Voimailijamimmi-kysely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mökkö, kerro sä treenistäs? Ohjelmaa, miten pitkiä sarjoja.
Treenaan 3-4 kertaa viikossa, riippuu miten muu elämä antaa myöden. Pääsääntöisesti treenit menevät pääliikkeiden mukaan, eli kyykky, penkki ja maastaveto. Nyt on menossa peruskuntokausi, joten teen paljon toistoja (5-20) ja paljon sarjoja (15-25) per liike. Tällä haetaan peruskestävyyttä, jotta jaksaa sitten vääntää kovia ykkösiä ja kakkosia kilpailukaudella. Pääliikkeiden lisäksi teen vatsat ja kyljet sekä syvät vatsalihakset vähintään kolmesti viikossa. Muita apuliikkeitä teen tarpeen mukaan, eli jos tuntuu että jokin osa-alue tarvii lisätreeniä niin siihen sitten otetaan jokin apuliike.
Missä sarjassa sä nostat?
52 kg tai 56 kg

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
hyvä! Taijat vaan vähän huiputtaa noissa sarjojen määrissä, ettei muut huipulle pääsis vai laskitko lämppäritkin mukaan? ;)Oliko mainitsemasi tulokset aiemmin kisatuloksia?

Paljonko nousee penkistä?

Kyllä niitä sarjoja todellakin tulee noin monta. Kaikki nostot ja sarjat ovat osa treeniä, joten en miellä mitään erityisesti lämmittelyiksi. Helposti sitä esim. kyykyssä menee 25 sarjaa jos tavoitteena on saada 10 000 kg kasaan.

Osa tais olla kisatuloksia ja osa treenituloksia, nyt en enää muista mitä sinne laitoin... Penkissä kisaennätys paidalla on 77,5 ja treeneissä 85 kg ja rawennätys kisoissa 67,5 kg ja treeneissä 72,5 kg.

Hieno tulos! Minkä painoisissa sitten nostat? Onnea mm-kisoihin, jos olet menossa. Voitko kertoa monen päivän kierrolla teet aina minkäkin treenin (esim. penkki kovaa joka kymmenes pv. jne)?
Sori, et vastaus kesti. Arvokisat nostan alle 75:ssa, mutta 'harjotuskisat' saatan ottaa alle 82,5 kilosissa. MM-kisat jää väliin tänä vuonna, koska jäin kesäkuun puolivälissä polkupyörällä auton alle ja polvea pitää kuntouttaa vielä about tammi-helmikuulle. Voi siis tulla kiirus jopa SM:ien suhteen :(.

Omista treeneistä vastailen vaan ympäripyöreesti jotain, koska niissä on coachin tietotaito kehissä. Jalan ollessa kunnossa treenasin viis kertaa vk:ssa: ma:na penkki max, ti:na kyykky & mave max, ke:na lepo, to:na toinen penkki, pe:na nopeuskyykky & -mave, la:na selkä ja su:na lepo. Apuliikkeitä ojentajille, olkapäille, keskikropalle ym. tulee myös ihan hyvin, päivän treenistä riipuen. Sitten vielä jonkinverran sauvakävelyä, pyöräilyä yms. perusohjelman lisäks.

Tällä hetkellä käyn salilla vaan kolme kertaa vk:ssa, koska oon yhdistäny jalan kuntoutusliikkeet penkkitreeneihin ajan puutteen takia (ja koska salille kulkeminen on vaikeempaa ilman pyörää). Mutta nyt pitäis alkaa vähitellen helpottaa, koska lopetan kohta v-lopputyöt ja alan täysipainosesti panostaa kouluun, treeneihin & palautumiseen :). Alko käydä vähän turhan rankaks noitten jatkuva tasapainottelu...

Minkälaisia ohjelmia muilla voimailijamimmeillä on?

Mökkö: Minkätyylistä treeniä teet sit ennen kisoja, jos peruskuntokaudella on noin paljon sarjoja? Treenimetodisi siis on käyttää lähes ainoastaan pääliikkeitä? Toimiiko kohdallasi..?

Olen muutamia kisoja tehnyt ilman varusteita ja olen jopa voittanut Wilks' pisteissä muut naisnostajat jotka nostivat varusteilla. Suomessa pärjää kohtuu hyvin myös ilman varusteita, jopa SM-tasolla.
Tuohan kuulostaa hyvältä :)

Mutta ehtiiköhän tällainen melkein 34-v aloittelija enää kehittyä mihinkään, sattuisikohan täällä olemaan ketään muuta näin vanhoilla päivillään voimatreenin löytänyttä? Joka tapauksessa, onneksi voi aina nostella omaksi ilokseen ja osallistua ainakin oman salin pikkukisoihin. On vain niin kivaa olla entistä itseään vahvempi!

Helposti sitä esim. kyykyssä menee 25 sarjaa jos tavoitteena on saada 10 000 kg kasaan.
Tässäpä mielenkiintoinen tapa suhtautua treeniin - jos oikein ymmärsin, tavoite on siis nostaa tietty määrä rautaa yhdessä treenissä? Tätähän pitää vielä kokeilla, vaikka saattaisi mennä penkissä moisen rautamäärän nostamiseen muutama päivä :eek:

Tuohan kuulostaa hyvältä :)

Mutta ehtiiköhän tällainen melkein 34-v aloittelija enää kehittyä mihinkään, sattuisikohan täällä olemaan ketään muuta näin vanhoilla päivillään voimatreenin löytänyttä? Joka tapauksessa, onneksi voi aina nostella omaksi ilokseen ja osallistua ainakin oman salin pikkukisoihin. On vain niin kivaa olla entistä itseään vahvempi!
...

Kyllä "vanhanakin" voi aloittaa voimatreenin, jopa voimanostokisoihin tähtäävän. Minua itseäni harmittaa, että rupesin hommaan vasta n. 34-vuotiaana, mutta nyt olen iloinen, että ylipäänsä rupesin. Sitä ennen olin myös treenannut voimaa, mutta heittolajien treeniksi, en voimanostolajeina. (Paitsi ehkä penkkiä, omaksi ilokseni. Ja vertailin tuloksiani svnl:n paitanostajiin :tyhmä mie:)

Penkkienkkaani paransin seitsemän vuoden ajan. Tein nykyisen enkkani noin 41-vuotiaana, ja vielä riittää yritystä sitä rikkomaan, vaikka juuri tällä hetkellä se tuntuu vaikealta (huomaa sanavalintani, EN sanonut: mahdottomalta). Viime vuosina ei nivelreumakaan ole estänyt kyykyn ja maven enkkojen nousua.

En usko että ihan aloittelija olet, olethan käynyt salilla ja punttiharjoittelu on pääpiirteittäin siulle tuttua. Pyydä alkuneuvot vaikkapa Pakkiksen voimaosiolta. Siellä on sellainen tietoniekka nimimerkiltään jto. Tai ota selvää onko omalla salillasi/paikkakunnallasi joku voimailualan ihminen.

Samaa mieltä, että vaikkei kilpailisikaan, on hurjan hauskaa huomata omien voimiensa kehittyvän. Voi kun meilläkin olisi oman salin kilpailuja. Mie asun sellaisessa periferiassa (pikkupaikkakunnalla), että läheisiinkin kisoihin on yleensä väh. tunnin matka. Eräät kapakkakilpailut ovat eri asia, sellaisissakin olen käynyt.

Kyllä "vanhanakin" voi aloittaa voimatreenin, jopa voimanostokisoihin tähtäävän.
Niinhän sitä sanotaan, että voimiaan voi kehittää vaikka 100-vuotiaana. Se vain mietityttää, näin kilpailemisen kannalta, kun joskus on jostain lukenut että nainen olisi vahvimmillaan suunnilleen parikymppisenä (eli silloin niitä tuloksia saisi parhaiten). Että perhana, vaikka kuinka olisi jopa ikäryhmiin jaetut kisat, olisi muilla huima etumatka. Ollapa luonnonlahjakkuus.

No, olenhan nyt sentään käynyt salilla nelisen vuotta, ja hakenut sieltä koko ajan lisää massaa ja voimaa. Penkannutkin epäsäännöllisen säännöllisesti kolmisen vuotta. Että siinä mielessä en ehkä ihan aloittelija ole. Onnekseni treenaan hyvällä salilla, ja kun oikealta ihmiseltä kysyn saan kyllä hyvät neuvot. Niin, salin omistaja kun on vanha voimanostaja ja tehnyt useimmat ohjelmani, niin tietäähän sen miten siinä on käynyt :D . Lisäksi sitten vielä tätä Pakkista, niin hyvä tulee? Ai niin, ja Voimanostaja -lehtiä tulee tietysti selailtua salilla - ei ehkä sitä kaikkein rohkaisevinta luettavaa...

Ehkäpä suurimmat ongelmat tällä hetkellä ovat vähäisten voimien lisäksi voimatreenin yhdistäminen muuhun treenaamiseen (jota tuppaa olemaan aika paljon) ja surkeat polvet (ei syviä kyykkyjä; rajannee kilpailu-urani penkkaamiseen mikä ei ole se vahvin lajini). Että sen puoleen kyllä vähän nolottaa kysyä ohjeita oikein kilpailuun tähtäävään treeniin. Vaikka mitäpä muuta se on, kun yrittää mahdolisuuksien rajoissa saada itsestään irti niin paljon kuin lähtee.

Mutta ei muuta kuin treeniä, tänään on salipäivä :) . Penkkiä. Ja ellei dieetti vie kaikkia voimia, on loppuvuodesta taas edessä pikkujoulukisoissa pienimuotoinen näytelmä "täti nostaa 50kg penkistä." Miksiköhän ne ennätykset ja maksiminostot tuleekin aina tehtyä jossain muualla, joskus muulloin!

Se vain mietityttää, näin kilpailemisen kannalta, kun joskus on jostain lukenut että nainen olisi vahvimmillaan suunnilleen parikymppisenä (eli silloin niitä tuloksia saisi parhaiten).

En mä usko että ikä vie voimia ainakaan vielä parikymppisenä. Sen takiahan tää kiva laji onkin, että voi aloittaa tälleen "aikuisena"! Ei ne vahvimmat voimailijat mitään nuorukaisia ole joten kaikki mukaan vaan. :) Hyvin se voima tarttuu vanhanakin, ja puhun nyt eläkeikäisistä joita on tutkittu.

Eikö muuten polvien heikotukseen auta polvisiteet? Ne tuntuu aika tukeville... :rolleyes:

Sori, et vastaus kesti. Arvokisat nostan alle 75:ssa, mutta 'harjotuskisat' saatan ottaa alle 82,5 kilosissa. MM-kisat jää väliin tänä vuonna, koska jäin kesäkuun puolivälissä polkupyörällä auton alle ja polvea pitää kuntouttaa vielä about tammi-helmikuulle. Voi siis tulla kiirus jopa SM:ien suhteen :(.

Omista treeneistä vastailen vaan ympäripyöreesti jotain, koska niissä on coachin tietotaito kehissä. Jalan ollessa kunnossa treenasin viis kertaa vk:ssa: ma:na penkki max, ti:na kyykky & mave max, ke:na lepo, to:na toinen penkki, pe:na nopeuskyykky & -mave, la:na selkä ja su:na lepo. Apuliikkeitä ojentajille, olkapäille, keskikropalle ym. tulee myös ihan hyvin, päivän treenistä riipuen. Sitten vielä jonkinverran sauvakävelyä, pyöräilyä yms. perusohjelman lisäks.

Tällä hetkellä käyn salilla vaan kolme kertaa vk:ssa, koska oon yhdistäny jalan kuntoutusliikkeet penkkitreeneihin ajan puutteen takia (ja koska salille kulkeminen on vaikeempaa ilman pyörää). Mutta nyt pitäis alkaa vähitellen helpottaa, koska lopetan kohta v-lopputyöt ja alan täysipainosesti panostaa kouluun, treeneihin & palautumiseen :). Alko käydä vähän turhan rankaks noitten jatkuva tasapainottelu...

Minkälaisia ohjelmia muilla voimailijamimmeillä on?

Mökkö: Minkätyylistä treeniä teet sit ennen kisoja, jos peruskuntokaudella on noin paljon sarjoja? Treenimetodisi siis on käyttää lähes ainoastaan pääliikkeitä? Toimiiko kohdallasi..?

Vähän erilainen treenitapa, kuin mitä olen täällä Kuopiossa kuullut... Vaikka onhan noilla voimakkaimilla, jos jonkilaisia ;) . Kilpailitko sä SM-kisoissa alle 75 kg:ssa?

Mulla on tällä hetkellä ihan perusohjelma: (Pe) Penkki-leuat-ylätalja eteen-vinotvatsat (La)Kyykky-rive-sjmv-vatsat (Ma) kapeapenkki-hauikset-dippi-vipunostot olkapäille-kiertäjäkalvosin-vatsat (Ke) Mave-julle-kulmasoutu-kyljet

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo Black white rose, piti kysyä vielä, että kui pitkä sinä olet? Ajattelin vähän, kun itse olen tällä hetkellä noissa alla 75:ssa. Siis en kilpaile, mutta kilpailisin siis, jos kehtaisin ts. olis tarpeeksi voimaa.

Metrille: Onhan siellä kovia penkkaajija, vaikka paita olisikin. Jos 140 kg nostaa paidalla, niin kyllä sen RAW:n pitää olla... yli 80 kg (sehän on sanomattakin selvää). On tuolla SVNL:n joukossa muutamia todellisia lahjakkuuksia. Jos on yli 500 wilkisit, niin kyllä siinä on muutakin tarvittu kuin treenamista ja varusteita, ja nyt en puhu dopingista. Lahjakkuuksia olen nähnyt omalla salillakin treenaavan ja ihan RAW:nakin ja hirveen suuria painoja...
^
Ja niinkuin tämä meidän BWR, eihän hänkään ollut kauan treenannut, kun jo hirveitä painoja liikutteli?

Minä en ole lahjakkuus, sen olen jo aikoja sitten huomannut, paitsi manossa aika vahva ;), kyykky on vaan ihan surkee muihin verrattuna. Mutta silti nostan, voimakin nousee :), mutta en missäään tapauksessa vertaile itseäni lahjakkuuksiin ja aioin kilpaillakin jossain vaiheessa...

Neuvoisin muitakin vaan keskittymään omaan treeniinsä

Iästä, kyllä se on 20-30 vuotta (vahvimmillaan...tutkimuksia tutkimuksia), mutta onhan niitä poikkeuksia: KOskisen Raija! Minkäs ikäinen hän onkaan.

Minä en ole lahjakkuus, sen olen jo aikoja sitten huomannut, paitsi manossa aika vahva ;) []

Iästä, kyllä se on 20-30 vuotta (vahvimmillaan...tutkimuksia tutkimuksia), mutta onhan niitä poikkeuksia: Koskisen Raija! Minkäs ikäinen hän onkaan.

Mave tai mano, miten vain, on kuulema aika hyvä voiman mittari, joten kyllä ne muutkin siitä nousee ku tarpeeksi treenaat ja tekniikka osuu kohdilleen. :thumbs:

Ikä ja voima (kuulustelin herra tutkijaa eilen aiheesta): harjoittelemattomilla voimat alkaa laskea 30 vuoden jälkeen. Jos treenaa progressiivisesti voimat voi kasvaa jonnekin 50 ikävuoteen asti. Ja jos vanhuksena (eläkeiässä) aloittaa niin silloinkin voi vielä voimaa tarttua, ihmisestä riippuen. Eli lopetetaan se ikään vetoaminen ja näytetään niille miten ältsyn vahvoja me ollaan! :hyper:

Raija Koskinen lienee jo 40v ylittänyt. Ehdoton idoli! :thumbs:

... ja muutenkin, voimalajin edustaja on useimmissa tapauksissa parhaimmillaan vasta ns. aikuisena (edellyttäen, ettei tule loukkaantumisia), koska nämä lajit vaativat vahvaa ja pitkäjänteisesti rakennettua pohjaa. Ja ainahan voi siirtyä veteraanisarjoihin ikävuosien lisiessä :)

:

Ikä ja voima (kuulustelin herra tutkijaa eilen aiheesta): harjoittelemattomilla voimat alkaa laskea 30 vuoden jälkeen. Jos treenaa progressiivisesti voimat voi kasvaa jonnekin 50 ikävuoteen asti. Ja jos vanhuksena (eläkeiässä) aloittaa niin silloinkin voi vielä voimaa tarttua, ihmisestä riippuen. Eli lopetetaan se ikään vetoaminen ja näytetään niille miten ältsyn vahvoja me ollaan! :hyper:

Joo täytyy tässä sanoa, että tuli mieleen, kun olin jo koneen sammuttanut, että väite, että voimat alkaa kadota 20 jälkeen, kyllä pätee ( jos pätee ) harjoimattomille... Kyllä siinä kolmenkympin iässä aletaan olla voimakkaimillaan, jos ollaan aloitettu about kakskymppisenä... Neljänkympin saapuessa voi alkaa laskusuhdanne (tämän edellyttää tietenkin vertailukohtia kahenkympin ja kolmenkympin vuoden ikään), paitsi poikkeuksiakin on, kuten Koskisen Raija. Tai no joo en ole hänen tuloskehitystään seuraillu, paitti onhan se tollaisilla huipuilla ihan sama jos ne tulokset aaltoille. Kuitenkin wilkeissäkin paras suomalainen naisnostaja ja mm-tasollakin eiks ole niitä ennätyksiä tehnyt :worship: .

Eikö muuten polvien heikotukseen auta polvisiteet?
Tiedä sitä. Ongelma kun on lähinnä siinä mitä polvista puuttuu - suurin osa kierukoista, rustoakin siirrelty paikasta toiseen. Ketuttaahan sellainen, varsinkin nyt kun on "lopullisesti" selvää että massaa ja voimaa varten treenin olla pitää, eikä ulkomuodon hiomista (kumpikohan sitten loppujen lopuksi on polviystävällisempi tavoite).

Ei tässä ehkä (penkki)kilpailu-urankaan kannalta kannata kirvestä vielä kaivoon heittää - vain puolet lisää tuloksiin/jos nelikymppisenä on takana jo kymmenisen treenivuotta, niin eiköhän se siitä. Viimeistään vanhainkotikisoissa! Vähän tämä on kuin olisi hurahtanut johonkin uuteen uskoon ja syvästi katuisi entistä synnintekoon hukattua elämäänsä. Että jos olisi tuota pohjakuntoa rakennellut jo edes kymmenen vuotta... Kummallista tämä treenaaminen, kovin kummallista.

Tietenkin, enimmäkseen kuitenkin treenaan ihan omaksi ilokseni - ja pysyäkseni koossa; arvatkaapa mitä kunnon lihakset tekevätkään polvikivuille!

Teen näitä "kilo"treenejä noin 6 viikkoa ja sen jälkeen pudotetaan sarjat ja toistot "normaaleiksi" eli kovia sarjoja teen 3-5 ja toistoja 3-5. Tässä vaiheessa otetaan myös varusteet mukaan treeniin. Kisojen lähestyessä sitten tehdäänkin valmentajan kanssa tarkka kuuden viikon ohjelma missä piikataan kroppa maksimikuntoon.

Olen huomannut että lajiliikkeitä tekemällä syntyy paras kisatulos. Ne harvat apuliikkeet joita teen pyrkivät olemaan niin lajinomaisia kuin mahdollista ja aina vapailla painoilla.

Itse aloitin "vakavan" kilpailuihin tähtäävän voimatreenin kolmekymppisenä, mutta pohjalla oli muutaman vuoden suht' kova perussalitreeni. Liian aikaisin ei mielestäni kannata aloittaa liian rajattua treeniä mitä kilpailevan urheilijan treeni lähes aina on. Muuten tulee helposti lihasepätasapainoa eivätkä tukilihakset ole riittävän kehittyneet koviin lajiliikkeisiin.

Koskisen Raija on 43-vuotias ja aikoo yrittää kuudetta maailmanmestaruuttaan tulevissa MM-kisoissa (Norjassa 6.11.). Raija on aikoinaan aloittanut voimailut kolmekymppisenä. Aloitusikä ei siis ole mikään este maailmalla pärjäämiseen. Pitää vain muistaa että ei se menestys heti tule.

Hyvää tekstiä, Mökkö! Varsinkin tuo, että kerroit aloittaneesi varsinaisen voimatreenin vasta kolmissakymmenissä, lämmitti kovasti mieltä - hyvin samanlainen tilannehan on itsellänikin :)

Pakko laittaa tää linkki http://www.valtti.info/uutiset2003/2003voimanosto_4.htm

Monet varmaan jo osas arvata, ettei se Raija areenoille ihan pystymetsästä hypännyt.... Ja lahjakkuus muutenkin... Koripalloa ja niin lyhyt :) Niin ja salillä käynyt 18-v- asti... että vaikka jos se on ollu 20 toistoo/sarja-harjoittelua, on se pakosti jotain rakentanut.

Toi mitä mökkö sano, just pitää hankkia "tasaista vahvuutta" ennen kuin rupee varsinaista voimatreeniä tekemään (sillä meiningillä millä "ammattimaiset" kilpailijat) on ihan totta ja minä olen todella vielä siinä vaiheessa =). Juuri tämä lihasepätasapaino on se sana!

E: mitä mieltä Gilly ja saa muutkin kommentoida? Musta tämä leuanveto ja dippi ovat jonkinlainen mittapuu, onko tarpeeksi voimaa tälläisen perus-perus-voimailutreenin aloittamisella, mikä perustuu aika pitkälle pelkkiin kilpailuliikkeisiin ja apuliikkeet ovat minimissään. Etenkin vähän massiivisimmilla kavereilla (kuten mulla ~73kg) pienemmillehän ~50 kg:lle nämä ovat luontaisestikin helpompia. Etenkin kun mulla suurin massa on jaloissa ;)

Niin minä en saa vielä yhtään kumpaakaan, ehkä yhden dipin, mutta kovasti vahvistelen näiden tapaisella treenillä näitä osa-alueita.

Eikö voimanostossa lajitreeni kehitä kuitenkin aika tasaisesti koko kroppaa? Tukilihaksiahan joutuu treenaamaan kai koko ajan joka tapauksessa. Onko olemassa jossain joku lihas, jota ei tarvittais jossain kolmesta nostomuodosta? :hyper:

Latest posts

Back
Ylös Bottom