Vituttaa niin ankarasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Klep
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla oli kanssa tässä keväällä vastaava tilanne yhden aika varman paikan osalta, jonne olisin mieluusti mennyt. Alunperin mulle luvattiin jo joulukuussa että duunia on. Sitten kun kyselin perään, että koskas kirjoitellaan sopimusta niin halusivat kuitenkin virallisen haun kautta valita, helmikuun loppuun luvattiin päätökset. Ei kuulunut mitään, helmikuun lopussa luvattiin että kahden viikon päästä tulee tieto. Siitä kolme viikkoa eteenpäin tulee ilmoitus että haluavat vielä haastatella, kävin haastattelussa, jossa luvattiin että ensiviikon keskiviikkona viimeistään tieto, ja 99% varmuudella on hommia mulle. Ei kuulunut mitään, ja seuraavan viikon perjantaina mua kysyttiinkin muualle hommiin, jonka otin sit vastaan. Ensimmäinen paikka olisi ollut mieluisampi, mutta tuo ihme vatvominen oli turnoff, joten valitsin toisin ja ilmoitin kohteliaasti että olen jo vastaanottanut toisen paikan.
Sääntö nr 1 on se että älä usko sanaakaan. "Joo tämä paikka on käytännössä sun" ja sitten soitetaan että sinua ei valittu tällä kertaa mutta pidä silmät auki jos tulee uusia paikkoja. Ja vittu näiden HR firmojen kanssa. Ihan helvetin turhia. Ei ne osaa kertoa työkuvasta juurikaan mitään. Usein vaikuttaa siltä että ne ei edes tiedä minkälaista tyyppiä yritys hakee

Nyt laitoin spostia saa nähdä tuleeko vastaus

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä se on väärä taktiikka. Jos joku kertoo soittavansa niiin pitääkin soittaa. On se outoa jos päätökset tehdään sen perusteella kuka soittaa. Laitan tänään spostia kl 16
No sehän on todellakin aivan perseestä, mutta tuolla tavalla voi seuloa muutamasta hyvästä jatkoon pääsijät. Otetaan vaikka kaksi hyvää joista toinen soittaa perään ja toinen ei soita, niin kumpihan saa paikan?

No sehän on todellakin aivan perseestä, mutta tuolla tavalla voi seuloa muutamasta hyvästä jatkoon pääsijät. Otetaan vaikka kaksi hyvää joista toinen soittaa perään ja toinen ei soita, niin kumpihan saa paikan?
Joo ymmärrän pointin. Toisaalta tiedän että nuo prosessit voivat venyä ja tuntuu tyhmältä soittaa tiistaina kun oli puhetta viikko 14. Nyt on jo perjantai ja olen odottanut soittoa koko vitun viikon. Se on vähän kuin eurojackpotin kanssa, tiedät että et tule voittamaan mitta tarkistat kuitenkin

Mä olen tullut siihen tulokseen että kärsimyksen määrä on vakio.
Kun muutat tilannetta niin että pääset jostain kärsimyksestä eroon niin toinen uusi on odottamassa nurkan takana.

Joo ymmärrän pointin. Toisaalta tiedän että nuo prosessit voivat venyä ja tuntuu tyhmältä soittaa tiistaina kun oli puhetta viikko 14. Nyt on jo perjantai ja olen odottanut soittoa koko vitun viikon.

Satoja työhakemuksia pläränneenä voin sanoa, että (mun kanssa) hakijan asiaa ei edistä yhtään se, että soittelee ja prässää sähköpostilla. Otan yhteyttä kun asia on meidän puolelta selvä.

Ilmoitetun ajan jälkeen (eli tässä maanantaina) voi kyllä hyvin soittaa. Ja silloinkin kannattaa muotoilla asia niin, että soittaa kysyäkseen, haluaisiko rekryä hoitava vielä jotain lisätietoja, ehkä toisen haastattelun?

Tässä voi olla takana, tai voi olla olematta, sellainen juttu, että ne odottaa jonkun soittavan takaisin. Eli mittaavat miten kiinnostuneita hakijat oikeasti on siitä paikasta. Odottavat siis sun soittavan ja kyselevän, että mitenkäs se olikaan kun piti tällä viikolla tulla tietoa. Jos et soita, et osoita kiinnostusta työpaikkaa kohtaan, et ole proaktiivinen eikä ne sellaista edes halua.

Mahtaa olla onnettomat haastattelijat, jos niillä ei työhaastattelussa vielä selviä hakijan motivaatio. Lemppariruokaa ja -leffojako ne siellä kyselee, jos motivaatio jää haastttelussa selvittämättä...

Mahtaa olla onnettomat haastattelijat, jos niillä ei työhaastattelussa vielä selviä hakijan motivaatio. Lemppariruokaa ja -leffojako ne siellä kyselee, jos motivaatio jää haastttelussa selvittämättä...
Eräs isohkon firman rekryäjä kertoi jo kauan sitte, että kun heillä on ilmoituksessa se "lisätietoja...", niin hän kirjaa ylös kaikki työpaikasta puhelimitse tai sähköpostilla lisää kyselleet. Vain tämän nimilistan lähettämät hakemukset edes otetaan käsittelyyn. Aika myöhäistä kai se on haastattelun jälkeen enää kiinnostusta selvitellä.

Eräs isohkon firman rekryäjä kertoi jo kauan sitte, että kun heillä on ilmoituksessa se "lisätietoja...", niin hän kirjaa ylös kaikki työpaikasta puhelimitse tai sähköpostilla lisää kyselleet. Vain tämän nimilistan lähettämät hakemukset edes otetaan käsittelyyn. Aika myöhäistä kai se on haastattelun jälkeen enää kiinnostusta selvitellä.

Onneks ite toimin alalla, jossa ei tarvi mitään rekrypellejen sekoiluita kattella, senkun suurin piirtein ilmoittaa, mihin tulee töihin ja aina jotakin löytyy.

Olin kerran ison kansainvälisen firman HR-henkilön kanssa juttusilla, jossa hän sanoi, että kun hän kutsuu uuden henkilön haastatteluun, niin hän haluaa haastateltavan tuovan mukanaan myös kaikki vuositodistukset ala-asteelta lähtien. Siinä vaiheessa tajusin, etten ole koskaan hakemassa kyseiseen firmaan töihin. Ikinä. Jos näin ammattitaidotonta HR-henkilöstöä valitaan firmaan töihin, niin en halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä.

Olin kerran ison kansainvälisen firman HR-henkilön kanssa juttusilla, jossa hän sanoi, että kun hän kutsuu uuden henkilön haastatteluun, niin hän haluaa haastateltavan tuovan mukanaan myös kaikki vuositodistukset ala-asteelta lähtien. Siinä vaiheessa tajusin, etten ole koskaan hakemassa kyseiseen firmaan töihin. Ikinä. Jos näin ammattitaidotonta HR-henkilöstöä valitaan firmaan töihin, niin en halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä.

Suuri kansainvälinen firma? Melekosta....Tsippidäppi dilipidäppi vaan...

Suuri kansainvälinen firma? Melekosta....Tsippidäppi dilipidäppi vaan...

No kyseinen firma oli joka tapauksessa ihan ok kokoinen tekijä omalla alallaan. Ja jos tuolla tasolla kysellään vaikka edes insinööritason hommiin jotain ala-asteen todistuksia, niin se on täysin naurettavaa. Olen nähnyt melkein nuorempana jopa täysin toivottomia tapauksia olleista kehittyvän oman alansa tulevia huippuosaajia alemman tahi ylemmän korkeakoulutason aikaan, kunhan se oma kiinnostuksen kohde vain löytyy. Siinä vaiheessa ei millään ala-asteen todistuksilla ole mitään merkitystä. Ja monella alallahan se merkitsee enemmän, että on ns. hyvä jätkä - tahi nainen - kunhan myös riittävä teoreettinen osaaminen on hallussa.

No kyseinen firma oli joka tapauksessa ihan ok kokoinen tekijä omalla alallaan. Ja jos tuolla tasolla kysellään vaikka edes insinööritason hommiin jotain ala-asteen todistuksia, niin se on täysin naurettavaa. Olen nähnyt melkein nuorempana jopa täysin toivottomia tapauksia olleista kehittyvän oman alansa tulevia huippuosaajia alemman tahi ylemmän korkeakoulutason aikaan, kunhan se oma kiinnostuksen kohde vain löytyy. Siinä vaiheessa ei millään ala-asteen todistuksilla ole mitään merkitystä. Ja monella alallahan se merkitsee enemmän, että on ns. hyvä jätkä - tahi nainen - kunhan myös riittävä teoreettinen osaaminen on hallussa.
Tässä esimerkissä juuri nähdään se miten epäloogisia jotkut työhaastattelijat voi olla. Oikeasti koulutodistus ei korrelloi kovinkaan hyvin sen kanssa miten hyvä henkilö on työssään. Tai kuten tässä juuri puhuin kaverin kanssa kun hän tekee paljon koulutustaan vaativampia töitä. Sanoin, että koulussa ei välttämättä opi juuri yhtään mitään, eikä koulutus tee susta hyvää. Mäkään en ole hyvä suunnittelija siksi, että kävin koulun, vaan kävin koulun siksi, että olen hyvä suunnittelija.

Tässä esimerkissä juuri nähdään se miten epäloogisia jotkut työhaastattelijat voi olla. Oikeasti koulutodistus ei korrelloi kovinkaan hyvin sen kanssa miten hyvä henkilö on työssään. Tai kuten tässä juuri puhuin kaverin kanssa kun hän tekee paljon koulutustaan vaativampia töitä. Sanoin, että koulussa ei välttämättä opi juuri yhtään mitään, eikä koulutus tee susta hyvää. Mäkään en ole hyvä suunnittelija siksi, että kävin koulun, vaan kävin koulun siksi, että olen hyvä suunnittelija.

Eikä noiden menestysfirmojen pomot ja perustajatkin usein ole juuri niitä koulupudokkaita, jotka oli surkeita koulussa mutta alko loistaa kun pääsi tekemään itse jotakin oikeaa työtä oman idean ja yrityksen parissa. Nehän naurettais ekana pihalle noissa tollasissa haastatteluissa.

Eikä noiden menestysfirmojen pomot ja perustajatkin usein ole juuri niitä koulupudokkaita, jotka oli surkeita koulussa mutta alko loistaa kun pääsi tekemään itse jotakin oikeaa työtä oman idean ja yrityksen parissa. Nehän naurettais ekana pihalle noissa tollasissa haastatteluissa.

Tähän nimenomaiseen väitteeseen lienee olemassa jopa jotain faktaakin. Yleensä se taitaa olla se ns. draivi joka todellisia menestyjiä ohjaa, lähestulkoon alasta riippumatta.

Tiestysti ja tottakai on niitäkin, jotka sokeasti ja lähes loputtomasti uskovat siihen oman hienon ideansa läpimenoon, vaikka sillä ei alunperinkään olisi ollut mitään mahdollisuutta menestyä. Varsinkin näistä ulkomaisista "leijonan luolista" voi katsoa esimerkkiä.

Joo eipä niistä kaikki ole koulussa loistaneet. Mutta toisaalta paljonko työhaastattelijalla sitten on työkaluja arvioida henkilön osaamista etenkin jos ei ole työkokemusta? Jotain konkreettista työtehtävään jotenkin liittyvää voi tietysti pyytää tekemään, mutta se nyt taas on ihan tapauskohtaista miten huonosti sekään sopii arvioimaan henkilön kyvykkyyttä. Väitän, että hyvin se ei toimi missään tapauksessa, mutta sanotaanko huonosti tai vähemmän huonosti. Vaikeita asioita. Mutta olisko siinä syy miksi moni firma hakeekin enemmän hyviä tyyppejä ja / tai sitten tekee tällaisia edellä mainittuja temppuja kartoittaakseen motivaatiota.

Joo eipä niistä kaikki ole koulussa loistaneet. Mutta toisaalta paljonko työhaastattelijalla sitten on työkaluja arvioida henkilön osaamista etenkin jos ei ole työkokemusta? Jotain konkreettista työtehtävään jotenkin liittyvää voi tietysti pyytää tekemään, mutta se nyt taas on ihan tapauskohtaista miten huonosti sekään sopii arvioimaan henkilön kyvykkyyttä. Väitän, että hyvin se ei toimi missään tapauksessa, mutta sanotaanko huonosti tai vähemmän huonosti. Vaikeita asioita. Mutta olisko siinä syy miksi moni firma hakeekin enemmän hyviä tyyppejä ja / tai sitten tekee tällaisia edellä mainittuja temppuja kartoittaakseen motivaatiota.

Tämähän on erinomaisen hyvä kysymys. Luulisin, että monella firmalla se ns. ensivaikutelma ja henkilökemia on ensitapaamisessa kohtuullisen isolla painoarvolla, mutta toki se pätevyyskinkin on myös tärkeää. Joissakin tapauksissa riittävä todistus pätevyydestä menee henkilökemian edellen, ja vielä selvästi.

Mitä itse olen palkannut porukkaa niin sanoisin kyllä että henkilökemia ja yleinen vaikutelma menee heittämällä paperilla näytettävän osaamisen edelle. Vaikka sulla olisi millaiset paperit tahansa, niin niillä ei useinkaan tee työyhteisössä hevon vittukaan, jos olet luonteeltasi joku introvertti tuppisuu teoreetikko. En kyllä uskaltaisi ulkoistaa rekrytoinnin millekään ulkoiselle taholle, mikä ei tunne yrityksen sisäistä dynamiikkaa. Jos on yhtään ihmistuntemusta, niin ei sitä kovin montaa minuuttia tarvi ihmisen kanssa keskustella, tullakseen lopputulokseen siitä onko tällä yksilöllä mitään mahdollisuutta pärjätä kyseisessä tehtävässä.

Mitä itse olen palkannut porukkaa niin sanoisin kyllä että henkilökemia ja yleinen vaikutelma menee heittämällä paperilla näytettävän osaamisen edelle. Vaikka sulla olisi millaiset paperit tahansa, niin niillä ei useinkaan tee työyhteisössä hevon vittukaan, jos olet luonteeltasi joku introvertti tuppisuu teoreetikko. En kyllä uskaltaisi ulkoistaa rekrytoinnin millekään ulkoiselle taholle, mikä ei tunne yrityksen sisäistä dynamiikkaa. Jos on yhtään ihmistuntemusta, niin ei sitä kovin montaa minuuttia tarvi ihmisen kanssa keskustella, tullakseen lopputulokseen siitä onko tällä yksilöllä mitään mahdollisuutta pärjätä kyseisessä tehtävässä.
Vähän varmaan riippuu työstä, kelpaako introvertti tuppisuu teoreetikko. Moneen hommaanhan nämä kaverit soveltuvat jopa paremmin. Henkilökemiakin on mun mielestä vähän sellainen asia, jonka hyvä, objektiivisesti henkilön kykyjä arvioimaan kykenevä rekrytoija osaa tarvittaessa sivuuttaa. Toki esimerkiksi myyntihommissa sosiaaliset taidot ovat tärkeitä ja se, että pystyy saamaan henkilökemiaa aikaa kielii sosiaalisista taidoista ja siten soveltuvuudesta myyntihommiin.

Se, miten kujalla rekryfirmojen edustajat monesti ovat, vituttaa kyllä itseänikin. Ollaan monesti headhuntattu johonkin aivan väärään hommaan ja lähinnä tuhlattu mun aikaa.

Tästä tuli mieleen eräs työpaikan haku. Työnantajalla oli käytössä jonkinlainen luonne-/ pällitesti mikä piti täyttää muutama päivä ennen työhaastattelua. Joutui vähän arvostelemaan sitäkin testiä sitten työhaastattelussa kun siellä aloitettiin kaikki keskustelut sen testin pohjalta, eli testin perusteella olet sellainen ja tällainen. Introvertti oli yksi niistä. Sanoin, että en ole kyllä mikään introvertti, mutta testin vaihtoehdot on annettu niin, että testi ylipainottaa tiettyjä luonteenpiirteitä. Vastausvaihtoehdot kun on tehty niin, että jokainen niistä mittaa täysin eri luonteenpiirrettä, eikä saman luonteenpiirteen eri päitä, niin mun on pakko vastata sen vaihtoehdon mukaan mikä tekee musta introvertin, koska narsisti tai psykopaatti en ainakaan ole. Saatan olla siis enemmän introvertti kun jotain muuta, mutta se ei tarkoita, että olen introvertti. Oikeasti haluan keskittyä omiin töihini keskeytyksettä ja mua vituttaa kun joku taustalla hölöttää koko ajan, mutta en mä esim. palavereissa istu tuppisuuna ja heitän kyllä työkavereidenkin kanssa läppää. Mulla vain ei mene koko työpäivä siihen jutteluun.

Tuollainen testihän tarkoittaa sitä, että työhaastattelijalla on musta jo tietty ennakkokäsitys ennen kuin se on edes tavannut mua ja se on juuri se mikä painaa kaikkein eniten, koska se on vaikein muuttaa. En tykkää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom