Kyllä voitta mutta kyllä muakin ottaa päähän. Olen tehnyt töitä myyjänä viitisen vuotta ja hakenut uutta työpaikkaa jatkuvasti mutta ei vittu mitään. Sitten kuin päässyt haastatteluun niin kaikki on vaikuttanut hyvältä ja sitten tulee puheeksi tulee palkka: 1800€ 1900€ vaikka kyseessä on ollut muuta kuin ruokakaupan kassa. Joo joo pitää olla tyytyväinen että on duuni, mutta kyllä ottaa päähän kuin tekee hommia kahden edestä paskapalkallal. Sanon teille kaikilla että hankkikaa hyvä koulutus!
Onhan tuo 1800-1900€/kk aika peruspalkka. Ei ehkä etelässä jossa menotkin on suurempia mutta keskimääräisesti. Mieluummin toki itsekin olen työttömänä kuin että tappaisin itteni esim. harjoittelussa raskaalla alalla. (esim. rakennus) Mutta jopa 1000€ pärjää jos vaan osaa hallita elämäänsä. Se ei ole tuloista kiinni kuinka pärjää vaan menoista. Jos joka päivä pitää käydä lounastauolla syömässä ulkona ja ostaa aina sisäfileetä ei suurikaan summa riitä. Ja vaikka sitä rahaa tuliskin 10 000€/kk sitä myös meneekin sitten enemmän, mutta lähtökohtaisesti ihminen valitsee itse polkunsa, joku saa 1500€;sta paljon säästöön, joku vetää pitkälle miinukselle saldon. Elämä on.
Myös kouluttautuminen liian korkeaksi on ihan vitun turhaa. Tiedän monia insinöörejä,teknikkoja ja muita korkeakoulutettuja jotka ei saa jo sen koulutuksensa takia töitä kun palkkavaateet ja vaatimukset työltä on niin epärealistisia. Ei tehtäisi kuin niitä oman koulutuksen työtehtäviä, eikä pitkällä tikullakaan mitään ylimääräistä. Tälläistä Suomessa on.
Enemmän korostaisin sitä työkokemusta kuin koulutusta ja kaikista parhain yhdistelmä olisi tutkinto (perustutkinto tai ammatti) ja vähintään 1-5v. työkokemusta. Itse ainakin huomannut että pelkillä koulutuksilla ei tee aina vittuakaan jos ei ole mitään työkokemusta, poikkeuksena ammattitutkinnot. Ja jos asiaa ajatellaan vaikkapa yrittäjän/yrityksen kuvakulmasta, kumman palkkaisit mieluummin;
a.) Diplomi-insinöörin jolla on tietoa alalta enemmän kuin normaalilla tahvetilla, ehkä muutaman kuukauden työharjoittelut alalta päälle eikä aikaisempaa työhistoriaa.
Vai ...
b.) Peruskoulu pohjaisen työntekijän jolla on kyseiseltä alalta työkokemusta 5v. ja kokemus on viimeisen 10v. ajalta, mutta ei omaa minkäänlaista koulutusta.
Itse valitsisin b:n.