Voimapyörä vs selkä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
varmasti on loistoliike oikein tehtynä. mutta väittäisin että tälläkin liikkeellä saa selkänsä hajalle jos tekee puutteellisella tekniikalla.

jostakin muistan lukeneeni että kun keskivartalosta loppuu pito ja vielä yrittää rullata menemään niin on suuri vaara että välilevy luiskahtaa paikaltaan..(vai mikä se oli) ;)

itselläni tuo kyseinen liike on myös aiheuttanut kipuja selkään.

joo, varmasti voi saada selkänsä rikki tuolla liikkeellä, kuten myös lukuisilla muillakin liikkeillä. siksi suoritustekniikka onkin äärettömän tärkeä tuossa(kin) liikkeessä, ja sen takia en itse teekään kuin maksimissaan 15 toiston sarjoja - ja yleensä en niitäkään, vaan minulle riittää tuo kymmenen toistoa, ja siihen perään se supersarja rutistuksia. eli toisinsanoen varastoon jää sarjan jälkeen paljonkin paukkuja, mutta en olekaan koskaan nähnyt tarpeelliseksi mennä tuossa liikkeessä loppuun asti. tuntuma, ja vatsassa polttelu riittää.

Miten lähteä treenaamaan suorin jaloin voimapyörää? Lisäpainoilla polvet maassa vai miten. Nyt suorin jaloin ei ole lähelläkään.
http://www.youtube.com/watch?v=YmPxIUt7AEw
Tuossa on vähän kikkoja, miten lähestyä asteittain polvet ilmassa -versiota. Samoin apuja löytyy myös niille, joille suorinkaan jaloin tehtynä voimapyörä ei ole tarpeeksi raskas liike.

Mulla on välilevy paskana ja kaikenlainen kumartelu/kyykkääminen on suoraan pois sopivien liikkeiden listalta. Samoin tangosta roikkuen jalkojen nostaminen ottaa pirusti selkään. Jos siis ei ole selälle tukea (puolapuissa selkä puolia vasten onnistuu ok).

Voimapyörä taasen on yksi liike mitä selkävaivaisena pystyn tekemään ilman kipuja. Nykyisin teen 5 x 30 polviltaan, vielä ei mene suorilta jaloilta (ylös en siis pääse, alas kyllä ja ala-asennossa pystyn jonkin aikaa pysymään). Tietysti joskus vikojen sarjojen lopulla tulee tunne, että jos päästäisin paketin löystymään ni ottais ristiselkään, mutta jos pitää "paketin" kasassa ni liike ei kyllä ota selkään lainkaan. Muutenkin kannattaa kuvitella, että tekisi ylösalaisin normi-istumaannousuja. Pelkästään tuon ajatteleminen ainakin mulla auttaa oikean tekniikan/tuntuman löytämiseen. Vaihtelua liikkeeseen saa myös tekemällä välillä nopeasti, välillä hitaasti, välillä alas hitaasti, ylös räjähtävästi jne. Näkyy vatsapalat ihan erilailla nykyään kuin muutama (n.6) kk sitten. :D

Mulla ainakin alkaa tekniikka hajoamaan (ja selkä särkemään) silloin jos/kun kädet väsyy. Pitkissä sarjoissa käy usein noin, varsinkin jos jotain käsitreeniä alla. Oon ratkaissut ton niin, että oon joka toistolla pari sekuntia ala-asennossa. Tuntuu, että se ylösvetäminen rasittaa just käsiä paljon. Johtuisko sit huonosta tekniikasta? Mut tollai saa kuitenkin vatsat paremmin rasitusta. Sarjapituudetkin pysyy järkevissä rajoissa.

Tuntuu, että se ylösvetäminen rasittaa just käsiä paljon. Johtuisko sit huonosta tekniikasta? Mut tollai saa kuitenkin vatsat paremmin rasitusta.

Riippuu vähän käsien kunnosta. Jos tekee normisti punnerruksia ja leukoja paljon (tai korvaavia liikkeitä, että noissa liikkeissä toimivat lihakset on hyvässä kunnossa) niin ei pitäisi ottaa hirveästi käsiin voimapyöräkään. Jos taas 20 leukaa / 50 punnerrusta ei irtoais tuosta noin vaan niin lienee ihan normaalia, että muukin yläkroppa saa aika hyvin rasitusta voimapyörää tehdessä. Tosin kannattaa ihan tietoisesti koittaa käyttää mahd.vähän käsiä/muita kuin vatsalihaksia voimapyöräliikkeen tekemisessä. Näin siis mun kokemusten mukaan.

^^ Voi olla tosiaan noinkin. Mulla vaan tuntuu esim. haukat/olkapäät ottavan tosi hyvin treeniä vastaan. Tuntuu kehittyvän parhaiten vaikken oo niitä enää pitkään aikaan suoraan treenaillutkaan. Varmaan johtuu tosta, että myös voimapyörässä ne rasittuu helposti. Leuanvedossa vähän sama ongelma, että vaikka millä tyylillä vetää (myötä/vasta, rauhallinen/nopea), niin hauikset ekana pumpissa ja tarttee lopettaa siihen.

Kiitos vinkeistä ja linkeistä. Tänään tein lämmittelyksi polvet maassa 15 toistoa. Sen jälkeen yhdellä kädellä negatiivisia 2x5. Sitten "superman push-upeja" 2xmax, sillä tavalla että siirsin pikkuhiljaa sarjan aikana käsiä kauemmaksi eteenpäin.

Laitan itselleni tavoitteeksi tehdä suorin jaloin voimapyörä juhannukseen 2010 mennessä.

Edit. Toivottavasti ei haittaa, että aloin kyselemään vinkkejä tuohon suorin jaloin tekoon, vaikka threadin varsinainen aihe oli voimapyörä vs. selkä.

Mulla ottaa pitkät sarjat ja lisäpainolla tehdyt ojentajiinkin aika makeasti. Yritän vähentää ojentajien väsymistä vaihtamalla kyynärvarren asentoa. IMO kannattaa pitää kyynärpäät aavistuksen verran koukussa, niin liike on mahdollisimman hallittu.

Täällä kans voimapyörällä selkä kipeeks, en tiedä tuliko siitä vai mistä, mutta fasettilukko ainakin tuli ja alaselkä kipeeks. Kaarelle sitä vetää psoas, joka on lonkan koukistaja ja erector spinae. Vaikuttaisi, että pakaroiden ja takareisien jännittäminen myös vähentäisi rasitusta alaselälle. Vatsat on tietysti tärkeä myös saada kunnolla sisään. Ehkä kireillä hamstringeilla tulee myös enemmän rasitusta selkään. Jännä juttu et sellasilla tyypeillä joilla eteenpäin kumartuminen sattuu selkään, ei voimapyörä haittaa mitään. Mutta jos on taaksetaivutuksen kanssa kipuja, niin on myös pyörän kanssa.
Vatsoja teen nykyään näin: http://stronglifts.com/the-reverse-crunch-get-your-six-pack-abs/
tuossa voi rauhassa harjoitella sitä lantion taaksekääntämistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jännä juttu et sellasilla tyypeillä joilla eteenpäin kumartuminen sattuu selkään, ei voimapyörä haittaa mitään. Mutta jos on taaksetaivutuksen kanssa kipuja, niin on myös pyörän kanssa.

minulla on nimenomaan taaksepäin taivutuksen kanssa ongelmia. jos työnnän lantiota eteenpäin liikaa, tippuvat jalat alta ja vihlaisu on todella kova, ja sama pätee taaksepäin selkää taivutettaessa tietyn pisteen ylitse. selkä on siis kokonaisuudessaan aivan romuna, ainoa osa selästä mikä taitaa olla edes jollakin tavalla kunnossa on rintaranka - tai ainakaan se ei kipuile tai oireile tällä hetkellä. kaularanka ja lanneranka ovatkin sitten luku sinänsä, ja kuten sanoin, tällä rangalla ei työvuosia ole montaa nykyisessä työssäni enää jäljellä. en tiedä sitten voinko tehdä juurikaan mitään työtä tällä selällä jokusen vuoden päästä, kun pelkästään sohvan puhdistamisesta ja balsamoinnista menee selkä niin kipeäksi etten päässyt enää polviasennosta tunnin jälkeen seisaalleni ilman todella kovaa vihlomista.

voimapyörä on silti ollut itselleni hyvä lihasten vahvistaja kokonaisuudessaan. liike ei varmasti kaikille sovi, ja se onkin jokaisen itse kokeiltava että sopiiko vaiko ei. uskon että itsekin saisin liikkeestä ongelmia jos tekisin sen loppuun asti, siten että lihakset alkaisivat pettää ja ranka joutuisi koetukselle. siksi pidänkin nuo toistomäärät alhaisina, ja teen liikkeen tunteella, vatsat koko ajan täysin jännityksessä. kun tuota voimapyörää + rutistuksia tekee noin neljän päivän välein, on se ollut aivan riittävä määrä rasitusta omille vatsa- ja tukilihaksilleni, ja vatsat ovat sen kaiken rasvan alla todella hyvässä kunnossa.

edit. oli muuten mielenkiintoisen näköinen vatsalihastekniikka tuo reverse crunch. pitääkin kokeilla sitä joku päivä.

minulla on nimenomaan taaksepäin taivutuksen kanssa ongelmia. jos työnnän lantiota eteenpäin liikaa, tippuvat jalat alta ja vihlaisu on todella kova, ja sama pätee taaksepäin selkää taivutettaessa tietyn pisteen ylitse.

Itse pääsin juuri eroon tuollaisesta vaivasta joka oli ollut yli kuukauden kun kävin OMT fysioterapeutilla, se naksautti kuulemma L5/S1 fasettinivelen. Sitten vielä kortisonipiikki si nivelen päällä oleviin lihasten kiinnityskohtiin, niin nyt taipuu alaselkä taaksepäin yhtä hyvin mitä ennenkin ja vihlomiset loppui. Kannattaa käydä lääkärissä ja OMT:ssa, jälkimmäiseen saa lähetteen lääkäristä. Jos sulla on jotain välilevyvikaa eikä pikkunivelet kipeinä niin sit se naksautus ei varmaan oo hyvä idea, mut kai ne sen siellä osaa testata.

Btw, mulla on voimapyörä ollu joku 3 vuotta, mutta olen treenannu sillä vasta jotain 6kk. Syy tähän: kun ostaessani voimapyörän kokeilin sitä kotona, liike otti selkään. Sitten se jäi tuosta syystä pitkäksi aikaa pois treenisetistä. Ilmeisesti tuona väliaikana tein jotain oikein, koska kun sitten n.6kk sitten kokeilin voimapyörää uudestaan, selkään ei sattunut yhtään kun taas vatsalihakset kipeytyi melkeen viikoksi. :D Siitä lähtien oltu voimapyöräuskovaisia...

Itse pääsin juuri eroon tuollaisesta vaivasta joka oli ollut yli kuukauden kun kävin OMT fysioterapeutilla, se naksautti kuulemma L5/S1 fasettinivelen. Sitten vielä kortisonipiikki si nivelen päällä oleviin lihasten kiinnityskohtiin, niin nyt taipuu alaselkä taaksepäin yhtä hyvin mitä ennenkin ja vihlomiset loppui. Kannattaa käydä lääkärissä ja OMT:ssa, jälkimmäiseen saa lähetteen lääkäristä. Jos sulla on jotain välilevyvikaa eikä pikkunivelet kipeinä niin sit se naksautus ei varmaan oo hyvä idea, mut kai ne sen siellä osaa testata.

