Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla onpi hakusessa 40-50e savuton viski, tämä siis tarkennuksena. Alkon luettelon ja netin perusteella voisi kiinnostaa Bushmillsin 10 ja Black Bush, tai Arran 10.

Sinänsä ärsyttävää, ettei pienempää kuin 0,7 litran pulloa ole juurikaan saatavilla, ainakaan Alkosta. Luulisi että tälläisessä connoisseur-puuhassa olisi myydä maistiaisia pienempinäkin määrinä.

Sinänsä ärsyttävää, ettei pienempää kuin 0,7 litran pulloa ole juurikaan saatavilla, ainakaan Alkosta. Luulisi että tälläisessä connoisseur-puuhassa olisi myydä maistiaisia pienempinäkin määrinä.
Oon tainnut kirjoittaa samaa aikaisemminkin, mutta miksi et kävisi ravintolassa maistelemassa eri viskejä? Valitset vaan ravintolan niin, että valikoimaa piisaa riittävästi ja tiskin takana on sen verran asiansa osaava ihminen, että osaa suositella sulle sopivia viskejä ja kertoa tuotteista.

Tää on meinaan aikamoista hakuammuntaa lähteä ostamaan sokkona suhteellisen arvokasta pulloa, jos sulla ei ole sen suurempaa hajua sen suhteen, mitä olet etsimässä. Lisäksi puheet on puheita ja teksti on tekstiä, mutta maistamalla se vasta kunnolla selviää, että minkälainen tuote on kyseessä ja miten se sun suuhusi sopii.

Mulla onpi hakusessa 40-50e savuton viski, tämä siis tarkennuksena. Alkon luettelon ja netin perusteella voisi kiinnostaa Bushmillsin 10 ja Black Bush, tai Arran 10.

Jos et pidä savuisesta niin varaudu ainakin Black Bushin suhteen. Siinä on taas sellainen öljyinen/metallinen maku joka on mielestäni "huonompi" kuin esim savuinen aromi. Sitten arran taas oli muuten todella heikko esitys.
Tuohon hintaluokkaan menee Speyburn 10 Year Old Single Highland Malt 36,50 / Benromach Single Speyside Malt 39,90 / Glenfiddich 12 Year Old Single Malt 43,90 / Highland Park 12 Year Old Single Malt Scotch Whisky 46,90. Itse aloitin joskus speyburnilla ja mutta esim Highland park on hieman savuinen, mutta silti se on ehdottomasti yksi joka kannattaa maistaa.

Alkoon tulee välillä sellaisia 2dl pulloja mutta yleensä ne menevät varsin nopeasti keräilijöille koska monesti ne ovat sellaisia ei normi valikoiman tuotteita. Nytkin hinnastossa näkyi olevan Glenfiddich 15 Year Old Single Malt hintaan 19,90

Moro, kertoisitko tuosta Alligatorista lisää?
Oma haju- ja makuaisti ei ole niin kehittynyt, että osaisin eritellä kaikki hienot yksityiskohdat. Tuossa ammattilaisen tasting notesit tuotteesta: http://www.whiskynotes.be/2011/ardbeg/ardbeg-alligator-committee/
Tässä tapauksessa committee release ei tietääkseni eroa tavallisesta.

Lyhyesti tuossahan ideana on, että viski on kypsytetty uusissa, karrelle poltetuissa tammitynnyreissä (jotka muistuttavat alligaattorin nahkaa kuvioltaan polton jälkeen). Ardbegin sivujen kuvaus "This wild, untamed release has been matured in new, heavily charred casks of air-seasoned American white oak, imparting additional smoky, spicy, barbecue flavours." vastasi aika hyvin omia ensivaikutelmia. Savuisuus on erilaista verrattuna normi kymppivuotiaaseen, savuava nuotio siitä tulee ekana mieleen.

Tykkäsin, koska Ardbegin kymppi on yksi suosikeista perus Islay pullotteista, samoin nämä vähän erikoisemmat pullotteet ovat olleet mieluisia. Hintaa alkon kautta tilaamalla tulee pullolle noin 92 €. Hyvistä ravintoloista löytyy tällä hetkellä hyllystä, ravintolassa siis itse maistoin.

Cono Surin punkkua tullut joskus juotua, niin viimeksi Alkon viineistä tarttu sitten mukaan Cono Surin Riesling valkkari. Hintaa vajaat 8e, ja tais olla yksi parhaista halvemmista valkkareista mitä oon juonut.

Cono-Sur-Riesling-2009.jpg

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/582197

Savuton viski hakusessa

Kaverin isä täyttää 50-vuotta ja pitäis sille joku vähän "parempi" viski löytää. Ei tykkää savuisista. Se on sellanen talous-viskien kuluttaja, mutta olen koittanut tyrkyttää vaihtoehtoja. Kesällä annoin Balvenien DoubleWoodin, jota kehu kovasti.
Olen miettinyt seuraavia: Maccallan 18 yo, Higland Park 18 yo, Balvenie PortWood tai Glengoyne 17 yo. Itse en ole kyseisistä maistanut kuin Glengoynea ja Balvenieta. Olisiko sinulla joku muu hyvä pullo mielessä, jotta saadaan vanha mies hymyilemään?

Just tuli noudettua systeemistä maanantaina tilaamani "ennakkovarpajaislahjani" itselleni, Ardbegin Corryvreckanin ja jaappanilaisen The Hakushu 10yo:n. Molemmat löytyi systeemin ns. hetkelliseltä tilauslistalta, joten hetken mielijohteesta tuli nuo tilattua. Kumpainenkaan ei ole tuttu aiemmin, mutta Ardbegit nyt ei vaan voi pettää ja jaappanialaisetkin on aina olleet mukavan makuisia mitä on maistettua tullut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaverin isä täyttää 50-vuotta ja pitäis sille joku vähän "parempi" viski löytää. Ei tykkää savuisista. Se on sellanen talous-viskien kuluttaja, mutta olen koittanut tyrkyttää vaihtoehtoja. Kesällä annoin Balvenien DoubleWoodin, jota kehu kovasti.
Olen miettinyt seuraavia: Maccallan 18 yo, Higland Park 18 yo, Balvenie PortWood tai Glengoyne 17 yo. Itse en ole kyseisistä maistanut kuin Glengoynea ja Balvenieta. Olisiko sinulla joku muu hyvä pullo mielessä, jotta saadaan vanha mies hymyilemään?
Noi ekat kaksi on ainakin pirun hyviä, joita olit miettinyt. Suurin piirtein samassa hintaluokassa Taliskerin 18-vuotias on kanssa kova sana. Glenfiddich on nuorempana vähän mitä on, mutta kun maistoin sen 30-vuotiasta, niin siitä ei voinut olla pitämättä. Siinäkin siis yksi vaihtoehto, vaikka pullon hinnasta mulla ei olekaan mitään hajua.

edit. tai tietysti tuosta ikävuosien mukaan, mutta hinta ja saatavuus saattavat aiheuttaa pienimuotoisen rasitteen :P

http://www.thewhiskyexchange.com/selection/macallan_1928_50_yo_whisky.aspx

St Michael tietysti. Tuskin ovat ehtineet vielä myydä kaikkea, olivat kuitenkin useamman pullon ottaneet. Mutta nopeasti ne menevät.

:D Niin tietenki. Hitto ko joutuu lähteen viikonlopuks reissahtaan, ois voinu käyvä heti makustamassa. Pittää ottaa lohdutusnaukku tuosta perus 10 yo:sta.

Perjantain kunniaksi artikkelia kirjoitellessa piti parit single maltit maistella. Ensimmäisen 10yo Talisker: aivan järkyttävää rapaa, voisi verrata JW Red Labeliin eli soveltuu lähinnä ikkunoiden putsailuun. Toisena vuorossa 12yo Aberlour, eipä tämäkään kovin häävi eli pitänee lorauttaa Dr. Pepperiä sekaan, että saa lasin tyhjäksi. Tarinan opetus: pysy Islayn saaren tisleissä!

Näistä jokaista voi suositella:
Glenfiddich 15yr, Glenlivet 18yr, Aberlour (sherry cask)12yr. Benromach traditional (tais olla jus alle 40€ mut erittäin hyvä).
Balveniet on myös ok niin kuin mainitsit. "Halvoista" single-malteista on ainakin Speyburn on ok "perusviski"

Perjantain kunniaksi artikkelia kirjoitellessa piti parit single maltit maistella. Ensimmäisen 10yo Talisker: aivan järkyttävää rapaa, voisi verrata JW Red Labeliin eli soveltuu lähinnä ikkunoiden putsailuun. Toisena vuorossa 12yo Aberlour, eipä tämäkään kovin häävi eli pitänee lorauttaa Dr. Pepperiä sekaan, että saa lasin tyhjäksi. Tarinan opetus: pysy Islayn saaren tisleissä!
Aika jännä, ettet tykkää Taliskerista, jos Islayn tuotokset on lähellä sydäntä. Taliskerhan on myös turpeinen ja savuinen, joten se jossain määrin muistuttaa Islay viskejä. Taliskerissa lisäksi tietysti se pippurisuus/mausteisuus, joka antaa oman vaikutuksensa kokonaisuuteen. Mun ehoton suosikki Alkon valikoimasta, jos Islayn tuotoksia ei lasketa. Mutta makuasioitahan nämä on. :)

Piti ihan vilasta mitä suuret johtajat Michael Jackson ja Jim Murray oli Taliskerista mieltä. Monen Islay fanin pettymykseksi Talisker rankattu korkeammalle kuin esim. Laphroaig ja Ardbeg, jos lasketaan herrojen antamista pinnoista keskiarvo. Lagavulin 16 yo toki itseoikeutetusti kärjessä. Nämä siis perus Islay viskien osalta, mitä saa Alkosta. Ja Talisker verrattuna niihin.

Aika jännä, ettet tykkää Taliskerista, jos Islayn tuotokset on lähellä sydäntä. Taliskerhan on myös turpeinen ja savuinen, joten se jossain määrin muistuttaa Islay viskejä. Taliskerissa lisäksi tietysti se pippurisuus/mausteisuus, joka antaa oman vaikutuksensa kokonaisuuteen. Mun ehoton suosikki Alkon valikoimasta, jos Islayn tuotoksia ei lasketa. Mutta makuasioitahan nämä on. :)

Piti ihan vilasta mitä suuret johtajat Michael Jackson ja Jim Murray oli Taliskerista mieltä. Monen Islay fanin pettymykseksi Talisker rankattu korkeammalle kuin esim. Laphroaig ja Ardbeg, jos lasketaan herrojen antamista pinnoista keskiarvo. Lagavulin 16 yo toki itseoikeutetusti kärjessä. Nämä siis perus Islay viskien osalta, mitä saa Alkosta. Ja Talisker verrattuna niihin.

Itse en kyllä mitenkään löydä Taliskerista, ainakaan 10yo, minkäänlaista savuisuutta tai turpeisuutta. Lähinnä siinä maistuu vain ja ainoastaan viina. Kaverin kanssa jo ensihörpystä ristittiin Talisker Skotlannin pontikaksi. Liekö sitten vika huonosti kehittyneissä makunystyröissä... Pitänee vielä Taliskerille antaa kolmas mahdollisuus :)

Jahas, pitäisi kai siirtyä koneelta suihkun suuntaan, kun kohta pitänee sipaista särpimään paikalliselle hollantaisten klubille särpimään laadukasta brassilihaa. Siellä kuulemma taas kerran viini virtaa, joten saattaa joutua ottamaan 15yo Bowmoren huomenna korjaussarjaksi mukaan uima-altaalle ;)

Taas huomaa että makuasioista voi ja kannattaakin kiistellä. Ainakin omaan makuun tuo Talisker 10yo maistuu oikeinkin hyvin, savua ja pippurisuutta vähintäänkin riittämiin. Parempi tuo mun makuun on kuin esim. Laphroangin 10yo sekä myös tuo paljon kehuttu Lagavulin 16yo, joka taas omaan makuun on ollut aivan turhan yliarvostettu.

Melko aktiivisena viskien kuluttajana jakaisin oman mieltymykseni:

Top 6:

1. Laphroaig quarter cask (Todella kova tuote savuisten viskien faneille. Maku alusta loppuun ihan huipussaan)
2. Lagavulin 16 Yo (Pitkään lempiviskini, kunnes maistoin pullollisen quarter caskia. Pitkä ja aromikas maku)
3. Bowmore 12 Yo (Voisko sanoa, että oman kategoriansa perusviski, joka ei petä koskaan)
4. Ardberg 10 Yo (Sopii tiettyihin hetkiin hyvin, mutta pidemmän päälle melko vahva maku)
5. Caol Ila 12 Yo (Kohtis hyvä saariviski, mutta kaipaa jotain seurakseen)
6. Rob Roy (blended) (Tästä koko harrastus lähti aikoinaan liikkeelle. Hinta-laatusuhde ihan huipussaan)

Listasta voi päätellä, että Islay saaren juomat ovat ottaneet vallan makunystyröistä ja savuiset viskit maistuu.
Tosin savuisiakin on hyvinkin keskinkertaisia, kuten Smoke head single malt (alkumaku todella vetinen ja lopussa häivähdys viskistä).

5. Caol Ila 12 Yo (Kohtis hyvä saariviski, mutta kaipaa jotain seurakseen)

Oijoi, se suolaisuus mikä tulee Ilasta kielelle nostaa omissa listoissa tämän tuotteen kärkipäähän. Mulla ainakin menee viskinsiemailun sivussa useimmiten toistakin juomaa eli olutta. Tuntuu että nämä mallasjuomat jotenkin sopivat ystäviksi keskenään samaan iltaan lomittain nautittuina. Islay-viskeistä puheenollen Bunnahabhain 12yo oli vitunmoinen pettymys, maku oli jotenkin hedelmäinen tai joku kumma konjakkimainen kaiku sai kyllä karvat pystyyn. Ehkä olisi ennen ostopäätöstä kannattanut tutkailla valmistajan kuvausta juomasta "The taste starts with a light fruit and nut appeal that leads to a spectacular malty sweetness, finishing into a beautifully rich full-bodied, lingering experience." Oma experience oli sellainen ettei enää ikinä tätä. Kertokaapa toki jos jostain muustakin merkistä löytyy tuota suolaisuutta niin voisin koittaa miten uppoaa.

Oijoi, se suolaisuus mikä tulee Ilasta kielelle nostaa omissa listoissa tämän tuotteen kärkipäähän. Mulla ainakin menee viskinsiemailun sivussa useimmiten toistakin juomaa eli olutta. Tuntuu että nämä mallasjuomat jotenkin sopivat ystäviksi keskenään samaan iltaan lomittain nautittuina. Islay-viskeistä puheenollen Bunnahabhain 12yo oli vitunmoinen pettymys, maku oli jotenkin hedelmäinen tai joku kumma konjakkimainen kaiku sai kyllä karvat pystyyn. Ehkä olisi ennen ostopäätöstä kannattanut tutkailla valmistajan kuvausta juomasta "The taste starts with a light fruit and nut appeal that leads to a spectacular malty sweetness, finishing into a beautifully rich full-bodied, lingering experience." Oma experience oli sellainen ettei enää ikinä tätä. Kertokaapa toki jos jostain muustakin merkistä löytyy tuota suolaisuutta niin voisin koittaa miten uppoaa.
Mun mielestä alkon islay valikoimasta ardbegin kymppi on selvästi lähimpänä caol ilaa, molemmat ovat hyökkäävän savuisia ja tuoksu sekä väri ovat myös toisiaan muistuttavia. Hain toissapäivänä pitkästä aikaa pullon caol ilaa ja parhaillaan istun mökin kuistilla lasi kädessä ja katselen taivaanrannan haalistumista auringonlaskun jälkeen. Eilen lähti ekat savut kyseisestä caol ilasta, referenssinä oli maailman parhaaksi tislatuksi alkoholiksi joku vuosi sitten valittu highland park 18 yo. Miesten viskeihin verrattuna aikamoista käsienpesuvettä on em. alkoholi;)

Edit. Lisätään vielä, että bunnahabhainin valmistusprosessi eroaa oikeista islay viskeistä, se selittää vetisen maun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom