Voimaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gegege
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Mietin tuossa että tällä hetkellä treenaan koko kropan läpi kolmesti viikossa..
Eli esimerkkinä että miten tulisi menetellä: Korotussarjat/Pudotussarjat/Pyramidi/Vai mikä?

Nimittäin ongelmana on se, olen tehnyt esim. pystysoutua 3 sarjaa samalla painolla n.8-10 toistoa per sarja, jonka jälkeen vaihdoin 3-4 sarjaa ja korottaen painoa joka kerralla n.2,5kg ja toistot ovat olleet x10...x6-8...x5-6... Ja tämä siis 3:sti viikossa, ja havaittavissa ei ole minkäänlaista voiman lisäystä ainakaan mitä todella haluaisin, joten mikä avuksi?

Isompi ongelma löytyy scott-hauis penkistä jossa ei tunnu koskaan jaksavan yhtään enempää..
siinä on tullut tehtyä 3-4 sarjaa 6-10toistolla samalla painolla ja välillä hitusen korottaenkin, mikä siihen avuksi? (Hauiksia treenaan ainuastaan scott-penkissä)

Ja nämä olivat vain isoimmat ongelmakohteeni...

Jos minulta jäi jotain olennaista tähän liittyen kertomatta ni kysyä voi koska aina jää melkein jotain asiaankuulumatonta ilmoittamatta :)

montakin vaihtoehtoa..
1. treenaat liian loppuun lihakset liian usein eivätkä ne palaudu ja voimatason ei pääse kasvamaan
2. syöt liian vähän/väärin, onko palkkari kunnossa ja proteiinia tarpeeksi?
3. onko lihashuolto kunnossa, verryttelyt, venyttelyt ym.?
4. treeniohjelmasi ei sovi sulle syystä tai toisesta...
5...
syitä voi olla vaikka mitä.
parhaiten sain itse tulokset nousemaan 3-jakoisella, aloitin kevyehköillä ja joka treeni lisäsin painoa ja ennen ku huomasin niin tein jo isommilla painoilla mitä jaksoin ennen aloitusta. systeemi 5x5 päälihakselle ja muut kevyempiä ja vähän pidempiä sarjoja. mave, kyykky ja penkki pääliikkeet. tulokset nousi 5-12,5kg pääliikkeille 8viikon aikana ja joulu oli välissä. paino ei noussut joten pelkkää voimaa tuli ja minun kokoiselle se oli mielestäni ihan hyvin :)

montakin vaihtoehtoa..
1. treenaat liian loppuun lihakset liian usein eivätkä ne palaudu ja voimatason ei pääse kasvamaan
2. syöt liian vähän/väärin, onko palkkari kunnossa ja proteiinia tarpeeksi?
3. onko lihashuolto kunnossa, verryttelyt, venyttelyt ym.?
4. treeniohjelmasi ei sovi sulle syystä tai toisesta...
5...
syitä voi olla vaikka mitä.
parhaiten sain itse tulokset nousemaan 3-jakoisella, aloitin kevyehköillä ja joka treeni lisäsin painoa ja ennen ku huomasin niin tein jo isommilla painoilla mitä jaksoin ennen aloitusta. systeemi 5x5 päälihakselle ja muut kevyempiä ja vähän pidempiä sarjoja. mave, kyykky ja penkki pääliikkeet. tulokset nousi 5-12,5kg pääliikkeille 8viikon aikana ja joulu oli välissä. paino ei noussut joten pelkkää voimaa tuli ja minun kokoiselle se oli mielestäni ihan hyvin :)

1.En tiedä, onhan siinä kuitenkin niillä 48h lepoa aina ennen uutta rykäisyä..
2.Salipäivinä vedän pussista sen 80g plus sit muusta tulee päälle
3.Tulee tuota venyttelyäkin harrastettua, mutta vähän miten milloinkin
....
mulla on vaan sellainen päänsisäinen asia se että joka kerta on koko kroppa vedettävä sen päivän treenikerralla.. en pidä ajatuksesta kokeilla mitään tollaisia suurempi jakoisia :/.. Enkä pidä esim penkistä yhtään joten en tee lainkaan sitä samoin kyykky enkä maveekaan oo saanu oikeen mitään kontaktia.. ja näissähän nyt ei ollukkaan kyse mistään pääliikkeistä vaan just esim hauis,epäkkäät yms :/

Scott penkkiin liittyen: unohda egopainot ja ota käyttöön sellaiset joilla jaksat helposti tehdä 10 toistoa (muutama toisto voi ja pitääkin jäädä pankkiin). Seuraavana kertana teetkin 11 toistoa. Sitten teet 12 toistoa, ja sen jälkeen 13. Tämän jälkeen lisäät painoa ihan hitusen verran, ja teet 10 toistoa. Sitä seuraavalla treenikerralla teet jälleen 10 toistoa, ja vielä kolmannenkin kerran vain sen 10 toistoa. Mutta sitten tapahtuu se oleellinen muutos: seuraavan kerran puristatkin 11 toistoa per sarja. Toistat tätä 3 harjoituskertaa, jonka jälkeen teet 12 toistoa taas 3 treenikertaa, sitten 13 toistoa 3 kertaa, ja taas nostat painoa ja sama jatkuu.

Välillä yllä oleva menetelmä ei tule toimimaan--joskus sinun täytyy tehdä neljä, ehkä viisikin treenikertaa samoilla toistoilla. Pointti on siinä että kun nousujohteinen treeni on aloitettu, sitä ei saa lopetettua muuten kuin tekemällä niin isoilla painoilla ettet yksinertaisesti jaksa puristaa sitä yhtä toistoa enempää. Jos painojen korottaminen tapahtuu rauhalliseen tahtiin etkä egoile liikaa (ja tunnustelet että meneekö 3 sarjaa yhdellätoista toistolla vai ainoastaan kymmenellä) niin kehityksen pitäisi olla nousujohteista.

Scott penkkiin liittyen: unohda egopainot

Toi on totta, ja pätee jokaiseen liikkeeseen. Kannattaa valita painot niin että niillä jaksaa tehdä OIKEIN ne toistot jotka haluat tehdä. Kehitystä tulee varmasti jos vaan jaksaa maltillisesti nostaa painoja eri liikkeissä. Kehitys on varmasti HUOMATTAVASTI hitaampaa jos vääntää niin isoilla painoilla kuin vain suinkin jaksaa mutta siinä tilanteessa tekniikka onkin jo aivan päin persettä. Toki pitää tehdä raskailla ja loppuun asti, mutta muista se tekniikka. En sano että teet näin mutta jos teet niin...

48h ei ainakaan mun mielestä oo vielä kovin pitkä lepo aika. Jos lihakset joutuu kokoajan tasasesti 48h tunnin välein samaan rääkkiin ne ei varmasikkaan kerkee palautua tarpeeksi hyvin. Jos käyt useesti salilla niin kannattaisi harkita erilaista ohjelmaa, ihan vaan jo senkin takia että oot huomannu että toi vaan ei sovi sulle..

Ite tein joskus nuorempana 3-4krt viikossa 1 jakosen ohjelman ja eihän siitä tullu lasta eikä paskaa. Lihakset nyt kasvo 16 vuotiaalle edullisiks ni ei ihan riisitikulta näyttäny mutta luulen että siinä useen vuoden tae kwon do treenit pohjalla autto asiaa aika paljon. Sillon ei vaan oikein kukaan sanonu että miten pitää tehä ja mitä, tein vaan mahollisimman isoilla painoilla 8-10 toistoja.

Nyt ku alottelin reilun parin vuoden treenipaussin jälkeen taas treenailuja ja otin oikeen ruokavalion käyttöön ni toimii vitusti paremmin. Teen tällä hetkellä 3 jakosta ohjelmaa niin että joka 4 viikko on palauttava ja sillä viikolla teen vaan huomattavasti pienemmillä painoilla. Tuntuu vitun turhauttavalta ja tyhmältä mutta ite oon ainaki huomannu että se auttaa pidemmällä tähtäimellä. Sit ku oon treenannu vähän pidempään ni tarkotus ois vähentää sitä ehkä joka 5. tai 6. viikkoon. Ja tulokset nousee lähes kaikissa liikkeissä joka kerta ainaki vielä tässä alkuvaiheessa.

Ja yks hyvä neuvo ainaki alkuvaiheessa treenaavalle on se että pitää sitä treenipäiväkirjaa! Jokasen päivän jokanen liike ja paino ylös niin muistaa helposti mitä on viime kerralla tehny ja voi siitä yrittää aina pistää vähän paremmaks.

edit. Ja ite kehotan vielä tekniikan ohessa kiinnittämään huomiota liikkeiden negatiiviseen vaiheeseen eli esim. siinä scott hauiksessa kokeileppa laskea se tanko hitaammin alas ku oot nostanu. Pätee kaikkiin liikkeisiin, penkissä lasket rinnalle hitaammin ku oot nostanu tangon ylös etc.

Ite suosittelisin vaihtamaan ainaki 3 jakoseen ohjelmaan.

mulla on vaan sellainen päänsisäinen asia se että joka kerta on koko kroppa vedettävä sen päivän treenikerralla.. en pidä ajatuksesta kokeilla mitään tollaisia suurempi jakoisia :/.. Enkä pidä esim penkistä yhtään joten en tee lainkaan sitä samoin kyykky enkä maveekaan oo saanu oikeen mitään kontaktia.. ja näissähän nyt ei ollukkaan kyse mistään pääliikkeistä vaan just esim hauis,epäkkäät yms :/

Siis mitä, et tee ohjelmassasi penkkiä, mavea, etkä kyykkyä? Mitä ihmettä oikein siis teet? Suoralta kädeltä uskallan täältä huudella, että yksijakoinen (oikeastaan ihan sama monijakoistenkin ohjelmien kohdalla) jossa ei ole näitä pääliikkeitä on TÄYTTÄ PASKAA.

Mielestäni voimatasoja on aika helvetin huono lähteä mittaamaan jollai vemputusliikkeillä, kuten scot-hauiskäännöllä/pystysoudulla.

Jos minä olisin sinä ja haluaisin ikinä saavuttaa elämässäni yhtään mitään aloittaisin jo tänään kyykkäämään, mavettamaan ja penkkaamaan.

Kiitos, helpotti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
no jossei muuta ni kiitos tästä syynistä.. ehkä se saa mut lisäämään eri liikkeitä!
taas jäi vähän vähemmälle itse noitten kysymyksiini vastaus kun taas piti takertua johonkin muuhun seikkaan ja alkaa siitä sit keskustelee.. paitsi decane ja azurik jotain nyt autto kysymistäni asioista

Voisi taas todeta sen, mikä täällä on monasti sanottu. Eli kannattaa lueskella juttuja läpi täältä foorumilta ja imeä itse sitä tietoa, saattaa jopa oppia kummasti jotain. Vai päättääkö joku puolestasi senkin, mitä laitat aamulla päälle?

no jossei muuta ni kiitos tästä syynistä.. ehkä se saa mut lisäämään eri liikkeitä!
taas jäi vähän vähemmälle itse noitten kysymyksiini vastaus kun taas piti takertua johonkin muuhun seikkaan ja alkaa siitä sit keskustelee.. paitsi decane ja azurik jotain nyt autto kysymistäni asioista

Kannattaa kiinnittää myös sannulin neuvoihin erityistä huomiota!
Jos reenaat lihaksia, jotka eivät pääse kunnolla palautumaan niin eivät sarjapainotkaan kehity/nouse
Nopeammin taas palaudut syömällä paljon ja oikein.

Ja suosittelen tutustumaan penkin, kyykyn ja maastavedon maailmaan. Ainakin sarjapainoja saat lisätä joka kerralla kun aloittelet niitä tekemään. Eikä tarvitse tehdä välttämättä kuin kerran viikkoon aluksi jos et niistä niin tykkää.:thumbs:

joo ajattelinkin ottaa ne mukaan jokaisen kerran viikkoon.. kyl mä muistan ja tiedän, penaa joskus ennen tein niin puoles vuodes sain +30kg siihen muistaakseni :D

Suositut

Back
Ylös Bottom