ei tarvitse käydä lääkärissä tuon takia, kun selkä on tutkittu jo moneen otteeseen magneetilla. kaularanka on leikattu jo yhteen kertaan vuonna 2003, ja sinne jäi vielä pullistumia. lannerangassa on useita pullistumia ja yliliikkuvuutta, ja koko rangassa on ahtaumaa, rappeumaa ja kulumaa. naprapaatti viimeisteli aikoinaan kaularankani leikkauskuntoon naksauttamalla sen väärin. mutta, tätä selkää ei kivuttomaksi saa niksauttaja tai kortisonipiikki, valitettavasti.

olen kyllä ajatellut käydä taas uudelleen tässä lähiaikoina magneettikuvissa, jotta tietäisin kuinka paljon pahempaan suuntaan ollaan menty, tai että onko siellä tapahtunut muuten jotain sellaista mikä tulisi ottaa huomioon treeneissä tai muuten vaan elämässä. viime kuvista on kuitenkin kulunut jo nelisen vuotta, ja se on jo sellainen aika että mahdolliset muutokset rangassa näkyvät.

Löytyi tollanen harjoitus jota kannattais kokeilla ennen voimapyörätreenejä, helpottaa pyöristämään selkää.
http://www.chiroweb.com/content/images/liebenson3_8_3_1_8638.gif
taicaviitta: damn, ikävää jos on selkä päässyt noin kurjaan kuntoon. mietin tuossa, että mitenkähän ois käynyt jos ois jäänyt selkä pysyvästi virheasentoon, oiskohan siihen kehittynyt kans jotain ahtaumia ja kulumia. naprapaatille en ois mennyt, kun se ei perustu yhtä tiukkaan tieteelliseen tutkimukseen mitä ortopedinen manuaaliterapia, niiden käyttämät menetelmät kai vaihtelee aika paljon ja jotkut käyttää liian kovia otteita.

Käytetäänpä vanhaa ketjua. Tuli eilen taas otettua voimapyörää ja kyllähän tuo selkä muistuttelee että ei ihan oikein mennyt. Voimapyörä väärin tehtynä on todella paha back killer liike. Selkä kun pääsee liian kaarelle ja ruetaan ala-asennosta vääntämään ylös niin tulee aika jäätävä paine selkään. Itelläkin on niin että toistoja polviltaan voi tehdä vaikka koko päivän, mutta jossain vaiheessa vatsat väsyy ja selkä pääsee liian kaarelle, mikä ei toistojen tekemistä estä. Juuri tuo kun sarja ei lopu, ei lähellekkään siihen että liike loppuu, on hämäävää ja vaatii paljon tarkkailua että millon se selkä rupeaa katkeamaan.

Öö.... tuota siis selänhän pitääkin olla tavallaan kaarella? Silleen kissaköyryssä pitäs olla.

Force taitaa tarkoittaa notkolla olevaa selkää. Ei kai siinä auta kuin koittaa pitää selkää pyöristettynä toiseen suuntaan eli mainitulla tavalla kissaköyryssä. Tällöin vatsalihaksilla on koko ajan hyvä jännitys ja liikkeen tehokin on parempi. Muuten voimapyörä alkaa vain venyttää vatsalihaksia.

Ei nyt iha suoraan aiheeseen tule, mut sivuaa kuitenki.. Elikkä siis liikkeessä ei oo tarkotus viedä käsiä iha suoraks niin, että vatsa melkeen koskettaa lattiaa? Vai onko? Tuossa yllä olevassa postissa linkitetyssä videossahan tuo ei tuonne lattian tasaan mene, mut sit jossain videoissa taas menee.. Ite oon nimittäin silleen tehny, et vatsa lähes lattiassa ja on käsiin ruvennu sattuu 10+ toiston jälkeen nii paljon, ettei oo vatsojen puolesta loppuun asti ees pystyny vetämään. Voimat siis loppunu sieltä vaan aikasemmin.

Suositut

Back
Ylös Bottom