Voimailijamimmi-kysely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Lahteen en lähde, kun on piiitkä matka ja muuta ohjelmaa.

Mutta tällainen kysymys: paljonko penkkipaita/muut varusteet oikeasti tuovat lisää tulosta?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos ei ole naisille kerran RAW-kilpailuja, niin pitää sitten sellaiset järjestää :evil: Itse kyllä voisin hääräillä ja järjestellä täällä Joensuun suunnalla, mikäli osallistujia riittäisi. Kunhan nyt tietty ensin nämä stressaavat koulujutut saa pois alta, niin sitten :D

Akikonomu: ihan noin esimerkkinä, itse nostan penkistä (siis ilman penkkipaitaa) n. 75 kg, kun taas minun sarjassani eli 67,5 kg mimmit nostavat paidalla ~100 kg:n pintaan, ehkä enemmänkin (ei voi muistaa ihan tarkkaan, sori). Ja yhteistuloksessa tuo ero tietysti kertautuu.

Missukka, täällä on ainakin yksi satavarma osanottaja RAW-kisoihin! :hyper:

Akikonomu: ihan noin esimerkkinä, itse nostan penkistä (siis ilman penkkipaitaa) n. 75 kg, kun taas minun sarjassani eli 67,5 kg mimmit nostavat paidalla ~100 kg:n pintaan, ehkä enemmänkin (ei voi muistaa ihan tarkkaan, sori). Ja yhteistuloksessa tuo ero tietysti kertautuu.

No ei se ihan noin mene. Mavessa saa yleensä pienimmän hyödyn ja monesti joku/jotkut (2) lajit ovat vähän vahvempia. Varusteissakinh jotkut saa isomman ja jotkut pienemmän hyödyn. Anyway, voin tulla kisoihin ;) Missukka...

^ juu toki. Tarkoitin vain, että jos ero vaikka penkissä on tyyliin 25 kg, on se yhteistuloksessa helposti jo melkein 100 kg.

^ juu toki. Tarkoitin vain, että jos ero vaikka penkissä on tyyliin 25 kg, on se yhteistuloksessa helposti jo melkein 100 kg.

En usko kyllä että se penkissä, noilla painoilla, noin iso se hyöty on.. Erään pitäs tolla laskutavalla nostaa 95 kg penkistä... kisoissa... ois kyllä ihme, jos menis?!?

E: no henkilökohtasia asioita, ei voi kiistelläää... voihan olla miinushyötykin...

Ihanahelena, tämän vuoden SVNL:n penkkipunnerrusrankingissa kolme kärkitulosta - siis sarjassa naiset 67,5 kg - ovat 120 kg, 115 kg ja 107,5 kg.

Tosin toki noilla mimmeillä raakapenkkikin on varmasti huomattavasti parempi, kuin meikäläisellä.

EDIT: Kannattaa myös muistaa, että paitapenkki on teknisesti monella tapaa erilainen, kuin raakapenkki, sekä myös paitanostajan treenit ovat tietyllä tapaa erilaisia, kuin raakanostajan.

Ihanahelena, tämän vuoden SVNL:n penkkipunnerrusrankingissa kolme kärkitulosta - siis sarjassa naiset 67,5 kg - ovat 120 kg, 115 kg ja 107,5 kg.

Tosin toki noilla mimmeillä raakapenkkikin on varmasti huomattavasti parempi, kuin meikäläisellä.

EDIT: Kannattaa myös muistaa, että paitapenkki on teknisesti monella tapaa erilainen, kuin raakapenkki, sekä myös paitanostajan treenit ovat tietyllä tapaa erilaisia, kuin raakanostajan.

No penkkipunnerrusranginkiin on sikäli vaikea verrata, kun noista moni (?) saattaa olla aika spesiaali penkissä... Tuli vaan mieleen noi luvut 100kg ja 75kg ( vaikka panitkin sen ~-merkin ). Nimittäin tämä ko. hlö, jonka mainitsin nosti siis harjoituksissa paidatta 3*66 (sarjapainolaskurin mukaan max. olis 72 kg) ja kisatulos hänellä on tänä vuonna muistaakseni jotain 75kg. Painoa < 60 kg. Eli 100/75=1.333 (paitahyöty), 72*1,33=~95kg. Joo toki ymmärrän, että ei sarjap. laskuriin voi luottaa, mutta näin suuntaa-antavana.

No mutta kyllä niillä paitanostajillakin pitää olla sitä RAW-voimaa. Ja kyllähän sä tiedät, kuten mäkin, että ei niitten varusteiden kanssa pelleilemisestä tule yhtikäs mitään, jos ei ole sitä voimaa.

Mutta siihen akinon kysymykseen, toi joka penkkaa 120kg paidalla, luulis, että se penkkaa 100 kg ilman...

Millä tavoin treeni eroa? ( eri lihakset korostuu? mitkä? ).

Mutta siihen akinon kysymykseen, toi joka penkkaa 120kg paidalla, luulis, että se penkkaa 100 kg ilman...

Paita auttaa (yleensä) eniten rinnalta lähtöä, eli lisää rintalihaksen omaa voimaa. Joten heikoksi kohdaksi jää loppuojennus, eli ojentajien osuus. Näin paitanostajan tulee treenata suhteessa enemmän ojentajia kuin RAW-nostajan.

Ja tuohon paidan antamaan hyötyyn - se on TÄYSIN yksilöllistä. Siihen ei ole olemassa edes mitään laskuria mikä antaisi edes suuntaa. Eri paitamallit vaikuttavat, nostajan kaaren suuruus, ruumiinrakenne....

Oma RAW tulos on 72,5 kg ja paitatulos 77,5 kg. Jokainen kilo lasketaan yhteistulokseen ja mitaleista kaikki taistelee kisoissa... Kilpailen sarjassa 52kg tai 56 kg.

Paita auttaa (yleensä) eniten rinnalta lähtöä, eli lisää rintalihaksen omaa voimaa. Joten heikoksi kohdaksi jää loppuojennus, eli ojentajien osuus. Näin paitanostajan tulee treenata suhteessa enemmän ojentajia kuin RAW-nostajan.

Ja tuohon paidan antamaan hyötyyn - se on TÄYSIN yksilöllistä. Siihen ei ole olemassa edes mitään laskuria mikä antaisi edes suuntaa. Eri paitamallit vaikuttavat, nostajan kaaren suuruus, ruumiinrakenne....

Oma RAW tulos on 72,5 kg ja paitatulos 77,5 kg. Jokainen kilo lasketaan yhteistulokseen ja mitaleista kaikki taistelee kisoissa... Kilpailen sarjassa 52kg tai 56 kg.
tässäpä olenkin jankannu, että ei siitä niin kamalata apua yleensä ole. En usko, että kukaan, joka nostaa 75 kg, saisi paidan kanssa 100 kg...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu, miesten puolella tuo etu on minun laskelmien :D mukaan 1:1,2-1,3 (laskin toisen foorumin threadista). Eli jos näin suoraviivaisesti verrataan vaikka tuohon 75 kg nostajaan niin varusteilla tulisi 90-97,5. SAattaapa tietty olla jotain naisten ja miestenkin välisiä eroja tuossa, en tiijä. Mutta jos tuota alle jää paljon ero, niin veikkaisin, että harjoittelussa vika... Mut mä nyt olen vain aloittelija joka ei tiedä mistään mitään, ja tämä tällaista turhanpäiväistä spekulaatiota ja laskeskelua, kun ei ole muutakaan tekemistä. En löytänyt naisten tuloksista vertailua, joten käytin miehiä (testialkioita taisi olla n. 10)...

Kyllä 75 kg penkkaava nainen voi penkata paidalla 100 kg. Eli tämä on juuri sitä mainitsemaani yksilöllistä vaihtelua. Itse olen laiska paitatreenari, joten uskon jos/kun palaan paitatreeneihin niin tuloksetkin nousevat.

Naisten ja miesten välillä lihasmassassa suurin ero on juuri ylävartalossa, näin penkkituloksia ei voi miesten ja naisten välillä verrata ollenkaan. Selässä ja jaloissa olemme miesten kanssa lähes samoissa.

Niin joku taisi kysellä myös kyykky- ja vetopukujen hyötyjä, niin näissäkin yksilöllistä vaihtelua on, mutta ei niin paljoa kuin penkissä (jos lasketaan prosentuaalista hyötyä). Kyykyssä ITSE saan hyötyä puvusta ja siteistä ~50 kg ja vedossa ~25 kg.

No mutta kyllä niillä paitanostajillakin pitää olla sitä RAW-voimaa. Ja kyllähän sä tiedät, kuten mäkin, että ei niitten varusteiden kanssa pelleilemisestä tule yhtikäs mitään, jos ei ole sitä voimaa.

Toki tiedän. Ja joo, ehkä se ~25 kg nyt oli vähän raakasti heitetty, mutta toisaalta en pidän mahdottomana, että joku senkin saisi. ;) Koska onhan myös paidoissa paljon eroja, sekä tiukkuudessa että leikkauksessa.

Mökkö tuossa jo kertoikin, että paitanostajalla ojentajien työ korostuu, eli siis lankkupenkkiä, ketjupenkkiä jne. Tosin teen ketjupenaa itsekin, se on kivvaa :hyper:

Jos ei ole naisille kerran RAW-kilpailuja, niin pitää sitten sellaiset järjestää :evil: Itse kyllä voisin hääräillä ja järjestellä täällä Joensuun suunnalla, mikäli osallistujia riittäisi. Kunhan nyt tietty ensin nämä stressaavat koulujutut saa pois alta, niin sitten :D

Ihako Jojensuussa? Mie tulisin ilosta kiljuen sinne päin kisoihin. Kohtapuoliin olen tulossa sinne päin syyslomalla. Taietaan tosin käyä eri kuntosaleilla, niin ettei varmastikaan kohdata. (Ja eri aikaankin, veikkaan.) En ole muuten tietääkseni ikinä nähnyt Jojensuun saleilla Pakkislaisia.

Terkkuja Lahdesta! Odotin penkkikisasta paljon, mutta laskin että ehkä n.15% nostoista oli hyväksyttyjä... Kaikki isot nostot epäonnistui. :( Jännitystä sen sijaan riitti: yhdellä repesi penkkipaita (kauhean näköistä ku tanko tippuu rinnalle!!), yhdellä vissiin kramppasi etureisi ja yhdellä murtui joku luu kädestä kesken noston.

Juttelin itse juuri yhden valmentajan kanssa, joka totesi että varusteiden käytön opettelu kestää noin vuoden. Varusteethan ei sinällään tuo yhtään kiloa lisää tuloksiin, vaan niitä pitää opetella käyttämään kunnolla. Mulle veikkasi penkkiin n.25-30kg lisää kiloja paidalla... Houkuttelevaa mutta ei kiitos. Sanoi myös (on luvannut tsekata mun tekniikoitani) että jos kisoihin aikoo, pitää päättää nostaako varusteilla vai ei, koska tekniikka on erilainen (koskien luultavasti kaikkia nostomuotoja), mikä pitää ottaa harjoittelussa huomioon.

Mitä mieltä te olette varusteista? Käytättekö itse? Mulla on aika yksinkertainen ajatus siitä, että ilman varusteita nostan jotenkin enemmän itse. Pidän tosin kaikenlaista varusteurheilua tyhmänä. Varusteita ne lihaksetkin tietysti toisaalta on ("jos vain paikat kestää" vs. "jos vain paita kestää"). :lol2:

Zone-sarja -42%
Ihan aluksi kiitoksia vastauksista tuohon kysymykseeni, joka oikeastaan johtui siitä miten erään kerran näin itseni painoisen mimmin viittä vaille nostavan 125kg penkistä paidan kanssa. Tottahan se oli joka tapauksessa aivan ilmeistä, että kyseessä oli paljonkin treenannut nostaja, mutta pisti vähän miettimään...

paitanostajalla ojentajien työ korostuu
Heh, sopii tällaiselle liikaa ojentajilla hosuvalle? Mutta olipa tuo miten tahansa, tässä on vielä pitkä aika treenattava sitä raakaa voimaa, eli revittävä jostain sitä aikaa käydä useammin salilla jne. ennen kuin panostaa tuollaisen "hyönteismäisen ulkoisen tukirangan" hankkimiseen - sitä paitsi omalla salilla penkkaillaan ilman varusteita (siis kilpailuissa).

Ja onhan se jotenkin enemmän oma tulos tällä tavalla raakana, kun ei tarvitse miettiä vielä sitäkin että onkohan mun paita nyt varmasti sitä parasta merkkiä ja mallia. Jos en nyt vielä ole paitaa hankkimassa, niin en sellaiseen (tai muihinkaan varusteisiin) mitenkään erityisen kielteisesti suhtaudu; vähän eri laji siinä vain taitaa olla kyseessä. Nostovyön hankkiminen maveen voisi kyllä jo alkaa olla ihan hyvä juttu, päätellen siitä miten tukkoon olen nyt selkäni saanut.

Jännitystä sen sijaan riitti: yhdellä repesi penkkipaita (kauhean näköistä ku tanko tippuu rinnalle!!), yhdellä vissiin kramppasi etureisi ja yhdellä murtui joku luu kädestä kesken noston.
Kääk! Joillakuilla sitä voimaa on enemmän kuin kroppa ja vermeet kestää!

Juttelin itse juuri yhden valmentajan kanssa, joka totesi että varusteiden käytön opettelu kestää noin vuoden. Varusteethan ei sinällään tuo yhtään kiloa lisää tuloksiin, vaan niitä pitää opetella käyttämään kunnolla. Mulle veikkasi penkkiin n.25-30kg lisää kiloja paidalla... Houkuttelevaa mutta ei kiitos. Sanoi myös (on luvannut tsekata mun tekniikoitani) että jos kisoihin aikoo, pitää päättää nostaako varusteilla vai ei, koska tekniikka on erilainen (koskien luultavasti kaikkia nostomuotoja), mikä pitää ottaa harjoittelussa huomioon.

Mitä mieltä te olette varusteista? Käytättekö itse? Mulla on aika yksinkertainen ajatus siitä, että ilman varusteita nostan jotenkin enemmän itse. Pidän tosin kaikenlaista varusteurheilua tyhmänä. Varusteita ne lihaksetkin tietysti toisaalta on ("jos vain paikat kestää" vs. "jos vain paita kestää"). :lol2:
Sikäli asiaa on varusteista puhunut, että ei paidan käyttöönotto automaattisesti tuo lisäkiloja. Paitapenkki on taitolaji. Mutta sitten kun/jos oppii käyttämään paitaa, tulos on ihan erinäköinen kuin RAW:na, eli suurempi. Isojen äijien sarjassa ultrapaidoilla lähes 100 kg isompi. (Totta, yks äijä tavoittelee 400 kilon penkkausta. Olin pudottaa silmäni, kun näin uutisen, ennen kuin älysin, että kyse oli PAITAnostosta.)

Ei nyt tehä tästä juupas/eipäs -väittelythreadia (sellainen on jo tuolla voimaosiolla, kts. varustesodat). Mutta kun kysytään, niin vastaan, että EI, en missään tapauksessa käytä penkkipaitaa, polvisiteitä tai kyykkytrikoita. Raaka nosto se nimenomaan voimaa mittaa. Surettaa vain se, kun kisajärjestäjillä ei ole nykyisin motivaatiota järkätä RAW-kisoja edes miehille. Lyhtyjen, kissojen ja koirien kanssa täytyy raakakisoja etsiä. Miun motivaatio ei taas riitä liittymään svnl:n alaiseen seuraan, jolloin voisin nostaa vaikkas raakana heikäläisten kisoissa. Oma syynsä motivaation puutteelle ovat myös kovat nostovarustesäännöt: jotki trikoot (ei siis välttämättä ne kilojenlisääjät) on oltava joka nostomuodossa sekä sukat mavessa. RAW-kisoihin on saanut tulla pyöräilyshortseissa.

Tiedä häntä tyhmää, joutavaa ainakin. Mutta jotakin on urheilussa vialla, jos harrastajat keskustelevat paidoista eivätkä treenauksesta, ja vertailevat paitojen ominaisuuksia eivätkä treenimetodeita. Tai kyselevät, mistä saa ja paljonko maksaa sejase paita/nejane trikoot.

(Totta, yks äijä tavoittelee 400 kilon penkkausta.

Ei nyt tehä tästä juupas/eipäs -väittelythreadia

A) Sitä 400 kilon nostoa mä menin Lahteen katsomaan mut blääh, ei lähellekään!

B) Tarkoitus ei tosiaan ole alkaa väitellä varusteista, uteliaisuudesta kysyin että miten kukakin nostaa. Hienoahan se on, jos on esim. penkkipaitaa opetellut käyttämään! Surkeaa puolestaan se, että kisoissa haetaan vain maksimikiloja keinolla millä hyvänsä --> raakanostajat jää paitsioon. Se ei toki ole niiden vika jotka varusteita käyttävät, vaan kisajärjestäjien pitäisi antaa myös raw-nostajille samanlaiset mahikset kisata toisiaan vastaan.

Edit: edellisen viestin kommentilla varusteurheilun tyhmyydestä tarkoitin lähinnä sitä, että ilman varusteita (tai vaikkapa kiellettyjä aineita) urheileminen mittaa mielestäni jotenkin paremmin tietyn yksilön ominaisuuksia ko. lajissa. Ei tarvitse pohtia sitä, millaisen hyödyn kukin saa varusteista, koska se vaihtelee. Raaka voima sen sijaan ei valehtele. Ymmärrätte ehkä mitä ajan takaa?

Latest posts

Back
Ylös Bottom