Voiman+painonnosto ja kestävyys, onko mahdollista?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huomenta!

Pitkän pohdiskeluni jälkeen päätin kysyä tääältä lisää neuvoja.
Siitä se ajatus sitten lähti kun joulun jälkeen on ollut hiljaista tulosrintamalla.
Elikkäs haluaisin kehittyä voiman/painonnostossa lisää kun junnailtua on tullut pitemmän aikaa.
Lisäksi pidän juoksusta ja uinnista, voiko näitä kaikkia liittää yhteen viikkoon? Käyn 3 krt salilla viikossa, ja kerran pelaamassa salibandya kaveripiirissä. Coopperi tulos olisi kiva nostaa 2600->2800

Olen lukenut täältä ja voimaharjoittelun puolelta erilaisia treeni systeemejä mutta yksikseni en ole osannut kaavoittaa reenejä kunnolla oikein ja muutaman kerran olen ollut ylikunnossa :(.

Olen lukenut Massaa ja voimaa kirjan ja ajatellut miten saisin reenattua kovaa että tulokset kasvaisivat ja en joutuisi ylikuntoon. En ole onnistunut pyrkimyksessäni.
Myös otevoimailukiinnostaa

Olen yrittänyt kaavailla tämmöistä kiertoa kuin

1vko. Ma: kyykky Ke: penkki Pe: kyykky 2vko. Ma: penkki Ke: kyykky Pe: penkki
3vko. Ma mv Ke: kevyt penkki&kyykky Pe: mv 4vko. Ma: Penkki Ke: kyykky Pe: veto...jne

Toista missä olisi Ma:penkki&kyykky Ke: mv Pe:penkki&kyykky ja se jatkuisi samallalailla koko ajan.
Sarjat nyt olen yleensä pitänyt 3-5 ja toistot 5-8, enkä huomaa kovinkaan paljoa tulosta :(

Liikkeitäkin olisi missä haluaisin kehittyä: mv, penkki, kyykky, pystyp, leuat, soutu, rinnalleveto..

Apuliikkeinä: vipunostot, vatsat, seläojennus/hyväähuomenta, rannekääntö, hauiskääntö, ranskailainen punnerrus..plus muuta otevoimailuun liittyvää.

Olen myös lukenut että viikossa 2 penkki treeniä ja kyykylle ja vedolle omat päivät olisi myös hyvä mutta en osaa näitäkään liittää hyväksi, yhdeksi kierroksi.

Nytten reeni kausi kestäisi aina kesäkuun eka viikolle asti. Sitten minulta suoristetaan väliseinä, viikko ei mitään ja toisella viikolla puolet painoista.

Olen myös ajatellut että kesät voisin harjoitella Voimamies tyylisesti kun käytössäni ovat AIV pönikät, sitten kasaan merimieskävely telineen, säkkejä saisin otettua varastosta, voimarekikin on helppo tehdä. Ja saisin mummulasta ehkäpä vanhoja rattorinrenkaita vanteilla joita voisin myös pyöritellä.

Lyhyesti, haluaisin neuvoja hyvään kiertoon, jossa tulokset nousisi mave,kyykky,penkki plus muita mitä kirjoitin aikaisemmin. Myös olisi hauskaa kehittyä voimamies tyylisesti. Salillani on myös girya kuulat , joita voin ymös heilutella.

Kestävyyttä haluaisin pitää yllä, jotta palautuminen olisi nopeampaa.
Suoraan sanottuna haluan rääkätä itseäni mutta en terveyden varjolla.

Vielä hieman tietoa itsestäni, olen n.183cm pitkä ja painan 98 kg, kun aloitin olin suunnilleen saman pituinen mutta painoni oli 73kg. Sain reenattua noin 2 vuotta putkeen ja sitten kaikki meni persiilleen.
Omaan vain isot hartiat ja muuten olen hieman normaalia isompi. Joskus olen kysynyt muilta ihmisiltä että paljo he veikkaisivat minun painavani, yleisin vastaus on ollut n. 80kg. Omaan myös pitemmät jalat kuin muu ruumiini ( suuhteessa) , joten vaikuttaisiko se myös reeni ohjelman valintaan?

Ruokavalioni on muuttunut dramaattisesti kun en pysty käyttämään mitään maitotuotteita. Syöntini mukautuu päivälle näin:

Aamuruoka n. 7.00: 2-3 paria leipää+kalkkunaa ja kurkkua, jos kerkeän otan prostkupirtelön

Lounas n. 10.45 koulumme ei ole kuuluisa hyvästä ruuasta mutta syön vaikka tuntuu että oksentaisin. Muutettuna ymmärrettävään muotoon esim. n.7 perunaa ja n. 7pihviä

Välipala: 2 paria leipää, kinkkua ja soija jukurttia, tonnikalapurkki
tai jos koulu loppuu vasta 4 niin sillon välipala rajoittuu joko pirtelöön tai muutamaan hedelmään. 3 minuutissa et juuri kerikeä kuin kävellä toiseen luokkaan ja tunti alkaa.

Iltapala: munakas, 1-2 paria leipää, tonnikalapurkki.

Iso kiitos niille, jotka vastaavat ja vitusti risuja niille, jotka tulevat vinoilemaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hyvä ohjelmarunko, jossa yhdistyvät voima- ja painonnosto voisi olla vaikkapa seuraava:

1. päivä
Tempaus
Jalkakyykky
Penkki
Kulmasoutu

2. päivä
Rinnalleveto
Pystypunnerrus
Etukyykky

3. päivä
Maastaveto
Kapea penkki
Leuanveto

Apuliikkeitä voi lisäillä oman maun mukaan esim. 1. päivälle rom.maastaveto tai reisikoukistus ja vatsoja jne...

Sarjoja ja toistoja kannattaa jaksotella pääliikkeissä esim.
1 kk. 3-5 sarjaa 4-6 toistoa
2 kk. 3-5 sarjaa 1-3 toistoa

Apuliikkeissä 2-3 sarjaa 8-15 toistoa.

Painoja kannattaa pääliikkeissä lisätä askel kerrallaan eli ei nousta joka treenissä maksimiin vaan esim.

1. vko 5x5x100kg (helppo)
2. vko 5x5x110kg (keskiraskas)
3. vko 5x5x115kg (raskas)
4. vko kevyt harj.

5. vko 5x3x120kg (kevyt)
6. vko 4x3x130kg (keskiraskas)
7. vko 3x3x135kg (raskas)
8. vko kevyt harj.

Seuraavalla kierrolla vaikka 2,5 - 5 kg lisää joka sarjaan. Esimerkissä on ehkä harvinaisen tylsä progressio, mutta idea lienee selvä.

Cooperin parantamiseen ei auta muu kuin juoksu. Juoksupäivät kannattaa valita siten, että kykenee palautumaan seuraaviin treeneihin. Lisäksi näissäkin kannattaa vaihdella lenkkien pituuksia ja sykerajoja jaksoittain.

Moro! Itsekin olen vastaavien ongelmien kanssa pähkäilly.
Kaikkien ominaisuuksien parantaminen yhtäaikaa ei kovin hyvin onnistu. Esim. maastavedon ja coopperin yhtäaikainen huima kehitys ei ole todennäköistä.

Kannattaa siis ehkä kehittää yhtä ominaisuutta kerrallaan ja tehdä muut ylläpitävästi. Eli kun teet voimaa niin ylläpitävä lenkki 1 tai 2 kertaa viikossa ja toisinpäin. Olisikohan joku 2kk per ominaisuus sopiva? Aina puolen vuoden välein peruskuntokausi 8-12vk pohjalle ja siitä eteenpäin vaikkapa 12vk maksimivoima (juoksu ylläpitävästi.) Uudet maksimit ulos (4-6vk) ja puntti ylläpitäväksi, juoksuun panostus 8vk ja kierto alusta.
Johonkin tuommoseen suuntaan ehkä kannattas kokeilla. Kysy vaikka jto:lta tai maksa jotain (en tiedä hintoja) ja tilaa ohjelma häneltä tai joltain muulta gurulta.

Uskosin, että juoksukunnon saa nopeammin ylös ja voiman menettää nopeammin, ainakin oman kokemuksen mukaan.

Niin ja tuon voimamiestreenin voi hyvin "yhdistää" juoksuun, eli anaerobinen kunto nousee myös esim. kiertoharjoittelulla voimamiestyyliin..

Kiitos nyt alkajaisiksi.
Minkälainen on rom.maastaveto?

Jos jto nyt huomaisi ja muutaman vinkin antaisi :)

Ajattelin aloittaa ensin peruskaudella eli siihen varmaan kävisi joku että pääliikkeissä 3-4x10-12 ja
sitten apuliikkeissä joku 2x16. Millä toistoilla ja sarjoille te yleensä teette peruskauden?
Eli peruskautta tekisin sen 8vko. ja sitten jatkaisi 7vko. voimaharjoittelua ja pitäisi sen sairasloman kesäkuun ekalla viikolla.

Kiitos nyt alkajaisiksi.
Minkälainen on rom.maastaveto?

Jos jto nyt huomaisi ja muutaman vinkin antaisi :)

Ajattelin aloittaa ensin peruskaudella eli siihen varmaan kävisi joku että pääliikkeissä 3-4x10-12 ja
sitten apuliikkeissä joku 2x16. Millä toistoilla ja sarjoille te yleensä teette peruskauden?
Eli peruskautta tekisin sen 8vko. ja sitten jatkaisi 7vko. voimaharjoittelua ja pitäisi sen sairasloman kesäkuun ekalla viikolla.

Rom.maastaveto = romanialainen maastaveto eli aikalailla sama kuin maastaveto suorin jaloin (jalat ovat polvista hieman koukussa). Rom.vedossa kannattaa tehdä pidempiä sarjoja eli 5-15 toistoa.

Peruskuntokaudella voi tehdä pääliikkeissä esim. 8-12 toiston sarjoja siten, että aloittaa vaikkapa 3 sarjalla ja lisää yhden sarjan joka viikko (painojen ollessa likimain samat tai nousten hieman ylöspäin).
Apuliikkeissä voi tehdä aikalailla samalla konseptilla.

Esim.
1.vko 3x10x100
2.vko 4x10x100
3.vko 5x10x100
4. vko kevyt
5. vko 3x10x110 (painon lisäys oman tuntuman mukaan)
6. vko 4x10x110
7. vko 5x10x110
8. vko kevyt

Painonnostoliikkeissä tosin ei kannata tehdä koskaan yli 6 toiston sarjoja. Eli peruskuntokaudellakin vain 4-6 toistoa. Voi myös yhdistelmäsarjoja esim. putkeen 4 rinnallevetoa + 4 etukyykkyä + 4 pystypunnerrusta.

Moro! Itsekin olen vastaavien ongelmien kanssa pähkäilly.
Kaikkien ominaisuuksien parantaminen yhtäaikaa ei kovin hyvin onnistu. Esim. maastavedon ja coopperin yhtäaikainen huima kehitys ei ole todennäköistä.

Ite olen myös huomannut tuon erittäin selkeästi. Pitkät hiihto/juoksulenkit vie tehoja pahasti pois esim. kyykyistä ja vedoista. Lenkin jälkeen seuraavana päivänä kyykky tuntuu ihan makaroonilta.

Zone-sarja -42%
Peruskunto

1. päivä
Tempaus 3x4 (4x5)(5x6)(5x5)
Jalkakyykky 3x12 (4x10)(5x8)
Penkki 3x12 (4x10)(5x8)
Kulmasoutu 2x16 (2x14)(3x12)

2. päivä
Rinnalleveto 2x12 (2x10)(2x8) ja sitten
Pystypunnerrus 2x12 (2x10)(x8) kaksi yhdistelmä sarjaa
Etukyykky 2x12 (2x10)(2x8) 2x4 (rive,pp,etukyykky)

3. päivä
Maastaveto 3x14 (4x12)(5x8)
Kapea penkki 3x14(4x12)(5x10)
Leuanveto 3x8 (4x10)(4x12)

Sitten näiden 3 vko. jälkeen kevyt viikko jossa painot laskevat noin 60-75% reenipainoista, ja kierto uudelleen. Vai pitäisikö noiden toisto määrien olla se sama 10 ?

Maksimivoima

1. päivä
Tempaus 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)(seuraavalla viikolla kokeillaan maksimit ja sitten pidetään kevyt viikkon)
Jalkakyykky 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Penkki 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Kulmasoutu 3x12 (3x10)(3x8)(kevyt)(3x12)(3x10)(3x8)

2. päivä
Rinnalleveto 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Pystypunnerrus 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Etukyykky 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)

3. päivä
Maastaveto 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Kapea penkki 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Leuanveto 3x12 (3x10)(3x8)(kevyt)(3x12)(3x10)(3x8)

Tämmöisen tein, mutta on semmonen kutina että tuo ois vähä liian raskas?
Tulipa epäselvännäköinen, toivottavasti saa selvää.

Peruskunto

1. päivä
Tempaus 3x4 (4x5)(5x6)(5x5)
Jalkakyykky 3x12 (4x10)(5x8)
Penkki 3x12 (4x10)(5x8)
Kulmasoutu 2x16 (2x14)(3x12)

2. päivä
Rinnalleveto 2x12 (2x10)(2x8) ja sitten
Pystypunnerrus 2x12 (2x10)(x8) kaksi yhdistelmä sarjaa
Etukyykky 2x12 (2x10)(2x8) 2x4 (rive,pp,etukyykky)

3. päivä
Maastaveto 3x14 (4x12)(5x8)
Kapea penkki 3x14(4x12)(5x10)
Leuanveto 3x8 (4x10)(4x12)

Sitten näiden 3 vko. jälkeen kevyt viikko jossa painot laskevat noin 60-75% reenipainoista, ja kierto uudelleen. Vai pitäisikö noiden toisto määrien olla se sama 10 ?

Ajatuksena on, että kokonaistoistomäärä (volyymi) kasvaa reilusti ja painot hieman. Siis esim. 3x12 (4x10)(5x8) tai 2x12 (2x10)(2x8) eivät ole mielestäni kovin hyviä.

En myöskään tekisi rinnallevedossa koskaan yli 6 toiston sarjoja. Monien muiden liikkeiden sarjat ovat mielestäni liian pitkiä eli enemmän välille 6-10 toistoa.

Maksimivoima

1. päivä
Tempaus 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)(seuraavalla viikolla kokeillaan maksimit ja sitten pidetään kevyt viikkon)
Jalkakyykky 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Penkki 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Kulmasoutu 3x12 (3x10)(3x8)(kevyt)(3x12)(3x10)(3x8)

2. päivä
Rinnalleveto 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Pystypunnerrus 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Etukyykky 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)

3. päivä
Maastaveto 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Kapea penkki 5x5 (5x5)(5x5)(kevyt)(5x3)(4x3)(3x3)
Leuanveto 3x12 (3x10)(3x8)(kevyt)(3x12)(3x10)(3x8)

Tämmöisen tein, mutta on semmonen kutina että tuo ois vähä liian raskas?
Tulipa epäselvännäköinen, toivottavasti saa selvää.

Maksimikaudella ajatuksena on, että keskittyy painojen lisäämiseen muutamassa pääliikkeessä.
Kaikissa liikkeissä en tekisi samaa 5x5 --> 3x3. Kannattaa valita muutama liike, jossa testaa maksimt ja muut tehdään kevyemmin. Erityisesti viimeisillä viikoilla apuliikkeet voi tehdä jopa tavallista kevyemmin.

Niin ja kannattaa pitää kevyt viikko ennen kuin testaa maksimit.

Eli tästä sitten on varmaan riippunu se kun kehittyy jonku aikaa ja sitten menee ylikuntoon.

Jos maksimi liikkeiksi ottais vain penkin,mv ja kyykyn. Minkälaiset sarjat/toistot nuissa muissa sitten pitäsii olla? Miten sinä tekisit sen? Toisaalta itse en pidä maitohapoista kovinkaan paljoa :) Miten nuo toisto määrät sitten pitäisi saada sopivaksi tuon voluumin kanssa?

Olisin erittäin kiitollinen jos väsäisit tuosta jonkulaisen ohjelman pohjan maksimi ja peruskaudelle. Itse sitten voin lisäillä nuita apuliikkeitä yms. (Osaksi ymmärsin osaksi en)

painota kuukausi voimaa ja tee kestävyyttä alle anaerobisen kynnyksen peruskestävyys mielessä, muttei silti kovilla määrillä.

painota joka toinen kuukausi kestävyyttä intervallein jne tee voimaa vähemmän ja ylläpitävämmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eli tästä sitten on varmaan riippunu se kun kehittyy jonku aikaa ja sitten menee ylikuntoon.

Jos maksimi liikkeiksi ottais vain penkin,mv ja kyykyn. Minkälaiset sarjat/toistot nuissa muissa sitten pitäsii olla? Miten sinä tekisit sen? Toisaalta itse en pidä maitohapoista kovinkaan paljoa :) Miten nuo toisto määrät sitten pitäisi saada sopivaksi tuon voluumin kanssa?

Olisin erittäin kiitollinen jos väsäisit tuosta jonkulaisen ohjelman pohjan maksimi ja peruskaudelle. Itse sitten voin lisäillä nuita apuliikkeitä yms. (Osaksi ymmärsin osaksi en)

Kyykyn, penkin ja maastavedon tekemiseen löytyy näiltäkin sivuilta monta hyvää ohjelmaa. Itse voisin tehdä esim. seuraavasti.

Peruskuntokausi 4 vkoa

1. vko 3x8
2. vko 4x8
3. vko 5x8
4. vko 2x10 kevyt

Joko kaikki sarjat samalla vakiopainolla tai sitten pyramidinä siten, että työsarjoja tulee yllä mainittu määrä. Maastavedon sijaan tekisin peruskuntokauden kasin sarjat rom. vetona.

Perusvoimakausi 4 vkoa

1. vko 5x5
2. vko 5x5
3. vko 5x5
4. vko 3x6 kevyt

Painoissa ylöspäin siten, että kolmannella viikolla sarjat ovat raskaita (mutta kaikki menee silti).

Maksimivoima 4 vkoa

1. vko 5x3
2. vko 4x3
3. vko 3x3
4. vko 3x4 kevyt

Painoissa ylöspäin siten, että kolmannella viikolla sarjat ovat raskaita (kolmosmaksimiin, muttei epäonnistumisia). Viidennellä viikolla maksimitesti (kolme yritystä ja eka ykkönen maksimijakson kovimmalla kolmosella). Yllä oleva "piikkaus" ei ole paras mahdollinen jos tähtäimenä on maksimiykkönen, mutta toimii kyllä jos ei ole kovin paljon tehnyt lyhyttä sarjaa.

Apuliikkeelle tekisin hieman eri toisto- ja sarjamääriä (esim. penkin apuliikkeenä kapea penkin voisi tehdä joko pidempää tai lyhyempää sarjaa kuin pääliikkeessä...vaihdellen eri jaksoina).

Painonnostoliikkeissä (tempaus, rinnalleveto, työntö ja myös etukyykky) tekisin peruskuntokaudella 4-6 sarjaa 4-6 toistoa (mahdollisesti yhdistelmiä max 4+4+4 toistoa). Perusvoimaa tekisin 5-8 sarjaa 2-3 toistoa ja maksimivoimaa 5-8 sarjaa 1-2 toistoa.

Kaudet voisi olla myös pidempiä eli jopa 2-3 kk (erityisesti perusvoima). Mutta niin kuin sanoin näiltäkin sivuilta löytyy monta hyvää ja paljon vaihtelevampaakin ohjelmaa (kts. jto:n postit ja voimaohjelmat). Oma esimerkkini on varsin monotoninen, mutta siitä on helppo lähteä liikkeelle. Ohjelmat pitäisi tietysti tehdä ja säätää yksilöllisesti (jotta toimivuudelle olisi joitain takeita).

Iso kiitos slämmille! Tuosta nyt pitää sitten miettiä ja suunnitella ohjelma sitten torstaina kun koeviikko haittaa hommaa

Alkuperaisesta kysymyksesta kestavyyden mukaan ymppaamisesta sen verran etta vaikiaa on muttei mahdotonta. Juuri tuo tommonen lyhyempien matkojen kovatempoinen juoksu (happorajoilla tai yli) yhdistettyna rankempaan rautakuuriin polttaa yhden jos toisenkin loppuun.

Rautojen kolistelujen aikana on parempi pitaa ne aerobiset just semmona, alle happorajojen. Lyhimpia kausia esim. kuukauden patkia etta intensiteetit ovat koholla seka etta viela menee.

Coopperituloksen parantamiseen sopii parhaiten intervallilenkit. Puoli tuntiakin riittää oikein hyvin kun nostattaa sykettä kunnolla välillä. Itse treenasin sekä kestävyyttä että voimanostoa yhtäaikaa ja kummatkin tulokset nousi. Intervallit tein ylämäkeen vajaa puoli tuntia ja takaisinpäin lönkyttelyä loppuverryttelyksi.

Ja tietenki tuo ruokavalio vaikuttaa tosi paljon.

Suositut

Back
Ylös Bottom