Voimanosto painotteinen kyykky?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
hjjtt sanoi:
Nimenomaan. Tajusin juuri miten typerää oli lähteä lapselliseen näsäviisasteluusi mukaan.

Mutta sinähän sen sanoit, en minä.

Isoperse sanoi:
Mikä on Baarikellon ehdotus kyseiseen aiheeseen? Miten sen tulisi oikeaoppisesti tehdä jos tällä hetkellä ehdotetut mallit eivät kelpaa?

Siis eikös mennyt niin, että:

Läski-Oskari sanoi:
Sellaista kysyn että miksi teette raskaimman toiston/sarjan aina loppuun? Esim. eikö kannattaisi tehdä vaikka muuten sama, mutta 170x1 sarjan jälkeen 195x1, 190x,, 180x1. Olisi enemmän hönkyä siinä isoimmassa painossa... Voisi laittaa jopa enemmän rautaa. Jos siihen on joku hyvä syy, niin perkele, minäkin alan tekemään niin...

Tuota tässä sitten hieman yritettiin pohdiskella. Hämmästelen suuresti, miksi moni luulee, että minä tietäisin ihan aikuisten oikeasti jotain jostain. Minä, joka en ole edes oikeasti olemassa. :)

PS. Kyllä tästä vielä ihan kiva tulee, kunhan Voimannnnnnosto-osion oma moderaattori pääsee alkukankeudestaan. Tsemppiä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Minkänäköinen on juuri SINUN ideaalinen jalkatreeni voimanosto painotteisesti?
kyykkyä ois tarkotus saada nousemaan niin paljon kuin mahdollista

Tämänhetken paino 76kg ja maximi on sen 145kg

ja treeni menee suurinpiirtein näin:

1.lämmittely tangolla joku 20 toistoa ja 50kg joku 10 toistoa.
2.kyykky: toistot 8/6/6/4/4 painot 80/100/100/110/120.
3.Prässi 12/8/8/4 180/200/200/220
4. Hack/ojenta tai koukista joku 4 sarjaa tai 2 ja 2

Mun mielestä tossa on aika paljon jalkoja ja aika vähän keskikroppaa. Itse en pidä ideaalisen treenin käsitteestä lainkaan, koska ihmiskroppa on kaukana ideaalisesta.

Treenaa tässä vaiheessa kyykkyä tekniikan takia ja yritä keskittyä apuliikkeissä heikkoihin lihasryhmiin. Yleensä kyykkytuloksen parantaminen ei vaadi reiden ojentaja/koukistaja liikkeitä laitteissa eikä hackia, vaan yleensä parempaan tulokseen pääsee tekemällä niiden sijaan vaikka enemmän kyykkyä tai jotain variaatiota kuten etukyykky, askelkyykky sekä erilaisia vetoja. Väitän, että näillä liikkeillä on positiivisempi vaikutus kyykkymaksimiin ihan kevyesti heiteltynäkin kuin vaikka irvistäisit ojentaja/koukistaja laitteessa miten kovaa tahansa.

Vaihtele liikkeitä runsaasti. Vaihtele myös sarjoja ja toistoja, mutta tee se johdonmukaisesti eli valitse/tee ohjelma.

strong sanoi:
Vastaa kysymykseen:

Mitä jos kokeilisit itse vastata?

Kraftwerk n sanoi:
Mitä jos kokeilisit itse vastata?

Minä en kylläkään usko, että ketään kiinnostaa kuulla minun jalkatreeneistä, varsinkaan kun arvostuspisteeni lähentelee maanrakoa ja olen nikkiäni myöten epärehellinen ja lisäksi törkeä lipunmyyjä.

Mutta sensijaan minua kiinnostaa Kummosen jalkatreenit, sillä Kummonen on tehnyt kovat tulokset, ei vastaile törkeästi ja tietää paljon harjoittelusta. Kukapa ei tuollaisen miehen tarinoita tahtoisi kuunnella?

strong sanoi:
Minä en kylläkään usko, että ketään kiinnostaa kuulla minun jalkatreeneistä..

Minua ainakin kiinnostaa. Haluaisin kehittää kyykkyäni, ettei tarvi lyödä itseään kirveellä päähän.

Vastaa kysymykseen:

Mielestäni annoin jo vastauksen henkilökohtaisen mielipiteen muodossa.

Itselläni ei ole olemassa ideaalista jalkakyykkytreeniä. Samat jutut eivät aina kehitä ja silloin on tarve treenata eri tavalla. Näitä treenejä ei voi kuitenkaan laittaa arvojärjestykseen, koska ne toimivat vain ajallaan. Jos ajatellaan asiaa kenen tahansa ohjelmaa treenaavan puolesta. Onko ideaalinen jalkatreeni se, jonka teet kaukana kisasta jolloin otat monta vitosta pienemmällä painolla vai se jossa käytät yli 90% prosentin kuormia ja teet vain muutaman akkosen tai ykkösen? Kumpiakin treenejä tarvitaan sillä toinen ei toimi ilman toista. Jos olisi olemassa ideaalinen treeni niin ei olisi kai tarvetta tehdä ohjelmia.

Pitäydyn tuossa kannassani ja olen pahoillani, jos vastaukseni ei miellytä.

Mutta sensijaan minua kiinnostaa Kummosen jalkatreenit, sillä Kummonen on tehnyt kovat tulokset, ei vastaile törkeästi ja tietää paljon harjoittelusta. Kukapa ei tuollaisen miehen tarinoita tahtoisi kuunnella?

Palstanimeni olen valinnut tulosteni mukaan. Mielestäni sinä tiedät paljon treenaamisesta, muttet kuitenkaan vastaile tuloskyselyihin etkä kerro treenitaustastasi. Kerro hyvä mies, jos olet Sivokon tms. niin kyllä ihmiset alkavat neuvojasi kuuntelemaan. Minä mukaan lukien. Muuten saat kärsiä aina siitä mistä minäkin, että löytyy aina niin paljon vahvempia ja isompia joita kuunnellaan vaikka anti olisikin köyhänlaista. :kippis1:

Jumalauta jätjät!!

En minä saatana tätä tällä kolumnilla kaivannut. menkää muualle kiillottamaan toistenne ovennuppeja. :curs: :kakka:

Jos jollain nyt oikeasti olisi edes joitain pieniä vinkkejä siihen kyykkyn kasvattamiseen.

Ainakin nyt on minulle selvinny tuo idea, että reisien ojentajalla kannattaisi lämmitellä jalat ennen kyykkyä. Onko muuta vai joko on sanottava sanottu?

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Voimanostopainotteinen

Noilla polvisiteillä sai aika lailla potkua tuohon kyykkyyn. Veikkaisin että 20 kiloa tulee lisää seuraavan kuukauden aikana.

Omia juttuja

Mulla ainakin tuntuu toimivan hyvin jalkojen kohdalla se kun tekee joka toinen kerta, lyhyitä ja lähellä maksimia olevia sarjoja, ehkä jopa pari ykköstäkin ja joka toinen kerta pudottaa painoja sen verran, että pystyy tehdä vaikka pari vitosta, joista kovempi antaisi ykköseksi oman ykkösennätyksen tai ainakin lähellä sitä olevan tuloksen. Itsellä ainakin tuppaa tekniikka huononemaan ajan mittaan jos aina tekee sarjoja ihan lähellä maksimia ja sitten myös vaarana on ylikunto. Kannattaa myös muistaa, että jotkut treenaan jalkoja tai maastavetoa vain 10 päivän välein. Perusliikkeitä kannattaa myös vaihdella, itse saatan tehdä vaikka hack-kyykyn tavallisen kyykyn sijasta, mutta en koskaan kahtena kertana peräkkäin vaan pidän perinteisen jalkakyykyn aina mukana ohjelmassa. Voit ihan hyvin tehdä myös jalkaprässin joskus pääliikkeenä tai sitten etukyykyn, kuten joku jo ehdottikin. Apuliikkeinä teen aina reisikoukistusta tai maastavetoa suorin jaloin, pohkeita ja aina myös vatsalihasliikkeitä, useimmiten teen myös reisiojennusta treenin lopussa. Muitakin liikeitä teen, mutta useinkin vain kevyempänä kyykkypäivänä tai silloin kun vaihtelen liikkeitä yllä kirjoittamani tavan mukaan.
Jalkaprässissä kannattaa pyrkiä käyttämään isompia painoja, jos sitä tykkäät tehdä. Oma ennätys on kyseisessä lajissa hyvällä tekniikalla on 5x400 kg kun en yhteen aikaan voinut tehdä kyykkyä ollenkaan selkäongelmien takia. En ole koskaan kuitenkaan kyykännyt 170 kg enempää perinteisessä jalkakyykyssä. Silloinkin taisin käyttää polvisiteitä. Päivän kunto taitaa kyllä olla nyt kovempi ja uutta ennätystä pääsen kokeilemaan tuossa parin viikon päästä ja nostan tällä hetkellä ilman siteitä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
En minä saatana tätä tällä kolumnilla kaivannut. menkää muualle kiillottamaan toistenne ovennuppeja.

Jos jollain nyt oikeasti olisi edes joitain pieniä vinkkejä siihen kyykkyn kasvattamiseen.

Ainakin nyt on minulle selvinny tuo idea, että reisien ojentajalla kannattaisi lämmitellä jalat ennen kyykkyä. Onko muuta vai joko on sanottava sanottu?

Rauhoitu nyt hiukan. :lol2:

Siinä oli ihan hyvä vinkki sulle. Älä murehdi yksittäisestä treenistä vaan valitse itsellesi ohjelma. Voimanosto-ohjelma!

Lämmittele mielummin niin, että poljet muutaman minuutin kuntopyörällä, että saat verenkierron heräämään. Sitten venyttele kevyesti ja jos tuntuu, että myös keskivartalo on valmis niin eiku kyykkäämään. Jos ei niin vaikka kevyttä keppijumppaa, jossa vaikka lantionkiertoja rauhallisesti ja jullea kepillä. Mielestäni reidenojennusta ei lämmittelyssä tarvitse. Mielummin enemmän kyykyn lämmittely sarjoja.

Aika monet kovat kyykkääjät vannovat kovan ja vahvan keskivartalon nimeen ja suosittelevat muutoin erityisesti vartalon takaosien lihasten vahvistamista.

N.O.Kummonen sanoi:
Rauhoitu nyt hiukan. :lol2:

Siinä oli ihan hyvä vinkki sulle. Älä murehdi yksittäisestä treenistä vaan valitse itsellesi ohjelma. Voimanosto-ohjelma!

Lämmittele mielummin niin, että poljet muutaman minuutin kuntopyörällä, että saat verenkierron heräämään. Sitten venyttele kevyesti ja jos tuntuu, että myös keskivartalo on valmis niin eiku kyykkäämään. Jos ei niin vaikka kevyttä keppijumppaa, jossa vaikka lantionkiertoja rauhallisesti ja jullea kepillä. Mielestäni reidenojennusta ei lämmittelyssä tarvitse. Mielummin enemmän kyykyn lämmittely sarjoja.

Aika monet kovat kyykkääjät vannovat kovan ja vahvan keskivartalon nimeen ja suosittelevat muutoin erityisesti vartalon takaosien lihasten vahvistamista.

Jooh no tuota kyllähän se muuten onnistuu ja on tullut venyteltyäkin suht hyvin.... wtf Julle? :jahas: En ole varma onko joku jo selittänyt, mutta kun muisti on ku romukoppa...kaikki tarpeellinen pohjalla.

ressukka sanoi:
Julle = hyvää huomenta -liike. Tämän jopa minä tiesin :)

Hyvät huomenet on tuttu, mutta mistä perkeleestä se Julle tulee? :hyper:
kuullostaa hiukan hintahtavalta nimeltä :jahas:

Mites muuten nyt asiasta seinään, niin pitäiskö se julle/HH tehä suorilla jaloilla kääntäen vain alaselällä&vatsalla, vai tuoda polvia vähän koukkuun ja mihin asti siinä pitää selkää eteen tuoda.
Kun tuntuu vähän hölmöltä tehä sitä silleen et se on kuin puolikyykky. :curs:

Naamalleenhan siinä lentää jos suorilta jaloilta taittaa eteen. Eli sopivasti polvia koukkuun ja persettä taakse, jullen pitääkin näyttää yhtä hölmöltä kuin kuulostaakin. :)

Njoo. Sanoisin mielummin niin, että polvikulma valitaan rautojen mukaan - ja näin siis nimenomaan tasapainon vuoksi. Periaatteessa kuitenkin julle niiataan niin syvään ja niin pienellä polvikulmalla kuin se käytännössä tasapainon ja selän suorassapysymisen(puristusten säilymisen) kannalta on mahdollista. Mitään puolikyykkyä ei tosiaankaan ole tarkoitus tehdä.

Saleilla näkee usein niin mystisiä julle-nylkytyksiä joissa yleisin ongelma on liian suuret raudat suhteessa selän, takareisien ja pakaroiden paukkuihin, että liike menee lähinnä vaappuvaksi puolikyykyksi.

Eli malttia niihin rautoihin. Puhtaalla tekniikalla julle kehittää aloittelijaa usein jo pelkällä tangollakin tehtynä.

Tosiaan, ei niitä polvia tarkotuksella tarvi koukistaa, vaan kyllä ne aika automaattisesti sen verran joustaa mitä tasapainoon tarvitaan. Meinasin vaan ettei nyt polvet lukossa tarvi paahtaa.

Joo, tuossa jullessa saa kummasti kiloja lisää, kun tekee sellaisen puolikyykyn.

Olen aina ihmetellyt esim. noita WSB-miesten kauheita jullerautoja. Minun hyvällä tekniikalla (pieni polvikulma ja vaakatasoon) tehty julleni on noin puolet maastavetomaksimista. Jos mies jullettaa 300 kiloa, niin minusta 400 kilon veto pitäisi olla paperia tai sitten meikäläisellä on vaan heikko alaselkä tai julletekniikka ihan haukusessa. :(

Taitaa mennä :offtopic: , mutta oliko tuo alkuperäinen aihe jo kaluttu loppuun?

Tahvo Tohveli sanoi:
Minun hyvällä tekniikalla (pieni polvikulma ja vaakatasoon) tehty julleni on noin puolet maastavetomaksimista.

Juu, olen jokus kuullut nyrkkisäännön, että puhtaalla tekniikalla jos ottaa jullesta 50% vetomaksimista, niin alaselän/perseen voimataso on suht. balanssissa jalkojen voimatason kanssa. Itse pääsen hieman korkeampaan suhteeseen, 60%, mutta mulla onkin jalat heikoin kohta kyykyssä eikä siksi esim. vyötä tarvitse nykyraudoilla käyttää ollenkaan. Tuosta syystä en myöskään enää tee vetoa ollenkaan, kun selän voimataso on niin paljon jalkoja edellä.

Joo, tuossa jullessa saa kummasti kiloja lisää, kun tekee sellaisen puolikyykyn.

Olen aina ihmetellyt esim. noita WSB-miesten kauheita jullerautoja. Minun hyvällä tekniikalla (pieni polvikulma ja vaakatasoon) tehty julleni on noin puolet maastavetomaksimista. Jos mies jullettaa 300 kiloa, niin minusta 400 kilon veto pitäisi olla paperia tai sitten meikäläisellä on vaan heikko alaselkä tai julletekniikka ihan haukusessa.

Siis tuon jullenkin voi ja saa tehdä selkä vaateriinkin, jopa sen alle. Jos haluat tulla hyväksi vaateri-jullesta, niin tee vaateri-jullea. Muutoin kannattaa muistella miksi sitä jullea tehdään. Silloin kun haetaan pitoa selkään kyykkyä varten ei tarvitse, eikä edes kannata, laskea kovin alas. Sama koskee maastavetoa. Aika harvalla maastaveto alkaa asennosta, missä selkä on lattian suuntainen. Kannattaa pitäytyä lajinomaisissa selän kulmissa.

Varmaan olet huomannut, kuinka jullessa rauta "kevenee" nostaessa. Kannattaa siis miettiä saatko kyykyn ja vedon selkäkulmien alueelle, siis selän lajinomaiselle työskentelyalueelle enemmän voimaa, jos otat sen alhaalta (missä et suorituksissa edes käy) pienellä painolla, vai jos jätät jullen ylemmäs ja otat sitä isommilla painoilla. Onhan se raskaampaa, kun ottaa alhaalta, mutta jokainen nosto on raskas vain niissä kulmissa, joissa lajissa et käy.

Jos saat vaateri-jullesta 100 kg ja kyykkysi on 200 kg, niin onhan se selvä, että parempaa pitoa saat selkään, kun pitäydyt ylempänä ja teet vaikka 150 kilolla. Se on ehkä huijausta jullessa, mutta jullen tuloksella ei ole mitään väliä, vai onko!?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom