Virallinen pääsykoethread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
Sikanauta sanoi:
En ollut kyseisessä kokeessa.. Eksyin tähän trediin vahingossa ja rupesin huvikseni ratkomaan tota tehtävää :)

a) säästäminen = kansantulo - kulutus = 260 - 210 = 50 (mrd). Kaikki käytettävissä oleva tulo, jota ei laiteta kulutukseen, on säästämistä. Sen sijaan säästämisen ja kulutuksen erotus on ns. rahoitusjäämä. Aika ikävä kompakysymys.

b) Kokonaiskysynnän määrän laskemiseksi voidaan huoltotase kirjoittaa muotoon BKT = C + I + G + X - M (josta G, X ja M jäävät nyt pois) joten kokonaiskysyntä = 210 + 20 = 230 mrd

c) Kun ulkomaankauppa ja julkinen sektori jätetään huomiotta, niin E = C + I = Y eli kokonaiskysyntä = kokonaistulo (BKT) eli vallitsee kokonaistuotannon tasapaino. Lisäksi tiedetään, että huoltotaseessa kokonaiskysyntään kuuluu varastojen muutos (= sopeutuminen?). Siis 230 + varastojen muutos = 260. Ratkaisemalla yhtälöstä saadaan varastojen muutos = 30 (mrd)

d) Kun talous päättää säästää osan tuloistaan ja investoi, pääoman lisääminen kasvattaa tulevia tuotantomahdollisuuksia eli tuotantomahdollisuuksien käyrä siirtyy ulospäin. Koska tehtävänannossa kerrottu, että investoinnit > 0, niin voidaan päätellä, että kansantalous kasvaa.

Tämä oli sitten ihan mutua, joku fiksumpi voi kertoa, jos meni ihan metsään. Mikä muuten oli pääsykoekirja?
En tiedä olenko yhtään fiksumpi, mutta samaa mieltä olen kaikista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sikanauta sanoi:
En ollut kyseisessä kokeessa.. Eksyin tähän trediin vahingossa ja rupesin huvikseni ratkomaan tota tehtävää :)

a) säästäminen = kansantulo - kulutus = 260 - 210 = 50 (mrd). Kaikki käytettävissä oleva tulo, jota ei laiteta kulutukseen, on säästämistä. Sen sijaan säästämisen ja kulutuksen erotus on ns. rahoitusjäämä. Aika ikävä kompakysymys.

b) Kokonaiskysynnän määrän laskemiseksi voidaan huoltotase kirjoittaa muotoon BKT = C + I + G + X - M (josta G, X ja M jäävät nyt pois) joten kokonaiskysyntä = 210 + 20 = 230 mrd

c) Kun ulkomaankauppa ja julkinen sektori jätetään huomiotta, niin E = C + I = Y eli kokonaiskysyntä = kokonaistulo (BKT) eli vallitsee kokonaistuotannon tasapaino. Lisäksi tiedetään, että huoltotaseessa kokonaiskysyntään kuuluu varastojen muutos (= sopeutuminen?). Siis 230 + varastojen muutos = 260. Ratkaisemalla yhtälöstä saadaan varastojen muutos = 30 (mrd)

d) Kun talous päättää säästää osan tuloistaan ja investoi, pääoman lisääminen kasvattaa tulevia tuotantomahdollisuuksia eli tuotantomahdollisuuksien käyrä siirtyy ulospäin. Koska tehtävänannossa kerrottu, että investoinnit > 0, niin voidaan päätellä, että kansantalous kasvaa.

Tämä oli sitten ihan mutua, joku fiksumpi voi kertoa, jos meni ihan metsään. Mikä muuten oli pääsykoekirja?

Kirjana oli Pekkarisen ja Sutelan kansantaloustiede... Oon nyt kuullu 2 erilaista tulosta noihin kysymyksiin. Itse vastasin:

a) KTL-C-I = 30 mrd. euroa

b) 260 mrd. euroa(tajusin niin että tuo koko 260 on kokonaistarjonta, ja kokonaiskys. = kokonaistarj....arvaa 2 kertaa meinasinko laittaa C + I aluksi...)

c) tähän vastasin I - säästäminen eli 10 mrd. euroa

d) Supistuu. Säästämisen paradoksi-ilmiön mukaan. Mikäli säästäminen on suurempaa kuin investoinnit on kansantulon alennuttava niin paljon, että kokonaissäästäminen säilyy ennallaan. Säästämisen ja investointien tasapaino.

Ei tästä ota kyllä selvää.. Uskoisin, että mun 3. tehtävän tulos on 6/12 - 0/12:itku: Voi saakelin laskut... Jos viimevuoden tilastot eivät nouse huimasti niin tuo ei vielä haitta sisäänpääsyä, loput tehtävät menivät niin hyvin, arviolta 2-4 pistettä lähtee niistä vaan... mutumutu... Alko kyl jännittämään huomattavasti enemmän, Sikanaudan laskujen mukaan mulla ei menny ykskään oikein...

Lapo sanoi:
BLOOBLOOBLOO, pääsin lääkikseen. :eek: :hyper: :rock: :piis:

Mistä sait tietää ton? Eikö ne tulokset tuu vasta heinäkuun alussa?

EDIT: Näytti Kuopioon tulevan aikaisemmin kuin muualle, onnea opiskelupaikan johdosta!

Musta tulee farmaseutti! :rock:

Tulosten piti tulla vasta torstaina, mutta töistä kotiin tullessa postin seasta löytyi sikamaisen paksu kirjekuori yliopistolta. Yhteispisteillä mentiin niinkuin oli tarkoitus; minimipistemäärä millä pääsi sisään oli 59.5/102, kun itsellä oli 72/102. Ei nyt mikään huipputulos, mutta varma opiskelupaikka odotamassa ensi syksynä kun intti on vedettyä pois alta. :)

Perkele, ei tässä ehtinyt edes alkaa jännäämän tuloksia kun ne tuolla tavalla ilmoittivat etukäteen. :david:

Jee!! Musta tulee KTM!!!! :hyper: :rock: :love:

Mitens sä sen jo nyt tiedät? Eikös kauppatieteen tulokset julkaista heinäkuun lopulla...
Anyway, jos totta niin onneks olkoon, mihin kouluun meet? Mä oon kans varma että must tulee KTM, mutta koulun sijainti on viel epävarma.

Mulle tuli jo tänään tulokset! En pyrkiny kauppatieteeseen vaan tuleva pääaine on tietojärjestelmätiede, nimike KTM ja paikkakunta Jyväskylä!
:kippis1:

Tänään tuli tulokset ja sisällä ollaan helposti, Jyväskylä, kansantaloustiede, Auuuuu:rock: . Oli pisterajoista päätellen ollut vaikea koe mikä on vaan hyvä asia... Sellainenkin pikku "etu" tuosta paikasta myös on, että käyttämäni sali tekee yhteistyötä yliopiston kanssa ja YO opiskelija saa vuosikortin sinne 20 eurolla, kun ennen jo pelkkä kk kortti maksoi 33 euroa;)

Onnea ihan vitusti kaikille jotka pääsivät sinne minne halusivat!

tai sitte ei päästy :itku::wall: :curs: :(

Haitko muihin tiedekuntiin tai yliopistoihin? Oot vielä nuori, ei hätää.:) Jos ei lohkea paikkaa mistään niin muutama kuukausi töitä ja heti ensivuoden helmi-/maaliskuussa kunnon lukuputki päälle...

Musta tulee farmaseutti! :rock:

Tulosten piti tulla vasta torstaina, mutta töistä kotiin tullessa postin seasta löytyi sikamaisen paksu kirjekuori yliopistolta. Yhteispisteillä mentiin niinkuin oli tarkoitus; minimipistemäärä millä pääsi sisään oli 59.5/102, kun itsellä oli 72/102. Ei nyt mikään huipputulos, mutta varma opiskelupaikka odotamassa ensi syksynä kun intti on vedettyä pois alta. :)

Perkele, ei tässä ehtinyt edes alkaa jännäämän tuloksia kun ne tuolla tavalla ilmoittivat etukäteen. :david:

Tere tulemast! Itellä on apteekkiharjoittelu menossa. Hajoo sossun osastoon.

Haitko muihin tiedekuntiin tai yliopistoihin? Oot vielä nuori, ei hätää.:) Jos ei lohkea paikkaa mistään niin muutama kuukausi töitä ja heti ensivuoden helmi-/maaliskuussa kunnon lukuputki päälle...

hain myös turun yliopistiin taloustiedettä ja otaniemeen kiinteistötaloutta
näköjään en vaa osaa

nii ja ny si töihi ja armeijaa, armeijan jälkee taas kulutetaa monta kuukautta kirjojen paris ja sitte itketää ku mihkään päässy:jahas:

hain myös turun yliopistiin taloustiedettä ja otaniemeen kiinteistötaloutta
näköjään en vaa osaa

nii ja ny si töihi ja armeijaa, armeijan jälkee taas kulutetaa monta kuukautta kirjojen paris ja sitte itketää ku mihkään päässy:jahas:

Voi olla, että olen kysynyt, mutta minkälaiset pisteet sait kiinteistötalouden kokeista?

Tönäistäänpäs nyt vähän tätäkin, kun alkaa porukalla loppupaikat varmistumaan.
Itse pääsin Laureaan lukemaan turvallisuusalaa. :)

:hyper: Nyt alkaa jo jänskättämään, kun kaikille muille on noita tuloksia jo tipahdellut.
Vituttaa kyllä äärettömästi, jos en päässyt, prkl.

Pisteet riitti kaikkiin neljään ammattikorkeaan, joihin pyrin, mut se ykköspaikka olis tietty ensisijaisesti otettava vastaan. Saapahan nähdä, et mitä mun opiskeluista sit tulee..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom