelyä vei kivut pois. Sen jälkeen ei olekaan tuntunut missään. Toi voimapyörä on kyllä vatsaliikkeiden kuningas. Teen tuota 2-3 krt/vko lenkin jälkeen siten, että ensin jalat suorana niin monta kuin menee (2-3) ja sitten 2 sarjaa polvet maassa kunnes vatsalihakset on niin tulessa, että en pääse enää lattiasta ylös mitenkään.

Liike tuntuu muuten ottavan kylkiinkin todella hyvin, koska mulla alkoi kyljetkin kehittyä hyvin kun aloin tuota tekemään. Tuo siis rääkkää keskivartaloa aika urakalla. Kannattaa tosiaan muistaa, että ei päästä sitä selkää taipumaan. Mä päästän yleensä mun selän suoraksi ja pidän vatsoilla vastaan ettei vahingossakaan selkä taivu. Jos päästä selän tippumaan, niin yleensä selkärangan pari alinta nikamaa tipahtaa alaspäin ja se ainakin sattuu selkään kunnolla. Kerran oon hajottanut tossa selän aika kunnolla, joten nykyään olen ton kanssa erittäin varovainen.

Kerros Naksu yksityiskohtaisesti kuinka teet tuolla voimapyörällä, painotan sanaa yksityiskohtaisesti, hetki hetkeltä, mihin keskität huomiosi/muut tekniikkaan vaikuttavat tekijät.

Back
Ylös Bottom