hyvä, etten ole ainut possu.
Kromi kuulemma auttaa vähentämään makeanhimoa.Kannattaa varmaan tosiaan pitää 1 päivä viikossa, kun saa syödä vapaammin..Itelle jos tulee dieetillä makeanhimo, ostan pari purkkia jotain makeutettua jugurttia (40kcal/100g) =)
kiitos muistutuksesta, kromia mä jossain vaiheessa käytinkin.
muistaakseni siitä oli vähän apua.
Se toimisi jos psyykkaisit itsesi etsimään terveellisesti ja laadullisesti parempaa ravintoa. Otat vaikkapa laadun tavoitteeksi ja rupeat panostamaan siihen. Jos ruoka on laadukasta, se on myös ravintotiheää joka tarkoittaa sitä että tulisit täyteen nopeammin eikä tee mieli syöpötellä liikaa kun tulet täyteen. Ravintoköyhässä ruuassa on se ongelmana että sitä voi kiskoo niin kauan kun tulee paha olo tai ei jaksa enää liikuttaa kättään. Luultavasti eka tulee nopeammin vastaan koska keho alkaa antamaan merkkejä siitä että jotain on liikaa ja mahdollisesti jostain on puutetta. Ahmimishäiriö yleensä viestii siitä että jostain ravintoaineesta on puutetta. Ensiksi lähtisin siitä että naposteltavaksi ostaa vaikkapa marjoja, pähkinöitä (ei suolattuja) tai siemeniä yms. Ne täyttää helposti etkä todennäköisesti pystyisi ahmimaan niitä liikaa. Voisit myös kertoa mitä ahmit niin voidaan miettiä voiko niistä siirtyä johonkin laadullisesti parempaan menettämättä sitä mistä pidät.
esimerkkejä viime ajoilta:
ajattelin, että napsin vähän pähkinä-hedelmä sekoitusta silleen hienostuneesti. olin ostanut niitä kaappiin suklaan tilalle. pussi sisälsi n. 500kca/100g. nooh siinä meni puolipussia. ennen tätä olin syönyt kolmen annoksen verran (kanapastaa). pastan syöminen harmitti, koska siitä piti riittää annoksia toisille päiville. pasta oli vaaa niin hyvä, että oli pakko syödä. harmittaa, että popsin ruokaa vaikka olin ihan kylläinen.
kerran. aloitin latte-kahvin juonnilla ja dippasin joukkoon vähän bulgarian jogurttia. lisäsin tuplamäärän jauhetta, koska se oli niin hyvää. kuuman juomisen jälkeen vaihdoin pelkkään bulgarian jogurttii. sitä meni melkien 1 kg, 130kcal/100g. suolatasapainoksi pussi poppareita.
toisinaan voin napsia 200g suklaata ja syödä sen jälkeen oikeaa ruokaa.
joskus menin ja ostin makkaraperunat ja hampurilaisen. nautin niitä, koska ne oli vaan niin namia. tasapainoksi söin karkkia.
harmittaa vaan, että en pysty lopettaa. herkut ovat välillä vaan niin hyviä.
Noissa syömisongelmissa on aina eri syitä, tämänkin tekstin perusteella on vaikea päätellä, onko kyseessä ainoastaan itsekurin puuttuminen vai jonkintyyppinen syömishäiriö, joka vaatii lähes aina psykiatrista apua. Eli pelkästään "Itsekuri kuntoon!"-kommentit eivät välttämättä auta. Oksennatko joskus syömisen jälkeen? Millaisia määriä voit syödä kerralla? Meneekö aina yli jos tällaisen vapaan syömisen aloittaa?
en ole koskaan oksentanut. en pysty siihen, joskus toki se olisi paikallaan ja tunnen huonoa oloa kun en pysty siihen. tiedän kyllä, että se ei ole oikea tie. en aijo opetalla sitä. jotain olen oppinut mummulta, koska hän sanoi, että vain lehmät tekevät niin.
aina ei mene yli. voisin sanoa, että mielen mukaan: hyvään tai pahaan oloon.
esimerkkejä viime ajoilta:
ajattelin, että napsin vähän pähkinä-hedelmä sekoitusta silleen hienostuneesti. olin ostanut niitä kaappiin suklaan tilalle. pussi sisälsi n. 500kca/100g. nooh siinä meni puolipussia. ennen tätä olin syönyt kolmen annoksen verran (kanapastaa). pastan syöminen harmitti, koska siitä piti riittää annoksia toisille päiville. pasta oli vaaa niin hyvä, että oli pakko syödä. harmittaa, että popsin ruokaa vaikka olin ihan kylläinen.
kerran. aloitin latte-kahvin juonnilla ja dippasin joukkoon vähän bulgarian jogurttia. lisäsin tuplamäärän jauhetta, koska se oli niin hyvää. kuuman juomisen jälkeen vaihdoin pelkkään bulgarian jogurttii. sitä meni melkien 1 kg, 130kcal/100g. suolatasapainoksi pussi poppareita.
toisinaan voin napsia 200g suklaata ja syödä sen jälkeen oikeaa ruokaa.
joskus menin ja ostin makkaraperunat ja hampurilaisen. nautin niitä, koska ne oli vaan niin namia. tasapainoksi söin karkkia.
harmittaa vaan, että en pysty lopettaa. herkut ovat välillä vaan niin hyviä.
Jos tarpeena on syödä vain makeaa, niin yrittäisin korvata sen vaikka esim sokerittomilla mehuilla tai limsoilla, ehkä purkalla, jos haluat jotain konkreettista pureskeltavaa. Ei nää toki mitään terveysjuomia ole, mutta eipähän tule kaloreita ainakaan.
Voisko insuliinitasapaino vaikuttaa jotenkin myös tähän, että jos olet ollut tyyliin koko päivän syömättä, niin silloin iskee "nyt kaikkea ja paljon" ?
toi insuliini vaikuttaa. jos on ollut liian kauan syömättä ja tulee suden nälkä, voi syödä ihan mitä vaan ja paljon. sen tunnistan ja yritän olla päästämättä itseä siihen tilaan. MUTTA napostelukohtauksia tulee myös normaalissa ruokailussa.
Näinpä juuri. Sanoit, että ongelma alkoi yläasteiässä. Olisiko taustalla jotain psyykkista ahdistusta / koulukiusaamista tms? "Syöpöttelystä" voi päästä eroon vasta kun sen syyt on ymmärretty ja käsitelty. Lisäksi siitä eroon pääsy ei ole helppoa, vaan sisältää luultavasti paljon takapakkeja, jotka hyväksymällä voi taas jatkaa pikku hiljaa eteenpäin ja myöhemmin sitten selvitä ilman syöpöttelyn tarvetta.
syy, jota epäilen. äitini aloitti ensimmäisen laihduskuuri minun yläasteaikoina. siitä sekoittui oma ruokailunikin. tuli halua yrittää laihduttaa, ja epäonnistumiset ajoivat herkutteluun. kotona pyöri kaalikeittokuureja ja painonvartioiden pistetaulukoita. pisteitä laskettiin välillä.