Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Marssit alkoon ja ostat Ardbeg 10 yo putelin, jos savuiset Islay malt viskit maistuu, niin siihen ei voi pettyä.

Viimisin oma hankinta Ardbegin Corryveckan. Kohta alkaa kaikki Ardbegin perusputelit olla läpikäytynä. Alligator on vielä maistamatta, ja Supernovaa en oo vieläkään korkannu, siellä se on pölyttyny kaapissa ties kuinka kauan. Tunnen olevani itsehillinnän mestari.

Parhaat tähän mennessä juomani Islay maltit on Ardbegin Airigh Nam Beist (jota taitaa olla nykyään vaikea saada) ja Laphroaigin Cask Strenght.

Kiitti vinkistä, täytyy laittaa hankintaan!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Toi Ardbegin Alligator oli aika vaisu, etenkin Supernovaan verrattuna.

Jos miettii, mitä Islay-viskejä ihmiset normaalisti ravintolassa kyselee, ja ihan samalla tavalla, mitä viskejä normaalisti ihmisille Islay-alueelta suositellaan, niin aika pitkälle niissä toistuu muutamat merkit. Laphroaig, Lagavulin, Ardbeg varmaan yleisimpiä. Sitten ehkä Caol Ila, Bowmore ja niin edelleen.

Toi suositeltu Ardbegin kymppi on ihan asiallinen tuote. Kun sijoittaa vähän enemmän, saa pullollisen monien ikisuosikkia Lagavulinin 16-vuotiasta. Laphroaigin kymppi kanssa näitä tavallisimpia, mutta itse pidän esim. Laphroaigin Quarter Caskista paljon enemmän. Kannattaa vaan mennä maistamaan, ja päättämään itse, mistä pitää.

Lauantaina lopetin Caol ilan Moch pullon. Hirveästi riippui päivästä ja siitä mitä oli syönnyt jne että millainen tuo oli. Toisinaan maistui erittäin hyvälle ja savun pehmeälle. Mutta joskus taas sellainen kypsymätön voimakas alkoholi tunki liikaa savun päälle. Kypsemmät caol ilat ovat parempia.

Itselleni ei ardbeg ole mikään huippu vaan bowmore, caol ila, lappari, talisker ja hp menevät edelle.

Toi Teerenpeli on aika jännä. En taitais ite tosin olla valmis maksamaan siitä niin paljon, kun mitä siitä pyydetään. Ei hivele mun makunystyröitä niin paljon. :D Tuota Kilchomania en oo koskaan maistanutkaan. Google sanoi sen olevan Islayn tuote, joten savua riittänee?
Hinnat on kyllä juomissa kohdillaan, mutta nuo tuli ostettua työpaikan pikkujouluristeilyltä ja silloin ei ollut köyhä eikä kipeä :D Kilchoman tais heittää mulla kyllä miltei piikkipaikalle tuon savuisuuden takia.
Tuli muuten Alkosta joku aika sitten napattua pikkupullo Big Peatia ja oli taas niin hyvää :D

Ilmataanko valkoviiniä karahvissa samaan tapaan kuin punaviiniä? Vai onko valkoviini hyvää juotavaa sellaisenaan, entäpä jäähdytys? Tykkään lukeneeni että edullisemmat valkoviinit olisi hyvä jäähdyttää siihen johonkin 10 asteeseen.

Tulee yks kaveri perjantaina käymään ja aateltiin nautiskella valkoviiniä.

Entä sopiiko valkkarin kanssa esim juustot? Vai riippuuko se niin viinin ominaisuuksista, on se sitten punasta tai valkoista.

Aloitteleva viinien ja viskin harrastaja tässä terve :)

Jotenkin sitä on nyt tullut sellainen vaihe että olis kiva hankkia kotiin hyviä viinejä enimmäkseen seurustelutilanteisiin ja ihan omaan nautiskeluun. Osaisitekohan suositella muutamia hyviä punaviinejä jotka juurikin sopisivat rauhalliseen nautiskeluun ja seurusteluun.

Viskeissä kiinnostaisi enimmäkseen tuollaiset savuiset ja turpeiset viskit, oliko nyt sitten tämä Laphroaig? Rakastan suunnattomasti kaikkea savuisaa, yksi mun lempiteestä on Lapsang Souchong, kiinalainen musta savutee, varsin miellyttävä tuoksu ja maku.

Viskilasitkin on hankittu, en tosin löytänyt tulppaanin mallista lasia vaan saan nyt jonkin aikaa tyytyä suoraseinäiseen lasiin. :) Tietääkö Tinkaus onko Turussa jotain hyvää baaria jossa voisi viskejä maistella?

Viineistä mä en tiä mittään, mut viskeistä kylläkin. Savuisista yks mun ehdoton suosikkini on Caol Ilan 12yo. Se 18yo on kans hyvä, mut ite en noissa niin suurtaa eroa ole huomannut, et olisin viitsinyt satsata montaa kymppiä lisää tuohon vanhempaan. Caol Ila on sikäli jännä, et savuisuudestaan huolimatta se on jollain tapaa hyvin raikas viski. Toinen ihan mahtavan makuinen klassikko on myös Lagavulinin 16yo. Tuosta mä maistoin kerran jotain nuorempaa versiota, mut en tykännyt siitä yhtään. Sen sijaan tuo 16 o on yks mun ihan ehdottomia suosikkeja. Pehmee, ihana viski. :kuola:

Turusta löytyy Kupittaalta sellainen paikka kun Kerttulin Kievari. Sulkee ovensa jo puol kahdeltatoista, mut viskivalikoimaa on yli 200 viskin verran. Sieltä löytyy mm Port Elleniä, joten kaihoten kattelin tuossa just viime lauantaina. :lol2: Tällä kertaa ei oikein budjetti antanut periksi, mut joku toinen kerta pitää mennä sinne ihan tuon takia. :D

Ilmataanko valkoviiniä karahvissa samaan tapaan kuin punaviiniä? Vai onko valkoviini hyvää juotavaa sellaisenaan, entäpä jäähdytys? Tykkään lukeneeni että edullisemmat valkoviinit olisi hyvä jäähdyttää siihen johonkin 10 asteeseen.

Tulee yks kaveri perjantaina käymään ja aateltiin nautiskella valkoviiniä.

Entä sopiiko valkkarin kanssa esim juustot? Vai riippuuko se niin viinin ominaisuuksista, on se sitten punasta tai valkoista.

Valkoviinit juodaan yleensä kylminä, eli ihan jääkaappi kylminä itse tykkään juoda.
Ilmausta ei yleensä tehdä valkkareille, mutta toki niin voi myös tehdä. Hyöty on tuskin lähellekään niin suuri kuin punkkujen ilmauksessa.
Valkkarin kanssa sopii myös tietyt juustot, vähän viinin ominaisuuksista riippuen kuten arvelit. Vähän googlailet niin löytyy vastauksia. Esimerkkinä vaikkapa Jacques Lurton Touraine Sauvignon Blanc (Alko: 532257) sopii vuohenjuuston kanssa tosi hyvin.

Laphroaigin Quarter Caskista paljon enemmän. Kannattaa vaan mennä maistamaan, ja päättämään itse, mistä pitää.

Quarter Cask oli Cask Strengthiin verrattuna melkein huonoa. Cask Strenght aivan käsittämättömän hyvää. Parhaita ostoksia ikinä.
Itelle maistuu Ardbegin kybä paremmin ku Laga, mutta makuasioistahan nimen omaan voi kiistellä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun viskituntemus on aika paska.. mutta diggailen ihan kympillä Chivas Regalia, löytyiskö mitään vinkkiä muusta merkistä jos sattuu samaa makua omistamaan?

Turusta löytyy Kupittaalta sellainen paikka kun Kerttulin Kievari. Sulkee ovensa jo puol kahdeltatoista, mut viskivalikoimaa on yli 200 viskin verran. Sieltä löytyy mm Port Elleniä, joten kaihoten kattelin tuossa just viime lauantaina. :lol2: Tällä kertaa ei oikein budjetti antanut periksi, mut joku toinen kerta pitää mennä sinne ihan tuon takia. :D

Mitä Port Elleniä oli tarjolla? Joku tislaamon oma pullotus vai itsenäisen pullottajan tuote? Ensimmäisistä olen maistanut ainakin 6th releasea (tislattu 1978, pullotettu 2006). Islay viskien ystäville suosittelen maistamaan, jos joku noista vuoden 1978 tai 1979 tisleistä sattuu tulemaan vastaan kohtuuhintaan tislaamon omana pullotteena (1st release -->). Tuo 6th release oli muistaakseni noin 50€/4cl ravintolassa. Pullosta joutuu nykyään maksamaan useita satoja puntia.

Mun viskituntemus on aika paska.. mutta diggailen ihan kympillä Chivas Regalia, löytyiskö mitään vinkkiä muusta merkistä jos sattuu samaa makua omistamaan?
Chivas Regal on monen mielestä yksi ylihintaisimmista viskeistä mitä markkinoilta löytyy. Oli kova sana 90-luvulla keski-ikäisten miesten keskuudessa, joiden mielestä se oli parasta viskiä, koska se oli kalleinta mitä alkosta löytyi (kallein blended vuosituhannen vaihteessa ainakin). Kerran olen tuota pullon omistanut. Ainut viskipullo, mitä en ole saanut juotua tyhjäksi. Kaippa siitä voi joku oikeasti tykätä :).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Toi Kerttulin Kerttulin kievari kuulostaa hyvältä, se on käytännössä mun naapurissa :D Tai no täst kävelee siihen joku 5min

Meillä käytettiin chivas kahvin kanssa sekä leivontaan ja liekitykseen. Ei enää ole paluuta singlejen jälkeen blendeihin.

Quarter Cask oli Cask Strengthiin verrattuna melkein huonoa. Cask Strenght aivan käsittämättömän hyvää. Parhaita ostoksia ikinä.
Itelle maistuu Ardbegin kybä paremmin ku Laga, mutta makuasioistahan nimen omaan voi kiistellä.
En nyt saa päähäni, että oonko juonut ko. tuotetta. Viimeisimmät Laphroaigit oli McKillop's Choice pullotteita, joissa ei mitään ihmeellistä ollut. Pitää varmaan käydä kurkkaamassa, että onko täällä jossain tota tuotetta.

Nyt olis tommostakin kaupungissa uuden kioskin myötä:

Black-Bowmore.webp

Hintaa kylläkin 100€/1 cl, että ihan vielä ei ole tullut tyypättyä. Näillä oli jotain muitakin arvoviskejä samassa paikassa, mutta on vielä selvittämättä, että mitä.

Chivas Regal on kyllä semmosta paloöljyä, ettei mitään rajaa :) Edes 18-vuotiasta versiota ei voinut hyvällä tahdollakaan sanoa juotavaksi.

Hoi viskiasiantuntijat!

Mihin ihmeeseen käytetään tuollaisia viskikannuja? Olen joskus nähnyt White Horsen sellaisen maitokannun näköisen kannun ja nyt sain kirpputorilta tuliaisiksi Grantsin tuollaisen tyylikkään kannun. Jossain luki että tuo olisi vain vettä varten jota pitäisi juoda viskin kanssa, mutta tässä Grantsin kannussa oli ihan korkki-korkki, joten tuskin nyt vettä pitäisi laittaa korkilla kiinni :D

Zone-sarja -42%
Myönnän kyllä, etten tunne loputtomiin viskietikettiä, mutta en keksi, että mihin muuhun se olisi, kuin vettä varten. Tai jos siellä haluaa säilyttää jotain muuta nestettä, ja pitää oikein korkkia kiinni.

Meillä on baarilla semmoinen Bushmill'sin kannu, jonka voi työntää (tee)lusikan kanssa asiakkaalle, jos tämä haluaa vettä lisätä viskiinsä. Olettaisin, että nämä on vain jotain oheismateriaalia kautta promotavaraa.

edit. niin tosiaan veden lisäämiseen käy myös pilli, mutta jotenkin pidän pientä lusikkaa tyylikkäämpänä.

Hoi viskiasiantuntijat!

Mihin ihmeeseen käytetään tuollaisia viskikannuja? Olen joskus nähnyt White Horsen sellaisen maitokannun näköisen kannun ja nyt sain kirpputorilta tuliaisiksi Grantsin tuollaisen tyylikkään kannun. Jossain luki että tuo olisi vain vettä varten jota pitäisi juoda viskin kanssa, mutta tässä Grantsin kannussa oli ihan korkki-korkki, joten tuskin nyt vettä pitäisi laittaa korkilla kiinni :D
Minä en käyttäs kannua muuhun kuin veden säilytykseen. Jos kannusta haluaa laittaa vettä viskin sekaan, siihen tarkoitukseen kannattaa käyttää pilliä. Muuten yhden tai muutaman vesitipan annostelu voi olla vähän haastavaa, suoraan kannusta holvaamalla siis. Tai voihan sitä kannua käyttää myös koristeena.

Viskit kannattaa säilyttää alkuperäispulloissa ja valolta suojattuna (pullo esim. sinne pahvipakettiin tai kaappiin missä ei ole valoja). Pysyy tavara parempana. Pullosta sitten kaataa suoraan lasiin juotavaksi. Grantsin kans ei ehkä oo niin justiinsa :).

Mitä Port Elleniä oli tarjolla? Joku tislaamon oma pullotus vai itsenäisen pullottajan tuote? Ensimmäisistä olen maistanut ainakin 6th releasea (tislattu 1978, pullotettu 2006). Islay viskien ystäville suosittelen maistamaan, jos joku noista vuoden 1978 tai 1979 tisleistä sattuu tulemaan vastaan kohtuuhintaan tislaamon omana pullotteena (1st release -->). Tuo 6th release oli muistaakseni noin 50€/4cl ravintolassa. Pullosta joutuu nykyään maksamaan useita satoja puntia.

Mä en itse asiassa kattonut sen tarkemmin. Hintaa oli 29 euroa. Pikaisen googlailujen perusteella kyseessä oli todennäköisesti 1979 vuoden Port Elleniä. :)

Toi Kerttulin Kerttulin kievari kuulostaa hyvältä, se on käytännössä mun naapurissa :D Tai no täst kävelee siihen joku 5min

Mein pitää pitää joskus viskinmaistelumiitti Koslovcin kanssa tuolla. :D

Hoi viskiasiantuntijat!

Vesi kannu. Vahvoja viskejä kannattaa jo vähän laimentaakkin, että irtoaa maku paremmin. Siksi niissä on korkit, koska veden pitäisi olla samalta sedulta mistä viskikin. Eli, mikään kraanavesi ei ole hyvä.

Siljan laivalla käytiin vähän seilailemassa. Oli sielä jossain vitriinissä koeputkessa 7cl jotain konjakkia, hinta vaivaiset 4k€. Huh huh. Tiedä mistä hylystä se oli sitten nostettu. Vuosimalli oli 40 jotain..

Sitä olen funtsinut. Jos sitä haluis sijoittaa sen 400-600€ yhteen viskipaukkuun ja maistaa miltä se oikeasti maistuu. Niin kyllä katsoisin että pullo olisi "neitseellinen". Aika pian se juoma alkaa menettämään aromeita, jos se on avattuna. Vaikka kai ne jotenkin vakuumiakin siihen imee kun on tömpsyt tarjottu. Mutta jos on pullonpohjalla tyyliin pari senttiä juomaa, niin varmaan jättäisin ottamatta.

Chivas Regal on kyllä semmosta paloöljyä, ettei mitään rajaa :) Edes 18-vuotiasta versiota ei voinut hyvällä tahdollakaan sanoa juotavaksi.

Mulla on varmaan onnenpäivät kun rupean noita muita viskejä maistelemaan jos kerta chivas on pahaa, niin voisin olettaa, että pääsen taivaaseen maistettuani jotain muuta merkkiä :D Täytyy varmaan testailla sitten noita palstalta löytyviä merkkejä kun kerkeää!

Mulla on varmaan onnenpäivät kun rupean noita muita viskejä maistelemaan jos kerta chivas on pahaa, niin voisin olettaa, että pääsen taivaaseen maistettuani jotain muuta merkkiä :D Täytyy varmaan testailla sitten noita palstalta löytyviä merkkejä kun kerkeää!
Kyllä noi laatumerkit ja suositut viskit ovat, mitä ovat ihan syystä. Taivaaseen pääsyä en ehkä odottaisi, mutta sitä mukaa, kun viskejä maistelet, niin rupeat hahmottamaan, minkälaisia eri makuja sieltä löytyy ja miltä erilaiset viskit maistuu, ja uskoisin, että eron Chivasiin huomaat sinäkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom