Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Akikonomu: ihan noin esimerkkinä, itse nostan penkistä (siis ilman penkkipaitaa) n. 75 kg, kun taas minun sarjassani eli 67,5 kg mimmit nostavat paidalla ~100 kg:n pintaan, ehkä enemmänkin (ei voi muistaa ihan tarkkaan, sori). Ja yhteistuloksessa tuo ero tietysti kertautuu.
^ juu toki. Tarkoitin vain, että jos ero vaikka penkissä on tyyliin 25 kg, on se yhteistuloksessa helposti jo melkein 100 kg.
Ihanahelena, tämän vuoden SVNL:n penkkipunnerrusrankingissa kolme kärkitulosta - siis sarjassa naiset 67,5 kg - ovat 120 kg, 115 kg ja 107,5 kg.
Tosin toki noilla mimmeillä raakapenkkikin on varmasti huomattavasti parempi, kuin meikäläisellä.
EDIT: Kannattaa myös muistaa, että paitapenkki on teknisesti monella tapaa erilainen, kuin raakapenkki, sekä myös paitanostajan treenit ovat tietyllä tapaa erilaisia, kuin raakanostajan.
Paita auttaa (yleensä) eniten rinnalta lähtöä, eli lisää rintalihaksen omaa voimaa. Joten heikoksi kohdaksi jää loppuojennus, eli ojentajien osuus. Näin paitanostajan tulee treenata suhteessa enemmän ojentajia kuin RAW-nostajan.Mutta siihen akinon kysymykseen, toi joka penkkaa 120kg paidalla, luulis, että se penkkaa 100 kg ilman...
Millä tavoin treeni eroa? ( eri lihakset korostuu? mitkä? ).
tässäpä olenkin jankannu, että ei siitä niin kamalata apua yleensä ole. En usko, että kukaan, joka nostaa 75 kg, saisi paidan kanssa 100 kg...Paita auttaa (yleensä) eniten rinnalta lähtöä, eli lisää rintalihaksen omaa voimaa. Joten heikoksi kohdaksi jää loppuojennus, eli ojentajien osuus. Näin paitanostajan tulee treenata suhteessa enemmän ojentajia kuin RAW-nostajan.
Ja tuohon paidan antamaan hyötyyn - se on TÄYSIN yksilöllistä. Siihen ei ole olemassa edes mitään laskuria mikä antaisi edes suuntaa. Eri paitamallit vaikuttavat, nostajan kaaren suuruus, ruumiinrakenne....
Oma RAW tulos on 72,5 kg ja paitatulos 77,5 kg. Jokainen kilo lasketaan yhteistulokseen ja mitaleista kaikki taistelee kisoissa... Kilpailen sarjassa 52kg tai 56 kg.
No mutta kyllä niillä paitanostajillakin pitää olla sitä RAW-voimaa. Ja kyllähän sä tiedät, kuten mäkin, että ei niitten varusteiden kanssa pelleilemisestä tule yhtikäs mitään, jos ei ole sitä voimaa.
Millä tavoin treeni eroa? ( eri lihakset korostuu? mitkä? ).
RAW-kyykky (+vyö) 107,5 kg ja täysvarustuksella 152,5 kg. Ja vedossa RAW (+vyö) 147,5 kg ja varustein 162,5 kg.Mökkö,paljonkos sä kyykkäät?
Jos ei ole naisille kerran RAW-kilpailuja, niin pitää sitten sellaiset järjestää :evil: Itse kyllä voisin hääräillä ja järjestellä täällä Joensuun suunnalla, mikäli osallistujia riittäisi. Kunhan nyt tietty ensin nämä stressaavat koulujutut saa pois alta, niin sitten :D
Heh, sopii tällaiselle liikaa ojentajilla hosuvalle? Mutta olipa tuo miten tahansa, tässä on vielä pitkä aika treenattava sitä raakaa voimaa, eli revittävä jostain sitä aikaa käydä useammin salilla jne. ennen kuin panostaa tuollaisen "hyönteismäisen ulkoisen tukirangan" hankkimiseen - sitä paitsi omalla salilla penkkaillaan ilman varusteita (siis kilpailuissa).paitanostajalla ojentajien työ korostuu
Kääk! Joillakuilla sitä voimaa on enemmän kuin kroppa ja vermeet kestää!Jännitystä sen sijaan riitti: yhdellä repesi penkkipaita (kauhean näköistä ku tanko tippuu rinnalle!!), yhdellä vissiin kramppasi etureisi ja yhdellä murtui joku luu kädestä kesken noston.
Sikäli asiaa on varusteista puhunut, että ei paidan käyttöönotto automaattisesti tuo lisäkiloja. Paitapenkki on taitolaji. Mutta sitten kun/jos oppii käyttämään paitaa, tulos on ihan erinäköinen kuin RAW:na, eli suurempi. Isojen äijien sarjassa ultrapaidoilla lähes 100 kg isompi. (Totta, yks äijä tavoittelee 400 kilon penkkausta. Olin pudottaa silmäni, kun näin uutisen, ennen kuin älysin, että kyse oli PAITAnostosta.)Juttelin itse juuri yhden valmentajan kanssa, joka totesi että varusteiden käytön opettelu kestää noin vuoden. Varusteethan ei sinällään tuo yhtään kiloa lisää tuloksiin, vaan niitä pitää opetella käyttämään kunnolla. Mulle veikkasi penkkiin n.25-30kg lisää kiloja paidalla... Houkuttelevaa mutta ei kiitos. Sanoi myös (on luvannut tsekata mun tekniikoitani) että jos kisoihin aikoo, pitää päättää nostaako varusteilla vai ei, koska tekniikka on erilainen (koskien luultavasti kaikkia nostomuotoja), mikä pitää ottaa harjoittelussa huomioon.
Mitä mieltä te olette varusteista? Käytättekö itse? Mulla on aika yksinkertainen ajatus siitä, että ilman varusteita nostan jotenkin enemmän itse. Pidän tosin kaikenlaista varusteurheilua tyhmänä. Varusteita ne lihaksetkin tietysti toisaalta on ("jos vain paikat kestää" vs. "jos vain paita kestää"). :lol2:
(Totta, yks äijä tavoittelee 400 kilon penkkausta.
Ei nyt tehä tästä juupas/eipäs -väittelythreadia