Vipunostot sivulle

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tervehdys!

Sellaista kyselisin, että millaisella suoritustavalla teette vipunostot sivulle? Olen huomannut, että suurin osa kuitenkin käyttää suht pieniä painoja tässä liikkeessä (n.6-12kg). Menettekö hieman etukenoon ja siitä reisien etupuolelta kädet hieman koukussa nostoja olkapäiden tasalle. Itse teen näin ja jotenkin vaan tuntuu, että teen jotain väärin sillä pystyn suorittamaan 3*8 20 kilon hantteleilla. Sillä ihmettelen, että teenkö tätä liikettä jotenkin päin peetä, kun pystypunnerrus kp:lla ei ole paljon tätä parempi. Suhteenha pitäisi olla pystypunnerrukseen isompi vai onko suoritustekniikkani erilainen verrattuna "oikein" suoritettuun??? Vai teettekö sitten vipunostot sivulle reisien sivuilta ja siitä suht suorin käsin olkapäiden tasalle? Sillä tämä mielestäni selittyisi, mutta antakaa tulla suoritustekniikkanne niin katsotaan missä on vika.

Teen reisien sivuilta suoraan sivuillepäin, enkä päästä kättä aivan koskettamaan reittä liikkeen alaosassa. Ylhäällä nosto noin olkapään tasalle ja yleensäkin koitan liikettä tehdessä keskittyä siihen etten nostelisi olkapäitäni aivan korviin asti. Sitten erikseen viparit takaolkapäille penkinpäässä istuen niin että "makaan" reisien päällä". Noissa kahdessa about samat painot, hieman alle puolet siitä mitä pystypunnerruksessa.

Noi painot riippuu aika pitkälti siitä minkälaisella tekniikalla tekee. Vetääkö hirveen alkurykäyksen, tekee pienet pysäytykset alhaalla ja ylhäällä.

Jos teen istualteen niin pienemmät painot käyttöön ja ainakin alhaalla kunnon pysäytys ja painot tohon reisien sivuille. Isoilla painoilla sitte seisoalteen haara-asennossa ja pienellä nytkäytyksellä tosta reisien etupuolelta.

Niin ja ei noi sun sarjapainot nyt niin hirveen ihmeelliset ole. Kuitenki iha hyvin ottaa 20kg:lla. Ite viime reenissä penkkien ja vinopenkkin jälkeen istualteen vipunostot sivuille 2x10kgx16 ja seisaalteen 2x14kgx10. Lyhyillä palautksilla=super kova punmppi! :hyper:

tommih sanoi:
Niin ja ei noi sun sarjapainot nyt niin hirveen ihmeelliset ole.

Ei kyse ollutkaan että tekisin ihmeellisillä painoilla vaan suhde pystypunnerrukseen ku se on hiton huono ja arvelin vaan, että teen sen väärin.

Itse teen yhdellä kädellä, vastakkaisella kädellä nojaten seinään eli seison sivuttain pienessä kenossa. Joskus nojaan olkapäällä seinään niin ei pääse tekemään heijausta. Vaihtelen liikerataa jonkin verran, voin tehdä esim. yhden sarjan reiden sivulta suoraan sivulle, joskus tuon ala-asennossa käsipainon hieman eteen ja en nosta sitä ihan sivulle vaan hieman eteen jne... Pääasia että tuntuma on oikeassa paikassa eli liike ei mee harakoille.

BarrellPack sanoi:
tommih sanoi:
Niin ja ei noi sun sarjapainot nyt niin hirveen ihmeelliset ole.

Ei kyse ollutkaan että tekisin ihmeellisillä painoilla vaan suhde pystypunnerrukseen ku se on hiton huono ja arvelin vaan, että teen sen väärin.

Jaajaa, no mulla toi suhde on varmaan 40% enemmän pystypunnerrukseen.

Ennen tuli tehtyä vipunostoja seisten yhdellä kädellä toisen käden pitäessä tukea penkin selkänojasta ja käyttäen isohkoja painoja. Nyt olen kokeillut vipunostoja istuen pienessä etunojassa molemmat kädet kerrallaan ja pitäen koko ajan jännitystä lihaksissa. Molemmilla tavoilla on saanut hyvän tuntuman lihaksiin.

Tähän voi vielä huomioida olkavarren rotaation eli nostaako käden suoraan sivulle vai kääntääkö sen ns. "kahvinkaato-asentoon". Kahvinkaato-asento pudottaa jonkin verran sarjapainoja. Itse suosin vipunostoissa pudotussarjaa, jossa pysäytän painon ylös hetkeksi. Siinä ei tosiaan enää paljon painoa tarvita, mutta olkapäät kiittää...

Child in time sanoi:
Tähän voi vielä huomioida olkavarren rotaation eli nostaako käden suoraan sivulle vai kääntääkö sen ns. "kahvinkaato-asentoon". Kahvinkaato-asento pudottaa jonkin verran sarjapainoja. Itse suosin vipunostoissa pudotussarjaa, jossa pysäytän painon ylös hetkeksi. Siinä ei tosiaan enää paljon painoa tarvita, mutta olkapäät kiittää...

Itselläni ainakin toi kahvinkaatoasento, mitä muun muassa Tony Halme kirjassaan hehkuttaa, aiheuttaa kipua tuolla olkapää-ojentaja seudulla. Jotenkin luonnollisemmin se menee sillä tavalla mulla, että peukalot on pikkurillejä selvästi ylempänä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla oli tapana kayttaa liian isoja painoja ja cheattia juuri tassa liikkeessa. Nyt johtuen SpartaGymin varustuksesta vaihtoehdot oli 5 tai 18 kg puntit. Aloin siis tehda vitosilla seisten reiden sivusta ja ajatuksella etta kyynarpaa johtaa koko liiketta. Sarjat 3x20 ja tuloksena ekaa kertaa vuosiin kipeat lihakset olkapaissa. Eli mulle toimi talleen, voi olla etta pumppivaikutus hiipuu pikku hiljaa, mutta toistaseksi silleen olen saanut hyvan tuntuman.

Teen kädet käytännössä suorina reisien sivuille (kevyt kosketus jos sitäkään) ja ehkä pienellä pysäytyksellä ylhäällä. 11 kg on suurin paino jolla olen tehnyt sarjaa. Pystypunnerruksessa tein (kun sitä vielä tein) suurimmillaan 26 kg painoilla. No mä olenkin heikko peikko. :hyper:

Child in time sanoi:

Miksi se pudottaisi painoja kun vipuvarsi pienenee puoleen? Vipuvarren lyhentymisen vuoksi sen pitäisi kasvattaa painoja. Itse ainakin olen tehnyt isommilla painoilla kädet lievästi koukussa.

darvinisti sanoi:
Miksi se (kahvinkaatoasento) pudottaisi painoja kun vipuvarsi pienenee puoleen? Vipuvarren lyhentymisen vuoksi sen pitäisi kasvattaa painoja. Itse ainakin olen tehnyt isommilla painoilla kädet lievästi koukussa.
Kahvinkaatoasennolla tarkoitetaan sitä, että ainoastaan ranteita käännetään hiukan yläasennossa siten, että peukalot ovat alempana kuin pikkusormet. Kyynärvarren ja olkavarren kulma ei muutu eikä vipuvarsi näin ollen lyhene. Tosin olen nähnyt tästä liikkeestä tehtävän myös sellaista versiota, jossa käsivarsi on n. 90 asteen kulmassa ja liike muistuttaa lähinnä ranteiden pyörittelyä.

Vipunostot sivulle teen istuen molemmat kädet yhtä aikaa ja tietty KP:lla. Ennen tuli tehtyä seisten...Heijaaminen jää lähes kokonaan pois, itse suoritukseen on jotenkin helpompi, vai sanoisko vaan että kivempi lähteä kun ainoa mihin tarvitsee keskittyä on käsien nostaminen sivulle...Lisäksi lähtöasennossa ei voi oikein huijata/ottaa vauhtia kun käsiä ei saa yhteen ellei sitten ota niin syvää etukumaraa että kädet saa yhteen alhaalla :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom