Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Harvinaisuudet ja vanhat pullotteet on mukavampi maistella kotona rauhassa ja useampaan kertaan kuin jossakin ravintolan humussa.
Mä taas maksan mielelläni palvelusta, miljööstä, puitteista ja niin edelleen. Koen, että paremman tuotteen juominen menee vähän hukkaan, jos vetelen sitä himassa vähän miten sattuu. Sit, kun mulla on mahdollisuus luoda kunnon puitteet tälle asialle, niin tilanne voi olla toinen.

Ja itsekseni en himassa juo, sekään ei palvele tarkoitusta. Senkin puolesta menen tuttujen kanssa tai tuttuun ravintolaan juomaan himassa maistelun sijaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä taas maksan mielelläni palvelusta, miljööstä, puitteista ja niin edelleen. Koen, että paremman tuotteen juominen menee vähän hukkaan, jos vetelen sitä himassa vähän miten sattuu. Sit, kun mulla on mahdollisuus luoda kunnon puitteet tälle asialle, niin tilanne voi olla toinen.

Ja itsekseni en himassa juo, sekään ei palvele tarkoitusta. Senkin puolesta menen tuttujen kanssa tai tuttuun ravintolaan juomaan himassa maistelun sijaan.

Mua ei taas ravintolat yhtään kiinnosta. Jos haluan kavereita tavata niin kutsun sitten viski tastingiin kotia ja joku tuo mukanaan viellä jonkun harvinaisuuden niin ompa siinä mukava maistella. Tuolla ravintolassa on harvinaisilla viskeillä hinnat niin pilvissä vs koko pullo maailmalta että siksikin mielummin ostan sen pullon kotia ja maistelen sitä useamman kerran kotona. Se näet saattaa olla ravintolassa seissut vaikka kuinka kauan pullo aukaistuna(vettynyt). Samoin omaan makuun vaikuttaa se fiilis, mitä on syönnyt jne. Eli yhdellä maistelulla saattaa se vaikka kuinka kallis ja laadukas tuote tulla tyrmättyä kun puitteet eivät ole otolliset. Samoin jos viski on just aukaistu ns. paha kaula monesti vääristää makua.

Harvoin minäkään juon viskillä känniä vaan se on enempi sellainen 1-2 kahden maistelu jossa katson leffaa tai peliä sohvalla. Emäntä toisessa kainalossa ja jaloissa koira makaa ja lämmittää varpaita. Joskus myös on mukava sitten maistella joku 6-7 viskiäkin jonkun hyvän päivän päätteeksi ja katsella taas leffaa tai peliä.
Esim tänään olen tässä jo käynnyt 1h lenkillä koirien kanssa ja salilla. Kohta sitten siivoan. Iltapäivällä sitten lähden ravintolaan syömään ja tullaan sitten kotia katsomaan Kalpa-Blues peli kotiin jossa sitten ajattelin maistella muutaman viskin. Glenfiddich 15yo de, Gragganmore, Hp 8yo, Caol ila moch ja Superstition.
Otetaan sitten ihan paras fiilis ja paikka missä ikinään voi maistella viskiä: syksyllä kun on kulkenut päivän koirien kanssa metsällä ja koko päivän sataan tihuuttanut vettä. On sellainen syksyinen,todella happiraikas ja kostea ilma. Tulee mökille ja laittaa saunan lämpiämään ja siinä grillikodassa tulen ääressä kun ottaa kuksaan viskiä ja nauttii rauhasta,vapaasta,luonnosta ja kaikesta onnesta mitä sillä hetkellä on.
Toinen on taas joku pakkasaamu jossakin teerisuon laidalla kun aurinko nousee niin ottaa pieni huikka viskiä lämmikkeeksi ja odotella kun luonta herää. Monesti olen jättänyt jopa tilanteen tullen ampumatta kun olen vaan nauttinut siitä rauhasta ja fiiliksestä siellä luonnossa.

Mä en lähde tohon vettymiseen tai "pahaan kaulaan" ottamaan kantaa, mutta mitä ravintoloiden hintoihin tulee, niin ennemmin mä maksan muutaman kympin jostain paremmasta nelisenttisestä, kuin vaikkapa useita satoja euroja tai lähemmäs tonnia koko pullosta. Näissä harvinaisemmissa tai muuten arvokkaamissa tuotteissa ei taida ulkomailta tuominenkaan liiemmin lompakkoa säästää. Sitä voi ajatella vaikka tavallaan luksuksena tavallisen pulliaisen ulottuvissa.

Tommonen luonto, sopiva keli, mökki, sauna, takkatuli ja niin edelleen on mahtavaa, eikä sen kanssa mitkään ravintola- tai kaupunkiolosuhteet kilpailekaan, ei siinä puhuta enää yhtään samasta asiasta. Mutta mun on tällä hetkellä sen verran vaikeaa järjestää mitään tuollaista, niin helpommin tulee käveltyä kämpästä ulos ja mentyä johonkin ravintolaan. Mulla on kotiovesta 200 metrin säteellä useampi ravintola, jossa on tarjolla laadukkaita viskejä.

Kukin tyylillään.

Hei te kaikki viskin juojat, suositelkaapa aloittelijalle jonkinlaista "helppoa" viskiä :) Ikinä en ole edes maistanut, mutta pitää kuulemma opetella semmoista juomaan, eli mistä aloittaisin? Ideoita...?

Hei te kaikki viskin juojat, suositelkaapa aloittelijalle jonkinlaista "helppoa" viskiä :) Ikinä en ole edes maistanut, mutta pitää kuulemma opetella semmoista juomaan, eli mistä aloittaisin? Ideoita...?

Paikalliseen kuppilaan ja sieltä kokeilemaan viskejä. On niin hemmetin vaikea suositella kellekään ilman että tietää yhtään maku suuntausta. Sitten sieltä joku speyburn, Highland park, Balvenie, lappari, bowmore tai caol ila maisteluun. Itse olen joskus blendien jälkeen tutustunut speyburniin ja siitä sitten lappari seuraavaksi. Sitten ei olekaan ollut enää paluuta tältä tieltä.

Paikalliseen kuppilaan ja sieltä kokeilemaan viskejä. On niin hemmetin vaikea suositella kellekään ilman että tietää yhtään maku suuntausta. Sitten sieltä joku speyburn, Highland park, Balvenie, lappari, bowmore tai caol ila maisteluun. Itse olen joskus blendien jälkeen tutustunut speyburniin ja siitä sitten lappari seuraavaksi. Sitten ei olekaan ollut enää paluuta tältä tieltä.
Ihan hepreaa nuo nimet :D Ehkä sitä tosiaan voisi jonkin illan uhrata sille, että menee johonkin istuskelemaan ja tutustumaan viskien ihmeelliseen maailmaan. Mulle kun tuli joku aika sitten melkein täytenä yllätyksenä sekin, että niitä on ylipäänsä niin paljon erilaisia :D Missä hintaluokassa muuten liikutaan viskien kanssa?

Ihan hepreaa nuo nimet :D Ehkä sitä tosiaan voisi jonkin illan uhrata sille, että menee johonkin istuskelemaan ja tutustumaan viskien ihmeelliseen maailmaan. Mulle kun tuli joku aika sitten melkein täytenä yllätyksenä sekin, että niitä on ylipäänsä niin paljon erilaisia :D Missä hintaluokassa muuten liikutaan viskien kanssa?

Pullossa vai ravintola annoksessa? Ravintolassa siellä 7-20€ välillä löytyy jo hyviä. Ravintola hinnoista en ole kovinkaan hyvin perillä. Pullollinen suomessa hyvää viskiä alkossa on noin +40€ ja rajaa ei ole. Maailmalta saa hyvän viskin jo 30€ ja itselläni kallein viski mikä kaapissa on nykyään maailmalla jotain 300€/pullo.
Pistä googleen: viskikaappi hakuu ja lue sieltä lisää. Alan harrastajien yksi sivusto.

Kitoksia. Ei tule kyllä kovinkaan halvaksi tämä harrastus, täytyy varoa ettei jää koukkuun :D

Tulipahan eilen maistettua remyn louis xiii konua lähibaarissa, raaskin kokonaisen sentin tilata kun hintaa oli komiat 38 euroa sentiltä. Hyväähän tuo oli, vähän turhan hinnakasta vaan mulle.

Tulipahan eilen maistettua remyn louis xiii konua lähibaarissa, raaskin kokonaisen sentin tilata kun hintaa oli komiat 38 euroa sentiltä. Hyväähän tuo oli, vähän turhan hinnakasta vaan mulle.
Aijai, meiltä olisit saanut 25 euroon saman lirauksen :) Missä muuten on noin komea hinta tuolle tuotteelle?

Mitä tuohon aloittelijan viskin juomiseen tulee, niin ensin pitäisi määritellä itselleen, minkälaisesta viskistä pitää. Se määrittää vuorostaan viskityyliä, maata ja aluetta, josta viskiä kannattaa lähteä metsästämään. Skoteilla tunnusmerkkinä on savu ja turve. Irkuilla taas edelliset harvemmin, vaan hallitsevat maut haetaan jostain muualta. Jenkkibourbonit ovat ihan oma lukunsa ja Kanadalaisissa viskeissäkin on omanlaisiaan. Lisäksi viskin ikä ja kypsytyksessä käytetyt tynnyrit vaikuttavat huomattavasti viskin makuun.

Jos jotain pitää suositella, niin tuossa:
http://www.whiskymag.com/whisky/brand/redbreast/whisky218.html

red-breast-12-year-old-whiskey-700ml.webp

Alkossa taisi olla 49,90€ pullo. Ravintolahinnoista en tiedä kuin meidän, mutta kuvittelisin, että 4cl on jotain 9€ plusmiinus joitain kymmeniä senttejä keskimäärin. Pikkaisen noihin joutuu yleensä hintaa laittamaan, koska minusta noilla halvimmilla, pontikan makuisilla tuotteilla ei saa muuta, kuin kiinnostuksen tapettua alkuunsa.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aijai, meiltä olisit saanut 25 euroon saman lirauksen :) Missä muuten on noin komea hinta tuolle tuotteelle?

Mitä tuohon aloittelijan viskin juomiseen tulee, niin ensin pitäisi määritellä itselleen, minkälaisesta viskistä pitää. Se määrittää vuorostaan viskityyliä, maata ja aluetta, josta viskiä kannattaa lähteä metsästämään. Skoteilla tunnusmerkkinä on savu ja turve. Irkuilla taas edelliset harvemmin, vaan hallitsevat maut haetaan jostain muualta. Jenkkibourbonit ovat ihan oma lukunsa ja Kanadalaisissa viskeissäkin on omanlaisiaan. Lisäksi viskin ikä ja kypsytyksessä käytetyt tynnyrit vaikuttavat huomattavasti viskin makuun.

Jos jotain pitää suositella, niin tuossa:
http://www.whiskymag.com/whisky/brand/redbreast/whisky218.html

katso liitettä 79391

Alkossa taisi olla 49,90€ pullo. Ravintolahinnoista en tiedä kuin meidän, mutta kuvittelisin, että 4cl on jotain 9€ plusmiinus joitain kymmeniä senttejä keskimäärin. Pikkaisen noihin joutuu yleensä hintaa laittamaan, koska minusta noilla halvimmilla, pontikan makuisilla tuotteilla ei saa muuta, kuin kiinnostuksen tapettua alkuunsa.

Missäs oot töissä nykyään tuun juomaan nelisenttisen sinne ku saan rempan valmiiks.

Tuo ylläoleva hinta on san sirossa.

Missäs oot töissä nykyään tuun juomaan nelisenttisen sinne ku saan rempan valmiiks.

Tuo ylläoleva hinta on san sirossa.
Kappas, jos asiakaskunta ei ole muuttunut todella radikaalisti sitten viime näkemän, niin sanoisin vähintään mielenkiintoiseksi valinnaksi ottaa Louis XIII hyllyyn tohon kioskiin :)

Pistän ton ekan infon privalla.

Tällaisia enemmän tai vähemmän herkkuja on tullut viime viikkoina tastingeissa maisteltua:

Ardbeg Almost There
Ardbeg Corryvreckan
Ardbeg Very Young
Balvenie 21yo PortWood
BenRiach 95 ltd edition - PX Sherry Finish
Bowmore 13yo Asta Morris
Bowmore 15yo CS
Bowmore CS ('95 pullo)
Bruichladdich TEN
Glen Grant 19yo Duncan Taylor Rare Auld
GlenDronach 21yo Parliament
Glenfairglas 25yo
GlenGarioch 19yo
Glenrothes Select Reserve
Hazelburn 8yo
Kilkerran "Work in progress 3"
Nikka 23yo
Nikka Taketsuru 12yo
Springbank Vintage 2011
Talisker Distillery only
Tomatin 33yo
Yamazaki '93 Heavily Peated
Yamazaki 18yo

Positiivisena yllätyksenä mieleen jäivät noista japsit, joita ei ollut tullut aiemmin paljoa maisteltua. Erityisesti Nikka 23yo oli jees (sopivasti hedelmää, savua ja paljon karaktääriä). Yamazakin '93 oli hyvä ja suklaan kera loistava. Muita positiivisia olivat Bruichladdichin 10yo ja Bowmore 15yo CS. Ardbegit olivat jossain määrin pettymyksiä, mutta latasinkin niille ehkä vähän liikaa odotuksia savuviskien ystävänä. Erikoisina mieleen jäivät BenRiach (todella sokerinen, makea) ja Glen Grant.

Oma viskitilanne on muuttunut niin että Lagavulin ja Laphroaig on juotu ja tilalla on Kilchoman winter 2010 ja Teerenpelin 8 yo. Melko eri makuisia juomia mutta hyviä molemmat.

Oma viskitilanne on muuttunut niin että Lagavulin ja Laphroaig on juotu ja tilalla on Kilchoman winter 2010 ja Teerenpelin 8 yo. Melko eri makuisia juomia mutta hyviä molemmat.

Toi Teerenpeli on aika jännä. En taitais ite tosin olla valmis maksamaan siitä niin paljon, kun mitä siitä pyydetään. Ei hivele mun makunystyröitä niin paljon. :D Tuota Kilchomania en oo koskaan maistanutkaan. Google sanoi sen olevan Islayn tuote, joten savua riittänee?

Aloitteleva viinien ja viskin harrastaja tässä terve :)

Jotenkin sitä on nyt tullut sellainen vaihe että olis kiva hankkia kotiin hyviä viinejä enimmäkseen seurustelutilanteisiin ja ihan omaan nautiskeluun. Osaisitekohan suositella muutamia hyviä punaviinejä jotka juurikin sopisivat rauhalliseen nautiskeluun ja seurusteluun.

Viskeissä kiinnostaisi enimmäkseen tuollaiset savuiset ja turpeiset viskit, oliko nyt sitten tämä Laphroaig? Rakastan suunnattomasti kaikkea savuisaa, yksi mun lempiteestä on Lapsang Souchong, kiinalainen musta savutee, varsin miellyttävä tuoksu ja maku.

Viskilasitkin on hankittu, en tosin löytänyt tulppaanin mallista lasia vaan saan nyt jonkin aikaa tyytyä suoraseinäiseen lasiin. :) Tietääkö Tinkaus onko Turussa jotain hyvää baaria jossa voisi viskejä maistella?

kerttulin kievari kellonsoittajan kadulla. Sieltä löytyy varmaan Turun laajin viskivalikoima. Kyllähän lähes kaikissa keskustan "paremmista" kapakoista pitää yllä kohtuullista viskivalikoimaa, josta kyllä vasta-alkaja löytää maisteltavaa pitkäksi aikaa.

Viskeissä kiinnostaisi enimmäkseen tuollaiset savuiset ja turpeiset viskit, oliko nyt sitten tämä Laphroaig? Rakastan suunnattomasti kaikkea savuisaa, yksi mun lempiteestä on Lapsang Souchong, kiinalainen musta savutee, varsin miellyttävä tuoksu ja maku.

Marssit alkoon ja ostat Ardbeg 10 yo putelin, jos savuiset Islay malt viskit maistuu, niin siihen ei voi pettyä.

Viimisin oma hankinta Ardbegin Corryveckan. Kohta alkaa kaikki Ardbegin perusputelit olla läpikäytynä. Alligator on vielä maistamatta, ja Supernovaa en oo vieläkään korkannu, siellä se on pölyttyny kaapissa ties kuinka kauan. Tunnen olevani itsehillinnän mestari.

Parhaat tähän mennessä juomani Islay maltit on Ardbegin Airigh Nam Beist (jota taitaa olla nykyään vaikea saada) ja Laphroaigin Cask Strenght.

Marssit alkoon ja ostat Ardbeg 10 yo putelin, jos savuiset Islay malt viskit maistuu, niin siihen ei voi pettyä.

Tuostakin voi olla montaa mieltä. Monien mielestä Ardbegin kymppi ei ole "kohdallaan", vaan esimerkiksi peruspullotteista Lapparin kymppi vie. Vaan mene ja tiedä, makuasiahan se on. Islaylta tulee kuitenkin varsin monipuolisesti viskejä enemmän ja vähemmän savulla ja turpeella joten vain kokeilemalla sen oman suosikkinsa sitten löytää.

Suositut

Back
Ylös Bottom