Virallinen pääsykoethread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
No huhhuh! Joensuuhun oon hakemassa, ja tavoitteena oli että kuhan sais kerran kunkin kirjan selattua läpi. Yotodistuksesta laskeskelin muistaakseni 16 pistettä ecec arvosanoista. Ylempien postien perusteella taitaa amk olla enemmän mun juttu...katellaan!
Dount wöri, en mäkään tainnut lukee kun kerran kirjat läpi pääsykoetta varten.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viisi kertaa ei oo vielä ees paljoa;) Matikkaa oon käynyt täsmämatematiikkataktiikalla läpi, eli teemoittaan opiskellut, muut kirjat sitte useampaan, markkinointi on menossa 16. kertaa, johtaminen on luettu 19, laskis 24 ja kansis 29kertaa.

Tosin sitte kansiksen lukukertoja selittää se että kansista oon lukenut koko ajan viime kesältä saakka, laskista samoin, markkinointia vähiten, koska kirjan ostin viimeisimmäksi niistä. Tosin veikkaan että valtaosa jää lukukerroissa noin kymmenen pintaan.

Varmaan on hyvin keskitytty sisäistämään ja ymmärtämään asiat tollasella spiidilukemisella ;) Kyllä se kaks kertaa riittää ihan hyvin sisäänpääsemiseen, jos siihen asian ymmärtämiseen panostaa. Aika paljon kokeessa sellasiakin kysymyksiä joihin ei ulkoaoppiminen vaan ymmärtäminen on se asian ydin. Aika rajaa hipoen se sisäänpääsy itellä kylläs sillon meni (en kyllä jaksanu johtamisen kirjaa edes lukea, hirveetä kuraa oli silloin)

Varmaa riittääki, ainakin monille, mutta mä en halua jättää mitään tosiaan kuulusasti sattuman varaan, vaan mä kyllä tavottelen tosissani sitä opiskelupaikkaa.

Ja ottaa huomioon, että suurin osa alottaa kai akselilla maalis-huhtikuu, mä alotin kaikki tän vuoden kirjat joulukuussa, ja kansantaloutta oon lukenu aika tarkkaa 11 kuukautta jo. Suoraasanoen aika saatanan hidas lukija saisi olla, jos useiden tuntien päivälukemisilla joka päivä yli puolen vuoden ajan, ja osaa kirjoista melkein vuoden ajan lukemalla ehtisi silti vain vaikka 3 tai viiteen lukukertaan. Kyllä tietenkin, jos lukee tasoa ~1000 tuntia, ja 6h päivässä puoli vuotta, tulee kirjat luettua useammin kuin viidesti. paljon useammin.

Totta, että viimevuotinen johtamisen kirja oli tympeä ja huono. Samaa mieltä.

Kokeilkaas ite tahoillanne lukea 5 eri kirjaa puoli vuotta / osaa 11 kk joka päivä vaikka sen 6 tuntia päivässä, niin takaan, etttä lukukertoja kertyy huomaamatta paljon useampia kuin kaksi, ei kukaa voi olla nii hidas lukija, että ei ehi ku viis kertaa lukeen kirjat jos niitä pänttää noin pitkään ja hartaasti. Täytyy myös myöntää, että ihan vähää aikaa en kirjoihin tartu jos johkun nyt ees pääsen.

avainsana siis oikeanlaisen tahtotilan psyykkaaminen itselle, kun jotain haluaa, tekee sen eteen vähän jopa töitäkin, ei sitä välttämättä muuten tule mikskää. Mä ainaki oon sen motivaation ja tahtotilan löytäny, ja lähinnä toivon, että kokeet ei vielä tulisi, että ehtii kunnolla vielä lukea, että varmasti osaa jotain edes.

Dount wöri, en mäkään tainnut lukee kun kerran kirjat läpi pääsykoetta varten.

Et sitten kertonut, että mitenkä kävi. (:D)

No empä kyllä tosiaan oo koskaan ressaillu turhia, nyt vaan muutama päivä yritän parhaani lueskella. Kun ei oo ns. älyttömästi valmistautunut, niin turha jännityskin jää pois. Homma pelitti lukiossa, niin eikai tässä ihan tyhjällä pohjalla olla, vaikka painitaankin jo eri sarjassa. Tsemiä!

Et sitten kertonut, että mitenkä kävi. (:D)

No empä kyllä tosiaan oo koskaan ressaillu turhia, nyt vaan muutama päivä yritän parhaani lueskella. Kun ei oo ns. älyttömästi valmistautunut, niin turha jännityskin jää pois. Homma pelitti lukiossa, niin eikai tässä ihan tyhjällä pohjalla olla, vaikka painitaankin jo eri sarjassa. Tsemiä!
Kaikkiin paikkoihin olisin muistaakseni päässyt sisään. Joensuu ja Kuopio ja joku kolmas oli paikat.

Tuleekohan tekniikan ja liikenteen alan pääsykokeiden tulokset joskus julki...? Itteä ainaskin kiinnostais miten ne oikeesti meni. Metropoliaan hain, ykkösvalintana tuotanotalous.

just tajusin et menin sitte valitsemaan väärän suuntautumislinjan.... vittu. No ei se mitää. Globaali ict-liiketoiminnan taisin valita, vaikka logistiikka ja liiketoiminta -linjalle oli tarkotus hakee.

Tulihan se opiskelupaikka sieltä. Nyt pitää keskittää kaikki tarmo fukseiluun!

Ei se lukemisen määrä, vaan laatu. Ihmiset oppii eri tavoin. Joku oppii kirjan ulkoa yhdellä kertaa ja joku lukee 20 kertaa. Sitten vielä ymmärtäminen erikseen.

Ei se lukemisen määrä, vaan laatu. Ihmiset oppii eri tavoin. Joku oppii kirjan ulkoa yhdellä kertaa ja joku lukee 20 kertaa. Sitten vielä ymmärtäminen erikseen.

Pieni vuodatus; täytyy korjata tällanen yleinen harha. Ovat nimittäin kovin yksilöllistä nämä laadukkaimmat lukutyylit, ei voi sanoa että jos luet nopeasti et ymmärrä mitään, ehkä juuri SINULLE sopii hidas lukutyyli paremmin, mutta ei se tarkoita että kaikille sopisi.. itse luen yleensä ehkäpä noin 3x nopeammin kuin keskiverto, mutta myös tarvitsen sen kolme lukukertaa jolloin myös YMMÄRRÄN (uskokaa tai älkää) asian, vaikka siis luen nopeasti... Samassa ajassa samaan lopputulokseen päädymme siis. Eli munmielestä lukumääriä on älytöntä laskea lukukerroissa vaan tunneissa mitä niihin on käyttänyt, jokaiselle on tapa joka toimii juuri hänelle parhaiten. Itse kun en esim hitaasta näin kansankielellä "laadukkaasta" lukemisesta saa niinkään paljoa irti, vaihtelua tietty tässäkin on omallakin kohdalla.

Ja kyllä, on tullut luettua elämässä suht paljon ja tällä tekniikalla pärjännyt vähintäänkin riittävän hyvin.

Kukaan hakenut Haaga-Heliaan englanninkieliselle Business Information Technology-linjalle? Millaiset nuo pääsykokeet ovat verrattaessa esim tietojenkäsittelyn valintakokeisiin? Varsinkin tuon matikan osalta. Kokemuksia opiskelusta?

Itse en ulkoa opettelua juurikaan harrasta enkä edes arvosta. Mun mielestä pitää ymmärtää miksi jokin asia on niin kuin on eikä vaan lukea sitä kirjasta. Kun on kunnollinen kokonaiskuva asiasta ja tärkeät kohdat hyvin hallussa niin monet pikkuasiat pystyy itse järkeilemään.
Omasta mielestäni opiskelun, lukemisen jne. tarkoituksena on saada ihminen ajattelemaan itse eikä vaan opettelemaan asioita ulkoa. Tietenkin jotkut asiat nyt ovat niin kuin ovat eikä niissä sen enempää pohtimista ole...

Minä oon oppinu 2-vuotiaana lukemaan ja nykyään pystyn lukemaan todella nopeasti. HSE:n ovet aukesi mielestäni hyvin seuraavalla taktiikalla: ensin luin pikaluvulla kirjat läpi ymmärtääkseni pääkohdat. Sitten syvennyin tarkemmin. Seuraavaksi aloin itse prosessoida tekstiä muistiinpanoin ja tehtävin ja yhdistellä asioita. Lopuksi oli opeteltava vielä asioita ulkoa, koska kirjoissa oli paljon knoppikohtia, joista olisi saanut kinkkisiä monivalintakysymyksiä.

Mielestäni siis tärkeintä on tekstin monipuolinen käsittely: kuin kuutio, monelta puolelta.

Ei ollu kummoset ekat pääsykoekokemukset täällä. Pelkkiä tyhjiä papereita...

Millähän todennäkösyydellä sosiologian pääsykoekirja Helsinkiin on sama ku tänä vuonna?

Sain kutsun Lahden ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelmaan. Kokemuksia kyseisen paikan pääsykokeista? Ovatko vaihdelleet vuosien varrella? :)

Tuli kutsu pääsykokeisiin vierumäelle suomen urheiluopistoon.

Oisko kellään tietoo aijemmilta vuosilta mitä tuolla tapahtuu, mukaan tarvi vehkeitä uikkareista luistimiin

Pieni vuodatus; täytyy korjata tällanen yleinen harha. Ovat nimittäin kovin yksilöllistä nämä laadukkaimmat lukutyylit, ei voi sanoa että jos luet nopeasti et ymmärrä mitään, ehkä juuri SINULLE sopii hidas lukutyyli paremmin, mutta ei se tarkoita että kaikille sopisi.. itse luen yleensä ehkäpä noin 3x nopeammin kuin keskiverto, mutta myös tarvitsen sen kolme lukukertaa jolloin myös YMMÄRRÄN (uskokaa tai älkää) asian, vaikka siis luen nopeasti... Samassa ajassa samaan lopputulokseen päädymme siis. Eli munmielestä lukumääriä on älytöntä laskea lukukerroissa vaan tunneissa mitä niihin on käyttänyt, jokaiselle on tapa joka toimii juuri hänelle parhaiten. Itse kun en esim hitaasta näin kansankielellä "laadukkaasta" lukemisesta saa niinkään paljoa irti, vaihtelua tietty tässäkin on omallakin kohdalla.

Ja kyllä, on tullut luettua elämässä suht paljon ja tällä tekniikalla pärjännyt vähintäänkin riittävän hyvin.

Tää nyt tulee vuoden myöhässä, mutta menköön.

Kun puhuin laadusta, tarkoitin juuri sitä yksilöllistä tapaa oppia. Joku oppii lukemalla kirjan 20 kertaa. Joku oppii lukemalla kirjan yhden kerran. Joku oppii lukemalla nopeasti ja joku hitaasti. Joku tekee alleviivauksia, joku muistiinpanoja ja joku ei tee mitään muuta kuin lukee. Niin ja ulkoa oppiminen ja asian ymmärtäminen eivät välttämättä ole sama asia.

Se, että kilpaillaan tuntimäärästä tai lukemiskertojen suhteen on älytöntä juuri siksi, kun määrä ei ole sama asia kuin laatu. Toki laatu voi olla sitä, että määrä on paljon, mutta määrä ei automaattisesti ole oikotie onneen.

Mä luin aikoinani oman pääsykoekirjani lähes ulkoa lukemalla yhden kerran, mutta se oli ihan tuskaisen hidasta hommaa, koska jokaisesta luvusta tein semmoisen A4-kokoisen mindmapin, joka oli täynnä aivan pientä pränttiä. Viimeistä lukua en kerennyt käydä läpi ja meinasi pääsykoe kaatua siihen, kun ne kysyi sieltä vikasta luvusta just jotain. Onneksi pääsykokeen toisesta osiosta tuli sen verran hyvät pisteet, että opiskelupaikka aukesi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom