Virallinen pääsykoethread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
En löytänyt tällaista threadia, joten katsoin velvollisuudekseni aloittaa tulevia pääsykokeita koskevan threadin, hieman YO-threadin tapaan.

Tänne raportoidaan kaikkea aiheeseen liittyvää, kiristellään hampaita ja kehuskellaan ahkeruudella sekä itketään vappukrapulaa, kun meni taas kolme päivää hukkaan lukemisesta. Kesäkuussa tänne tullaan itkemään epäonnistunutta pääsykoetta ja lukemaan kateellisena fiksumpien ja ahkerampien kommentteja. Vastaavasti ilmoitetaan, kuinka helppo se koe oikeastaan olikaan tai fiksusti sanotaan, että "melkein meni läpi, mutta aika hyvin, kun en edes lukenut". :D

Mun kirjani on Erkki Berndtson: Politiikka tieteenä, johdatus valtio-opilliseen ajatteluun. Ensimmäinen osa kirjasta oli ihan mieletöntä huuhaa lätinää, mutta toisessa osassa on tullut vastaan ihan mielenkiintoistakin juttua.

Vähän laiskasti olen lukenut, mutta tahti kiristyy koko ajan. Kirjankin sain vasta viikko sitten, mutta kyllä ton ehtii vielä kymmenen kertaa lukea. Mitään lukusuunnitelmaa ei ole, mutta käytännöksi on muodostunut herääminen siinä kymmenen-yhdentoista aikoihin, syöminen, tunti snookerin katselua ja sitten lukemaan. Illalla saa näin tehdä mitä huvittaa.

Menossa ollaan siis Helsingin valtiotieteelliseen, yleiseen valtio-oppiin ja kansainvälisen politiikan linjalle. Siitä luultavasti laajaksi sivuaineeksi viestintää ja ehkä kokonaan pääaineen vaihto tuohon viestintään, saa nyt nähdä. Kunhan nyt pääsisi sisään...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä on lääketieteellisen pääsykoe toukokuun lopulla edessä, kirjana Galenos IV. Ensimmäistä kertaa haen. Preppauskurssi menossa. En ole ahkera lukija, mutta enemmän huolettaa tuo itselle tyypillinen koestressi, jonka seurauksena onnistun sotkemaan yksinkertaisimmatkin asiat. Asia sinänsä ei ole vaikeata, eikä ole tule olemaan koekaan - ellei sitä joutuisi tekemään luokkahuoneessa ja 1000 muun hakijan kanssa samaan aikaan. Silloin aikaraja muodostuu ongelmaksi..

Hyvä idea threadille, pääse päästelemään paineita. Tsemppiä lukemiseen kaikille.

Jyväskylään ja Otaniemeen hakemassa...

Jyväskylään pyrin lukemaan liikuntatieteitä, biomekaniikkaa.
Otaniemeen TKKlle, linja vielä avoinna.

Fysiikkaa luen ja lasken päivittäin, Jyväskylää varten Ihmisen fysiologiaa ja anatomiaa. On niin saamarin paljon tota lukemista... :(

Päivittäin menee sellanen 2-5tuntia lukemiseen. :whip:

Oulun yliopistoon olis tarkoitus päästä lukemaan englantia. Pitäis olla ihan mahdollistakin koska se on ainoa aine mitä osaan...lukion ainoat kiitettävätkin rapsahti enkusta.

Joo viime keväänä pääsin lukemaan bilsaa Jyväskylään, ja nyt olisi tarkoitus vuoden opiskelun jälkeen vaihtaa Turkuun, joten pääsykokeisiin sitä ollaan sitten tänäkin vuona menossa. Lukion kirjat ajattelin kaivaa naftaliinista, ja siihen sitten vähän Campbell & Reece:Biology -kirjaa päälle. En ajatellut hirveästi panostaa, koska pitäisi olla melko läpihuutojuttu muutenkin.
Turun yliopistoon kun pääsee vaihtamaan suoraan vasta kun on jotain 80 ov kasassa, mikä mun opiskelutahdilla kestää vielä sen pari vuotta. :hyper:

Historiaa yritän päästä opiskelemaan Helsinkiin. Pääsykoe 10. kesäkuuta. Tammikuusta lähtien on tullut luettua.

Sosiologiaa Hesaan tai Kuopioon. Pääsykoekirjana molempiin Zygmunt Bauman: Sosiologinen Ajattelu. Puolet luettu. :)

Pääsykokeet toukokuun lopulla ja kesäkuun alussa.

HAHAH, haen Tampereen Teknilliseen yliopistoon lukemaan materiaalitekniikan dippi-inssiksi.

Menen kiintiössä, jossa sekä paperit että pääsykokeet antavat pisteitä sisään pääsyyn. Nyt minulla on kasassa ainakin 15 pistettä, ja yhteensä sisäänpääsyyn tarvitaan noin 35, joka tarkoittaa että pääsykokeista minun on hankittava noin 20 pistettä. Pääsykokeita on kaksi, fysiikka ja matematiikka, jotka perustuvat lukion kursseihin. Pitää siis jälleen kerran opetella ulkoa nuo asiat, jotta saan sen helpot 20 pistettä. Kokonaisuutena homman pitäisi olla kuitenkin helppo. Lukemisen aloitan maanantaina. :)

Tromm sanoi:
Oulun yliopistoon olis tarkoitus päästä lukemaan englantia. Pitäis olla ihan mahdollistakin koska se on ainoa aine mitä osaan...lukion ainoat kiitettävätkin rapsahti enkusta.

On muuten aivan zaatanan vaikea päästä, tsemiä :thumbs:

VilleO sanoi:
Joo viime keväänä pääsin lukemaan bilsaa Jyväskylään, ja nyt olisi tarkoitus vuoden opiskelun jälkeen vaihtaa Turkuun, joten pääsykokeisiin sitä ollaan sitten tänäkin vuona menossa.

Mulla on vähän sama tilanne, mutta alana lääketiede (jolta on kohta vuoden opinnot kasassa) ja suunta Kuopiosta Helsinkiin. Lääkiksien kanssa tuo vaihto ei onnistu minkään ov- tai opintopistemäärän jälkeen: vaihtoehdot ovat joko vaihto jonkun kanssa, joka on kohdeyliopistossa samassa opiskeluvaiheessa, tai uusi pääsykoe. Noita vaihtamishaluisia ei sitten löydykään kovin helposti Helsingistä. :)

Lääkiksen koe on kyllä vaikea siinä tilanteessa, kun sen joutuu suorittamaan. Asiat pitää tajuta nopeasti eikä tehtävistä selviä ilman oivalluskykyä. Moni epäonnistuu koska ei osaa toimia kiireessä. Kokeet vaihtelevat tyyliltään melko paljon vuosittain joten itsellenikään uusi koe ei ole missään nimessä ole varma juttu.

Tomppa85 sanoi:
Sosiologiaa Hesaan tai Kuopioon. Pääsykoekirjana molempiin Zygmunt Bauman: Sosiologinen Ajattelu. Puolet luettu. :)

Pääsykokeet toukokuun lopulla ja kesäkuun alussa.

Luin tuon kirjan joskus ajankuluksi. Pisti mm. miettimään liikennevalojen syvempiä merkityksiä eräänä päivänä kun vihreätä valoa odotin :)

Jepjep, turun oikikseen olisi tarkoitus pyrkiä. Hakua hankaloittaa se, että ensimmäisen tutkinnon (ktm) opinnot on loppusuoralla ja niissä menee aikaa. Toisaalta ei hirmu stressiä ole jossei pääsekkään, töihin vaan ja hakee sitten uusiksi jos kiinnostaa. Pariin kertaan noi neljä hassun ohutta kirjaa on tullu lueskeltua läpi. Täytyy myöntää että aika lepposalta vaikuttaa tutkinnon loppuvaiheen lukumäärään verraten.

Helsingin lääkikseen pyrin. Lukeminen on ollut ihan kohtalaisen ahkeraa, mutta alkaa pikkuhiljaa jo vituttamaan. Tänään viimeksi kaverit soitti kirjastoon että ulkona on helvetin hyvä ilma ja että kiipeilemään ollaan lähdössä. Siinä sitte sönkkäiltiin, että ei voi lähtee, vielä on lukeminen kesken, parhaillaan ulostusheijasteeseen perehdyn. Seuraavassa kappaleessa sitten tuseeraus per rectum. Vaatii kyllä pirusti luonnettaa lukea kovaa kun kaverit pitää hauskaa minkä kerkeävät, mutta sen se maksaa.

Taustat on ne, että olen halunnut opettajaksi joitain vuosia, aina siitä lähtien, kun aloin tehdä opettajan sijaisuuksia. Lukiosta kirjoitin 1999 kohtuuhyvillä arvosanoilla, mutta ilman matikkaa. Opettajakoulun haku poikkeaa muista siitä, että on alkukarsinta. Siitä taas on vaikea selvitä suosittujen yliopistojen osalta ilman pitkän matikan yo-arvosanaa, koska siitä saa sen verran monta lisäpistettä.

Suoritin sitten kasvatustieteen perusopinnot, josta sain puuttuvat pisteet, mutta viime kesänä koin hirveän järkytyksen, kun Helsingin yliopistossa oli korkeampi pääsykoepisteraja kuin moneen vuoteen. Kutsu tuli Tampereen yliopiston pääsykokeisiin täysin yllättäen. Meni monta päivää ennen kuin sain kirjat (toinen oli loppu melkeen joka kirjakaupasta). Luin todella paljon, mutta aika ei silti riittänyt. Pääsykokeiden kirjallisesta osiosta en päässyt läpi muutaman pisteen vajauksella ja siinä meni mahdollisuus päästä opiskelemaan viime vuonna.

Haku tänä vuonna taas OKL:ään (opettajankoulutuslaitos). 2 viikkoa ennen pääsykokeita selviää mihin yliopistoon pääsen pääsykokeisiin. En ole enää varma siitä, mihin kutsu käy :) Todella vittumainen juttu eikä lukuinto ole ihan huipussaan, kun eri yliopistoihin on eri pääsykoekirjat. Joko Helsinki tai Tampere. Onneksi molemmissa kirjat on samat kuin viime vuonna, joten ovat noin yleisesti ottaen tuttuja ja omistan ne jo.

Itse satsaan lukemisen laatuun pikemmin kuin määrään. Viime vuoden pääsykoeflopista otin opiksi ja olen jonkin verran tutustunut opiskelutekniikan teoriaan. Lukemista ehtiikin sitten harjoitella erityispedagogiikan appron kanssa, josta on vielä kaksi kirjatenttiä jäljellä.

Tänä vuonna on todella kovat paineet päästä sisälle, koska olen odottanut jo niin kauan opiskelemaan pääsyä. Mikäli en pääse sisään, jatkan opintoja avoimessa yliopistossa. Niistä on kuitenkin se hyöty, että ne voi korvata myöhemmin opinnoissa.

ylikuntoilija sanoi:
Luin tuon kirjan joskus ajankuluksi. Pisti mm. miettimään liikennevalojen syvempiä merkityksiä eräänä päivänä kun vihreätä valoa odotin :)

Tajuttoman hyvä kirja, ja hyödyllinen kaikille, ei vain sosiologiaa opiskelemaan aikoville.

Kauppakorkeeseen tässä ollaan hakemassa. Maaliskuusta asti lueskellu ja valmennuskurssilla olen. Tarkotus olis Helsinkiin tai Vaasaan päästä. Voi kyllä tehä vähä tiukkaa ton Helsingin kanssa, ku on niin perkeleen korkeella noi rajat ainakin Helsingissä ja Turussa.

Tuo matematiikka on ainoa, joka on TODELLA kuivaa kamaa ja ei kyllä tajua hölkäsen pöläystäkään siitä, mutta täytyy nyt koittaa täysillä, jos se kirja lähtis avautumaan. :)

On muuten aivan zaatanan vaikea päästä, tsemiä
Ainakin kun viime vuoden koetta kattelin tuossa niin ei se mitenkään mahdottomalta näyttänyt. Se luetun ymmärtäminen tulee mulle olemaan tuskallisin, riippuu niin paljon siitäkin mikä on aiheena. Toivottavasti on tuuria ja sattuis joku mulle tutumpi aihepiiri.
Muissa osioissa uskon pärjääväni hyvin. En vaan tajua miksen oo hakenut englantiin jo aiemmin. Oon oikeestaan vaan haaskannut aikaa yrittämällä päästä sisälle laitoksiin joihin ei oikeasti ole toivoakaan.

HITB sanoi:
Kauppakorkeeseen tässä ollaan hakemassa. Maaliskuusta asti lueskellu ja valmennuskurssilla olen. Tarkotus olis Helsinkiin tai Vaasaan päästä. Voi kyllä tehä vähä tiukkaa ton Helsingin kanssa, ku on niin perkeleen korkeella noi rajat ainakin Helsingissä ja Turussa.

Tuo matematiikka on ainoa, joka on TODELLA kuivaa kamaa ja ei kyllä tajua hölkäsen pöläystäkään siitä, mutta täytyy nyt koittaa täysillä, jos se kirja lähtis avautumaan. :)

:eek: Mun mielestä toi matikka on noista kirjoista kansantalouden jälkeen helpoin. Suht yksinkertasii laskuja. Se kirja on iha täyttä paskaa sellasenaa, mut sitte ku ne kaikki hommat selitetää valmennuskurssilla, nii huomaat et se on iha sika helppoo.

pollo sanoi:
HAHAH, haen Tampereen Teknilliseen yliopistoon lukemaan materiaalitekniikan dippi-inssiksi.

Menen kiintiössä, jossa sekä paperit että pääsykokeet antavat pisteitä sisään pääsyyn. Nyt minulla on kasassa ainakin 15 pistettä, ja yhteensä sisäänpääsyyn tarvitaan noin 35, joka tarkoittaa että pääsykokeista minun on hankittava noin 20 pistettä. Pääsykokeita on kaksi, fysiikka ja matematiikka, jotka perustuvat lukion kursseihin. Pitää siis jälleen kerran opetella ulkoa nuo asiat, jotta saan sen helpot 20 pistettä. Kokonaisuutena homman pitäisi olla kuitenkin helppo. Lukemisen aloitan maanantaina. :)

Samaan paikkaan olen myös hakemassa, tosin sähkötekniikkaa opiskelemaan. Kiva lueskella matikkaa ja fysikkaa kun joskus 2003 alkuvuodesta viimeksi lukenut kumpaakin. Noh, eiköhän ne muistu mieleen kun tossa vähän lueskelen :)

Timustaja sanoi:
:eek: Mun mielestä toi matikka on noista kirjoista kansantalouden jälkeen helpoin. Suht yksinkertasii laskuja. Se kirja on iha täyttä paskaa sellasenaa, mut sitte ku ne kaikki hommat selitetää valmennuskurssilla, nii huomaat et se on iha sika helppoo.

Huh. Musta matematiikka ja kansantalous on vaikeimmat. :) En vaan tajua niitä laskuja siitä, olis varmaa pitäny käydä se pitkä matematiikka. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom