Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pikkuhiljaa olen imeskellyt tuo Lagavulinin tyhjäksi. Melkoinen pettymys on ollut kaiken hehkutuksen päätteeksi. ÄSken otin paukun sitä ja sitten Glenlivetiä, ja jälkimmäinen vei voiton.

Loman alussa emäntä laittoi mulle sokkotestiin 5 viskiä 7 vaihtoehdosta. Eli pisti sellaisiin 2dl pikkupulloihin ja niistä sitten olen aina ottanut naukun kun on tehnyt mieli. Sekä noiden rinnalla on ollut maistelussa Islay Storm ja Clontarf Black label. Näitä olen pitkin kesää aina maistellut ja on yllättävää kuinka paljon maku antaa erilaisia fiiliksiä eri päivinä.
Sokkotestin vaihtehdot ovat: Glenfiddich 12yo, Talisker 12yo, Glenlivet 15yo, Highland park 12yo, Finnlaggan old reserve, Caol ila Moch ja elävä pullo.
Finnlaggan oli ensimmäisessä pullossa ja sen tunnisti suoraan. Mielestäni kummallakin kerralla kun sitä nautin oli liikaa savua ja sellaista tympeää makua.
Seuraavassa maistelussa tuli sitten Talisker ja se oli eka napsusta todella hyvä. Se savuisuus yhdistettynä mausteisuuteen sekä sellaiseen pehmeyteen oli todella hyvä.
Kolmas onkin vaikein, veikkaan että se on Glenlivet mutta jää jotenkin vaisuksi tuo maku ja on sellainen kesäinen kevyt mutta toisaalta hieman liian terävä.
Neljäs on mielestäni Glenfiddich ja on ihan ok. Edelleen sellainen kevyt ja kesäinen mutta hieman jo savua ja pehmeyttä verrattuna tuohon Glenlivetiin.
Viidettä en ole viellä ottanut vaan tuossa joku vapaa sitten maistan sen.
Sitten tuo Islay storm oli ekalla maistelulla todella kirpeä,katkera ja savuinen mutta nyt sitten alkaa hieman maku profiilia muuttaa.
Clontarf oli sitten suoraan irlantilaisen hyvää ja kevyttä.

Sitten sellainen huomio että jos samana päivänä on ottanut olutta ja muutakin alkoholia siten että nukkumaan mennessä on pienessä tuiterissa niin aamulla ei ole mitään ongelmia. Mutta jos viskiä ottaa illalla vaikka 2*4cl niin aamulla on mulla perkuleen moinen päänsärky. Eilen otin loman lopettajaisiksi juuri tuon 2*4cl ja pelasin pleikkaa jonkun 2h niin nyt aamulla on sellainen migreeni että voltaren sekä 2*burana ei ole auttanut yhtään.

Hey,

Jonkun kivan punkun haluaisin nappaa alkosta. Seurustelujuomaksi. Aussit perusvarmoja, oisko mitään max 20e hintasta pulloa
suositella? Viimeks joku 08 vuoden ripasso oli aika villi ja hyvä viini. Otanko saman vai oisko jollain heittää jotain yyberiä illan
istumiseen?

Pikkuhiljaa olen imeskellyt tuo Lagavulinin tyhjäksi. Melkoinen pettymys on ollut kaiken hehkutuksen päätteeksi. ÄSken otin paukun sitä ja sitten Glenlivetiä, ja jälkimmäinen vei voiton.
Makuaistisi on joko yli- tai alikehittynyt verrattuna suureen osaan suomalaisista viskinharrastajista. :) Kaikki viskinmaistelua harrastavista kavereistani pitävät Lagavulinia yhtenä parhaista alkon perusvalikoimaan kuuluvista viskeistä. Onneksi makuasioissa ei ole yhtä totuutta olemassa.

Makuaistisi on joko yli- tai alikehittynyt verrattuna suureen osaan suomalaisista viskinharrastajista. :) Kaikki viskinmaistelua harrastavista kavereistani pitävät Lagavulinia yhtenä parhaista alkon perusvalikoimaan kuuluvista viskeistä. Onneksi makuasioissa ei ole yhtä totuutta olemassa.
Samaa mieltä tosta...Kyllähän Lagavulin on aikka "kunkku" whisky. Toisaalta jos ei tykkää savunmakuisista whiskystä niin ehkä Lagavulin ei silloin
ole mieluinen. Jos Glenlivet ??yr maistuu paremmalta niin ei voi mitään, silloin on varmaan mieluisia myös Glenfiddich 15yr ja Abeulor (sherry cask),
oletko kokeillut??

Glenfiddich on kokeiltu ja menee hyvin. Mie olen varmaankin jollain lailla perverssi, mutta pysyn edelleenkin siinä mielipiteessä, että tuo Lagavulin on ollut pettymys. Moni halvempi ja huonomman juoman maineessa ollut viski on kelvannut paljon paremmin. Jollekkin kaverille maistatin tuota, niin sehän hehkutti sen ihan maasta taivaisiin. Mie siinä sitten myötätunnosta päätäni nyökkäilin.

Glenfiddich on kokeiltu ja menee hyvin. Mie olen varmaankin jollain lailla perverssi, mutta pysyn edelleenkin siinä mielipiteessä, että tuo Lagavulin on ollut pettymys. Moni halvempi ja huonomman juoman maineessa ollut viski on kelvannut paljon paremmin. Jollekkin kaverille maistatin tuota, niin sehän hehkutti sen ihan maasta taivaisiin. Mie siinä sitten myötätunnosta päätäni nyökkäilin.

Olen hieman samaa mieltä. Esim. ei se ardbeg niin huippua ole kuin kaikkialla ylistävät. Mutta Itselläni esim. Caol ila ja Bowmore uppoaa paljon erittäin hyvin ja ennen kaikkea Talisker sekä Hihgland Park. Suosittelen kokeilemaan niitä. On tietekin noita Glenlivet ja Glenfiddich pullojakin kertynyt kaappiin jo yhteensä 11kpl joten ei nekään huonoja ole.
Tänään oli viiden pullo maistelussa ja se oli selvä "elävä pullo". Viimeksi kaadoin siihen lapparin qc jämät ja se maistui yli muun tuossa. Sitten Maistoin viellä Islay Stormia ja edelleen se on hieman taliskerin mausteinen mutta aivankuin liian nuori eli olisi viellä kypsynyt pehmeäksi. Joten ei viellä voi kehua...

Olen hieman samaa mieltä. Esim. ei se ardbeg niin huippua ole kuin kaikkialla ylistävät. .

Makuasioitahan nämä. Ardbegista puhutaan tosin yleisesti että varsinkin Ardbegin perustuote, 10yo, ei ole ikään kuin kunnossa. Itse en ole kymppiä maistanut vuosiin joten en asiasta pahemmin muista, mutta vastaavasti moni muu Ardbeg uppoaa hymyssä suin.

Ja mitä nyt yleisesti tulee lähellekään tuon tyylin viskeihin niin kyllä esimerkiksi Lagavulin ja eritoten Laphroaig ovat huomattavasti hehkutetumpia ja ylistetympiä kuin Ardbeg.

...ja ennen kaikkea Talisker sekä Hihgland Park. Suosittelen kokeilemaan niitä.
Tuossa pari viskiä, joissa ikä tekee ihmeitä. Taliskerin kymppi ja Highland Parkin 12-vuotias ovat molemmat ihan ookoo, mutta molempien 18-vuotiaat ovat ihan eri planeetalta. Taliskerin kympissä se mausteisuus ja ensituntuma (saa keksiä halutessaan järkevämmän sanan) tulee muistaakseni melkolailla lapiolla naamaan, mutta tossa vanhemmassa kokonaisuus on paljon miellyttävämpi. Highland Parkissa toi 12-vuotias on vain pliisu verrattuna isoveljeensä, maut syvenee huomattavasti tossa vanhemmassa versiossa. Ja jos mun pitäis jotain hyvää jokapaikanviskiä suositella, niin se olis tähän tietoon ehdottomasti Highland Parkin 18-vuotias.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mutta kuitenkin, kyllähän viski hyvää on(ja kulauttaa kurkkuunsa palan Lapparia)...

Viikonlopulle pitää pari pulloa Shampanjaa käydä, suosituksia Alkon valikoimasta? Juotu kyllä useempaa Alkon vaihtoehtoa, mutta ei ehkä sitä parasta ole vielä löytynyt?

Tietäisikö joku teistä erittäin sivistyneistä maistelioista tai olisiko törmännyt tähän kyseiseen juomaan eli viskiin tarkemmin sanoen tietyn laiseen pulloon minkä huolisin löytää lahjaksi, mutta kun en millään muista kyseisen potelin merkkiä enkä valmistus maata kuitenkin pullon tunto merkit hyvin selvät siinä on kompassi pohjassa :)

Kiitos ja aamen tietäjille :worship:

Voisiko se olla

10041-Edit.jpg

Tietäisikö joku teistä erittäin sivistyneistä maistelioista tai olisiko törmännyt tähän kyseiseen juomaan eli viskiin tarkemmin sanoen tietyn laiseen pulloon minkä huolisin löytää lahjaksi, mutta kun en millään muista kyseisen potelin merkkiä enkä valmistus maata kuitenkin pullon tunto merkit hyvin selvät siinä on kompassi pohjassa :)

Kiitos ja aamen tietäjille :worship:

Olisiko compass konjakkia?

Mulla on ollut tollanen Napoleon brandi jo varmaan reilut 5 vuotta tuolla kaapissa. Meneekö nämä vanhaksi missä vaiheessa vai ollenkaan?

Kävin Alkosta putelin vähän parempaa rommia eli Appleton Estate 12yo:ta, hinta ei tosin ollut kallis, kun 30e iso puteli. Varovasti vasta maistelin, mutta ihan mielenkiintoiselta vaikutti. Säilytys tammitynnyrissä kyllä vie raaka-aineesta huolimatta viinoja samaan suuntaan, tulee sitä kuivuutta ja tasapainoa vaikka alkutisle vielä makea olisikin. Konjakkimaisuutta löytyy paljon, tosin tummissa rommeissa hedelmäisyys ja makeus on hyökkäävämpi heti alussa, ja jälkimaku on hieman kepeämpi. Parempaa kuin VS-ikäinen konjakki, kuitenkin :)
Samaa tavaraa ostin pullollisen itselleni joululahjaksi 2010. Konjakkeihin ja muihin hedelmistä/marjoista tehtyihin väkeviin en ole koskaan oikein tykästynyt, rommit ja viskit on ollut makuelämyksissä lähempänä sydäntä mutta rommit on olleet taka-alalla testailun suhteen viskeihin nähden. Rommi oli Minulle käsitteenä pitkään se tumma Negrita tai Pécoul-pullo josta vedeltiin pohjiksi kylmällä kaudella ennen viihteelle menoa. Appleton Estate 12yo toi esille sen kuinka hienostunut juoma rommikin voi olla pehmeydessään, paskatavaran päällehyökkäävyys oli tipotiessään ja mielenkiinto heräsi etsiä tämäntasoista ja parempaa rommia uudemman kerran. 30€ Estatepullosta alkossa ei tuntunut edes ryöstöltä. Romminautiskelijoiden ehdotuksia otan vastaan mielelläni jos joku Teistä on maistellut muutakin kuin peruskauraa alkosta. Jännä huomata että rommitkin uppoaa vaikka viskeistä suosikiksi on muodostunut Caol Ila suolaisuutensa ansiosta (en ole lainkaan makean perso, jos tarjolla on sipsejä tai karkkia niin sipsit voittaa aina, makeaa tai suolaista kakkua niin suolainen voittaa). 12v Mallasviskit on melkein kaluttu läpi mitä suomesta ja laivalta saa ostettua joten joku kuva näistä juomista on olemassa. Asekaapissa lojuu säilytyksessä Chivas Regal 21yo Royal Salute 0,7l joka on hommattu 11 vuotta sitten jotain suurta hetkeä varten mutta vielä on epäselvää mikä olisi sellainen tapahtuma jossa sen korkkaisin. Kai sieltä pullosta paljastuu lopulta jotain litkua joka on mennyt pilalle pihtailun takia.

Romminautiskelijoiden ehdotuksia otan vastaan mielelläni jos joku Teistä on maistellut muutakin kuin peruskauraa alkosta.
Kaveri on rommimiehiä, ostin sille lahjaksi pullon Ron Zacapa Centenario 23 anosia. Arvosti. Oli se hyvää munki mielestä, vaikka tykkäänki lähinnä viskeistä, jos värikkäistä alkoholeista puhutaan. Hinta alkossa taitaa olla viidenkympin luokkaa, en muista tarkasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom