- Ikä
- 42
Kukaan tuskin on tästä eri mieltä. Voimanoston perusperiaatteisiin kuuluu heikkojen paikkojen vahvistaminen. Tämäkin kyykky mistä koko homma taas lähti, oli naisen tekemä ennätys, 200 kg. Jonkinnäköinen virstanpylväs minkä saavuttaminen on varmasti sen verran kova juttu, että sen haluaa ottaa ylös vaikka väkisin. Kyllä mä annan tuollaisen anteeksi ihan helposti, eikä kisoissakaan jaeta tyylipisteitä.Kuunnelkaas nyt tarkkaan tosta kohtaa, kun mä sanon, niin ei uskota, mutta josko nyt.
Siinä kohtaa mä alan olla sun kanssa samaa mieltä jos joku tekee jatkuvasti treeneissäkin noin ihan joka sarjassa. Yksittäinen nosto ei kerro mitään. Se kertoo kyllä sen, että etureisissä on luultavasti voimanpuutetta, koska nosto menee jullettamiseksi, mutta se ei kerro mitään siitä etteikö asian hyväksi jo tehtäisi jotain. Ja parempi jotain on tehdäkin etenkin jos voimanosto on laji. Niitäkin on kyllä saleilla nähty kun ei vain osata kyykätä. Polvikulma on jotain neljäsosakyykyn luokkaa ja yläkroppa vaakatasossa. Se on hirveän näköistä ja ihan sama mikä on paino kun tekniikka on aina yhtä hirveä.
Onko nyt sitten niin, että jullekin on vaarallinen liike, vai olisiko kuitenkin niin, että siitä ei selälle vaaraa ole jos se pysyy suorassa ja välilevyjen paine näin ollen tasaisena? Kyllä sitä selkänsä voi saada rikki vaikka missä jos repii miten sattuu, mutta kyykyssä jullettaminen ei kyllä ole sellainen asia, vaikka perse olisi kaksi metriä takana. Jos taas keskikropasta loppuu voima ja selkä lähtee pyöristymään, niin ollaan sillä alueella, että parempi varmaan dumpata se tanko kuin ottaa väkisin ylös.On typerää tuhota omien tuki- ja liikuntaelinten kuntoa ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa pysyvää vauriota tekemällä silmiinnähtävästi epäedullisella tekniikalla lannerangan välilevyjen vinkkelistä. On silkkaa idiotismia tehdä se pelkästään sen takia, että saisi enemmän kuormaa ylös jopa sillä verukkeella, että larppaa jotain voimanostajaa tai yrittää olla sellainen. Jos lihaksen raaka supistusvoima ei riitä, niin sitten on parempi hankkia niitä lihaksia ja voimaa eikä tunkata selkäranka väärällä niitä painoja. Välilevyt eivät turhia ilmoittele ennakkoon ennenkuin repeävät.