^ Minä olen itse henk.kohtaisesti tehnyt tuollaisen muutoksen, ainakin kutakuinkin, mutta en parissa kuukaudessa. Mahdoton sanoa tarkasti, kun tuossa ei ole tarkkoja mittoja, lihasmassatietoja jne. Voin kertoa miten sen tein, pahoittelut jaarittelevasta tyylistäni
Vuosi sitten olin sellaisessa jamassa, että liikuin aktiivisesti, kävin jumpissa, spinningissä, lenkkeilin ja rullaluistelin silloin tällöin. Olin hyvässä kunnossa, koska olen aina liikkunut ja harrastanut erilaisia liikuntamuotoja. Elämäntapa siis. Kuitenkin salitouhut oli jäänyt nuoruuden innostuksen jälkeen ja tosiaan vaihtunut noihin jumppajuttuihin. Kävin pääasiassa bodypumpissa, spinningissä, body-tunneilla, coressa, kiertoharjoittelussa jne. Söin hyvällä ruokahalulla paljon ja liikuin paljon. Kroppa oli sporttinen ja näkyi, että lihaksiakin jonkinverran on, mutta rasvakerros oli tasaisesti jakautunut kroppaan. Rasvaprosentti oli n. 24 ja mitat oli 169 / 61-62 kg.
Sitten innostuin seuraamaan Jutan ja Bull:n rakentamaa GoFatGo-ohjelmaa. Lähdin mukaan kokeilumielessä viime vuoden elokuussa, vaikken tuntenut itseäni mitenkään lihavaksi, halusin vain hieman skarpata siinä mitä söin ja aloitella taas punttiharrastusta. Tavoitteenani oli saada lihaksikkaampi ja timmimpi kroppa. Laihduin
kolmessa viikossa tuonne 57 kg hujakoille ja näytin kieltämättä aika karsealta. Lopetin dieetin ennen sen päättymistä, koska naamani oli tosi luihun näköinen ja olin ihan "kuivan kesän orava". Rasvaprossa pieneni, mutta lihaksia se kulutti. Kaloreita sain sellaiset 1300-1400 kcal päivässä ja liikuin kuten käskettiin ja vähän enemmänkin. Siinä samalla käynnistin kunnollisen punttitreenin ja palkkasin PT:n tekemään minulle fiksun saliohjelman.
Aloitin tuon dieettikokeilun jälkeen ns. massakauden, syyskuussa 2010. Rupesin syömään n. 2300-2500 kcal ja tekemään 4 kertaa viikossa 3-jakoisella ohjelmalla punttia. Halusin lihaksia. Samalla tuli myös rasvaa. Molempia, kuten pitääkin. Homma toimi tosi hyvin ja olin tyytyväinen tilanteeseeni lihasten osalta nyt keväällä 2011. Olin päättänyt jo etukäteen, että toukokuussa vetäsen rasvaprosentin pienentämisdieetin eli ruokavalio katsottiin kuntoon PT:n kanssa ja liikuntaohjelmaan tehtiin muutoksia. Puntti vaihtui ylläpitävään punttiin 3 krt / viikko ja aerobista lisättiin. Treenasin 6 päivänä viikossa ja kevyen viikon pidin 4 viikon välein. Rasvaprosentti oli 21,3 kun aloitin ja 6 viikon päästä 16.4. Lihaksia ei ollut kulunut yhtään! En ollut mikään kuiva, mutta selkeästi tavoitteeni mukainen. Homma sujui kuin oppikirjasta. Tein tasan niin kuin käskettiin, niin miksipä ei olisi toiminut. Asiassa helpotti se, että olin tottunut jo aiemmin syömään säännöllisesti, enkä ollut kituutttanut aineenvaihduntaani tukkoon. Mun peruskulutus, ilman mitään aktiivisuutta ja liikuntaa on 1400 kcal.
Uskon, että tuossa kuvassa olevalla tytöllä ainakin BMI on pienempi kuin itselläni, mutta minulla on hieman enemmän lihaksia. Ehkä se tekee sen että meidän rasvaprosentti on kutakuinkin samalla tasolla. Söin 1850 kcal, 6 kertaa päivässä, niin, että sain rasvaa 0,8 g/painokilo, proteiinia 2,5 g ja loput hiilareista. Söin puuroa, ruisleipää, paistijauhelihaa, kanaa, kalaa, raejuustoa, rahkaa, marjoja, ruokaisia salaatteja, perunaa, pastaa, öljyä jne. ihan perusjuttuja, mutta en herkkuja, enkä mitään ylimääräisiä kastikkeita tms. Tein rahkasta aina kaikki kastikkeet. Laihduin suunnitelman mukaisesti sillä -500 kcal / päivässä, tai en niinkään laihtunut vaan tiivistyin. Eli rasvaprosentti pieneni, lihakset säilyi ja paino meni vain hitusesti alaspäin. Eli painoin dieetin alussa n. 61, lopussa n. 57,5 kg. Samat luvut kuin Jutan ja Bullin dieetissä, mutta huomattavasti järkevämmin tehtynä. Eli lihaksia ylläpitävällä dieetillä sain parhaan tuloksen, vaikka se kestikin n. 6 viikkoa. Pitkäjänteisyys palkitaan. Jos haluaa saada lihaserottuvuutta ja näyttää sporttiselta, dieetti kannattaa tehdä lihaksia säästävästi. Nopea pudotus vie sekä lihakset että rasvat, joten rasvaprossa ei pienene.
Ei varmasti tarvitse alleviivata mitä ajattelen kitudieeteistä