Itse olin eilen tulossa koiran kanssa Kemistä Turkuun juuri tuon katkoksen aikana. Jotain 5min ennen Tamperetta tulee kuulutus, että Tre-Turku-yhteydet on korvattu busseilla. No ei mitään, on niillä busseilla ennenkin menty ja koira on sen verran rento tapaus ettei turhia yleensä stressaa. Ainoa vaan, että sä odotat sitä viimeistä korvaavaa bussia 1½h, koska jotku hätähousukusipäät meinas runtata mun koiran. Ihan rauhassa sai laitettua rinkan bussin tavaratilaan ja kiltisti jonotettiin koiran kanssa lipputarkastusta. Sitten alkaa porukkaa lappamaan takaapäin ja tönimään ja tuuppimaan. Juuri ollaan astumassa koiran kanssa bussiin, kun takaa kuuluu huuto, että "täällä on nainen ja lapsi joilla on jo tavarat kyydissä". Ne piti päästää läpi. Kiukutti ihan helvetisti. Sitten niitä "naisia ja lapsia" joiden tavarat olivat jo kyydissä (joo just...) alkoi ilmaantua joka suunnasta ja ties mitä mummeleita. Ja kaikki oikeasti rynnivät siihen mun ja koiran päälle. Kiukkuisena sihahdin siinä, että mullakin on tavarat kyydissä ja täällä sattuu olemaan koirakin, että ette viitsisi rynniä päälle.
Kiukunpuuskan kuulee tietenkin vittumainen Vr-opas joka kiukuisesti käskee siirtämään tavarat toiseen bussiin, koska täällä on äitejä ja lapsia. Hienoa. Erittäin hienoa. Mua ei vittuakaan vois kiinnostaa päästää joku äiti ja lapsi mun edelle, kun itellä on koira mukana, joka on jo jumittanut viimeiset 6h junassa ja nyt bussiruuhkassa. Jos olisin oikeasti tiennyt, että ihmiset oikeasti alkaa rynnimän jonon ohitse ja tuuppimaan koiraa, niin en olisi ikinä koittanutkaan kiltisti jonottaa, vaan olisin alunperinkin odottanut sitä viimeistä korvaavaa bussia, joka sitten lopulta tulikin 1½h odottelun jälkeen. Asiaa ei oikeasti yhtään paranna se, että jos bussiin sattuu joku allerginen tai "koiravihaaja", niin sillä on OIKEUS käskeä koiraa ja koiranomistajaa poistumaan bussista. Nytkin tuli jos jonkinmoista kitinää kamalista lemmikeistä. Allergian ymmärrän, mutta kiukuttaa oikeasti, ettei lemmikin kanssa matkustavilla ole minkäänlaista sanavaltaa. Tälläisissä tilanteissa lemmikkejä ei oteta mitenkään huomioon. Enemmän minusta lemmikit kärsivät tuollaisesta säätämisestä kuin lapset, joille vo sentääni selittää tilanteen. Saatana.
No, päästiin viimein viimeiseen bussiin reippaasti aikataulusta jäljessä. Mutta. Bussikuski oli unohtanut lompakkonsa kotiin ja unohtanut tankata linjurin. Viimeisillä dieselhöyryillä Loimaalle tankkaamaan. No miten käy, kun dieselin ajaa liian kuiviin? Ei lähde enään käyntiin. Eli taas about tunnin odottelu Loimaalla. Korvaavat bussitkin tulivat lopulta. Turussa oltiin puoli kahdentoista maissa yöllä (piti olla 19:55) eikä hirveästi naurattanut, kun aamulla klo. 4:50 herätys töihin ja kaupungin bussilla piti päästä vielä kotiinkin. Ja koska on sunnuntai, niin arvatkaa vaan kulkeeko niitä busseja pyhänä kauhean usein. Onneksi päästiin rättiväsyneen koiran kanssa ystävällisen kanssamatkustajan kyysissä kotiovelle asti.
Tiedotus koko 4h ajan hoidettiin erittäin ERITTÄIN huonosti, Vr-opas oli erittäin epäystävällinen kaikille, bussikuskeja ei oltu tiedotettu edes määränpäästä (joutuivat soittelemaan varmistuksia useampaan kertaan) eikä bussien tuloaikoja ei osattu missään vaiheessa kertoa. Vitutti ihan törkeesti koko ajan, mutta kuitenkin piti pitää pään kylmänä koiran takia. "Oman bussin" konnari oli onneksi ystävällinen
Kamala avautuminen. Tässä ei nyt syytetä Vr:ää muusta kuin paskasta tiedotuksesta ja kuspäisestä Vr-oppaasta, jolle voisi antaa monoa perseelle.