Vitun paska perkele VR, osaako joku neuvoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä kohtaa olen täysin samaa mieltä. Junalippujen hintoja nostetaan joka tammikuussa jotain 2-5% ja homma kusee vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. Ei tähän tule mitään muutosta jos kaikki vaan kiltisti makselee lippunsa. Ainoa tapa vaikuttaa tähän asiaan on anarkia. Sori vaan.

Junalippujen hinnat nousevat pari prosenttia vuodessa keskimäärin, koska se on inflaation ja samalla liikennöimisen kulujen kasvuvauhti.

VR tuottaa valtion kassaan noin 50 miljoonaa euroa liikevoittoa, mutta rataverkon ylläpitäminen maksaa valtiolle 400 miljoonaa vuodessa, joten junaliikenne ei todellakaan ole kannattavaa liiketoimintaa kokonaisuudessaan.

Ymmärräthän, että mikään ei ole ilmaista? Luuletko että ehdottamassasi anarkiassa raha materialisoituu tyhjästä ilmasta? Kun ryhdytään varastamaan, niin kenenkään ei tarvitse enää maksaa mitään?

PK-seudun raideliikenne on vitsi, tälläkin viikolla lähijunat olleet myöhässä joka päivä ja maanantainahan ne eivät mihinkään kulkeneetkaan.

Esimerkiksi M-juna pysyy aikataulussa 98 prosenttisesti (joka tarkoittaa, että 98% kaikista pysähdyksistä tehdään alle minuutin tarkkuudella aikatauluun merkitystä). Muillakin lähijunilla oli yli 95% toimintavarmuus, joka siis tarkoittaa että vain alle 1/20 paikallisjunista on myöhässä ja niistäkin valtaosa vain sen minuutin tai kaksi.
Vastaavaan tarkkuuteen ei tietääkseni ole kyetty juuri minkään muun maan junaliikenteessä, kun muistelen eurooppalaista vertailua.

Kyllä minuakin on keljuttanut suunnattomasti, kun juna on jäänyt kulkematta jonain todella kriittisenä päivänä. Mutta eihän kukaan meistä muista niitä 360 muuta päivää vuodesta, jolloin oma juna on kulkenut minuutilleen aikataulussa, vaan ainoastaan ne pari suurempaa myöhästymistä tai pahempaa katkoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän julkistaliikennettä pitäis saada oikeesti halvemmaksi, jos siitä halutaan varteenotettava vaihtoehto. Helsingin sisäinen on halpaa kun saippua, mutta vaikka Hki-Tku matka maksaa sen 27-32€/suunta. Autolla tuon ajaa ees taas samalla hinnalla, jos pelkästään bensakulut laskee. Tähän kun lisätään se, että jollain pitää mennä juna-asemalle ja sieltä määränpäähän niin eipä tule halvaksi. Kokemusta on.

Oikeesti houkuttelevana vaihtoehtona tuon matkan pitäisi maksaa alta bensakulujen. En mä sillä, että onhan se huomattavasti mukavampi istua junassa lueskella kirjaa, kuunnella musaa ja hörppiä ylihintaista kahvia kun itse ajella, mutta joku tolkku pitäis olla.

Näin entisenä VR:n kanta-asiakkaana, ihmetytti myös konnareiden vittuilut siitä, että pitäis varata hiukan enemmän aikaa matkantekoon. Kiire oli lentokentälle ja juna myöhässä. Ilman myöhästymistä olis ollut mukavasti aikaa lentokentälle siirymiseen. Pitäiskö niin kuin oletuksena lähteä siitä, että junat on myöhässä ja lähteä tuntia paria aikaisemmin? Sitten junan ollessa perillä ajallaan saa istua lentokentällä sen tunnin pari extraa :david:. Kerran vuoteen tehtävässä etelän matkassa ei tuosta nyt sen suurempaa haittaa ei ole, mutta ei sitä ennakkoa nyt harvase viikko jaksa ottaa.

Noin yleisesti voin kyllä antaa konnareille täydet pinnat, tuo on ainoa kerta kun mun hermot meinas mennä. Konnarien hermot oli varmaan jo siihen vittuiluun menneet aikoja sitten.
Tämä on totta. Kun esim. nelihenkinen perhe lähtee junalla Harjavallasta Helsinkiin viikonlopuksi (menopaluu siis), tulee jopa auton vuokraaminen halvemmaksi. Jos halutaan olla vihreitä, tulee julkisen liikenteen tulla aina halvimmaksi vaihtoehdoksi.

Ainakin omien havaintojeni mukaan junat ovat harvoin täynnä, ja käsittääkseni sen junan matkaaminen Harjavallasta Helsinkiin maksaa ihan yhtä paljon, oli siellä sitten yksi tai kaksi sataa ihmistä.
 
Kyllä minuakin on keljuttanut suunnattomasti, kun juna on jäänyt kulkematta jonain todella kriittisenä päivänä. Mutta eihän kukaan meistä muista niitä 360 muuta päivää vuodesta, jolloin oma juna on kulkenut minuutilleen aikataulussa, vaan ainoastaan ne pari suurempaa myöhästymistä tai pahempaa katkoa.

Joo, anna mä arvaan työnantajana joko Ratahallintokeskus tai sitten VR?

Annas mulle tilasto tai prosenttiluku pääkaupunkiseudun lähijunien aikataulussa pysymisestä arkisin klo 07:00-09:00 ja 15:00-17:00 välisinä aikoina. Mentäiskös jossain 70-80% välillä ja talvella jopa pienemmissä?

Ketä kiinnostaa kulkeeko junat ajallaan joskus 20:00-23:00 vai ei, kun sillon ihmisiä on liikenteessä huomattavasti vähemmän ja yleensä siihen aikaan ei ole kiire mihinkään...

Ja jos se rataverkon ylläpitäminen on niin saatanan kallista ettei se ole ns. kannattavaa, niin mun puolestani koko rataverkon voi ajaa alas ainakin henkilöliikenteen osalta ja panostaa pk-seudun metrolinjaan sekä tieverkkoon. Pohjoiseen ja pidemmälle kannattaa jokatapauksessa muutenkin mennä lentäen tai omalla autolla, joten vittuakos niitä raiteita tuolla pitää säiden armoilla ruostumassa. Koko homman luontoystävällisyydestäkin voidaan olla ainakin henkilöliikenteen osalta ainakin kahta mieltä.

Edit.
Miksi muuten otit juuri "sattumalta" esimerkiksi M-junat? No kai sillä raideosuudella onkin syytä pysyä aika pitkälti aikataulussa. Ota R, H, Z, S tai U -junat ja kerro prossat. Lisäksi sulla ei varmaan oo kiire mihinkään kun vuodessakin on enemmän päiviä käytettävissä, vai elätkö sä jotain lyhennettyä karkausvuotta joka vuosi?
 
Miten se rataverkon pitäminen on niin kallista? Käsitin että sellainen rakennetaan vain kerran ja sitten juna kulkee kivasti.

Itsellä ei tule mieleen yhtään ongelmaa noin aikataulujen tai muiden kanssa.
 
Hmh, ei kyllä kauheesti positiivista sanottavaa oo VR:stä. Välillä LPR-Helsinki on kyllä myöhästytty ainakin puolessa niistä matkoista, joita olen itse tehnyt tässä lukuvuoden aikana. Ehkä osun huonoihin vuoroihin, ehkä en. Ärsyttävintä on, että myöhästymisestä kuulutetaan asemalla siinä vaiheessa, kun on jo siirtynyt sille alueelle josta kys. vaunuun noustaan, vaikka oon ihan varma että siitä tiedetään jo aikaisemmin. Ärrr.

Mutta kyllä junalla ihan mukavasti matkustaa, ei siinä mitään. Toivon että pääsen asiallisesti ja ihmisten aikoihin, ilman sähläyksiä Salosta Lappeenrantaan juhannusaattoiltana.
 
Joo, anna mä arvaan työnantajana joko Ratahallintokeskus tai sitten VR?

Annas mulle tilasto tai prosenttiluku pääkaupunkiseudun lähijunien aikataulussa pysymisestä arkisin klo 07:00-09:00 ja 15:00-17:00 välisinä aikoina. Mentäiskös jossain 70-80% välillä ja talvella jopa pienemmissä?

Ketä kiinnostaa kulkeeko junat ajallaan joskus 20:00-23:00 vai ei, kun sillon ihmisiä on liikenteessä huomattavasti vähemmän ja yleensä siihen aikaan ei ole kiire mihinkään...

Ja jos se rataverkon ylläpitäminen on niin saatanan kallista ettei se ole ns. kannattavaa, niin mun puolestani koko rataverkon voi ajaa alas ainakin henkilöliikenteen osalta ja panostaa pk-seudun metrolinjaan sekä tieverkkoon. Pohjoiseen ja pidemmälle kannattaa jokatapauksessa muutenkin mennä lentäen tai omalla autolla, joten vittuakos niitä raiteita tuolla pitää säiden armoilla ruostumassa. Koko homman luontoystävällisyydestäkin voidaan olla ainakin henkilöliikenteen osalta ainakin kahta mieltä.

Edit.
Miksi muuten otit juuri "sattumalta" esimerkiksi M-junat? No kai sillä raideosuudella onkin syytä pysyä aika pitkälti aikataulussa. Ota R, H, Z, S tai U -junat ja kerro prossat. Lisäksi sulla ei varmaan oo kiire mihinkään kun vuodessakin on enemmän päiviä käytettävissä, vai elätkö sä jotain lyhennettyä karkausvuotta joka vuosi?

Olen kanssasi samaa mieltä. Tiksin ja keskustan välinen liikenne ei voi olla 95 % ajoissa. Aina tuntuu olevan hiukan jäljessä, ja varsinkin tohon ruuhka-aikaan.

Ja kyllä Vr:llä on parannettavaa tiedotusten suhteen. Esim. itse olisin eilen heti katsonut iphonella vr:n tiedotukset netistä. Joku vois vinkata tästä ketjusta vr:n tiedottajalle. ;)
 
Annas mulle tilasto tai prosenttiluku pääkaupunkiseudun lähijunien aikataulussa pysymisestä arkisin klo 07:00-09:00 ja 15:00-17:00 aikoina.

Ketä kiinnostaa kulkeeko junat ajallaan joskus 20:00-23:00 vai ei, kun sillon ihmisiä on liikenteessä huomattavasti vähemmän ja yleensä siihen aikaan ei ole kiire mihinkään...

Ei minulla sentään niin tarkkoja tilastoja ole käytettävissä.
Mutta käytän kyllä lähijunia päivittäin ruuhka-aikoina ja jos tuota maanantaista lakkoa ei lasketa, niin juna on ollut minun kohdallani myöhässä (niin että olen asian noteerannut eli viitisen minuuttia tai enemmän) muistaakseni 3 kertaa tänävuonna, joista yhtenä jäi kokonaan yksi vuoro välistä. Matkoja on tullut tehtyä jotain 70 eli varmaan noihin 95% varmuuteen päästään tuostakin otannasta.

Kyllä minua kiinnostaa myös iltaliikenteen toimivuus etenkin koska junat kulkevat silloin harvemmin ja odotuksesta tulee paljon pidempi kuin se vajaa 15 min seuraavaan vuoroon.
Mutta valtaosa vuoroista ajetaankin arkisin ja ruuhka-aikoina, jolloin ihmisiä on liikenteessä ja koko kalusto käytössä. Eli tietysti häiriöitä on suhteessa enemmän vilkkaasti liikennöityinä aikoina, koska yksi myöhästynyt juna vaikuttaa useampaan muuhunkin ja liikennettä on enemmän.
 
Miten se rataverkon pitäminen on niin kallista? Käsitin että sellainen rakennetaan vain kerran ja sitten juna kulkee kivasti.

Viidennes Suomen rataverkosta on elinkaarensa lopussa ja vaatii uusimista. Nykyinen budjetti ei tähän riitä ja sitä pitäisi korottaa parisataa miljoonaa, jotta ratojen kunto saataisiin pidettyä sellaisena ettei junien nopeuksia tarvitse rajoittaa. Nyt noita rajoituksia on monilla rataosuuksilla ja se hidastaa menoa.

Sen lisäksi, että radat kuluvat käytettäessä, niin ne rapistuvat myös luonnonvoimien takia. Kuntoa on tarkkailtava jatkuvasti, raiteet hiottava säännöllisesti, sähkönsyöttöjärjestelmä, ohjaus- ja valvontalaitteet huollettava sekä modernisoitava, tukirakenteita uusittava, vanhat puupölkkyraiteet vaihdettava betonisiin, tasoristeyksiä muutettava silloiksi...
 
Olen kanssasi samaa mieltä. Tiksin ja keskustan välinen liikenne ei voi olla 95 % ajoissa. Aina tuntuu olevan hiukan jäljessä, ja varsinkin tohon ruuhka-aikaan.

VR:n oman seurannan mukaan kaukoliikenteen junista oli heinäkuun loppuun mennessä myöhästynyt 14 prosenttia. Koko viime vuonna 11 prosenttia kaukojunista jäi aikataulusta ja toissa vuonna 9 prosenttia.

Lähijunaliikenne on pysynyt aikataulussa selvästi paremmin. Heinäkuun loppuun mennessä lähijunista oli myöhästynyt alle neljä prosenttia.

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2007/08/553735

Muistakaa että myöhästymisen määritelmä on sitten kaukojunissa muutama minuutti ja lähijunissa se minuutti. Eli mistään pahoista myöhästymisistä on harvemmin kyse.

* Liikenteenohjaus ja ajojohdot pettävät:
* -VR:n junaliikenteessä on sattunut tänä vuonna pari-kolmekymmentä mittavaa viivästystä.
* -Useimmiten myöhästymisten syyksi on ilmoitettu vika liikenteenohjausjärjestelmässä tai ajojohtovaurio.
* -VR:n mukaan kaikki pahimmat häiriöt ovat johtuneet rataverkosta, jonka ylläpidosta vastaa Ratahallintokeskus.
* -Eniten liikenneongelmia on syntynyt vilkkailla rataosuuksilla, kuten pääradalla, rantaradalla ja oikoradalla.
* -Kauko- ja lähijunilla matkustetaan päivittäin liki 180000 kertaa. Selvästi suurin osa matkoista tehdään lähijunilla.

Valtaosaan häiriöistä on siis syynä ratojen huono kunto eikä VR.
Eli jos haluatte parannusta tilanteeseen, niin vaatikaa lisää fyrkkaa Ratahallinnolle. Ei VR:n sättiminen ja boikotti asiaa auta paskanvertaa.
 
Se tässä nyt lähinnä vituttaa, että pidetään väkisin kiinni noista vanhoista "pysäkkiaikatauluista", vaikka niiden noudattaminen ei vaikkapa sitten kalustosta tai radoista tai mistä syystä hyvänsä onnistu. Sama koskee busseja. Ennemmin vaikka puoli minuuttia pidemmät odotukset joka asemalla kuin jatkuva myöhästely. Nimimerkillä "kellokortilla kulkeva".
 
Kyllä VR on yksi perkeleen iso kommarilaitos. Maanantai oli siinä mielessä hieno päivä, että kerrankin yksikään juna ei ollut myöhässä.

Nykyään pyrin välttämään junan käyttöä. Suurin syy siihen on omasta mielestäni hävyttömän hintaiset lippujen hinnat ja jatkuva myöhästely. Eihän se junaliikenteen pitäminen ilmaista ole, mutta joku tolkku noihin hintoihin pitäisi saada. Keski-suomeen meno-paluu pendolinolla on lähemmäs huntin. Autolla menee bensoihin puolet vähemmän rahaa. Tekee vuodessa ihan mukavan säästön itselle.

Joskus nuoruudessani olin melko jurrissa jostain festareilta kotiinpäin tullessa. En sitten löytänyt junalippua kun olin jemmannut sen niin hyvin. Tampereen kohdalla lipuntarkastajalta kai meni hermot ja yritti heittää pihalle. Ei suostunut edes antamaan tarkastusmaksua ja päästämään stadiin asti. En suostunut lähtemään niin 4 VR:n henkilökuntaan kuuluvaa ystävällisesti kantoi minut laiturille ja kiitokseksi heittivät rinkan tatamiin. Siellähän sitten hajosi joku viinipullo ja vaatteet pilalla. Kiitti siitäkin vitusti. Tulin sitten pummilla stadiin asti myöhemmin. Kun lipuntarkastaja tuli kyselemään lippua niin sanoin että nyt vituttaa sen verran, ettei jaksa kaivaa. Ei tarttenut lippua enää jostain syystä. Lippu oli sitten lopulta kengässä jemmassa.

Tampereella kun kävin Pomoa katsomassa niin aivan yllättäen paluujuna oli sen n. 30 min myöhässä. Vitutti ihan tarpeeksi jo siinä vaiheessa. Istumapaikallani oli sitten lisäksi joku dena joka dokasi jotain gambinaa ja haisi ihan perkeleen pahalle. Huikkasin konduktöörille jos heittäisi sen denan siitä helvetiin, mutta siinähän se sitten istui stadiin asti ja jouduin seisomaan koko matkan. Vitutti vielä lisää. Siitäkin huvista piti maksaa yli 30 egeä.

Vituttaa tänään sen verran että haukutaan nyt kaikki asiat perkele kerralla. :D
 
Se tässä nyt lähinnä vituttaa, että pidetään väkisin kiinni noista vanhoista "pysäkkiaikatauluista", vaikka niiden noudattaminen ei vaikkapa sitten kalustosta tai radoista tai mistä syystä hyvänsä onnistu. Sama koskee busseja. Ennemmin vaikka puoli minuuttia pidemmät odotukset joka asemalla kuin jatkuva myöhästely. Nimimerkillä "kellokortilla kulkeva".

Tämä on oletettavasti samaa tuottavuusajattelua kuin muissakin duuneissa. Pomot katsoo, että kas matka-ajat lyhenee upeaa ja mahtavaa, mutta todellisuus voi olla jotain muuta.

Joillain mittareilla toimintaa täytyy arvostella ja tuon voisi kuvitella olevan tärkeimpiä. Tietenkin ajoissa oleminen on myöskin sellainen.
 
Elämäni aikana tehnyt noin ~80 pidemmän matkan reissua, Helsinki-Tampere, Helsinki - Oulu ja takaisin. Mitään erikoista ei ole koskaan tapahtunut.
Aina käyttänyt lähiliikennettä stadissa viimesen 22v aikana, myöhästymisiä sattuu kyllä, mutta erittäin harvoin! Oon aina digannu junasta, hyvin toimii ajallaan OMALLA kohdalla. Esimerkiks viimeset 2 vuotta menny duuniin puistola-tiksi ja siitä jatkoyhteys bussilla eteenpäin. Eli 2v aikana joka arkipäivä kaks reissua.. vuoden aikana tuli joku viis? myöhästymistä ja silloinki kesti max se 10min että seuraava juna tuli. Kerran jopa väärällä raiteella ja matka senku jatkuu.

Okei, on enimmäkseen ruuhka-aikaa mutta silti, hyvin on skulannu. Enimmäkseen noita myöhästelyitä tapahtuu sit siel pohjosemmas? Pitkät välimatkat ja kylmät kelit ;)
 
Kyllähän tuossa VR:n toiminnassa on kieltämättä huomattavasti parantamisen varaa. Nykyisillä hinnoilla ja myöhästelyillä ei kauheasti houkutella ihmisiä julkisen liikenteen käyttöön. Jos auto on muista syistä jo olemassa, tulee sen käyttö halvemmaksi ja kätevämmäksi (siirtymiset asemilta). Poikkeuksena on tietysti pidemmät matkat, jotka voisi käyttää junassa esim. työntekoon. Tosin VR laahaa tässäkin vielä kivikaudella, eikä junissa ole mahdollisuutta netin käyttöön edes visaa vinguttamalla, vaikka teknisesti se on ollut mahdollista jo vuosikausia. Nettitikut sun muut "mobiililaajakaistat" taas pelittävät vähän heikosti liikkuvassa junassa.

Niin kauan kuin julkinen hallinto osallistuu yleishyödyllisten palveluiden tuotantoon, voisi se myös yrittää hieman enemmän välttää rahallisten kustannusten siirtämistä julkiselta osastolta toiselle. Jos ihmiset säännöllisesti tuhlaavat tehokasta työaikaa istuessaan auton ratissa, tai junassa jossa ei voi tehdä rauhassa töitä, on se loppupeleissä aika monta veroeuroa vähemmän valtion kassaan. Toinen esimerkki vahingon siirtämisestä tuli mieleen Kilon poliisiasemalla uutta passia hakiessa: Poliisiasema on toki auki vain virka-aikaan, joten paikalle pitää vaivautua omalla työajalla. Passihakemusta jättäessä ruuhkaa oli asemalla ihan pilvin pimein jo heti aamusta, ja 2min asian hoitamiseen piti jonottaa pari tuntia. Jonottajia oli paikalla useita kymmeniä, joista varmasti suurin osa työssäkäyviä ihmisiä. Passia noudettaessa sama rumba oli taas edessä, joskin nyt jonotusta riitti vain reilun tunnin verran ("valmiit" -jonosta kun "saa sen passin sitten suoraan nopeasti"). Ruuhka oli asemalla tiedossa, ja tilannetta valiteltiin seinillä olevin ilmoituksin. Kysymys siis kuuluu: onko tosiaan niin, että esim. ylimääräisen poliisiaseman virkailijan työsuhde tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin parinkymmenen työntekijän istuttaminen tuottamattomassa (ja hermoja raastavassa) tilanteessa saman ajan?

ps. Tanskassa oli junissa mielenkiintoinen systeemi, sillä siellä säännöllisesti kuulutuksissa muistutettiin ettei vaunuissa ole hyvä keskustella ja häiritä siten muita, ja kehotettiin keskustelemaan erikseen niille tarkoitetuissa tiloissa. Niin ja se langaton nettikin toimi ihan kivasti.

edit: On toki VR:ssä paljon hyvääkin. Esimerkiksi junamaatit ja mahdollisuus ostaa lippu kännykkään toimivat varsin hyvin.

ps. ps. Miksiköhän muuten VR ei tiedota junien myöhästymisestä esim. tekstiviestillä edes niille, jotka ovat lippunsa ko. myöhässä olevaan junaan kännykkäänsä jo aiemmin tilanneet? Lipun saa myös sähköpostiin, joten se olisi vieläkin helpompi ja halvempi tapa tiedottaa asioista. Se myös ketuttaa julkisessa liikenteessä että pidemmillä matkoilla lähes poikkeuksetta samaan vaunuun osuu joku riemuidiootti joka onnistuu tavalla tai toisella tekemään muiden matkustamisesta rasittavaa.
 
Esimerkiksi M-juna pysyy aikataulussa 98 prosenttisesti (joka tarkoittaa, että 98% kaikista pysähdyksistä tehdään alle minuutin tarkkuudella aikatauluun merkitystä). Muillakin lähijunilla oli yli 95% toimintavarmuus, joka siis tarkoittaa että vain alle 1/20 paikallisjunista on myöhässä ja niistäkin valtaosa vain sen minuutin tai kaksi.

Tilastot on tyhmiä. M-junan radalla kulkee vain M- ja A-junat, joten ei kovin paljoa ole kuormitusta. Ja niin kuin joku sanoi, että ei paljoa lohduta, että junat kulkee ajallaan illalla myöhään, kun ne sitten myöhästelee silloin, kun on suurin osa väestä liikenteessä.

Mutta muistutan vielä, mua ei vituttanut se, että junat on myöhässä, vaan se, että asiasta ei tiedotettu riittävästi.
 
Kaapeli puhuu asiaa, puutteita näissä osapuolissa on, mutta kaiken takana on valtio ja kireät rahahanat. Siitä johtuu ratajärjestelmän viat, ratojen vähyys ja sit päälle VR:llä vanhaa kalustoa. Soppa on valmis. Mutta nuo ajassa pysymisen prosentit on korkeita, monessa maassa paljon alhaisemmat lukemat ja Suomen ilmasto on vielä oma lukunsa, vaikuttaa sähköjärjestelmiin. Ja myös jarruihin.
 
Nykyään pyrin välttämään junan käyttöä. Suurin syy siihen on omasta mielestäni hävyttömän hintaiset lippujen hinnat ja jatkuva myöhästely. Eihän se junaliikenteen pitäminen ilmaista ole, mutta joku tolkku noihin hintoihin pitäisi saada. Keski-suomeen meno-paluu pendolinolla on lähemmäs huntin. Autolla menee bensoihin puolet vähemmän rahaa. Tekee vuodessa ihan mukavan säästön itselle.
Joo ja mä ajan 150km ees taas tuuriin joka päivä ruokaostoksille. Bensa on puoli-ilmaista eikä auto käytössä kulu niin säästän ihan homona kun verrataan 2min kävelyä lähikauppaan vähän korkeammilla hinnoilla. miksköhän ne bussikuskaajat kiskoo niin sikana eläkeläisiltä tuurireissusta? ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom