Voiko aikuisena vielä aloittaa painonnoston?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ced G
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Ced G

On ollut jonkun aikaa haaveissa aloittaa ihan kunnollinen painonnostoharjoittelu, eli toisin sanoen ruveta harrastelijapainonnostajaksi. Tämä laji kuitenkin vaatii liikkuvuutta paljon, ja olen kuullut että joskus pikkupoikana olisi jo pitänyt ruveta tekemään lajiliikkeitä, jotta kroppa olisi voinut kehittyä lajille tarkoituksenmukaisesti. Tietenkään mitään kisahaaveita ei ole, ellei sitten jotain veteraanien jokamiesluokan aluemestaruuskisojen karsintoja joskus 30 vuoden päästä :rolleyes:

Eli: opinko vielä yli parikymppisenä tekemään tempauksia ja työntöjä puhtaasti ja vieläpä painojen kanssa?

Mikään asiantuntija en tällä saralla ole, mutta varmasti onnistuu liikkeitten opiskelu. Ei nuo liikkeet nyt mitään niin vaikeita ole etteikö niitä varttuneemmalla iällä pystyisi oppimaan. Joku kokenut karju vaan opettamaan oikeat liikeradat ja sitten salille :thumbs:

Edit. niin tosiaan olet 21v, joten et sä nyt vielä ihan veteraani sarjassa paini :D.

Jos ei kisailu ole mielessä, niin varmasti voi aloittaa 21-vuotiaana. Ihmettelen kyllä kovasti, jos 21-vuotias ei voi oppia painonnostoliikkeitä siten, että pystyy treenaamaan turvallisesti ja kehittymään.

liity kerhoon vain, n. 4 viikkoa sitten innostuin mäkin painonnostosta

ps. mistähän saisi Helsingin alueelta painonnostokenkiä? entä kirjoja? videoita?

Oletan kuitenkin että saan kunnon raudat tankoon vasta vuuoosien päästä :)

ps. mistähän saisi Helsingin alueelta painonnostokenkiä? entä kirjoja? videoita? [/B]

Noita kenkiä olen itsekkin etsinyt, täällä joku sanoi että intersportissa tms. olisi ollut mutta en löytänyt. Eikä Karhun kenkiä ainakaan Karhun nettisivuilla mainosteta, varmaan valmistus lopetettu. Kirjoja voi löytää tsäkällä kirjastoista, tai Akateemisesta.

Otsikkoon vastaus: voi. Kilpatasolle ei ehkä pääse, mutta muuten vain omaksi ilokseen, nopeus- ja liikkuvuusreeniksi painonnostoreeni sopii hienosti. Aloita tempauskyykyllä ja rinnallevedolla, jos olet jo normikyykkyä (ja etukyykkyä) sekä maastanostoa tehnyt (eli vahvistanut painonnostossa tarvittavia lihaksia).

Kenkiä varten mene SVNL:n sivulle, eti sieltä "varustemyyjiä" ja soittele heille. Ainakin Pyöräkone Saarelainen myy Karhun kenkiä. Metalin kengät ovat tod.näk. myös aika hyvät. Eikös tuolla osto- ja myyntipuolellakin joku kaupitellut aika evukkaasti painonnostokenkiä vähän aikaa sitten?

Tuossa iässä oppii vielä kevyesti tempaamaan ja työntämään, varsinkin jos on valmiiks liikkuvuutta. Eiku vaan tempausvalaa, tempausvetoja, raakatempausta ja rinnallevetoja harjottelemaan. Ois kyllä hyvä jos ois joku neuvomassa, ite on aluks pirun hankala sanoo tekeekö oikein. Mieki alotin nostaan vasta joku kuukaus sitten (oon 22) ja kohtalaisen mallikkaasti jo sujuu :)

Juu ja Karhun kenkiä voi tilata Suomen Painonnostoliitolta, muun merkkisiä ei taida saaha ku ulkomailta.

Ajattelin kyllä ihan itse opetella. Netistä löytyy kaikenlaista, videoita, pitkiä sanallisia selityksiä, kuvasarjoja.. eipä luulis sen olevan niin vaikeata. Osaan jo tempauksen edes jotenkin harjanvarrella, kunhan kyykkyä saa vaan syvemmäksi niin eiköhän se siitä. Vaikeimmalta tuntuu tällä hetkellä se rinnalta ylöstyöntö ("jerk", eli mikä nyt onkaan suomeksi).

Luulen että pohjat mulla on aika kunnossa, olen nelisen vuotta treenannut ihan yleisesti massaa ja voimaa vapailla painoilla ja aina tykänny kyykätä syvälle ja punnertaa rinnalta.

h_jones ja saelli, minkäslaisia ohjelmia teette? Aion itse kokeilla tommosta 12-viikon ohljelmaa minkä löysin: http://www.deepsquatter.com/strength/archives/cissek1.htm Todella mielenkiintoinen ja monipuolinen ohjelma, johon sisältyy myös mm. sprinttejä radalla ym. Otan tuon käyttöön heti kun oon HST:llä saanut vielä vähän lihasta rakennettua.

Originally posted by turilas
jos olet 21v niin en kutsuisi itseäni vielä aikuiseksi..kolli:david:
Minä kun luulin olevani jopa vanha... Ehkä sitten 30- vuotiaana on aikuinen? Ehkä ei. Riippuu varmaan henkilöstä. Kunnossa aion olla pitkään... kunnes kupsahdan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom