Vinkkejä solttupenkkiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RRKalle
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

RRKalle

Team Hymykuoppa
Olen olkapäävaivojen takia siirtynyt tekemään penkit solttupenkkinä. paidalla pystyi aiemmin ottamaan kovaa aina 220 asti, mutta eihän sitä voi rätteihinkään luottaa. Jostain syystä olkapää ei särje kun levittää kunnolla kyynärpäät kauas kropasta ja tekee jalat ilmassa, eikä tarvii myöskään paljoa painoja. Ajttelin nyt kerätä vinkkejä solttumaksimiin ja normisolttupenaan nostoa treenanneilta, koska laji on muutenkin nousussa ja oma lehmä on ojassa sillä tavalla että tottakai sitä rautaa haluaa kunnolla tankoon näinkin:thumbs:

Itsellä ei ole antaa vinkkiä ko. hommiin, ainoa vinkki on että kokeilkaa ihmeessä, varsinkin olkavammaiset!

Vinkkejä kehiin jos on jotain sanottavaa, varmasti simppelimmätkin vinkit on tervetulleita!

www.sppojat.com tossa vielä sotilaspenkkilinkki

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Paras vinkki lienee tehdä solttupenkkiä samoja metodeja noudattaen kuin normipenkkiäkin. Jollain prossaohjelmalla vast. Kokeile eri oteleveyksiä, itellä kapee toimii paremmin solttupenkissä. Kaaresta saattaa myös sp:ssä olla hyötyä, eli kannattaa kokeilla. Solttupenkki kehittyy parhaiten kun tekee kaikki harjoitukset em. tyylillä. Välillä Kp punnerrusta jalat ilmassa. Eli mitään vippaskonsteja ei lajiin ole. Tsemppiä treeneihin!

Mortal vois laittaa omista metodeistaan, kiinnostais minuakin.

Itsellä noussut ihan hyvin, kun tehnyt normaalisti normi penkin ja sen päälle solttupenkkiä. Tai hyvin ja hyvin. Ei se solttu ole vasta kuin 3*200, normi penkin jälkeen tehtynä siis.

Posedown sanoi:
Paras vinkki lienee tehdä solttupenkkiä samoja metodeja noudattaen kuin normipenkkiäkin. Jollain prossaohjelmalla vast. Kokeile eri oteleveyksiä, itellä kapee toimii paremmin solttupenkissä. Kaaresta saattaa myös sp:ssä olla hyötyä, eli kannattaa kokeilla. Solttupenkki kehittyy parhaiten kun tekee kaikki harjoitukset em. tyylillä. Välillä Kp punnerrusta jalat ilmassa. Eli mitään vippaskonsteja ei lajiin ole. Tsemppiä treeneihin!

Mortal vois laittaa omista metodeistaan, kiinnostais minuakin.
Omia metodeja en suosittele kellekään tai itse voisin suositellakin mutta kukaan muu ei. Itse olen treenannu aina siten, että penkki väh 2krt viikossa ja maksimiin tai väh. 95% asti, mutta jos noita ykkösiä ei ota treeniin kuin 1-2 niin pystyn treenaamaan niitä useemmin. Sama koskee apu liikkeitä, käytän niissä sen verran rautaa et sarja pituudet jää lyhyiksi.
Tällä hetkellä solttu on jäähyllä kun tuottaa kipua olkapäähän niin paljon.

RRKalle sanoi:
Olen olkapäävaivojen takia siirtynyt tekemään penkit solttupenkkinä. paidalla pystyi aiemmin ottamaan kovaa aina 220 asti, mutta eihän sitä voi rätteihinkään luottaa. Jostain syystä olkapää ei särje kun levittää kunnolla kyynärpäät kauas kropasta ja tekee jalat ilmassa, eikä tarvii myöskään paljoa painoja. Ajttelin nyt kerätä vinkkejä solttumaksimiin ja normisolttupenaan nostoa treenanneilta, koska laji on muutenkin nousussa ja oma lehmä on ojassa sillä tavalla että tottakai sitä rautaa haluaa kunnolla tankoon näinkin:thumbs:

Itsellä ei ole antaa vinkkiä ko. hommiin, ainoa vinkki on että kokeilkaa ihmeessä, varsinkin olkavammaiset!

Vinkkejä kehiin jos on jotain sanottavaa, varmasti simppelimmätkin vinkit on tervetulleita!

www.sppojat.com tossa vielä sotilaspenkkilinkki
Mulla taas solttu tekee tällä hetkellä kipeetä olkapäälle, mut paidalla oon pystyny treenaamaan. Paidalla en oo menny maksimiin mut 1,5 tuuman lankulta otin 270kg ja samassa treenissä en pystyny laskemaan 60kg soltulta.
Mut solttua tehdessä käytän vähän kapeampaa otetta ja vedän kyynärpäät kylkiin. Noin saan enemmän voimaa rinnalta lähtöön.

Mä taas teen täysin toisin päin, eli levitän kyynärpäitä. Saisi kai sitä enempi potkua kun vähän kuljettaisi, muttei kestä olat. Toivottavasti paranet siitä särystäs niin pääset tekemään maailmanennätykset uusiksi:thumbs:

Millasia oteleveyksiä on porukka käyttänyt solttupenassa verrattuna normiin?

Monet huiput tuntuu tekevän pirun leveellä, mitä olen nähnyt harvoja suorituksia. Itellä on ote vielä hakusessa, tänään lähden kokeilemaan eri leveyksiä eri painoilla, jos vaikka alkaisi hahmottua miten sitä nostetaan jatkossa. Kokeilin alkuviikossa kevyillä painoilla eri oteleveyksiä, ja ainakin pystyi tekemään leveämmällä otteella ilman olkasärkyjä kuin normipenaa.

Zone-sarja -42%
RRKalle sanoi:
Millasia oteleveyksiä on porukka käyttänyt solttupenassa verrattuna normiin?

Monet huiput tuntuu tekevän pirun leveellä, mitä olen nähnyt harvoja suorituksia. Itellä on ote vielä hakusessa, tänään lähden kokeilemaan eri leveyksiä eri painoilla, jos vaikka alkaisi hahmottua miten sitä nostetaan jatkossa. Kokeilin alkuviikossa kevyillä painoilla eri oteleveyksiä, ja aiankin pystyi tekemään leveämmällä otteella ilman olkasärkyjä kuin normipenaa.
No eikös loogisesti leveemmäällä otteella tulis vähemmän nostomatkaa ja kun mennään suuriin toistomääriin niin siitä varmaan alkaa olla jo hyötyä kun on tehty vähemmän työtä. :david:

nostomatka toki merkkaa, mutta eniten se paikallisvoima ja -kestävyys rinta-, hartia- ja ojentajalinjalla.

Samahan se on maksimeissakin, mutta eivät kaikki silti saa maksimia parhaiten leveimmällä sallitulla. Itse koitan kyllä varmaankin vähän leventää otetta, aikanaan tein leveimmällä sallitulla ja oli nostomatka varmaan sen 5 cm pienempi ainakin kuin viimeisissä normipenkeissä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
harjottelun jakaisin normaalien perus- ja maksimivoimakausien lisäksi erilliseen voimakestävyysjaksoon. tämä tietenkin nimenomaan toistokisaan menijöille. muuten treeni on aika samaa kuin muu penkkailu. suurin osa nostoista kannattaa tehdä solttutyylillä, mutta voimanlisäyksen takia suosittelisin kyllä normaalipenkkiäkin.

Olisiko jaottelu toistokisaajalle sitten esim. seuraavanlainen.

12 vko peruskausi progressio 4*4*75-->6*6*80 tjsp.
8 vko piikkaus ja maksimikausi
6 vkoa voimakestävyysjakso

Vai missä järjestyksessä suosittelisit, olettaen että vuoden päästä vaikka on kisat?

NATO sanoi:
No eikös loogisesti leveemmäällä otteella tulis vähemmän nostomatkaa ja kun mennään suuriin toistomääriin niin siitä varmaan alkaa olla jo hyötyä kun on tehty vähemmän työtä. :david:
rinnaltalähtö on leveällä otteella hankalampaa, mutta jos rinnalta lähtee niin loppu tulee yleensä hyvin. kapeahkolla otteella se on just toisinpäin. en tiedä onko tuo mitään faktaa, mutta mulla se on tuollain ollut kun on tullut vuosien varrella kokeiltua eri levyisiä otteita.

Kalle:
vaikkapa noin. 3 kk:n peruskauden aikana pitäs saada perusvoima nousemaan jonnekin 6*6*85% tai 6*4*90% tasolle jo... maksimijaksolla perusvoimaominaisuuksia kannattaa ylläpitää, vaikka se body ei niin hyväksi kestävyydelle olisikaan.

aika kova juttu ois tehdä paikalliskestävyyttä punnerruslihaksille, mutta se on aika työlästä ja hankalaa järjestää. toisaalta jos sattuu salilla olemaan conceptin punnerrusergometri, sekin homma ois hanskassa hehee.

hyöty tosin ei ole kovin suuri, jos kisapaino on yli 40% maksimista. vasta tätä pienemmissä raudoissa kestävyys alkaa näytellä suurempaa roolia kuin voima. uskosin, että paikalliskestävyyden kehittämisellä vois kuitenkin saada 10-15% lisää suoritukseen. eli mortalille ja ravenille vois olla hyötyy :D

voimakestävyyden vois jakaa kahteen osaan, joista 4 vkoa menis varsinaisten ominaisuuksien kehittämiseen ja 3 vk-piikkaukseen ja kevyeen viikkoon.

jto:heitin ihan esimerkkinä vaan, tärkein kysymys lähinnä se että tehdäänkö peruskausi aina maksimin ja kestävyyden välissä, vai tuolla tavalla kaikki kolme vuorotellen. Toki perusvoimaelementtejä aina mukana.

neutraali: onhan toi aika selvä homma että noin se monasti menee. kapealla kun ojentajat joutuu enempi töihin kun leveällä. Eli jos leveeltä saa irti hyvin niin eiköhän tule ylös astikin. Itellä sama juttu.

peruskausi tehdään ENNEN maksimeihin siirtymistä yleensäkin. voimakestävyys sitten maksimijakson jälkeen. tää järjestys siis, jos tarkoituksena on hakea toistomaksimia eli treenattava lajivoimaominaisuus on voimakestävyys.

Juupa, ilmaisin epäselvästi itseäni. Tarkoitin kysyä että tehdäänkö järjestyksessä

peruskausi
maksimikausi
peruskausi
kestävyyskausi

Mutta nyt sain vastauksen, eli suoraan maksimikauden jälkeen kestävyys, sitten taas perus.

Tack.

neutraali sanoi:
rinnaltalähtö on leveällä otteella hankalampaa, mutta jos rinnalta lähtee niin loppu tulee yleensä hyvin. kapeahkolla otteella se on just toisinpäin. en tiedä onko tuo mitään faktaa, mutta mulla se on tuollain ollut kun on tullut vuosien varrella kokeiltua eri levyisiä otteita.

Mun korviin toi kuulostaa vähän hassulta. Leveällä otteella saadaan rinta paremmin töihin, joten rinnaltalähdön pitäisi olla helpompi kuin kapeella otteella. Ja toisinpäin. Esim. paitanostajat usein treenaavat ojentajia, jotta loppuojennus saadaan kuntoon, eivätkä rintaa kuten Neutraalin postista voisi olettaa.

Vai ymmänsinköhän mä jotai tosta väärin? :nolo:

Haapis sanoi:
Mun korviin toi kuulostaa vähän hassulta. Leveällä otteella saadaan rinta paremmin töihin, joten rinnaltalähdön pitäisi olla helpompi kuin kapeella otteella. Ja toisinpäin. Esim. paitanostajat usein treenaavat ojentajia, jotta loppuojennus saadaan kuntoon, eivätkä rintaa kuten Neutraalin postista voisi olettaa.

Vai ymmänsinköhän mä jotai tosta väärin? :nolo:
en minä kyllä ymmärrä tuota sun viestiä.

siis rinnalta lähtö on helpompi hieman kapeammalla otteella kuin maksimi oteleveydellä, mikä se sitten kullakin on. en tarkoita kapealla otteella mitään kapean penkin otetta vaan jonkin verran kapeampi kuin maksimi oteleveys, mikä se sitten kullakin sattuu olemaan. näin se mulla menee. mutta vaikka se rinnaltalähtö on kapeammalla jonkin verran helpompi, niin ei sillä otteella kyllä enkkoja nostella, siis minä en nosta.

Oteleveydestä sen verran, että hyvin monet kovat nostajat nostavat kapealla otteella. Etusormet melkein karhennusten reunassa. Pistin vaan merkille kun olin kisoja kattomassa Lopella. Makuasia kai kuitenkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom