Voiko liian vähäinen lepo olla syy tuloksettomiin treeneihin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ikä
34
Kaupunki
Turku
Elikkäs olen jo pitkään treenannut tämän kaltaisella ohjelmalla:
https://pakkotoisto.com/threads/intermediate-advanced-routine-by-kelei.114531/

Ja ongelmani on se, että en ole juurikaan saanut kehitettyä liikkeitteni sarjapainoja. Aluksi tein ohjelmaa kuten se on suunniteltu. Hetken päästä tajusin, ettei aikani yksinkertaisesti riitä käymään salilla 6 kertaa viikossa, joten muokkasion ohjelmaa siten, että se oli käytännössä yläkroppa / alakroppa, eli yhdistin D1+D2 ja tein jalat eri päivinä. Salilla kävin 1on1off tyylisesti joka toinen päivä.

Jos poissuljetaan ruokavalio, mikä kohdallani on kunnossa, niin voiko liian vähäinen lepo olla syy huonoon kehitykseen?? Teen paljon töitä, 9-12 tuntia päivässä ja 5-7 päivää viikossa, koska olen yrittäjä. Olen rakennusalalla, joten olen kokoajan jaloillani ja tekemässä jotain fyysisesti raskasta hommaa. Koska työpäiväni ovat luokkaa 8-17 tai 8-18, pääsen kotiin yleensä siinä 19.00 aikaan, jolloin syön treeniä edeltävän ateriani. Tämän jälkeen menen salille 20.30 tienoilla ja tulen pois sieltä noin 22-22.30. Salin jälkeen syön iltapalan ja menen nukkumaan. Aamulla herään 07.10, joten yöunet jäävät väkisinkin noin 7 tuntisiksi.

Mitä treeneissäni pitäisi muuttaa, jotta pystyisin taas kehittymään? Onko koko kropan kaksi kertaa viikossa kattava treeniohjelma liikaa, jos kunnon lepoa ei töiden takia saa vaan yksinkertaisesti järjestettyä? Tykkään kyseisestä treenimenelmästä erittäin paljon ja pidän sitä paljon parempana kuin suorilla sarjoilla tehtävää treeniä, joka voisi olla palautumisen kannalta järkevämpää??

Voisiko jokin 4-jakoinen olla ratkaisu ongelmaani? Jos tekisin suoran treenin lihaksille kerran viikossa ja epäsuoraa treeniä samalla viikolla jonkin toisen treenin yhteydessä?

Hyvin suurella todennäköisyydellä et saa vaan riittävästi kaloreita, eli syöt liian vähän. Jo ruumiillinen työsi nostaa päivän tarvetta huomattavasti. Sit vielä pitäis plussille päästä.

Laske kalorisi, nosta niitä niin kauan, et paino alkaa nousemaan ja kehity sarjoissasi :)

Mulla ainakin liian vähäinen ja katkonainen uni on syy huonoihin tuloksiin. Ei varmasti ole sattumaa, että kaikki enkat olen saanut aikaan sen jälkeen kun olen nukkunut edes n. 8h yhteensä.

Lainaan tätä samaa kun itsellä kaivertelee sama asia mielessä:).

Olen parikymppinen siima 185/78. Aloitin saliharrastuksen n.2,5kk sitten G6:lla. Kesä tullut tehtyä fyysistä työtä hautausmaalla. Ensiviikolla pääsee kouluun.
Sen verran kuitenkin syöty että paino on noussut kesän aikana 74kg-78kg.

Sarjapainot tosiaan jämähtäneet kokonaan ja olkapäät/jalat tuntuvat lähes kokoajan kipeältä.

Ajattelin ohjelmaa tehdä n.4-5kk mutta nyt tuntuu että eihän tässä ole mitään järkeä.

Mihin ohjelmaan tästä kannattaisi seuraavaksi suunnata vai olisiko teillä vinkkejä mitä tässä nyt kannattaisi tehdä?

Ps. Eka viesti..toivottavsti saitte selkoa:oops:

Aloittajan postaukseen: Tottakai liian vähäinen lepo ja uni vaikuttaa huonontavasti treeniin. 7 tuntia kuulostaa ihan normaalilta unimäärältä mutta työpäivän ollessa 9-12 tuntia unenkin tarve varmasti lisääntyy. Jos teet pitkää päivää ja fyysistä työtä niin kyllähän kulutuskin lisääntyy eli voi olla, että kaloreitakin tulee liian vähän mutta oma mielipide on se, että lepoakin tulee liian vähän.Korkeat kalorit ja hyvä ruokailu ei korvaa vähäistä unta eikä lepääminen korvaa paskaa ruokavaliota. Kannattaa kokeilla vaihtamista esim. siihen 4- jakoiseen, jossa on epäsuora rasitus huomioitu.

Tottakai liian vähäinen lepo ja uni vaikuttaa huonontavasti treeniin.
..
Korkeat kalorit ja hyvä ruokailu ei korvaa vähäistä unta eikä lepääminen korvaa paskaa ruokavaliota.
..
Kannattaa kokeilla vaihtamista esim. siihen 4- jakoiseen, jossa on epäsuora rasitus huomioitu.
Hyvä vastaus arvon @PJT92 , olen ihan samoilla linjoilla kanssasi, mutta pari yksityiskohtaa haluan nostaa esiin.

Aloituspostaaja kertoo, että hänellä on ruokavalio kunnossa, mutta ei perustele sitä mitenkään. En tuomitse tätä koettua käsitystä. Mutta joku ristiriitahan siinä on että ruokavalio on muka 100% optimaalinen ja pitää aloittaa viestiketju, jossa kysyy voiko levon puute olla syy siihen ettei treenitulokset kehity.

Puutteita on tavallisesti aika monessa asiassa, eikä vähiten ruokavaliossa, kun ihmetellään miksi tulokset ei kehity. Periaate ruumiillista työtä tekevien asiakkaiden kanssa on, että kartoitetaan ne työn ja päivittäisen kuluman aiheuttamat erityistarpeet kehityksen näkökulmasta. Tavallisesti energiaa saadaan kyllä tietyllä tapaa katsottuna tarpeeksi, mutta vähän väärällä tapaa, kovia rasvoja ja lyhytketjuisia hiilihydraatteja nautitaan liikaa.

Fakta on tietenkin, että riittävä levon määrä on keskeinen tekijä kehityksen saavuttamisessa. Aloituskirjoittajan tapauksessa suosittelisin lisäämään levon määrää, ja pohtimaan myös kriittisesti ravintoakin. Treeneistä sen tarkemmin tietämättä en osaa antaa täydellistä vastausta. Periaate pitämisestä asiat yksinkertaisina 1on1off kaksijakoisella ohjelmalla on kyllä hyvä silloin kun ammatin tuomien lisärasitusten merkitystä ei tunneta. Raskailla perusliikkeillä ajatuksella, että treenattu lihasryhmä saa aikaa palautua ainakin sen pari päivää treenin jälkeen.

Kun ohjelmat menevät numeraalisesti yli sen perinteisen kolmijakoisen (yläkropan vetävät ja työntävät plus alavartalo) niin olisi hyvä tuntea aika hyvin se yksilön kropan todellinen fyysinen rasitus, että voidaan alkaa sijoittelemaan tiettyihin hetkiin spesifejä treenejä. Kuten usein 3+ jakoisissa ohjelmissa lähdetään tekemään. Siksi en lähtisi näin sen kummemmin taustoja tietämättä suosittelemaan nelijakoisia ohjelmia. Johtavat jalkapäivien vähenemiseen, ja sen myötä selkävaivoihin ; )

Veikkaan, ettei tuo rakennustyö todellakaan edesauta harrastustasi, erittäin kuluttavaa hommaa! Kerkeetkö työpäivän aikana ruokailemaan miten?
En todellakaan lähtisi suosittelemaan nelijakoista, vaan ensisijaisesti suosittelisin syömään jokaisessa mahdollisessa saumassa, kulutuksesi on salettiin kova. Puntissa panostaisin määrän sijaan reenikertojen vähyyteen ja niiden laatuun. Eräs voimamiespuolella kisaava tuttu, myöskin rakentaja, reenaa vain kerran viikossa.. Joka tapauksessa varmaan monipuolista reeniä perusliikkeillä, hieman varaa jättäen.

Elikkäs olen jo pitkään treenannut tämän kaltaisella ohjelmalla:
https://pakkotoisto.com/threads/intermediate-advanced-routine-by-kelei.114531/

Ja ongelmani on se, että en ole juurikaan saanut kehitettyä liikkeitteni sarjapainoja...

Yhteenvetona voidaan siis sanoa, että...

1. Nukut liian vähän kokonaisrasistusmäärään nähden... kroppa ei erittele työrasitusta ja treenirasitusva vaan kaikki on sille vaan stressitekijää.

2. Jos paino ei nouse niin syöt liian vähän.

3. Jos olet tenyt samaa ohjelmaa jo pitkään niin todennäköisesti olet tehnyt sitä jo LIIAN pitkään... vaihda ohjelma.

Ja tuosta treenohjelmasta vielä, että jos tavoite on saada sarjapainoja nostettua (eli voimaa) niin eipä tuollaiset 10RM painossa tapahtuvat 50 rest-pause-sarjat siihenkään mikään kovin hyvä systeemi ole pidemmän päälle. Perushermotuksen "uuteen" liikkeeseen rakentaa nopeasti ja silloin painot nousee nopeasti mutta sitten kun pitäisi saada uutta voimaa aikaiseksi niin ei hyvä.

mullakin eräs asiakas ihmetteli, miksei se maastaveto nyt oikein kulje... no...kävio ilmi, että oli alla 70h työviikko. muuttofirmassa :D eli katelkaas ihmiset sitä elämäänne treeniajan sijaan laajemmin. kaikenlainen ylimääränen stressi ois hyvä saada karsittua, jos haluaa parhaat tulokset salillakin.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom