Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No jopahan ei onneksi tullut himo ostaa seuraavaksi tuommoset lasit.

No miksi sitten mafioso, Lucky Luciano (TV sarjassa), juo tuollasesta lasista kuvassa oikealla:
emerald6.png

Eikös nuo liikemiehet oo 20 luvulla tienneet miten sitä viskiä lipitetään? :D

No miksi sitten mafioso, Lucky Luciano (TV sarjassa), juo tuollasesta lasista kuvassa oikealla:
Miksi oikeassa ravintolassa oikea viski kaadetaan tulppaanin malliseen aromilasiin?

Nyt kun ujo otti esille viskilasit niin jatkampa minäkin sivuamalla ketjun alkuperäistä aihetta... Millaisia viskilaseja suositte? Olen jo tovin miettinyt, jos ostaisi Glencairnin aromilaseja. Kellään kokemuksia ko. laseista? Näyttäisi olevan Chez Mariuksessa kohtuulliseen hintaankin, mutta onko joku teistä ostanut / nähnyt noita laseja Mariuksesta? Ovatko ns. aitoja Glencairnin valmistamia viskilaseja? Hieman hämää, kun valmistajaksi on kuitenkin mainittu Chez Marius, mutta lasin nimenä taas käytetään Glencairnea.. Johtuuko nimi sitten mallista?

Minulla on pari kpl.
Aitoudesta en tiedä, mutta on ainakin huomattavasti parempi kuin tuo "mafiosojen" viskilasi.
Koko saisi ehkä olla hieman pienempi, noihin tulee helposti kaadettua liian isoja annoksia. :)

Miksi oikeassa ravintolassa oikea viski kaadetaan tulppaanin malliseen aromilasiin?
Näin tehdään muun muassa meillä. Tuollaisia mafiosomallisia leveämpiä merkkilasejakin löytyy, ja niitä myös käytetään tietyn merkin ja tietyn viskityypin kanssa. Osa porukasta myös nimenomaan haluaa juoda viskinsä leveämmästä lasista (lue: on the rocksista).

Jotain bourboneita voi tollasista hulauttaa alas. Single malt skotteja ei pääsääntöisesti kannata.

Näin tehdään muun muassa meillä. Tuollaisia mafiosomallisia leveämpiä merkkilasejakin löytyy, ja niitä myös käytetään tietyn merkin ja tietyn viskityypin kanssa. Osa porukasta myös nimenomaan haluaa juoda viskinsä leveämmästä lasista (lue: on the rocksista).

Okei, eli mitä viskityyppejä sitten juodaan noista "mafioso" laseista?
Ja mitä viskityyppejä tulppaanilaseista?

Hyvän viskin nauttiminen on elämys. Viskiä analysoidessa kannattaa ottaa joitain asioita huomioon, jotta elämys olisi täysipainoisempi. Ensinnäkin, viskiä ei tulisi nauttia suorasta lasista. Suora lasi, tumbler, häivyttää aromit ja tekee analysoinnin vaikeammaksi. Suosittelen käyttämään vaikkapa viini- tai brandylasia, jos ei saatavilla ole 'snifteriä', viskin maisteluun tarkoitettua ylöspäin kapenevaa lasia. Toiseksi, kylmän tiedetään turruttavan makuhermot, joten makuaistimuksen kannalta on parempi jättää jäät pois, toki jostain hirveästä kuraviskistä jäistä sulanut vesi voi tehdä jopa siedettävämpää. Kolmanneksi, tynnyrivahvuiset (yli 43%) viskit kannattaa laimentaa vedellä ennen nauttimista. Vahva alkoholi turruttaa makuhermot nopeasti ja vaikeuttaa näin maistelua. Oikean vesimäärän löytää helpoiten kokeilemalla, ja optimaalisen makuelämyksen saamiseksi on syytä käyttää mahdollisimman puhdasta vettä. Jos lähdevettä ei ole saatavilla, voi käyttää pullotettua lähdevettä tai hätätilassa jopa puhdasta vesijohtovettä. Suoraa lasia itsekkin käytän joskus, jos bourboneita tai halpoja viskejä juon, mutta single malteille kannattaa aina ottaa parempi lasi.

Muutamia hyviä viskilaseja ja malleja. kaikissa idea sama, alhaalta pesästä ylös kapeneva muoto keskittää viskin aromit nenään ja parantaa näin makuelämystä.

Riedel Single Malt Whisky Crystal Glass
4400-80(1).jpg

The Glencairn Official Whisky Glass
Glencairn-Glass-Filled-With.jpg

Glencairn Official Canadian Whisky Glass
Canadian-glass-lowres.jpg

Eisch Glas Jeunesse Malt Whisky Glass
514_213.jpg

Spiegelau Willsberger Whisky Glass
141-01-15.jpg

Jos siis juot viskisi jäiden tai kokiksen kera ja tykkäät leikkiä mafiosoa tai rokkistaraa, osta suorat lasit. Jos taas haluat nauttia viskeistä ja et missään nimessä lantraile viskejäsi mihinkään muuhun kuin korkeintaan tilkkaan puhasta vettä, tykkäät laadukkaista viskeistä ja single malteista, osta niille tehdyt lasit. Itse omistan kummatkin, suorat ja muodoillut lasit. Toki onhan joskus on myös mukava iskeä joku keikkatallenne kotiteatteriin pyörimään ja kaataa suoraan lasiin Jack Danielssia jäillä ja kokiksella ja "nauttia" tarjonnasta :)

jack_daniels.jpg

Pitää vielä lisätä, että tuo kommentti tietyn vahvuisista viskeistä on tiettyä koulukuntaa eikä sitä pidä ottaa kirjaimellisesti. Sama pätee laseihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitää vielä lisätä, että tuo kommentti tietyn vahvuisista viskeistä on tiettyä koulukuntaa eikä sitä pidä ottaa kirjaimellisesti. Sama pätee laseihin.

Toki vahvemmat ja todella aromikkaat viskit voi juoda ilman vesitilkaa jos niin haluaa, mutta laseista singlemalttien kanssa ei tinkitä!

Toki vahvemmat ja todella aromikkaat viskit voi juoda ilman vesitilkaa jos niin haluaa, mutta laseista singlemalttien kanssa ei tinkitä!
Totta kai arvostan itsekin hyvän single maltin niin korkealle, että tarjoilen sen oletuksena aromilasista, mutta en vuodata kyyneliä sen puolesta, ettei mulla ole töissä tai kotona oikeita single malt -laseja. Sen puolesta en välttämättä ymmärrä tuota kiihkoilua lasien kanssa.

No nyt on kotona Glenfiddichin snow phoenix ja Adrbegin 12yo chieftans choice ja bonuksena viellä Highland Parkin 15yo. Nuo 2 ensimmäistä sitten saavat odotella ihan jonkin aikaa aukaisua, joskus vaikka sitten kun täytän 50v tai 60v.
Nyt on niin helvetillinen flunssa että eilen otin kurkkukipuun 2cl viskiä että "desinfioisi" niin ei maistunut miltään Finnlaggan sama kun olis vedellä kurlannut.

No nyt on kotona Glenfiddichin snow phoenix ja Adrbegin 12yo chieftans choice ja bonuksena viellä Highland Parkin 15yo. Nuo 2 ensimmäistä sitten saavat odotella ihan jonkin aikaa aukaisua, joskus vaikka sitten kun täytän 50v tai 60v.

Ei ne viskit enää pullossa parane. Juo pois vaan ettei käy niin kuin itsellä taannoin. Olin jemmaillut erästäkin viski pulloa vuosi tolkulla. Kun viimein oikea tilaisuus koitti, ei nautinto ollutkaan ihan odotusarvon kaltainen. Sen päivän jälkeen olen kierrättänyt hyllyä tasaisesti ilman liikaa kiintymistä yksilöihin.

Ei ne viskit enää pullossa parane. Juo pois vaan ettei käy niin kuin itsellä taannoin. Olin jemmaillut erästäkin viski pulloa vuosi tolkulla. Kun viimein oikea tilaisuus koitti, ei nautinto ollutkaan ihan odotusarvon kaltainen. Sen päivän jälkeen olen kierrättänyt hyllyä tasaisesti ilman liikaa kiintymistä yksilöihin.

Itselläni kun jostain syystä sellaista keräilijän vikaa niin näissäkin sitten olen hurahtanut kerämään sellaisella ajatuksella viskejä että kun aina mulla synttärit niin on joku sellainen "erikoisempi" pullote aukaisua varten. Olenkin fiilstellyt että sitten kun täytän 50v niin mulla 50kpl erikoisia viskejä ja sitten aloitan niiden maistelun ja jossakin eläkkeellä sitten olen reinot jalassa/tweed takki päällä ja kuuntelen jotain metallica/iron maiden musaa ja luen akua/tex willeriä ja maistelen sivistyneesti viskiä.
Seuraavassa on listaa joita olen kaappiin hankkinut ja en ihan kaatojuomaksi ole noita suunnitellut vaan aukaisevani aina jonkin "tilaisuuden tullen" Peruspullotteita en kehdannut listata ja niitä oikeastaan aukaisenkin aina sen mukaan kun hyllyyn ovat saapuneet. Ainoastaan pyrin pitämään pientä tasapainoa siten että aukaistuna on aina useammalta alueelta eikä aina vaan islayn viskejä auki.

BALVENIE 12YO SIGNATURE
MACALLAN 1999
BEN NEVIS 1993 14YO UNFILLTERED SHERRY CASK46% SIGNATORY
GLENLIVET 18YO
SECRET STILLS 4.9 BOWMORE 1991
GLENFIDDICH 18YO
DALWHINNIE 1990 DE
GLENLIVET 1995 14 YO/ 1st Fill Sherry Butt / SIGNATORY
SECRET STILLS 6.1 GLEN GARIOCH / 1988
TALISKER 1998 DISTILLERS EDITION
CAOL ILA/TOKAJI FINISH PRIVATE COLLECTION
BOWMORE 10YO TEMPEST
GLENFARCLAS 1996 SHERRY CASK
TALISKER 57NORTH
LAPROAIG 2001/9YO/ SIGNATORY
HIGHLAND PARK 1991/18YO/SINGNATORY
BALVENIE PORT WOOD FINISH 1993
TALISKER 1999 DE 2010
BOWMORE 10YO DUNCAN TAYLOR
HIGHLAND PARK 1994 ORGINALVERSION
LAGAVULIN 16YO
HIGHLAND PARK 15YO
ARDBEG 12YO CHIEFTAINS CHOICE
GLENFIDDICH SNOW PHOENIX

Sekä kuva viimeisistä tuliaisista.

Liitteet

• VISKIT.webp
    VISKIT.webp
    33,5 KB · Katsottu: 788
Itselläni kun jostain syystä sellaista keräilijän vikaa niin näissäkin sitten olen hurahtanut kerämään sellaisella ajatuksella viskejä että kun aina mulla synttärit niin on joku sellainen "erikoisempi" pullote aukaisua varten. Olenkin fiilstellyt että sitten kun täytän 50v niin mulla 50kpl erikoisia viskejä ja sitten aloitan niiden maistelun ja jossakin eläkkeellä sitten olen reinot jalassa/tweed takki päällä ja kuuntelen jotain metallica/iron maiden musaa ja luen akua/tex willeriä ja maistelen sivistyneesti viskiä.
Seuraavassa on listaa joita olen kaappiin hankkinut ja en ihan kaatojuomaksi ole noita suunnitellut vaan aukaisevani aina jonkin "tilaisuuden tullen" Peruspullotteita en kehdannut listata ja niitä oikeastaan aukaisenkin aina sen mukaan kun hyllyyn ovat saapuneet. Ainoastaan pyrin pitämään pientä tasapainoa siten että aukaistuna on aina useammalta alueelta eikä aina vaan islayn viskejä auki.

Hieno on lista! Onhan noita mukava keräillä ja osa pulloista on etiketteineen ihan ilo silmälle. Harvinaisuudet täytyy tottakai pitää esillä aiheuttamassa valveutuneissa vieraissa kateutta. Manitset että pidät useampaa pulloa auki. Onko käytössä jotain keinoa jolla saatte pysymään viskit hyvänä? (marmorikuulia tms.)

Mä olen ainakin huomaavinani aina maussa muutoksia jos pullo on vähänkin pidempään avattuna. Tämän takia pidän aina vaan yhtä pulloa auki, mikä sinällään hankaloittaa harrastelua. Rinnakkainvertailut kun ovat kuitenkin sitä parasta antia harrastuksessa.

Hieno on lista! Onhan noita mukava keräillä ja osa pulloista on etiketteineen ihan ilo silmälle. Harvinaisuudet täytyy tottakai pitää esillä aiheuttamassa valveutuneissa vieraissa kateutta. Manitset että pidät useampaa pulloa auki. Onko käytössä jotain keinoa jolla saatte pysymään viskit hyvänä? (marmorikuulia tms.)

Mä olen ainakin huomaavinani aina maussa muutoksia jos pullo on vähänkin pidempään avattuna. Tämän takia pidän aina vaan yhtä pulloa auki, mikä sinällään hankaloittaa harrastelua. Rinnakkainvertailut kun ovat kuitenkin sitä parasta antia harrastuksessa.

Mun mielestä noin reilun vuoden sisällä kun pullon juo niin siinä maussa ei radikaalia muutosta ainakaan huonompaan suuntaan ole, monesti jopa parempaan. Yleensä se menee niin että aukaisen ja otan maistiaisen. Sitten se on muutaman viikon kun otan seuraavan ja noin puoleen väliin asti sitten menee vertailessa/maistellessa ja aikaa kuluu joku puol vuotta. Avattuna mulla on noin 7-12 pulloa kerralla.
Ehkä juuri tuo että se on puolessa välissä tai yli pitää sen ilmatilan sen verran pienenä että maku ei saa negatiivista muutosta. Sitten kun se pullo on taas aikansa seissyt niin loppu puolikas yleensä kohtaa aika nopeasti lopun. Pidän karkeaa listaa noista milloin hankittu/avattu ja karkea arvionti sekä arvosana noille.

2011 ultimate spirit challenge results: http://www.ultimate-beverage.com/wine_reviews/spirits-results/

Ultimate Spirits Challenge 2011
March 1–4, 2011
Astor Center, New York City

The purpose of Ultimate Spirits Challenge is to identify, recognize and reward those products which stand out in their respective categories, showing superior quality. Multiple panels of the highest-qualified experts blind-tasted each entry by classification in appropriately grouped flights within each major spirits category, scoring each on the 100-point scale. Products that scored 90 points or higher were then evaluated blind once again, in newly-created groupings by a different panel of judges. Top scoring products were then reviewed again to determine a select group of finalists with the category’s highest-scorer being awarded a Chairman’s Trophy accolade.

Final scores of every entry were rounded off when the aggregate score included decimals. For instance, an aggregate score of 94.675 became 95 and so on. Therefore, in categories where there were many entries, such as Vodka, Liqueurs, Scotch Whisky, there may be several entries with the same final score.

For 2011 there are 27 Chairman’s Trophies awarded, representing the best of the best; Finalists in each section are also identified. You may access tasting notes for each Chairman’s Trophy winner and Finalist by clicking on the notepad icon to the right.

This year we’ve also identified those products that represent Great Value, indicated by the dollar icon, based upon the relationship between their price and final score.

In addition to the score, spirits are distinguished with the following Accolades, as a guide to consumers:

95-100 Extraordinary, Ultimate Recommendation
90-94 Excellent, Highly Recommended
85-89 Very Good, Strong Recommendation
80-84 Good, Recommended

Entered products that were scored below 80 points have not been included; Ultimate Beverage Challenge is dedicated to recognizing the best of the best, and that, in our opinion, begins with a score of 80 as being indicative of products of commendation and consumer worthiness.

maustamattomista vodkista ykkösenä finlandia :eek:

Suositut

Back
Ylös Bottom