Vituttaa niin ankarasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Klep
  • Aloitettu Aloitettu
Hain erästä työpaikkaa. Kahden haastattelukierroksen ja yhden päivän kestäneen soveltuvuuskokeen jälkeen saan kuulla, että työhistoriani mukaan olen liian pätevä kyseiseen tehtävään. Vähän sellainen mitä vittua fiilis, eikö cv:stä jo näe tuollaiset asiat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hain erästä työpaikkaa. Kahden haastattelukierroksen ja yhden päivän kestäneen soveltuvuuskokeen jälkeen saan kuulla, että työhistoriani mukaan olen liian pätevä kyseiseen tehtävään. Vähän sellainen mitä vittua fiilis, eikö cv:stä jo näe tuollaiset asiat?
Mulkkuja noi työantajat!
öö... Eigu... mullakin ois paikka auki apumiehen sijaisen tuuraajalle, odotan mahdollisimman vähäistä kokemusta omaavaa kun ne ei muuten pysy töissä.
Edellinen ei ollut edes vitsi.

Mulkkuja noi työantajat!
öö... Eigu... mullakin ois paikka auki apumiehen sijaisen tuuraajalle, odotan mahdollisimman vähäistä kokemusta omaavaa kun ne ei muuten pysy töissä.
Edellinen ei ollut edes vitsi.
No en mä ihan tajua työnantajan logiikkaa. Liian vähän kokemusta, et pääse töihin. Liian paljon kokemusta, et pääse töihin mutta hyppyytetään sua ympäriinsä. Tuotakin onko tää homma liian helppo sulle kyseltiin jo haastattelussa, johon vastasin perustellen että ei koska syyt x, y ja z. Siitä vielä päiväksi soveltuvuuskokeisiin ja päälle taas uus haastattelu, jonka jälkeen sama vastaus. Sinänsä huvittavaa että olen "liian pätevä", mutta silti ekaa kertaa piti vetää tuollainen rumba läpi. Ja tehtävän sai tietääkseni saman koulutuksen omaava naamatuttu, joka on ilmeisesti sopivan "yksinkertainen" ja vähäisemmän työkokemuksen omaava ihminen. :rolleyes:

No en mä ihan tajua työnantajan logiikkaa. Liian vähän kokemusta, et pääse töihin. Liian paljon kokemusta, et pääse töihin mutta hyppyytetään sua ympäriinsä. Tuotakin onko tää homma liian helppo sulle kyseltiin jo haastattelussa, johon vastasin perustellen että ei koska syyt x, y ja z. Siitä vielä päiväksi soveltuvuuskokeisiin ja päälle taas uus haastattelu, jonka jälkeen sama vastaus. Sinänsä huvittavaa että olen "liian pätevä", mutta silti ekaa kertaa piti vetää tuollainen rumba läpi. Ja tehtävän sai tietääkseni saman koulutuksen omaava naamatuttu, joka on ilmeisesti sopivan "yksinkertainen" ja vähäisemmän työkokemuksen omaava ihminen. :rolleyes:
Monissa hommissa on sekin että pitää maksaa "liikaa" palkkaa jos on liian koulutettu, ei auta vaikka kuinka sanoisi että haluan hoitajan palkkaa vaikka lääkäri olen koska olisi vaikka mikä pumaska tehty niin jälkikäteen joutuu maksamaan lisää.
Vielä suurempi syy saattaa olla että työantaja ajattelee liian hyvän tyypin hakevan tästä vaan jotain välihommaa ja jatkaa eteenpäin kun on parempi duuni.
Esimerkiksi minä rakennusalan työnantajana en voi ottaa apumiehen hommiin talonrakennusalan perustutkinnon käynyttä koska hänelle pitää maksaa palkka sen mukaan eikä siitä voi sopia apumiehen palkkaa vaikka toinen ei osaisi naulaa naulata.
Syyt on monet mutta on siellä aika usein ihan hyvä syy ja onhan ne voineet miettiä että josko sinä sopisit johonkin toiseen hommaan ja siksi halunneet jatkaa haistattelua?

Monissa hommissa on sekin että pitää maksaa "liikaa" palkkaa jos on liian koulutettu, ei auta vaikka kuinka sanoisi että haluan hoitajan palkkaa vaikka lääkäri olen koska olisi vaikka mikä pumaska tehty niin jälkikäteen joutuu maksamaan lisää.
Vielä suurempi syy saattaa olla että työantaja ajattelee liian hyvän tyypin hakevan tästä vaan jotain välihommaa ja jatkaa eteenpäin kun on parempi duuni.
Esimerkiksi minä rakennusalan työnantajana en voi ottaa apumiehen hommiin talonrakennusalan perustutkinnon käynyttä koska hänelle pitää maksaa palkka sen mukaan eikä siitä voi sopia apumiehen palkkaa vaikka toinen ei osaisi naulaa naulata.
Syyt on monet mutta on siellä aika usein ihan hyvä syy ja onhan ne voineet miettiä että josko sinä sopisit johonkin toiseen hommaan ja siksi halunneet jatkaa haistattelua?
Palkkatoive mulla oli tehtävään nähden ylälaidassa. Sitä kysyttiin että lasketko pari sataa, niin se on ok ja laskin. Samalla palkkaamisesta päättävä toteaa, että kokemuksen kautta saahan sitä ylös.

Mulle itse asiassa sanottiin että pistä vaan avointa hakemusta, jos paikkoja aukeaa talon sisältä muihin hommiin. Täytyy sanoa, että ihan helvetin ristiriitainen mielikuva jäi koko hommasta. Kuitenkin pelkästään se päivän kestäneessä ulkopuolisen pitämässä soveltuvuuskokeessa käyttäminen maksoi työnantajalle ihan helvetisti.

no huhhuh en oo kyllä ikinä kuullu että liia pätevä työhön :eek: kaikenlaista...
Minä olen, mutta eka kertaa omalla kohdalla. Sen siitä saa, kun tavoittelee siistiä sisätyötä liukuvalla työajalla :rolleyes:

Viimeksi muokattu:
Tämä: https://m.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/201805172200949873_tw.shtml

Kevyesti tuplastanfardeja ilmassa taas. Tämä ”unelmien poikamiestyttö” tiedostaa olevansa itse dramaattinen, mutta mieheltä ei viitsi kuunnella minkäänlaista ruikutusta. Siihen kylkeen tottakai kriteereiksi ulkonäöt ja pituudet vielä.

Minkäköhänlainen paskamyrsky olisi noussut, kun joku näistä miespuolisista bacheloreista olisi maininnut kriteereikseen vaikka vakauden ja ainakin d-kupin daisarit..?

Toisaalta porttoja ei koskaan ole maailmassa liikaa. Tai no on mutta ei kertomuksia niistä. Näin tiedettiin kertoa jo elokuvassa Veturimiehet heiluttaa ja muutkin elämänohjeet olen tuosta klassikosta elämäni kujille imenyt. En pääse kehumaan, että olis kannattanu.

no huhhuh en oo kyllä ikinä kuullu että liia pätevä työhön :eek: kaikenlaista...
Ihan helposti. Ei insinööriä kannata ottaa hanttihommiin. Se lähtee heti kun saa tilaisuuden. Pätevyys ja palkka kulkee myös usein käsi kädessä ja jos saa vähemmän pätevän, joka on kuitenkin yhtälailla kykenevä samoihin hommiin, pienemmällä rahalla, niin sehän otetaan. Mä luulen, että mulle kävi samalla tavalla tässä keväällä. Hain yhteen hommaan, kun työpaikanvaihto voisi olla ajankohtainen, mutta en saanut ikinä mitään vastausta, en edes kieltävää. Tiesin kyllä, että meriitit taitaa olla liian korkeat siihen nähden, että sinne haettiin ihan perussuunnittelijaa ja ammuin palkkatoiveenkin varmaan ylärimaan.

Rekrytessä motivaatio on tärkeä kriteeri, huonoin idea on ottaa töihin joku joka haluaa sen vääristä syistä. Ei siinä se ole ongelmana yhdelläkään työnantajalla että saa liian hyvän tyypin töihin, vaan se, että on ihan tarpeellista pohtia miksi aivokirurgi hakee ilmaislehdenjakajaksi. Ryssinyt vanhat duuninsa niin pahasti ettei omiin hommiin ole enää asiaa? Burn out -tapaus joka haluaa vaan lonnia jossain omasta mielestään turhassa duunissa? Työttömänä tilanteessa jossa ottaa ihan minkä vaan paskaduunin väliaikaisesti ja lähtee heti kun parempaa ilmaantuu? Harhainen kuvitelma siitä että kiipeää viikossa kovempiin hommiin firman sisällä? Liioitellut raskaasti osaamisensa? Aika vähänhän niitä oikeasti työnantajan kannalta positiivisia syitä on sille, että hakee jotain duunia joka on alipalkattu ja ei tarjoa mitään uutta verrattuna siihen tasoon, johon oman osaamisen pohjalta olisi helppoja mahkuja.

Toinen asia kokonaan ovat tietty ne tilanteet, jossa hakijalle halutaan vaan sanoa jotain kivaa ja kannustavaa kun jäikin toiseksi.

Rekrytessä motivaatio on tärkeä kriteeri, huonoin idea on ottaa töihin joku joka haluaa sen vääristä syistä. Ei siinä se ole ongelmana yhdelläkään työnantajalla että saa liian hyvän tyypin töihin, vaan se, että on ihan tarpeellista pohtia miksi aivokirurgi hakee ilmaislehdenjakajaksi. Ryssinyt vanhat duuninsa niin pahasti ettei omiin hommiin ole enää asiaa? Burn out -tapaus joka haluaa vaan lonnia jossain omasta mielestään turhassa duunissa? Työttömänä tilanteessa jossa ottaa ihan minkä vaan paskaduunin väliaikaisesti ja lähtee heti kun parempaa ilmaantuu? Harhainen kuvitelma siitä että kiipeää viikossa kovempiin hommiin firman sisällä? Liioitellut raskaasti osaamisensa? Aika vähänhän niitä oikeasti työnantajan kannalta positiivisia syitä on sille, että hakee jotain duunia joka on alipalkattu ja ei tarjoa mitään uutta verrattuna siihen tasoon, johon oman osaamisen pohjalta olisi helppoja mahkuja.

Toinen asia kokonaan ovat tietty ne tilanteet, jossa hakijalle halutaan vaan sanoa jotain kivaa ja kannustavaa kun jäikin toiseksi.

Niin tuo on jokin syy rangaista ihmistä lisää? Mikä idea tuossakin on taustalla. Neurokirurgin hommaa ei pysty edes ryssiin nii pahasti ettei osais lehteä jakaa ja ite jos olisin neurokirurgi voisin aivan hyvin lähteä määräajaksi tekemään jotakin aivan muuta fyysistä touhua, jossa ei ole päivystysvelvoitetta, jossa näkee maailmaa aivan muusta näkökulmasta kun leikkurissa ja jossa pysyis elämänrytmikin vähän päällä. Tokko lehdenjakajaks mutta johonkin. Vakitekijää korkeasti koulutetuista nyt ei todennäköisesti saa alempiin hommiin. Toisinpäin tuo olis mahdotonta mutta vain niin päin.

Niin tuo on jokin syy rangaista ihmistä lisää? Mikä idea tuossakin on taustalla. Neurokirurgin hommaa ei pysty edes ryssiin nii pahasti ettei osais lehteä jakaa ja ite jos olisin neurokirurgi voisin aivan hyvin lähteä määräajaksi tekemään jotakin aivan muuta fyysistä touhua, jossa ei ole päivystysvelvoitetta, jossa näkee maailmaa aivan muusta näkökulmasta kun leikkurissa ja jossa pysyis elämänrytmikin vähän päällä. Tokko lehdenjakajaks mutta johonkin. Vakitekijää korkeasti koulutetuista nyt ei todennäköisesti saa alempiin hommiin. Toisinpäin tuo olis mahdotonta mutta vain niin päin.
Uusi työnantaja harvoin on niin huonossa tilanteessa, että joutuu pohtimaan annanko tälle ainoalle hakijalle mahdollisuuden vai haluanko ehkä rankaista häntä ihmisenä. Yleensä enemmänkin se pohdinta tehdään sen välillä otanko riskin ja tämän edelliset hommansa ryssineen kaverin josko vaikka hän ei enää jatkossa ryssis, vai otanko jonkun muun näistä kymmenestä muusta jotka vielä ainakaan eivät ole pahemmin ryssineet.

Ex-burnistelleen johtajan mielestä voi hetkellisesti tuntua kivalta idealta heittää vastuut ja velvollisuudet ikkunasta ja ottaa joku mutterinlajitteluhomma jota voi tehdä silmät kiinni aivot narikassa, ja jonka pystyisi hoitamaan koulutettu apinakin. Vaikka sille johtajalle tuo ehkä kiva diili oiskin, työnantajalle se on paska, koska silloin saa epämotivoituneen mutterinlajittelijan, joka hoitaa duunivastuunsa aivot narikassa vasemmalla kädellä, vittuuntuu siitä että duunia ei arvosteta, ei motivoidu koska tehtävät ei oo mielekkäitä ja silti pitäis paikalla 8 tuntia istua tylsistymässä, ja ennen kaikkea jossain vaiheessa alkaa hiertää ne kolme pähkinää joihin koulutettu apina oli palkkana ihan tyytyväinen. Jahka burnis on laantunut, lähtee menemään. Kaiken tämän lisäksi ja tästä johtuen se johtaja ei oo hommassa yhtään sen parempi kun se koulutettu apina, koska ei sitä hommaa voi edes niin paljoa paremmin tehdä, varsinkaan jos ei vois vähempää kiinnosta.

Rekryprosessit maksaa, joten harvoin on älykästä ottaa hermojenlepuutuspätkälle joku, jota nyt duuni ei pitkän päälle kiinnosta, mutta josta ois ihan mukavaa vaihtelun vuoksi lajitella postikortteja vaikka lomien yli. Samalla rekryvaivalla voi saada sen koulutetun apinan, joka on töissä vielä syksylläkin, sen sijaan että pitäis seuraajaa ettiä ja perehdyttää.

Mun kokemus, ennen kaikkea oma, on aivan päinvastainen (puhutaan siis määräaikaisista työsuhteista) ja ajatus sitä, että alalle varta vasten koulutetut ihmiset pysyisivät hommissa jotenkin paremmin ja pidempään, on osoittatunut paikkansapitämättömäksi - oikeastaan päinvastoin, mikä voi tuntua äkkiseltään oudolta. Riippuu toki varmaan alasta.

Mun kokemus, ennen kaikkea oma, on aivan päinvastainen (puhutaan siis määräaikaisista työsuhteista) ja ajatus sitä, että alalle varta vasten koulutetut ihmiset pysyisivät hommissa jotenkin paremmin ja pidempään, on osoittatunut paikkansapitämättömäksi - oikeastaan päinvastoin, mikä voi tuntua äkkiseltään oudolta. Riippuu toki varmaan alasta.
Varmasti hyvin alasidonnaista, mutta pitäisin yllättävänä tietona mikäli yleisemmin eri ammattialoille pääsääntöisesti motivoituneimpia eivät olisi ne, jotka ovat omaehtoisesti alalle hakeutuneet.

Varmasti hyvin alasidonnaista, mutta pitäisin yllättävänä tietona mikäli yleisemmin eri ammattialoille pääsääntöisesti motivoituneimpia eivät olisi ne, jotka ovat omaehtoisesti alalle hakeutuneet.

Kummassakin tapauksessahan tekijä on alalle omaehtoisesti hakeutunut.

Viimeksi muokattu:

Täh? Rekrytoinnissa ainakin omalla kohdalla tässä maan työllisyystilanteessa on yleisempää, että hakijat ovat ylikoulutettuja kuin että hakijat olisi alikoulutettuja. No koulutus nyt ei ole mikään pätevyyden tae, vaan kokemus, mutta siis näin yleisellä tasolla.
Jos ilmoitan konttoristin paikan, niin hakijoina on jopa tuplamaistereita. Ei mitään järkeä palkata sellaista merkonomin hommaan, kun se heti lähtee kuitenkin, kun löytää "paremman" paikan.

Hain yhteen hommaan, kun työpaikanvaihto voisi olla ajankohtainen, mutta en saanut ikinä mitään vastausta, en edes kieltävää. Tiesin kyllä, että meriitit taitaa olla liian korkeat siihen nähden, että sinne haettiin ihan perussuunnittelijaa ja ammuin palkkatoiveenkin varmaan ylärimaan.
Toi vastaamattomus nyt on ihan peruskauraa. Voi olla ettei kiinnosta, paikka on jo luvattu jollekin ja koko ilmoitus on pelkkää teatteria tai mitä vaan. Tosin tästä jo tietää firmat, joiden kanssa ei halua olla missään nimessä tekemisissä.

On muuten ehkä tullut oltua liian kauan pakkotoistolta, kun muistan sut ja prayerin rengasasiantuntijoina :D

Jos ilmoitan konttoristin paikan, niin hakijoina on jopa tuplamaistereita. Ei mitään järkeä palkata sellaista merkonomin hommaan, kun se heti lähtee kuitenkin, kun löytää "paremman" paikan.
Ja toi on sitten perseestä yhteiskunnallisella tasolla niin työntekijän kuin työnantajan kannalta. Työntekijä jää pyörimään koulutusta on, mutta kokemusta ei limboon ja työnantaja saa turhia hakemuksia.

Koulutuksen kanssa nyt on muutenkin vähän niin ja näin, ainakin jos verrataan amk-inssiä ja dippainssiä. On tullut vastaan tilanteita, missä vähemmän kokemusta omaava amk-inssi toimii ryhmälle dippainssejä esimiehenä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom