Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse tässä huomenna jonkun viskipullon ostan ja haluaisin, että siinä on savunmakua suhteellisen reippaasti.
Olen pohtinut näitä vaihtoehtoja: The Islay Mist ja The Black Grouse?
Onko muita ideoita, vai onko näistä mihinkään maisteluun ja pääsisikö edes vähän savun makuun? Sais osua 20-30e välille.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itse tässä huomenna jonkun viskipullon ostan ja haluaisin, että siinä on savunmakua suhteellisen reippaasti.
Onko muita ideoita, vai onko näistä mihinkään maisteluun ja pääsisikö edes vähän savun makuun? Sais osua 20-30e välille.

Josko kävisit palauttamassa kaapinperukoilla oleilevat kaljapullot ja sijoittaisit hiukan enemmän niin pitkäripaisesta voisi lähteä mukaan vaikka Laphroaig, olisi savunmakua viimoisen päälle.

Onhan tuota Islay Mistiä väitetty oikein kelvolliseksi blendiksi, joka nimenomaan menee Laphroaigin suuntaan. Black Grousekin varmaan täyttää kriteerit, jos tarkoituksena on päästä "edes vähän" savun makuun.

Hintahaarukkana 20-30€ on kyllä auttamatta kovin alhainen, jos haluaa vähänkään kunnollisia viskejä ostaa himaan. Melkein kannattaisi tuolla summalla käydä nauttimassa ravintolassa vaikka muutamaa kunnollista viskiä, tai sitten sijoittaa muutama kymppi päälle ja ostaa jotain kunnollista viskiä. Ensin toki pitäisi selvittää itselleen, mistä tykkää.

Pullokokoa kun olet valmis tinkimään niin suosittelisin pientä pullollista Big Peatin pikkupulloa. Hinta oli muistaakseni 20 € kieppeillä.
Ei välttämättä kuitenkaan ehkä ihan paras viski ensikertalaiselle.

Molemmat blendejä, mut ihan hyviä sellaisia. Itse tykästyin tuohon Islay Mistiin, kun sitä kerran maistelin.

Nyt on hyllyssä Russian Standard kolmena eri versiona, tavallinen, Platinum ja Imperia. Imperia vielä korkkaamatta mutta tuo tavallinen on jo todella miellyttävän makuista, ja kun lasiin kaataa napsun Platinumia niin ei tee mieli enää koskea Finlandiaan tai muuhun vastaavaan kuraan. Imperiaa on aika kovasti kehuttu niin mielenkiinnolla odotan sen maistelua. Onneksi näitä on litran pullot niin maisteltavaa riittää. :)

Pakko kompata Relggiä tossa vodka-asiassa. Itsellä pakastimessa Gold ja korkkaamaton Imperia viinakaapissa odottamassa.
Ei näitten jälkeen enää todellakaan voi mitään Finlandiaa ajatellakkaan.
Uskomattoman pehmeä maku.

Zone-sarja -42%
Suositelkaapa jotain hyviä islay blendejä tai sen henkisiä blendejä. Savuisuus, turpeisuus ja tervaisuus on plussaa. (Jos haluan savuista juon islay single malttia joo, mutta yritän tutustua noihin blendeihinki ja löytää niistäkin jonkin tasosia viskejä, ja mikäpä mielekkäämpää kuin juoda vähän samanhenkisiä blendejä kuin islay single maltit ovat)

Suositelkaapa siis jotain muuta kuin:

Islay Mist
Black Bottle
Big Peat
The Big Smoke
Johnnie Walker

Ps. Mitkä irkkuviskeistä kannattaa ehdottomasti tsekata, eräs tuttu on kehunut RedBreast irkkuviskiä, jota aionkin päässä maistelmaan paikalliseen irkkupubiin tässä joutessaan. Mutta muita ehdotuksia? :)

Täytyy sanoa, että tuossa toissaviikonloppuna kohtasin jotain niin upeaa makuelämystä, ettei sille ole vielä mikään alkoholijuoma päässyt edes lähelle !!

Kyseessä oli oman ikäiseni GlenDronach 1972.
Se joka tuosta kaikki maut löytää, voi siirtyä suoraan ammattimaistajaksi... sillä silläkään puolella tota 4-5min elävää makuelämystä ei ole ns. 'kokonaan selvitelty'.
Tuoksu, pöydässä istunut ravintola-alan henkilö (nainen) sanoi, että tätä pitäisi saada parfyyminä pulloon :D
Maku... pehmeä, savuinen alku joka elää erilaisten hedelmien kautta toffeeseen ja mieleen tuli josssain 3min 30s kohdalla jopa salmiakkitoffee...
Tosiaan uskomatonta miten joku maku voi elää hienosti 5min ajan, näin maallikonkin suussa :D

Hintahan ei ollut halpa, 4cl ois ollut 48€, mutta otin vain 2cl...
Katselin että sitä on joskus myyty 350€ pintaan/pullo ja nykyään eBayssä mennään 500€ kohdilla.
Tästä tulis kyllä hyvä 40v lahja ;)

GRNOB_1972V4.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ps. Mitkä irkkuviskeistä kannattaa ehdottomasti tsekata, eräs tuttu on kehunut RedBreast irkkuviskiä, jota aionkin päässä maistelmaan paikalliseen irkkupubiin tässä joutessaan. Mutta muita ehdotuksia? :)
Redbreast kannattaa maistaa, se on tosiaan hyvää tavaraa.

Sit jotain muita, mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen on Green Spot. Se on toinen noista single pot still -irkkuviskeistä, mitä nykyään tehdään Redbreastin kanssa. En ole päässyt maistamaan, mutta kuulemma todella suunmukainen kanssa. Locke's 8yo single malt testaamisen arvoinen, iäkkäämmät Bushmill'sit toimii, samaten iäkkäämmät Jamesonit plus se niiden rarest vintage reserve arvopullo.

Ja jos oot savun ystävä, niin testaamisen arvoinen on myös Connemara Peated Single Malt. Siinä on matkittu tätä skottilaista viskinvalmistustyyliä, ja valmistuksessa käytetty mallastettu ohra kuivataan turpeen savulla. Muistaakseni semmoinen ihan mukavan täyteläinen savun maku, jossa vähän hedelmää ja vaniljaa mukana.

Kertokaapa vähän noista irkkuviskeistä yleisesti.

Skotlantilainen jaetaan kyllä karkeasti Islay, saaret, speyside, ylä-ja alamaa jne. Mutta miten toi Irkkuviskin lajittelu, mistä tietää mitä voi odottaa tietyn tyyppisiltä irkkuviskeiltä? Mitkä' asiat tekee irkkuviskistä( tai tietyntyyppisestä irkkuviskistä) erikoisen?

VAI! onko ne kaikki (suurin osa) vaan 3 kertaa tislattuja pehmoja talousviskejä, joista ei löydy samalla lailla karakteeria kuin esim skotlannin mallasviskeistä.

Nyt pitää kyllä seuraavalla kirjastoreissulla hommata pari kirjaa tätä varten. Mutta aukaskaapa joku tätä vähän mulle. :)

kiitos etukäteeen! :worship:

Tällä viikolla olis Pikkulinnussa irkkuviski-tasting. FB:n mukaan vielä muutama paikka ko. tilaisuuteen olis tarjolla...

...niin testaamisen arvoinen on myös Connemara Peated Single Malt. ...

Tuo Connemara joka löytyy alkosta, niin onko se tämä single cask?

http://www.connemarawhiskey.com/#/collection-singlecask/

Viimeksi kun kävin keskustan alkossa niin kattelin irkkupulloja mutta ei tietoakaan connemarasta, isokaadon sivuilla taas näkyy, että sielä myydään yhtä connemaraa, kuitenkaan nimestä ei tule ilmi mikä se noista pulloista voisi olla.

Tuo Connemara joka löytyy alkosta, niin onko se tämä single cask?

http://www.connemarawhiskey.com/#/collection-singlecask/

Viimeksi kun kävin keskustan alkossa niin kattelin irkkupulloja mutta ei tietoakaan connemarasta, isokaadon sivuilla taas näkyy, että sielä myydään yhtä connemaraa, kuitenkaan nimestä ei tule ilmi mikä se noista pulloista voisi olla.
Siinä peruspullossa lukee ihan peated single malt. Toi single cask on taas jotain "erityislaadukasta" erää, joka pullotetaan erikseen.

Mä kun heittelen jotain viskejä, mitä mieleen tulee, niin usein mulla ei ole (valitettavasti) hajuakaan, että saako niitä Alkosta. Mä juon viskini 95 prosenttisesti ravintolassa, ja enemmän pistää silmään, että mitkä viskit ravintoloissa liikkuu. On mulla pieni muistikuva, että täällä Jyväskylän Alkossa olisin tota Connemaraa nähnyt, mutta takuuseen en osaa mennä. Eli enpä osaa muuta sanoa, kuin että pidä silmät auki, jos jossain törmäät.

Nettitilaaminen nykyään!

Hei, onko kellään tietoa miten väkevien tilaaminen netistä suomeen nykyään toimii?

Lähinnä kiinnostais saada pari erikoista viskiä lisää, ja sopia kimppatilauksesta kavereiden kesken.

Eli kun teen esim tilauksen joltain sivulta (EU maa), paljonko väkeviä toisesta EU maasta saa tilata tänne Suomeen? Kun olen netissä suorittanut tilauksen ja maksanut visalla, ja pullot lähtevät tuleen kotia päin, niin minkälaisia lisämaksuja (veroja ja tullimaksuja tai muita maksuja) tulee tilauksen sisältämän hinnan lisäksi? ja pitääkö alkoholivero maksaa kumpaankin maahan? Lähinnä kiinnostaa, että tekeekö sitten kuinka tappiota jos ostaa ulkomailta.

kiitos ja kumarrus x 10 potenssiin miljoona, joka jaksaa vastata tähän! :D

Hei, onko kellään tietoa miten väkevien tilaaminen netistä suomeen nykyään toimii?

Lähinnä kiinnostais saada pari erikoista viskiä lisää, ja sopia kimppatilauksesta kavereiden kesken.

Eli kun teen esim tilauksen joltain sivulta (EU maa), paljonko väkeviä toisesta EU maasta saa tilata tänne Suomeen? Kun olen netissä suorittanut tilauksen ja maksanut visalla, ja pullot lähtevät tuleen kotia päin, niin minkälaisia lisämaksuja (veroja ja tullimaksuja tai muita maksuja) tulee tilauksen sisältämän hinnan lisäksi? ja pitääkö alkoholivero maksaa kumpaankin maahan? Lähinnä kiinnostaa, että tekeekö sitten kuinka tappiota jos ostaa ulkomailta.

kiitos ja kumarrus x 10 potenssiin miljoona, joka jaksaa vastata tähän! :D

Lue asiasta lisää viskikaappi.net sivustolta.

Itselleni oli muuten tuo Connemara suuri pettymys. Siinä minulle tuli sellainen metallinen,öljyinen maku niin voimakkaasti päälle että taisin suurimman osan juottaa vierraille. Maku oli aivan kuin olisi tullut voimakas isku nenään ja verta vuotaisi suuhun sekä se maku kun tulee aivotärähdys.

Riedelin viinilasit, miksi niin paljon eri vaihtoehtoja?

Noniin, on viinikin(punkku enemmän) alkanut kiinnostamaan viimeaikoina, ja ajattelin kerätä tota riedeliä kun löytyy jotain sitä sarjaa jo ennestäänkin jonkun verran. Lukekaa varauksella, nyt saattaa tulla nimittäin tietämättömältä tyhmiä kysymyksiä, kun en ole aiemmin ollut ollenkaan kiinnostunut viineistä tai laseista, puhumattakaan tietämättömyydestä asiaa kohtaan.

Itse kysymykseen!
Miksi ihmeessä noita on niin erilaisia? Mitä eroja niillä muka voi olla? Oikeasti, onko väliä ja voiko saada aivan erilaisia makuelämyksiä kun on tietty lasi joka on tarkoitettu just esim. nuorelle ja tanniiniselle viinille. jne.

Ouverture setti näyttäs olevan tollanen peruslaseista koostuva.

Vinum sarja selitteineen keittiovaline.fi sivuilla

6 punaviinilasia.
5 valkoviinilasia.
pari kpl shampanja viski ja konjakki lasit yms.

Vinum XL taitaa olla samaa mutta vain isompina laseina?

Vitis sarjassa näyttäisi olevan
3 erilaista punaviinilasia

"Ouverture- lasit ovat Vinumia edullisempia ns. allround laseja,
jotka soveltuvat yhtä hyvin kattaukseen kuin pruuvitarkoituksiin.
Lasi on hyvässä tasapainossa ja muotokieli tuottua Riedel-laatua."

Miten tällainen "teräväkulmaisempi" viinilasi esim Fusion Infinity Pinot Noir lasi eroaa sitten noista pyöreämmistä laseista?

FM7GBEFQNTF7QD9GETSL.jpg

Itselleni oli muuten tuo Connemara suuri pettymys. Siinä minulle tuli sellainen metallinen,öljyinen maku niin voimakkaasti päälle että taisin suurimman osan juottaa vierraille. Maku oli aivan kuin olisi tullut voimakas isku nenään ja verta vuotaisi suuhun sekä se maku kun tulee aivotärähdys.

Niin tuosta konnamartista on vähän tuon tyyppistä arvostelua tullut mutta on myös kehuttu tuota perus tislettä. Ovat myös sanoneet, että cask strenght pullote ois sitten jotain aivan eri tasoa kuin esim 12yo ja toi perus, juurikin sen takia ettei siinä esiinny tuota "aseöljyn" makua, joksi ovat kuvailleet perusversiota.

Pitänee varauksella testailla tuota kun mahdollisuus tulee. :)

Miksi ihmeessä noita on niin erilaisia? Mitä eroja niillä muka voi olla? Oikeasti, onko väliä ja voiko saada aivan erilaisia makuelämyksiä kun on tietty lasi joka on tarkoitettu just esim. nuorelle ja tanniiniselle viinille. jne.

Eri alueen ja valmistajan viineillä on aina tietty taipumus omata esimerkiksi parkkihappoja, aromeja ja tietysti rypälelajitkin erilaiset jne. Joten Riedel on kehitellyt eri laseja tuomaan kyseisten alueiden viinien aromit paremmin esille vaikuttamalla esimerkiksi pesän korkeuteen, leveyteen ja pyöreyteen -> vaikuttavat hapettumiseen. Esimerkiksi meille perinteinen samppanjalasi on parempi kuin jenkkilässä yleisemmin nähtävä avonaisempi malli, sillä korkeammassa ja kapeammassa lasissa hiilihapot ja täten aromit säilyvät samppanjassa paremmin.. Eli sillä lasilla on väliä. Yksi yleispätevä viininmaistelulasi kotikäyttöön on riittävä ja tarjoilulasit voivat sitten vaikkapa olla ikeasta, kunhan valkkareille ja punkuille on omansa. Jos on sitä rahaa enemmän niin voihan niitä Riedelin laseja alkaa ostelemaan tai esimerkiksi jos juo paljon Bourgognen alueen viinejä niin ostaa sitten vain sen lasit.. :) Lisäksi nykysin noihin laseihin on tullu erilaisia muotoiluita vain trendikkyyden takia. Jos lasi on takotettu Pinot N. niin se on melkeempä se ja sama onko se X vai Z merkin valmistama :) Onhan niissäkin ero, mutta veikkaampa, että sen eron huomaa enää vain ammattilainen..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom