Vilustuminen treenin jälkeen :-/

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onko muilla tullut vilustumisoireita reenin jälkeen? Erityisesti kiinnostaisi tietää, millä tavalla vilustumista voisi parhaiten ehkäistä.

Treenaan kolmesti viikossa. Yksi harjoituskerta kestää lämmittelyineen n. tunnin ja vartin.

Reenaan uimahallin kuntosalilla ja voimailun jälkeen käyn aina saunassa ja suihkussa. Viime aikoina olen kuitenkin vilustunut varsin usein. Ilmeisesti tämä tapahtuu vaatteidenvaihdon ja saunomisen / suihkun "lämpötilavaihteluiden" yhteydessä. Illalla ja yöllä puskee kylmää hikeä, kurkku on kipeä, aivastuttaa, nenä vuotaa jne. Pari seuraavaa päivää menee sitten tuskaillessa näiden oireiden kanssa. Se on harmillinen juttu, tai rehellisesti sanottuna vitutus on kova. Ja se lienee selvää, että tällainen sairastelu vaikuttaa myös harjoittelun tehoon. Liekö vilustuneena treenaaminenkaan sitten ihan viisasta.

Kysymyksiä: millaiset treenivaatteet teillä on? Pitkähihainen vai lyhythihainen paita? Millaiset housut? Olisiko fiksumpaa pukeutua lämpimästi harjoittelun ajaksi, vaikka se sitten "kostautuukin" runsaampana hikoiluna? Pilkkihaalarit päälle vai mitä? Entäpä treenin jälkeen? Käyttekö heti suihkussa vai vasta kotiin päästyänne? Entä saunominen? Olisikohan fiksumpaa suorittaa vain nopea pyyhekuivaus heti harjoittelun päätteeksi, pukea kuivat ja suht lämpimät releet ylle ja sipaista kotiin suihkuun? Matkaa salilta kotiin on about 400 m ja suoritan matkan pyörällä. Yleensä tuon matkan aikanakin tulee vähän kuuma. Yritän tosin pyöräillä melko rauhallisesti juuri hikoilua välttääkseni.

Uimahallissa on se ikävä puoli, että suihkuista tulee varsin haaleaa vettä. Saunan jälkeen se tuntuu varsin ikävältä, kun tekisi mieli ottaa oikein kunnon kuuma vesisuihku. Kaupunki on vissiin säästölinjalla.

Olisikohan uimahallin kylmävesialtaasta mitään hyötyä? Kokemuksia? Käsittääkseni se, että tahallaan altistaa itsensä kylmälle, lisää vastustuskykyä juuri vilustumiseen.

Kertokaas omia mielipiteitänne... Tässä alkaa tuntea itsensä ihan hasselhoffiksi...

Ostin luontaistuotekaupasta auringonhattu-uutetta, valkosipuli- ja ternimaitokapseleita... jos niillä alkaisi tulla vähän rotia tähän hommaan. Tiedä sitten.

Mutta siis. Tiivistettynä: APUVA!

Lyhyesti sanottuna kyllä. Mutta syyksi osoittautui treenipaikan ilmastoitilaite joka aiheutti vilustumisen tapaisia allergiaoireita.

Vastustuskyky taitaa olla huono jos noin herkästi vilustuu ja siitä tässä taitaa olla kyse. Syöthän terveellisesti ja lisävitamiinitkään ei olisi pahitteeksi. Kova treeni saattaa myös laskea vastustuskykyä, joten voit kokeilla keventää treeniä hieman ainakin välillä. Valkosipuli on tosiaan kanssa hyvä yleiskunnon ja vastustuskyvyn nostaja, otan itse ihan luonnollisessa muodossa kynsi tai pari päivässä. Tuo kylmävesiallas karaisee varmasti sekin, joskin ei korkeamman vedenlämpötilan vuoksi yhtä paljon kuin avantouinti, mutta kuitenkin. Kylmäsuihku ajanee osittain samaa asiaa. Vaatteita päälle sopivasti, ei liikaa vaan niin ettei palella, salilla ainakin on aina liian kuuma jostain syystä...

Pitänee ottaa vitamiinilisät taas ohjelmistoon ja kokeilla tuota kylmävesijuttua. Tuskin niistä haittaakaan on. Sairastin äskettäin kevätflunssan ja sen jäljiltä taitaa tuo vastustuskyky olla vielä vähän hakoteillä. Treenasin pari kertaa kipeänä ja täytyy sanoa, että se oli täysi vikatikki.

Mulla oli pitkään sama ongelma ja olin muutenkin kuukauden välein kipeänä... ja se ketutti ihan huolella. Sitten aloin syömään vitamaxia päivittäin + satunnaisesti muita luontaistuote-tabuja enkä ole nyt noin puolen vuoden aikana ollut kuin kerran flunssassa (tämäkin kesti ainoastaan muutaman päivän).

Joten mun neuvo on että alat syömään päivittäin jotain kunnon monivitamiini-mokkoa... multitabseista yms. en osaa sanoa miten toimii, mutta vitamaxissa on ainakin kohtuu reilut noi pitoisuudet.

Lepäätkö(nukutko) tarpeeksi? Voi olla että olet niin "piipussa" että sairastut. Itse sairastelin ylä-aste aikoina paljon ja se ehkä johtui siitä että ennen kuutta aamulla herätys ja puolenyön jälkeen nukkumaan...

Näin kevään myötä auringonvalon / kuumuuden lisääntyessä tahtovat kyllä yöunet vähän kärsiä. Jatkuva väsymys vaivaa... Joskus aamuisin myös alaselkä on niin juntturassa, ettei pysty nukkumaan kuin kyljellään. On se perkule, kun ukko alkaa hajota käsiin jo kaksvitosena... joku vanha metsätyömies nauraisi varmaan komeat naurut, mut se ei nyt tähän hätään auta.

Eikös ylikunnon oireisiin kuulu joku nenän niiskutus ja sen semmoista. En kyllä jaksa millään uskoa, että olen itseäni ylikuntoon vetänyt. Mulla on ohjelmana HST, ja 15 toiston viikoilla kyllä tuli muutaman kerran äiti mieleen. Nyt on menossa vitosviikkojen loppusuora ja seuraavaksi olisi ohjelmassa viikon-parin lepo. Toivottavasti se vähän auttaisi.

Joo ei mullakaan varmasti mitään ylikuntoa ole... vaatteidenvaihdon, saunan ja suihkuttelun jälkeen on monesti vähän hasselhoff-olo...

Minullakin auringonvalo ja etenkin kuumuus haittaa nukkumista. Joskus on ihan helvetin sippi olo aamusella. Sekin on varmaan yksi syy vastustuskyvyn heikkenemiseen...

Vara Arska sanoi:
Lepäätkö(nukutko) tarpeeksi? Voi olla että olet niin "piipussa" että sairastut. Itse sairastelin ylä-aste aikoina paljon ja se ehkä johtui siitä että ennen kuutta aamulla herätys ja puolenyön jälkeen nukkumaan...

Niin sen verran piti vielä kysyä, että millä tavalla sairastelit?

Kyllä minäkin lähtisin tosta vitamiinihommasta liikkeelle. Heikko täytyy vastustuskyvyn olla jos noin helposti vilustuu. Itte en kyllä salilla pidä kun shortseja ja t-paitaa, muuten kuolen hikoiluun ja koskaan ei oo kylmä ollut. Riippuu varmaan ihmisestä ja salista, että mitä vaatteita kannattaa pitää. Ja jos voimatreeniä vetää niin sitten varmaan sitä vaatetta enemmän.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Varmaan ehkä offtopic mut itsellä on vilustumisoireita kanuuna-aamuina. Saattaa nokka vuotaa ja aivastuttaa ja höntti olo on tietty muutenkin. Mut olisko sit jotenkin asiaan liittyvää kuitenkin kun sekä reenin jälkeen että kanuunassa on aina sellanen "lyöty" olo...?

Muistan lukeneeni, että tutkimuksissa ei ole voitu todistaa kylmettymisellä olevan suoraa vaikutusta "vilustumiseen".
Mutta jos vastustuskyky on alakantissa, uimahalli on oikein hyvä paikka saada kaikki liikkeelläolevat pöpöt.

Henkilökohtasesti veetuttaa niin mahottomasti tuo heikko vastustuskyky.
Reissussa porukalla se olen aina minä, joka saa edellispäivän t-paita seikkailuista ym. flunssan niskoille.

Eipä tuohon vastustuskyvyn korottamiseen mitään noppakonsteja taida löytyä ? Joskus kuulin glutamiinin jelpistä, mutta marginaali (?) hyötyihin ei opiskelijalla juuri ole varaa.

Timba79 sanoi:
Kyllä minäkin lähtisin tosta vitamiinihommasta liikkeelle. Heikko täytyy vastustuskyvyn olla jos noin helposti vilustuu. Itte en kyllä salilla pidä kun shortseja ja t-paitaa, muuten kuolen hikoiluun ja koskaan ei oo kylmä ollut. Riippuu varmaan ihmisestä ja salista, että mitä vaatteita kannattaa pitää. Ja jos voimatreeniä vetää niin sitten varmaan sitä vaatetta enemmän.

Yhdyn Timban ajatukseen... Mä tulin jokunen vuosi sitten tosi helposti kipeeksi, aina vähän flunssanen olo jos treenas kovempaa tai kävi juhlimassa. Nyttemmin en ole sairastellut yli vuoteen. Uskon, että säännöllinen vitamiinien käyttö ja lisäravinteiden aloitus ovat tämän takana.

Kolme treenikertaa viikossa ei ihmistä ylikuntoon vie, mutta treenaus "kuluttaa" kehon ravintovarastoja, että kunnon annos vitamiineja ja lisäravinteita kehiin, vai onko jo käytössä? Tulipa vielä mieleeni, että lueskelin just esim. Ion 92 ominaisuuksista pakkiksen verkkokaupan puolelta, siinä on hyvin kirjotettu kuinka se vaikuttaa mm. vastustuskykyyn ja palautumiseen. Niin äläkä unohda lepoa! :thumbs:

Itse asiassa tilasin tässä jokin aika sitten kolmen kilon jöötin tuota Ion 92 -protskua. Desin päivässä olen sitä vedellyt tuulensuojaan. Jatkossa ajattelin ottaa lähinnä palautusjuoman yhteydessä. Vitamiini- ja muut ravintolisät olen ottanut pitkästä aikaa käyttöön tällä viikolla. Toivottavasti niistä on apua. Ottaa kupoliin, kun monta treeniä on mennyt pilalle puolikuntoisuuden takia. Onneksi ruoka sentään maistuu, vaikka olisi vähän köhääkin. :-d

korttipakka sanoi:
Onko muilla tullut vilustumisoireita reenin jälkeen? Erityisesti kiinnostaisi tietää, millä tavalla vilustumista voisi parhaiten ehkäistä.

Treenaan kolmesti viikossa. Yksi harjoituskerta kestää lämmittelyineen n. tunnin ja vartin.

Reenaan uimahallin kuntosalilla ja voimailun jälkeen käyn aina saunassa ja suihkussa. Viime aikoina olen kuitenkin vilustunut varsin usein. Ilmeisesti tämä tapahtuu vaatteidenvaihdon ja saunomisen / suihkun "lämpötilavaihteluiden" yhteydessä. Illalla ja yöllä puskee kylmää hikeä, kurkku on kipeä, aivastuttaa, nenä vuotaa jne. Pari seuraavaa päivää menee sitten tuskaillessa näiden oireiden kanssa. Se on harmillinen juttu, tai rehellisesti sanottuna vitutus on kova. Ja se lienee selvää, että tällainen sairastelu vaikuttaa myös harjoittelun tehoon. Liekö vilustuneena treenaaminenkaan sitten ihan viisasta.

Kysymyksiä: millaiset treenivaatteet teillä on? Pitkähihainen vai lyhythihainen paita? Millaiset housut? Olisiko fiksumpaa pukeutua lämpimästi harjoittelun ajaksi, vaikka se sitten "kostautuukin" runsaampana hikoiluna? Pilkkihaalarit päälle vai mitä? Entäpä treenin jälkeen? Käyttekö heti suihkussa vai vasta kotiin päästyänne? Entä saunominen? Olisikohan fiksumpaa suorittaa vain nopea pyyhekuivaus heti harjoittelun päätteeksi, pukea kuivat ja suht lämpimät releet ylle ja sipaista kotiin suihkuun? Matkaa salilta kotiin on about 400 m ja suoritan matkan pyörällä. Yleensä tuon matkan aikanakin tulee vähän kuuma. Yritän tosin pyöräillä melko rauhallisesti juuri hikoilua välttääkseni.

Uimahallissa on se ikävä puoli, että suihkuista tulee varsin haaleaa vettä. Saunan jälkeen se tuntuu varsin ikävältä, kun tekisi mieli ottaa oikein kunnon kuuma vesisuihku. Kaupunki on vissiin säästölinjalla.

Olisikohan uimahallin kylmävesialtaasta mitään hyötyä? Kokemuksia? Käsittääkseni se, että tahallaan altistaa itsensä kylmälle, lisää vastustuskykyä juuri vilustumiseen.

Kertokaas omia mielipiteitänne... Tässä alkaa tuntea itsensä ihan hasselhoffiksi...

Ostin luontaistuotekaupasta auringonhattu-uutetta, valkosipuli- ja ternimaitokapseleita... jos niillä alkaisi tulla vähän rotia tähän hommaan. Tiedä sitten.

Mutta siis. Tiivistettynä: APUVA!
Apuva! Vittu ei tässä nyt huutaminen auta. Sä oot vaan niin heikko et sairastut joka ikisestä asiasta. Ainoa mun neuvo on se että et harrastaa enää salilla käyntiä vaan siirryt pelaamaan vaihteeksi sulkapalloa.

Niin no sulkapallossahan ei tunnetusti tule kuuma tms. Hohhoijaa, kiitosta vain, tämä oli mittaamattoman arvokas neuvo, pistän sen mieleeni.

Hippo sanoi:
Yhdyn Timban ajatukseen... Mä tulin jokunen vuosi sitten tosi helposti kipeeksi, aina vähän flunssanen olo jos treenas kovempaa tai kävi juhlimassa. Nyttemmin en ole sairastellut yli vuoteen. Uskon, että säännöllinen vitamiinien käyttö ja lisäravinteiden aloitus ovat tämän takana.

Kolme treenikertaa viikossa ei ihmistä ylikuntoon vie, mutta treenaus "kuluttaa" kehon ravintovarastoja, että kunnon annos vitamiineja ja lisäravinteita kehiin, vai onko jo käytössä? Tulipa vielä mieleeni, että lueskelin just esim. Ion 92 ominaisuuksista pakkiksen verkkokaupan puolelta, siinä on hyvin kirjotettu kuinka se vaikuttaa mm. vastustuskykyyn ja palautumiseen. Niin äläkä unohda lepoa! :thumbs:

Ja toi juhliminen yms. ei ainakaan asiaa auta, se on varma.

Ja samaa mieltä oon tosta kolmesta treenikerrasta, dietti nyt ehkä voi olla poikkeus, mutta jos hyvin syö ja nukkuu tarpeeksi niin aika vaikeeta on ylikuntoon kolmella järkevällä treenikerralla päästä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom