- Ikä
- 38
Tästä voitaisiin helposti siirtyä aiheeseen: "Hyvinvointi-Suomen hulluudet". Jokaista riippuvuutta ja elämänhallinnan ongelmia perustellaan jollain hienolla termillä, kuten juuri "syömishäiriö". Ihmisistä tykätään tehdä passiivisia lampaita, joiden ei tarvitse edes yrittää muutta itse typerää toimintaansa, "koska he ovat vain sairaita". Se on varmaan sitä kun asiat on muuten liian hyvin, niin pitää keksiä jotain tällästä skeidaa. Taitais nämäkin häiriöt ja "sairaudet" aika monelta loppua, kun laitettas kylmästi asumaan sellasiin olosuhteisiin jossa näiden elämää tuhoavien mielitekojen toteuttaminen ei olisi mahdollista. Viikko tai pari pidettäis ilman safkaa, niin alkais varmaan hyvin maistumaan ihan normaalikin ruoka nuorelle mäkkiläskillekkin. Hoitoa jatkettaisiin syöttämällä normaalia ruokaa säännöllisin väliajoin parin kuukauden ajan ja näytettäis samalla dokumentteja jenkkejen läskeistä ja videoita niiden sydänleikkauksista ja rasvaimuista. Varmaan aika monen potilaan "sairaus" olisi kadonnut kuin pieru Saharaan. Toinen vaihtoehto ois sellanen yleissivistävä viikon tutustumismatka Pietarin katulasten elämään. Katsoo jonkun aikaa kun muksut vetää roskiksesta safkaa ja imppaa kenkälankkia, niin alkaa oma elämä ja selviytyminen arjesta ilman viittä kiloa sokeria päivässä tuntumaan aika helvetin helpolta.
Hmh, jos ei näitä asioita ymmärrä niin ei vain ymmärrä. Itsellä ei ole minkäänlaista ongelmaa olla ilman herkkuja ja dieetillä kaikki ylimääräiset siihen kuulumattomat ateriat suunnitellaan etukäteen. Mitään "lipsahduksia" sun muita ei tapahdu, koskaan. Jos tapahtuisi, olisi se ainoastaan omasta itsekuristani kiinni. Mutta syömishäiriö on sairaus, eikä mikään itsekuriongelma. Itse olen töissä psykiatrisella osastolla ja jos parikymppinen nainen vetää vaikka kukkamultaa ja muovikukkia niin paljon, että joutuu viikoiksi sairaalaan ja tekee tämän uudestaan mikäli on tarvis, niin kyse ei ole itsekurista vaan täysin pakonomaisesta tarpeesta. Jos se olisi siellä sun "paskoissa olosuhteissa" niin se söisi innoissaan ne roskiksen safkat ja muut roskat päälle. Esimerkkini on radikaali, enkä vertaa tätä tilannetta ketjun aloittajan tilanteeseen, koitin vain selventää sitä, että syömishäiriöinen ei ole passiivinen lammas vaan psyykkisesti sairas ihminen. Se, onko kyseessä psyykkinen sairaus vai itsekurin puute ovat kaksi täysin eri asiaa. Olen samaa mieltä monista argumenteistasi jos kyseessä on vain laiska, saamaton ihminen ilman itsekuria. Sitä voi oppia ja opettaa, vaikka väkisin. Mutta se, että syömishäiriöt ovat totta tuntuu olevan sinulle vieras käsite.