Voimapyörä vs selkä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
39
OOn tässä aina välillä tehny tota voimapyörää ja sen jälkeen selkä on aivan helvetin kipeä.. ja jopa liikettä suorittaessa selkään sattuu aika ikävällä tavalla..
Oisko teillä jotain neuvoja missä asennossa ton sais tuntuu pelkässä vatsassa vai onko mulla vaan niin paska selkä ?
Suoritan liikkeen polviltani...

Veikkaan että sulla on paskat vatsalihakset, selkä pääsee liian kaarelle. Niillä vatsoilla olisi juuri tarkoitus pitää vartalo suorana.

Nimenomaan! Liian heikot vatsat tai sitten tekniikka hanurista.
Tarkoitus on jännittää vatsat yläasennossa ja pistää vatsoilla niin paljon vastaan kun jaksaa. Ja sitte väkisin rullataan eteen ja vedetään se ranka suoraksi. Tätä kai kutsutaankin negatiiviseksi liikkeeksi. Jos et jaksa pitää vatsoilla pakettia kasassa ja selkä notkistuu, voit helpottaa ja mennä polvilleen patjalle niin että reidet ottaa tukea patjasta ala-asennossa.

Originally posted by carboniitti
OOn tässä aina välillä tehny tota voimapyörää ja sen jälkeen selkä on aivan helvetin kipeä.. ja jopa liikettä suorittaessa selkään sattuu aika ikävällä tavalla..
Oisko teillä jotain neuvoja missä asennossa ton sais tuntuu pelkässä vatsassa vai onko mulla vaan niin paska selkä ?
Suoritan liikkeen polviltani...
Itse tein eilen muutaman kuukauden jälkeen polviltaan 3x10 sarjaa ja vähän tuntoja: tehdessä otti hieman selkään, mutta vatsoissa ei tuntunut oikeastan mitään. Nyt kun venytän vatsoja tuntuu koko vatsan alueella kipua. Varsinkin ylävatsassa. Alaselkä on myös hieman jäykän oloinen.
Eli liike on aivan loistava! Perusvatsoja tekemällä sama määrä ei tuntuisi varmasti yhtään mitään. Olen tehnyt näitä tietysti koko ajan mutta tällä voimapyörällä en koko kesänä. Selkään liike ottaa mutta keväällä kun tein ed kerran sain seisaaltaankin toistoja tehtyä ja selkä ei kipeytynyt pahemmin. Vaatii siis hyvät pohjat jotta liike onnistuu. Joillakin ei riitä yläkropassa voima tähän ollenkaan. Itse en ole huomannut vaikutusta muualle kuin vatsoihin.
Kannattaa ottaa liike pikkuhijaa käyttöön ja totuttaa kroppa siihen. Eihän mitään liikettä kannata tehdä jos tuntuu kipua tehdessä. Sanotaan että 3x6 2krt viikkoon 3 viikoa, 3x10 2 krt viiikkoon 3 viikoa ja sitten 5x15 jota itse viime talvena tein pari kertaa viikkoon. Seisten tehtyjä voi sitten tehdä vaikka kovalla viikolla lisäksi jos haluaa, mutta kyllä perusjätkä pärjää polviltaan tehdyilläkin.

jep, selkään sattuu jos se pääsee kaartumaan liikaa. Itse teen niin että kun olen kontillani alkuasennossa niin pyöristän selän "kissan selälle" ja yritän pitää sen siinä asennossa mutta se taipuu väkisin suoraksi = hyvä.

Ittelläni oli sama ongelma. Korjasin tilanteen tekemällä vajaita voimapyöriä, eli tein niin pitkälle kuin selkä vain pysyi "paketissa".
No nyt menee ihan kunnollisiakin toistoja ja selkä kestää:D

Neljä päivää treenistä ja vieläkin tuntuu todella kipeältä vatsat! Huomasitteko nelosen fit-ohjelmassa kun Hunksien kaveri teki liikettä ja kehui kovasti. Toinen liiike jota se teki oli selältään jalkojen/lantion nostot kiertäen. Kierto oli uutta minulle..

pistetää tähän ku en viitti uutta threadii laittaa.... tekeeks tän paikan pro äijät noita vinoja vatsalihaksia eriksee? ku mä oon aina luottanu siihe että rutistukset, voimapyörä ja noi lantion nostot treenais koko vatsan ni en oo koskaa tehny eriksee vinoja vatsoja, kannattaisko alottaa?

Vaikka nostankin aika vanhaa ketjua, niin pitää silti kysyä kun tuli salilla niin outo keskustelu yhden papan kanssa.
Eli hänen mielestään voimapyörä on yksi pahimmista välilevyn aiheuttajista. Ja minä kun luulin, että voimapyörä nimenomaan vaikuttaa syviin vatsalihaksiin, siis selkää tukeviin lihaksiin. Kuulemma 60-luvulla Kups:n miehillä oli melkoinen määrä hajonneita selkiä ja 10 kirurgiakin oli sanonut tämän liikkeen olevan vaarallinen selälle.
Eli onko tässä jotain perää ? Pitäisikö koko liike jättää treeniohjelmasta pois ?

höpöhöpö ja huomenna lissää , tuskin fysioterapeuttinikaan noita olis käyttäny/ neuvonu miten käytetään, kun itsellä meni välilevy treeneissä ja valittelin sitä siellä niin neuvo tolla harjottelemaan sitten kun sai muuten "kehon kuntoon" ,siis jos ne olis vaarallisia selälle tai haitallisia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Välilevyn aiheuttajista ?? siis varmaan hajottajista.

Jos nyt miettii miten tuo liike tehdään ja mihin perustuu niin sanoisimpa ettei mitään perää ole tuossa väitteessä. Jos demoat selkärangan asentoja seisten niin eihän tuossa selkäranka joudu mihinkään ääriasentoihin. Eli kyllä se minun käsityksen mukaan on ne lihakset jotka töihin joutuu...

miksipä ei voimapyöräkin voisi väärin tehtynä aiheuttaa selkäongelmia.

kuten mm. kyykyt ja vedotkin. siispä tekniikka kuntoon ja maltilla voimapyörän kimppuun.

Itsellä todettu selkäydinkanavan ahtauma (magneettikuvaus), jossa nikaman selkäydinkanava on nikaman liiallisen luu kasvun takia käynyt ahtaaksi . Taivutus eteen onnistuu, mutta taakse ei ilman kipuja/puutumista. Suorana seisominenkin aiheuttaa puutumista, koska ahtautuminen kasvanut nikaman "takaosassa". Ennen kuin ahtaumaa avarrettiin leikkauksella, ei voimapyörää kärsinyt tehdä lainkaan. Leikkauksen jälkeen sensijaan on pystynyt tekemään. Toisinsanoen kipuja voi aiheuttaa myös rakenteellinen juttu ja voimapyörässä on voimat/paineet oikeesti aika suuret. Vois ajatella että jos liikkeessä joutuu hermo puristukseen -> kipua -> ei hyvä. Puristusta voi aiheuttaa varmaankin myös välilevy; riippuen mihin suuntaan pullistunut/ revennyt. Jos aiheuttaa ongelmia niin kannattaa tutkituttaa syy kunnolla, eikä mielellään käsikopelolla. Mulla käsikopelolla tehty muutama väärä diagnoosi/ hoitoohjeistus -> en suosittele. Jos liike ei käy kertakaikkiaan voi korvata toisella.

Kellä menee suorin jaloin?

Mulla ei, mutta haaveissa olisi. Nyt menee polviltaan tehtynä perussarjat joku 3x10 tai 2x15. Miten lähteä treenaamaan suorin jaloin voimapyörää? Lisäpainoilla polvet maassa vai miten. Nyt suorin jaloin ei ole lähelläkään.

Miten muuten te, kenellä menee suorin jaloin, niin saatteko vedettyä leukoja jalat 90 asteen kulmassa? Mä olen nyt niitä koittanut treenata, ja muutama toisto menee niin että pysyy lähes siinä suorassa kulmassa.

Kellä menee suorin jaloin?
Miten lähteä treenaamaan suorin jaloin voimapyörää? Lisäpainoilla polvet maassa vai miten. Nyt suorin jaloin ei ole lähelläkään.

Aloita vaikka niin, että laitat polvien alle jonkin tuen, jota viet vähitellen lähemmäs jalkateriä, kun voimataso paranee. Lopuksi sitten ilman tukea suorin jaloin.

Toinen mitä voi tehdä, jotta pääsee suorin jaloin tekemään voimapyörän on se, että mene vatsallesi maahan kädet suht suoraksi pään yläpuolelle ja nouse siitä päkiöiden ja kämmenien varaan ja pidä asento. Samalla teemalla voi tehdä myös punnerruksia, eli tähän malliin:

http://www.youtube.com/watch?v=RVhgMzc22kI

Edit: Piti vielä mainita, että jos nuo teräsmiespidot ei mene, niin lankku on hyvä liike aloittaa ja viedä käsiä vähitellen edemmäs.

Tossa on se ongelma, että hyppy polvilta tehdystä voimapyörästä suorin jaloin tehtyyn on armottoman iso. Olisko jossa lukenut, että kun pystyy tekemään 30 sarjan puhtaasti polviltaan niin voi ruveta pikkuhiljaa testailemaan seisaaltaan. Alashan siinä pääsee kyllä ja pakettikin varmaan pysyy kasassa mutta se ylösnousu siinä ongelma. Yritin jonkun aikaa sitten seisaaltaan niin, että alaslaskun lopussa loiva ylämäki pysäytti liikkeen hallitusti. Puoliväliin meni suht kontrolloidusti mutta ylös ei päässyt kuin nykivällä liikkeellä. Liian heikkoa oltiin siis vielä...

Menee leukoja jalat vaakasuorassa mutta ei se kai paljon liity voimapyöräilyyn.

Voihan sitä tehdä negoja suorilta jaloin ensin, varmasti tehoaa. Itse saan 20 toistoa polvilta suht nätisti mutta ei puhettakaan että menisi yhtään suorilta jaloin.

Aikoinaan tein noin 4kk säännöllisesti voimapyörää. Lopetin, kun sillä sain vain jompaa kumpaa näistä: 1) alaselkäkipuja, jos tein riittävän pitkää sarjaa, että tehosi (eli tekniikka varmaan hajosi jo) tai 2) en mitään, eli jouduin tekemään niin kevyesti, ettei selkä kipeytynyt, mutta eipä tehonnut vatsaankaan. Polviltaan tein, huipputarkkana olin tekniikan kanssa, ei missään nimessä päässyt selkä ikinä notkolle, paitsi ehkä niinä kertoina, kun sillä jotain treenivaikutustakin sai aikaiseksi. Onpa noita muitakin vatsalihasreeniliikkeitä, en jaksa voimapyörällä nyt itteeni kiusata.

loistoliike. minulla on selkä niin romuna ettei sillä enää montaa vuotta edes töitä tehdä, ja voimapyörä on yksi parhaista liikkeistä vatsalihasten ja selän alueen vahvistajaksi - joten ainakin omalla kohdallani voin sanoa että ei ole mitään tekemistä selän hajottamisen kanssa tuolla liikkeellä, päinvastoin.

vatsalihastreenini onkin koostunut jo pitkän aikaa pelkästään seuraavasta setistä:

voimapyörällä 10 toistoa polviltaan, jonka jälkeen supersarjana vatsarutistus seisten taljassa narulla 10 toistoa. kertaa neljä, ja noin kahdesti viikossa. enempää ei ainakaan oma pömppis tarvitse, ja saan todella kovan poltteen vatsoihin aikaiseksi noilla sarjoilla. tuntuma on tietenkin jatkuvasti läsnä toistoja tehdessä, ja vatsat koko ajan jännitettyinä.

varmasti on loistoliike oikein tehtynä. mutta väittäisin että tälläkin liikkeellä saa selkänsä hajalle jos tekee puutteellisella tekniikalla.

jostakin muistan lukeneeni että kun keskivartalosta loppuu pito ja vielä yrittää rullata menemään niin on suuri vaara että välilevy luiskahtaa paikaltaan..(vai mikä se oli) ;)

itselläni tuo kyseinen liike on myös aiheuttanut kipuja selkään.

Suositut

Back
Ylös Bottom