Tästä tuli mieleen eräs työpaikan haku. Työnantajalla oli käytössä jonkinlainen luonne-/ pällitesti mikä piti täyttää muutama päivä ennen työhaastattelua. Joutui vähän arvostelemaan sitäkin testiä sitten työhaastattelussa kun siellä aloitettiin kaikki keskustelut sen testin pohjalta, eli testin perusteella olet sellainen ja tällainen. Introvertti oli yksi niistä. Sanoin, että en ole kyllä mikään introvertti, mutta testin vaihtoehdot on annettu niin, että testi ylipainottaa tiettyjä luonteenpiirteitä. Vastausvaihtoehdot kun on tehty niin, että jokainen niistä mittaa täysin eri luonteenpiirrettä, eikä saman luonteenpiirteen eri päitä, niin mun on pakko vastata sen vaihtoehdon mukaan mikä tekee musta introvertin, koska narsisti tai psykopaatti en ainakaan ole. Saatan olla siis enemmän introvertti kun jotain muuta, mutta se ei tarkoita, että olen introvertti. Oikeasti haluan keskittyä omiin töihini keskeytyksettä ja mua vituttaa kun joku taustalla hölöttää koko ajan, mutta en mä esim. palavereissa istu tuppisuuna ja heitän kyllä työkavereidenkin kanssa läppää. Mulla vain ei mene koko työpäivä siihen jutteluun.
Tuollainen testihän tarkoittaa sitä, että työhaastattelijalla on musta jo tietty ennakkokäsitys ennen kuin se on edes tavannut mua ja se on juuri se mikä painaa kaikkein eniten, koska se on vaikein muuttaa. En tykkää.
Tuolla perusteella olet introvertti, eihän introverttiys tarkoita sitä, ettei osaa puhua vaan juuri tuota, että tarve sosialiseeraamiseen ei oe niin suuri kuin niillä ekstroverteillä räpätädeillä, joilla ole yleensä mitään asiaa mutta suu käy koko ajan ja helvetin kovalla vieläpä - se onkin mahtavaa, jos työpaikalla joutuu sietämään hidasta ekstroverttiä. Jo puolessa välissä ekaa lausetta tylsistyy kuoliaaksi mutta sitä saatarin horinaa vaan tulee uupumati minuuttu/tuntitolkulla ja kaikki loman matkakuvat ja ristiäiset pitää näyttää kännykkäkamerasta ja nauraa jotain saatanan kuivakkaa "kissa röyhtäisi aamulla ja säikähdin" -tyyppistä juttua.
Ja tuota porukkaa yrityksen haluaa nykyään töihinsä, ne kun on niin hyviä tyyppejä. Eivät ole.