Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vai että Finlandia ykkösenä vodkissa... Just. Ja listalla ei näkynyt Russian standardia taikka Grey Goosea lainkaan? No, makuasiaoitahan nuo tieten on, mutta jotain rajaa luulis olevan.

Mielenkiintoista, jos ymmärsin oikein, että nää maisteltiin sokkona. Esim. gineissä Beefeaterin perusgini voittanut Beefeaterin 24:n, joista jälkimmäisen pitäisi olla ihan eri luokan tuote. Vois kai tästä vetää johtopäätöksen, että niin se vaan tietty nimi ja kalliimpi hinta saa monen makuaistin sekaisin :)

Voi toki olla, että merkkiuskollisuus jne. vaikuttaapi monelle, mutta eihän kukaan nyt voi väittää tosissaan, että Finlandia hakkaa vaikkapa Ruski standardin Platinumin maussaan. Taikka nuissa gineissä en kyllä pysty ymmärtämään tuota Beefeaterin kärki paikkaa ohi Bombayn ja Tanguerayn.

Mutta toisaalta taas ku viski listaa katseli, niin hyvin moni niistä joita on maistettua tullut, ois sijoittunut varsin eri järjestykseen omalla kohdallani, joten kaipa se on uskottava, että makuasioita nää vain on. Toisilla siis vain on huononmpi maku kuin toisilla :D

Mutta toisaalta taas ku viski listaa katseli, niin hyvin moni niistä joita on maistettua tullut, ois sijoittunut varsin eri järjestykseen omalla kohdallani, joten kaipa se on uskottava, että makuasioita nää vain on. Toisilla siis vain on huononmpi maku kuin toisilla :D
Kannattaa muistaa että tuossa alkupäässä on kuitenkin kaikilla todella korkea score. esim. Lagavulin Distillers Edition on juuri niin korkealla kuin pitää; olen sitä viskejä harrastaville kavereillekin sokkona juottanut ja aika poikkeuksetta pelkkää ylistystä saanut.

Enpä muuten huomannutkaan kuinka lähellä nuo tosiaan toisiaan oli pisteissä. Epähuomiossa tuli vain järjestystä katseltua kaikissa ryhmissä mitä nuita selailin.

edit. Ei se siltikään selitä sitä, ettei yksikään Ardbeggi ole listalle mahtunut, eli pysyn mielipiteessäni siitä, että toisilla vain on huonompi maku kuin toisilla :)

Voi toki olla, että merkkiuskollisuus jne. vaikuttaapi monelle, mutta eihän kukaan nyt voi väittää tosissaan, että Finlandia hakkaa vaikkapa Ruski standardin Platinumin maussaan.
Mitä veikkaat, että vaikka ilmeisesti pidät Ruski Standardia ylivertaisena vodkana useampaan verrattuna, niin jos tuon sulle riviin 10 erilaista vodkaa tuo mukana, ja sä maistat niitä jokaista sokkona, niin erotatko tuon joukosta? Tätä samanlaista ollaan tehty kotimaisen keskioluen kanssa, kun jotkut ovat sitä mieltä, että esim. Karjala on hirveää kuraa. Kummasti se vaan muiden mukana menee, kun on vähänkään enemmän tuotteita rivissä :)

Ei suoraan sulle, mutta mielikuva mausta on useammalla niin voimakas, että se menee oikean maistamisen edelle. Jos joku tuote on kallista tai arvostettua, niin sen on oltava silloin hyvää, vaikka tavan pulliaisella ei ole välttämättä edes oikein mitään käsitystä, että mitä kyseisestä tuotteesta (olkoon se viski, konjakki tai vaikka vodka) pitäisi lähteä hakemaan.

Oletko maistanut nuita Ruski standardeja? Johan tuo jo pelkkä orginalkin on heti eri maailma pehmeydeltään kuin vaikkapa tuo Finlandia, saati sitten nuo paremmat Ruskit. Tosin, jos tuot 10 vodkaa rivissä ja ne kaikki pitää maistaa, niin tuskimpa mua haittaa vaikka pöytäviinaa ois ne vimoset :D

Oletko maistanut nuita Ruski standardeja? Johan tuo jo pelkkä orginalkin on heti eri maailma pehmeydeltään kuin vaikkapa tuo Finlandia, saati sitten nuo paremmat Ruskit. Tosin, jos tuot 10 vodkaa rivissä ja ne kaikki pitää maistaa, niin tuskimpa mua haittaa vaikka pöytäviinaa ois ne vimoset :D
Olen jotain niistä muistaakseni aikanaan, mutta kun en himaan oikein viinaa osta, eikä noita ole meillä tai missään muussakaan tutussa kuppilassa, niin en pääse ihan äkkiseltään maistamaan uudestaan. Mä myös juon hyvin harvoin vodkaa pelkiltään, ja jos lasissa on vodkan lisäksi joku toinen ainesosa ja pidennys, niin se alkaa olemaan ihan sama, että mitä vodkaa sinne tunkee.

Mä vaan väitän, että se sun tunnistama/olettama pehmeys hukkuu hyvin helposti joukkoon, jos mukana on vähänkään enemmän samantyyppisiä tuotteita. Ja tää on tosiaan niitä harvoja tilanteita, jossa voi rehellisesti suositella mieluummin sylkemään kuin nielemään ihan sukupuolesta riippumatta :P Muuten on ihan sama, että mitä kahden tuotteen jälkeen maistelee.

Paska lista. Ei-jenkki lista olis todennäköisesti vähän erinäkönen. Viskien osalta melkeen koko lista täynnä jotain gleni skeidaa.

Viskejä tullut nyt "harrastettua", mitä, reilu puoli vuotta? 12 vuotiaista (insert pedobear) diggailen eniten. En ole oikeen vielä löytänyt sellaista omaa suosikkia. En tiedä miten on, mutta tuntuu että maku kehittyy koko ajan? Ne mistä piti aluksi, eivät kolahda enää yhtään ja nyt jo alkaa oikeasti vähän maistamaan niitä eri makuja.

Kai tämäkin homma vaan vaatii sitä harjoittelua. :D

12 vuotias Highland Park maistuu tällä hetkellä.

Pirun kalliita vaan nuo viskit, pitäisi melkeen tehdä laivareissu ja hakea varastoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No-1: -Väitä ihan rauhassa vaan.

Mutta maista toki joskus peräkkäin nuita Finlandiaa ja Ruskia ja kerro sitten eikö niillä todellakaan ollut mielestäsi eroa, jos siis uskot että pehmeys on vain juoman nimessä. Nyt sen verta kuiten pitää myöntää, etten ole kyllä Finlandiaa aikoihin maistanut, mutta tuskin laatu on viime vuosina niin ihmeesti muuttunut, etteikö tuota eroa nuiden välille huomaa sen kummemmin maistelemattakaan.

Finlandiaa ei mieli tehnyt koskaan jäähdyttämättä maistella, mutta tuota Ruskia ei tee mieli edes jäähdyttää, vaan sen nauttii hyvinkin mieluusti sellaisenaan huonennlämpöisenä ja ainoa "potkasu" on se lämmin tuntuma nielussa juoman nauttimisen jälkeen.

Mutta maista toki joskus peräkkäin nuita Finlandiaa ja Ruskia ja kerro sitten eikö niillä todellakaan ollut mielestäsi eroa, jos siis uskot että pehmeys on vain juoman nimessä. Nyt sen verta kuiten pitää myöntää, etten ole kyllä Finlandiaa aikoihin maistanut, mutta tuskin laatu on viime vuosina niin ihmeesti muuttunut, etteikö tuota eroa nuiden välille huomaa sen kummemmin maistelemattakaan.
Pareittain maistaminen on ihan eri asia, kuin se, että sulla on samankaltaisia tuotteita useampia rivissä. Pareittain verratessa erot voi luonnollisesti olla selkeitä ääripäiden välillä, mutta vaikkapa useampaa laatutuotetta (sokkona) verratessa erot alkavat olla niin pieniä, että niitä ei enää normaali-ihmisen suulla erota. Ja tässä nimenomaan vodkista puhuttaessa. Tässä vaiheessa tulee kysymykseen se, että jonkun tuotteen ylivertainen pehmeys on tuotteen nimessä :) Nyt mä oon jo lienee paasannut ihan tarpeeksi samasta asiasta.

Eikä olis varmaan mikään mahdottomuus järjestää tälläkin porukalla joku pieni tasting-tapahtuma, jossa vois pitää mainitun sokkotestin, ja sen jälkeen hieman maistella vaikka eri viskejä ja niin edelleen. Saattaisi olla mahdollista järjestää vielä asiantuntevaa ohjausta kyseiseen tapahtumaan, mutta siitä pitäisi ottaa tarkemmin selvää.

Mä voin tuoda Highland Birdiä muovipullossa, sopii ammattilaiskäyttöön.

Meikäläisen perussuosikiksi on vakiintunu tuo Ardbegin perus 10 yo, ja kun Ardbegin Airigh Nam Beist oli aivan sairaan hyvää, niin tämä oli pakko ostos suolasesta vajaan satkun hinnasta huolimatta. :insert fanfaari tähän:

ardbeg_supernova_2010.jpg

Onko kukaan raaskinu vielä maistaa. Saa nähä malttaako ite pitää korkkia kiinni kuin kauaa, teki mieli ostaa kaks, toinen talteen ja toinen nassuun.

Enpä tuota 2010 Supernovaa ole maistanut, mutta tuskimpa tuo huonompikaan on kuin aikaisempi Supernova, joka on herkku isolla H:lla. Löytyy pullo kaapistakin, mutta ei tohdi aukaista, kun ei mistään sitten uuttakaan enää saa. Mielummin maistaa tujauksen harvakseltaan paikallisessa vielä kun sitä siellä on jäljellä.

...Onko kukaan raaskinu vielä maistaa. Saa nähä malttaako ite pitää korkkia kiinni kuin kauaa, teki mieli ostaa kaks, toinen talteen ja toinen nassuun.

Itsellä Ardbegin Uigeadail menee Supernovan edelle.

Noihin rankingeihin liittyen, viskejä ainakin erittäin hankala listata, niin paljon mausta kiinni. Pitäisi melkein tehdä pari makukategoriaa, niin saisi itselle edes suuntaa-antavia tuloksia. Aiemmin mainittu Lagavulinin Distillers Edition on kyllä tosin toiminut käytännössä jokaiselle nirsommalle ja vaativammallekin jampalle oli viskimieltymys savuinen tai linnunmaito.

Tehtiin joskus parin kaverin kanssa ei niin vakava sokkovodka/viinatesti 2cl annoksilla Testin tulokset olisivat varmasti olleet aivan eri luokkaa, mikäli olisi juotu pakkaskylminä, tässä testissä olivat huoneenlämpimiä. Keskiarvoista laskettu rank oli seuraava:

1. Smirnoff
2. Vikingfjord
3. Kalashnikov
4. Russian Standart Platinum
5. Stolichnaya
6. Saaremaa
7. Finlandia

Itsellä Ardbegin Uigeadail menee Supernovan edelle.

Noihin rankingeihin liittyen, viskejä ainakin erittäin hankala listata, niin paljon mausta kiinni. Pitäisi melkein tehdä pari makukategoriaa, niin saisi itselle edes suuntaa-antavia tuloksia. Aiemmin mainittu Lagavulinin Distillers Edition on kyllä tosin toiminut käytännössä jokaiselle nirsommalle ja vaativammallekin jampalle oli viskimieltymys savuinen tai linnunmaito.

Tehtiin joskus parin kaverin kanssa ei niin vakava sokkovodka/viinatesti 2cl annoksilla Testin tulokset olisivat varmasti olleet aivan eri luokkaa, mikäli olisi juotu pakkaskylminä, tässä testissä olivat huoneenlämpimiä. Keskiarvoista laskettu rank oli seuraava:

1. Smirnoff
2. Vikingfjord
3. Kalashnikov
4. Russian Standart Platinum
5. Stolichnaya
6. Saaremaa
7. Finlandia

Vodkat kannattaa juoda huoneenlämpöisenä tai jääkaappi kylmänä. Pakastekylmänä monet vodkat ei toimi ja maistuu vain alkoholi. Itse olen kanssa vodkan ystävä ja voin laittaa huomenna oman listani kuvien kanssa parhaista vodkista.

Kannattaa muistaa että tuossa alkupäässä on kuitenkin kaikilla todella korkea score. esim. Lagavulin Distillers Edition on juuri niin korkealla kuin pitää; olen sitä viskejä harrastaville kavereillekin sokkona juottanut ja aika poikkeuksetta pelkkää ylistystä saanut.

Toi Distillers Edition on kyllä ihan kärkipäätä, mitä olen maistellut. Selvä ero tavalliseen 16-vuotiaaseen, varsinkin kun niitä rinnakkain maistelee.

Suositut

Back
Ylös Bottom