Virallinen pääsykoethread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Patteri_ sanoi:
Järjestetäänköhän noissa yleensä täydennyskoetta? Tuntu nimittäin ettei menny toi pääsykoe hyvin ni jos ois mahdollisuus vielä yrittää..

Taidetaan järjestää kuule sitten ensi vuonna samoihin aikoihin... :S

Patteri_ sanoi:
Järjestetäänköhän noissa yleensä täydennyskoetta? Tuntu nimittäin ettei menny toi pääsykoe hyvin ni jos ois mahdollisuus vielä yrittää..

Pääsykokeita on vain yksi kerta per haku. Jos menee penkin alle, täytyy odottaa seuraavaan hakuun, jolloin on seuraava mahdollisuus yrittää.

Siis mutta eikös täydennyshaku ole olemassa? Ainakin nettihakua kun tein niin siinä oli että tarvittaesas amk järjestää täydennyshaun.

Olikos täällä muita, jotka hakivat TKK:lle kiinteistötalouteen? Mitä mieltä olitte kansiksen kokeesta?

Omalta osalta se meni aika kohtuullisest, kun ei tarvinnut ihan tyhjästä aloittaa, kun oikeastaan kaikki asiat olivat ennestään edes vähän tuttuja. En silti pitänyt kaikkia kysymyksiä kovin hyvinä. Muutama esseistä ainakin oli omasta mielestä ihan liian laaja, esim. joku taloudellinen kasvu ja sen perusteet teollisuusmaissa viimeisen 200 vuoden aikana. Ja varsinkin se kyssäri, että selitä markkinatalous.

Huomenna lähtö HEO:oon lehtijournalismin linjalle ja torstaina Turkuun sosiologiaa. Sosiologiahommasta tosin ei tule mitään, koska lukeminen jäi näin _ vähiin.

rafael sanoi:
Laurean turvapuolella sitten joutuikin kirjoittamaan aineistoanalyysiä. Mikäs siinä, kyllähän se onnistui. Haastattelusta onkin sitten paha sanoa oikein mitään, oli niin kivikasvoiset rouvat pöydän toisella puolella.
Hoh. Mun haastattelijat olikin rentoja :)
Paljoko sä kirjotit siihen vimppaan tehtävään?

Jos pääsykoetehtävässä lukee "Sovella vastauksessasi herra X:n kirjaa Blaablaa", niin tarkoittaako tämä, että vastauksessa pitää erikseen mainita, että tämä ja tämä kohta ovat kyseisestä kirjasta jne. vai onko tuo vain yleinen kehoitus soveltaa kirjan antamia tietoja vastauksessa?

J-2 sanoi:
Hoh. Mun haastattelijat olikin rentoja :)
Paljoko sä kirjotit siihen vimppaan tehtävään?

Siihen sormenjälkitehtävään koko paperin täyteen, ja toiseen tehtävään suurinpiirtein molemmat kentät puolilleen.

Dios sanoi:
Jos pääsykoetehtävässä lukee "Sovella vastauksessasi herra X:n kirjaa Blaablaa", niin tarkoittaako tämä, että vastauksessa pitää erikseen mainita, että tämä ja tämä kohta ovat kyseisestä kirjasta jne. vai onko tuo vain yleinen kehoitus soveltaa kirjan antamia tietoja vastauksessa?
Kyllähän se varmaan hyvä olisi mainita, että herra X on sitä ja tätä mieltä ja sitten sen perusteella aina tehdä johtopäätöksiä. Ainakin, jos miettii miten esim. tenteissä tuollaisia itse olen tehnyt. Muuten vastaus voidaan tulkita vain sun omaksi jutuskeluksi.

Onkos porukka katsonut TKK:n koetuloksia jo, kun ne tänään julkaistiin?

matematiikasta sain mahtavat 8 pistettä ja kansiksesta 43, hain siis kiinteistötalouteen. Kansiksen pisteet oli hienoinen pettymys, kun odotuksissa oli kuitenkin yli 50. Perusteena se, että alla on jo kauppatieteiden opinnot ja mikään asia kirjassa ei ollut tippaakaan epäselvä, ja luin kirjan noin 7 kertaa.

mist tkk:n näkee, ja tarviiks siihe ne laput jokka sai siel kokees

vois kai sitä pisteet kattoo vaikka tulee varmaa 1p yhteensä :D

edit. tyhmiä kysymyksiä noi ekat, tietenki tarvii tunnukset ja varmaanki tkk:n sivulta löytyy paikka niille

samout sanoi:
mist tkk:n näkee, ja tarviiks siihe ne laput jokka sai siel kokees

vois kai sitä pisteet kattoo vaikka tulee varmaa 1p yhteensä :D

edit. tyhmiä kysymyksiä noi ekat, tietenki tarvii tunnukset ja varmaanki tkk:n sivulta löytyy paikka niille
Dia:n sivuilta näkee, jos on hakijanumero ja pin-koodi tallessa. Sekä on antanut luvan tietojen julkistamiseen netissä. Löytyy tulokset myös itse koululta.

samout sanoi:
tänää oli vikat pääsykokeet !!! WUHUU NY MÄSKILLE!
eikä mitää pelkoo päästä mihkää :wall:

Mitä vastasit sen (oliko se 3. tehtävä), kansantulo on 260 mrd. euroa, yksit. kulutus 0n 210 mrd. euroa ja yksit. investoinnit 20 mrd. euroa(julkista kysyntää ja ulkomaankauppaa ei oteta huomioon) tehtävän niihin a,b,c ja d kohtiin.

Meni jotenki: a) Laske säästämisen määrä b) laske kokonaiskysynnän määrä c) Laske varastojen sopeutumisen määrä ja d) kasvaako/pysyykö ennallaan/supistuuko kansantalous tulevaisuudessa... Mulle ei tod ollu noi kaavat selvillä, en tiiä mistä ne ois pitäny haistella, joten vedin niinkun ne tuntu loogisilta.

Voi muutkin vastata, mä oikeita vastauksia kaipaisin ku jäi epäselväks. Noita ei voi edes ton kirjan avulla oikeen ratkasta kun siitä ei löydy esimerkkiä..

Onkos porukka katsonut TKK:n koetuloksia jo, kun ne tänään julkaistiin?

Matikka 12 ja Kemia 24. Ihan ok meni, tosin tais aika paljo tulla huolimattomuusvirheitä luulen ma.

Lassesa sanoi:
Mitä vastasit sen (oliko se 3. tehtävä), kansantulo on 260 mrd. euroa, yksit. kulutus 0n 210 mrd. euroa ja yksit. investoinnit 20 mrd. euroa(julkista kysyntää ja ulkomaankauppaa ei oteta huomioon) tehtävän niihin a,b,c ja d kohtiin.

Meni jotenki: a) Laske säästämisen määrä b) laske kokonaiskysynnän määrä c) Laske varastojen sopeutumisen määrä ja d) kasvaako/pysyykö ennallaan/supistuuko kansantalous tulevaisuudessa... Mulle ei tod ollu noi kaavat selvillä, en tiiä mistä ne ois pitäny haistella, joten vedin niinkun ne tuntu loogisilta.

Voi muutkin vastata, mä oikeita vastauksia kaipaisin ku jäi epäselväks. Noita ei voi edes ton kirjan avulla oikeen ratkasta kun siitä ei löydy esimerkkiä..

toi oli just se hämmerein tehtävä
ekaan pistin 30mrd ja loput taiski jäädä tyhjäks :(

En ollut kyseisessä kokeessa.. Eksyin tähän trediin vahingossa ja rupesin huvikseni ratkomaan tota tehtävää :)

a) säästäminen = kansantulo - kulutus = 260 - 210 = 50 (mrd). Kaikki käytettävissä oleva tulo, jota ei laiteta kulutukseen, on säästämistä. Sen sijaan säästämisen ja kulutuksen erotus on ns. rahoitusjäämä. Aika ikävä kompakysymys.

b) Kokonaiskysynnän määrän laskemiseksi voidaan huoltotase kirjoittaa muotoon BKT = C + I + G + X - M (josta G, X ja M jäävät nyt pois) joten kokonaiskysyntä = 210 + 20 = 230 mrd

c) Kun ulkomaankauppa ja julkinen sektori jätetään huomiotta, niin E = C + I = Y eli kokonaiskysyntä = kokonaistulo (BKT) eli vallitsee kokonaistuotannon tasapaino. Lisäksi tiedetään, että huoltotaseessa kokonaiskysyntään kuuluu varastojen muutos (= sopeutuminen?). Siis 230 + varastojen muutos = 260. Ratkaisemalla yhtälöstä saadaan varastojen muutos = 30 (mrd)

d) Kun talous päättää säästää osan tuloistaan ja investoi, pääoman lisääminen kasvattaa tulevia tuotantomahdollisuuksia eli tuotantomahdollisuuksien käyrä siirtyy ulospäin. Koska tehtävänannossa kerrottu, että investoinnit > 0, niin voidaan päätellä, että kansantalous kasvaa.

Tämä oli sitten ihan mutua, joku fiksumpi voi kertoa, jos meni ihan metsään. Mikä muuten oli pääsykoekirja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom