POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Millä ne polvet saa kammettua ulospäin, jos eivät sinne lähde ihan luonnostaan?
Jotenkin niin absurdi kysymys ettei oikein tiedä miten tähän pitäisi vastata. Oikea vastaus lienee lihaksilla. Tarkempi vastaus on luultavasti, että jalkaterien pitää olla ensin oikeassa asennossa, eli osoittaa sopivasti ulospäin ja sen jälkeen polvet pidetään koko kyykyn ajan jalkaterien suuntaisesti painamalla niitä aktiivisesti ulospäin.

Jotenkin niin absurdi kysymys ettei oikein tiedä miten tähän pitäisi vastata. Oikea vastaus lienee lihaksilla. Tarkempi vastaus on luultavasti, että jalkaterien pitää olla ensin oikeassa asennossa, eli osoittaa sopivasti ulospäin ja sen jälkeen polvet pidetään koko kyykyn ajan jalkaterien suuntaisesti painamalla niitä aktiivisesti ulospäin.
Tuli ehkä vähän köykäisesti heitettyä tuo kysymys. Taustaksi kerrottakoon, että lyhyehkön kyykkäilyhistoriani aikana olen tehnyt vain voimanostotyylistä leveähköä kyykkyä. Se tuntuisi olevan ainoa, mikä minulta liikkuvuuden puolesta onnistuu ilman painonnostokenkiä ja en ole tykännyt ajatuksesta jonkun laudanpätkän päällä seisoskelusta. Ja toisaalta juuri voimanostotulosten parantaminen minua kiinnostaa, joten miksi en kyykkäisi sen mukaisella tyylillä.

Nyt äskettäin kaveri kehotti minua kokeilemaan kapeaa kyykkyä ja se onnistuikin, kun laitoin koroketta kantapäiden alle. Hyvin nopeasti vain tuli kommentti, että minulla polvet lähtivät kampeamaan sisäänpäin. Eikä ainakaan tuon lyhyen kyykkysession aikana auttanut mitään, vaikka koetin ajatuksen kanssa vääntää polvia ulospäin.

Jos jatkossa haluaisin tehdä kapeatakin kyykkyä esim. etureiskoja kehittääkseni, niin pitäisi tuo tekniikkaongelma saada heti aluksi korjattua.

Hyvin nopeasti vain tuli kommentti, että minulla polvet lähtivät kampeamaan sisäänpäin.
Se on aika yleistä ja voin sanoa, kannattaa panostaa todella tarkkaan siihen, että ne polvet ei sisään mene. Mulla esim vasen tuppaa vähän sisäänpäin kääntymään ja se on aiheuttanut sitten tensoreihin painetta ja vähän harmia niistä. Tulee etenkin sillon kun toistomäärät on korkeita ja kyykätään usein.

Tuli ehkä vähän köykäisesti heitettyä tuo kysymys. Taustaksi kerrottakoon, että lyhyehkön kyykkäilyhistoriani aikana olen tehnyt vain voimanostotyylistä leveähköä kyykkyä. Se tuntuisi olevan ainoa, mikä minulta liikkuvuuden puolesta onnistuu ilman painonnostokenkiä ja en ole tykännyt ajatuksesta jonkun laudanpätkän päällä seisoskelusta. Ja toisaalta juuri voimanostotulosten parantaminen minua kiinnostaa, joten miksi en kyykkäisi sen mukaisella tyylillä.

Nyt äskettäin kaveri kehotti minua kokeilemaan kapeaa kyykkyä ja se onnistuikin, kun laitoin koroketta kantapäiden alle. Hyvin nopeasti vain tuli kommentti, että minulla polvet lähtivät kampeamaan sisäänpäin. Eikä ainakaan tuon lyhyen kyykkysession aikana auttanut mitään, vaikka koetin ajatuksen kanssa vääntää polvia ulospäin.

Jos jatkossa haluaisin tehdä kapeatakin kyykkyä esim. etureiskoja kehittääkseni, niin pitäisi tuo tekniikkaongelma saada heti aluksi korjattua.

Eikös se ole pakaran tehtävä avata tuota jalkaa auki ja erityisesti keskimmäisen pakaralihaksen. Joten siellä suunnalla voisi olettaa olevan heikkoutta.

Toinen jos jalkapohjan kaari romahtaa niin polvi painuu sisäänpäin.

Osaava fyssari näkee jo parilla testillä aika helposti mikäli jompikumpi mättää.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Eikös se ole pakaran tehtävä avata tuota jalkaa auki ja erityisesti keskimmäisen pakaralihaksen. Joten siellä suunnalla voisi olettaa olevan heikkoutta.
Mietin tässä, että onkohan tämäkään sellainen asia, että missään välttämättä on heikkoutta? Ihmiset vain hakee helposti syytä kaikkiin tekniikkavirheisiin jostain heikkoudesta, vaikka vika on niin sanotusti korvien välissä, kun ei vain osata kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin ja sit tekniikka pettää. On tietysti olemassa asioita mitkä on kiinni heikkouksista ja sit on asioita mitkä ei välttämättä olekaan. Väitän, että tämä tippuu tuohon jälkimmäiseen, tai näitä vastaavia ei korjattaisi yhdessä kyykkytreenissä.

Toinen jos jalkapohjan kaari romahtaa niin polvi painuu sisäänpäin.

Osaava fyssari näkee jo parilla testillä aika helposti mikäli jompikumpi mättää.
Olen tänä vuonna kyykännyt leveällä tyylillä kolme kertaa viikossa, olisin yllättynyt jos pakaraosastolla olisi isompaa voiman puutetta. Lättäjalkaisuuteenkaan ei ole taipumusta. Ei kai muuten mallikas jalkapohjan kaari noin vain kyykätessä romahda?

Olettaisin ongelman olevan lähinnä siinä, että en kapeaa kyykkyä ole aiemmin tehnyt ja en vain osaa vielä käskyttää oikeita paikkoja oikealla tavalla. Yritän nyt ainakin alkuun vaan hioa tekniikkaa kohdilleen.

Eihän siitäkään tosin haittaa olisi, jos jotain reidenloitonnustreeniä kokeilisi tehdä. Leveä kyykky taitaa vahvistaa enempi reiden lähentäjiä, joten ne saattavat olla suhteessa loitontajia vahvemmat ja ehkä kireämmätkin, venyttelystä huolimatta.

Mietin tässä, että onkohan tämäkään sellainen asia, että missään välttämättä on heikkoutta? Ihmiset vain hakee helposti syytä kaikkiin tekniikkavirheisiin jostain heikkoudesta, vaikka vika on niin sanotusti korvien välissä, kun ei vain osata kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin ja sit tekniikka pettää. On tietysti olemassa asioita mitkä on kiinni heikkouksista ja sit on asioita mitkä ei välttämättä olekaan. Väitän, että tämä tippuu tuohon jälkimmäiseen, tai näitä vastaavia ei korjattaisi yhdessä kyykkytreenissä.
Tuota korvien väliä juurikin epäilen, kun kapea kyykky on minulle ihan uusi asia ja sen oikea tekniikka on vasta opettelun alla.

Leveä kyykky taitaa minulla sentään jo mennä aikalailla oikein, ei ainakaan ole ollut polvien tai selän kanssa pienintäkään probleemaa paljosta kyykkäilystä huolimatta. Eikä kukaan ole huomautellut tekniikasta niinkuin tuon kapean kyykyn kanssa. En tosin myöskään ole ketään pyytänyt tekniikkaa varta vasten tsekkaamaan, pitäisi se varmaan tehdä.

@aikamies jos meinaat enemmänkin kapeella kyykkäillä, niin painonnostokengät heti hankintaan. Tosi harva pääsee täyskyykkyyn nätisti tasapohjilla. Kuminauha polvissa opettaa polvien kontrollia ja varsinkin lämpässä toimii erinomaisesti lantion herättelemiseen. Tollasiin ongelmiin on monia syitä ja ilman videota ei oikein arvaa kauheesti spekuloida. Yks mikä tässä tulee mieleen on, että leveemmällä tyylillä polvi on näennäisesti enemmän sivulla, mutta kun ottaa huomioon jalkojen paikan niin ei välttämättä kuitenkaan, vaan lonkka voi olla saman verran kierrossa kuin kapeella. Leveemmällä tyylillä polvi 5cm jalkaterän sisäpuolella on vaan hieman eri näköinen kuin kapeella, siinä se korostuu kun polvet alkaa olla fyysisesti lähempänä toisiaan.

Kyykky- ja mavekyssäreitä vois olla parempi ketju näille.

@aikamies jos meinaat enemmänkin kapeella kyykkäillä, niin painonnostokengät heti hankintaan. Tosi harva pääsee täyskyykkyyn nätisti tasapohjilla. Kuminauha polvissa opettaa polvien kontrollia ja varsinkin lämpässä toimii erinomaisesti lantion herättelemiseen. Tollasiin ongelmiin on monia syitä ja ilman videota ei oikein arvaa kauheesti spekuloida. Yks mikä tässä tulee mieleen on, että leveemmällä tyylillä polvi on näennäisesti enemmän sivulla, mutta kun ottaa huomioon jalkojen paikan niin ei välttämättä kuitenkaan, vaan lonkka voi olla saman verran kierrossa kuin kapeella. Leveemmällä tyylillä polvi 5cm jalkaterän sisäpuolella on vaan hieman eri näköinen kuin kapeella, siinä se korostuu kun polvet alkaa olla fyysisesti lähempänä toisiaan.

Kyykky- ja mavekyssäreitä vois olla parempi ketju näille.
Painonnostokenkien hankinta on kyllä käynyt mielessä. Kiitos muistakin vinkeistä. Ja tämä ei tosiaan ole paras paikka kysymysten esittämiseen, ehdottamasi ketju sopii siihen paremmin.

Huutikset kyllä taas pärähtelee tälläisille Miken viesteille, on nämä jotenkin todella absurdeja. Edelleen hienoa, että tuotat videoita kisaajien kanssa, mutta et kai sä oikeasti ajattele viestin kaltaisella tavalla? Se että tuottaa sisältöä tai ylläpitää foorumia ei kuitenkaan tee ihmisestä ylijumalaa ja kun sitä ammatikseen tekee ei se ole puhtaasti pyytteetöntä vapaaehtoistyötä. Ammatikseen näiden kahden tekeminen onnistuu kuitenkin ainoastaan asiakkaiden/seuraajien takia.

Yksilölle paras tekniikka voimanostossa on se millä saa parhaiten kiloja irti kisa hetkellä ei subjektiivisesti hienon näköinen kyykky. Toki moni käyttää "hienoja" high-bar kyykkyä apuliikkenä ja huijaavat sumo vetäjät käyttävät perinteistä maastavetotekniikka apuliikkenä, koska ei ole järkevää pelkkää kisasuoritetta tykittää. Luulisi kuitenkin, että jonkun verran penkkipunnerruksessa kisannut ihminen jotain myös VN ymmärtäisi eikä vaan bodylasit silmillä asioita tarkastele. Ymmärrän kyllä sun pointin, vaikka olenkin eri mieltä kun puhutaan voimanostossa.

On typerää tuhota omien tuki- ja liikuntaelinten kuntoa ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa pysyvää vauriota tekemällä silmiinnähtävästi epäedullisella tekniikalla lannerangan välilevyjen vinkkelistä. On silkkaa idiotismia tehdä se pelkästään sen takia, että saisi enemmän kuormaa ylös jopa sillä verukkeella, että larppaa jotain voimanostajaa tai yrittää olla sellainen. Jos lihaksen raaka supistusvoima ei riitä, niin sitten on parempi hankkia niitä lihaksia ja voimaa eikä tunkata selkäranka väärällä niitä painoja. Välilevyt eivät turhia ilmoittele ennakkoon ennenkuin repeävät.

Toki on koviakin nostajia jotka ovat kestäneet rikkoutumatta vähän paskemallakin tekniikalla ja siunausta heille, mutta kyllä noissa kovimmissa voimanosto -kahinoissa nähdään oikeasti paksuja lihaksia ja nättiä voimakasta tekniikkaa sen myötä jolla ne maailmanennätysraudat nostetaan.

Viimeksi muokattu:
On typerää tuhota omien tuki- ja liikuntaelinten kuntoa ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa pysyvää vauriota tekemällä silmiinnähtävästi epäedullisella tekniikalla lannerangan välilevyjen vinkkelistä. On silkkaa idiotismia tehdä se pelkästään sen takia, että saisi enemmän kuormaa ylös jopa sillä verukkeella, että larppaa jotain voimanostajaa tai yrittää olla sellainen. Jos lihaksen raaka supistusvoima ei riitä, niin sitten on parempi hankkia niitä lihaksia ja voimaa eikä tunkata selkäranka väärällä niitä painoja. Välilevyt eivät turhia ilmoittele ennakkoon ennenkuin repeävät.

Toki on koviakin nostajia jotka ovat kestäneet rikkoutumatta vähän paskemallakin tekniikalla ja siunausta heille, mutta kyllä noissa kovimmissa voimanosto -kahinoissa nähdään oikeasti paksuja lihaksia ja nättiä voimakasta tekniikkaa sen myötä jolla ne maailmanennätysraudat nostetaan.

Voimanostotyylinen kyykky ei ole sen vaarallisempi kuin PN-kyykky, kuten itse taisit tekstissäkin sanoa. Huonolla tekniikalla voi itsensä hajottaa oli kyseessä sitten minkä tyylinen kyykky tahansa. En oikein tiedä missä kohtaan oltiin eri mieltä, mutta hyvä että kävit muistuttamassa asiasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom