Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
toolate: -Tokihan juu maut heittelee maistajien välillä kovastikin, mutta enpä ole ennen sun kommenttia tuosta viinistä pahaa sanaa kuullut, en seurusteluviininä enkä tapaspöydän kaverinakaan. Mitään elämää suurempia makuelämyksiähän tuota juodessa ei kannata odottaakaan saavansa, mutta jos oikein ymmärsin, ei ihan sellainen viini haussa ollutkaan.

Näytti muuten tuo edellinen juotu pullo olleen vuosimallia 2008 kun käväsin kurkistaan, jos sillä nyt sen suurempaa merkitystä on. Taitaa edelliset olleet vuosimallia 2007, jossen ihan väärin muista.

Kävin just äsken alkossa. Mukaan tarttui sitten columbia crest two vines cabernet sauvignon ja vuosimalli näyttää olevan 08. Otin toisenkin, kun tuli vain sellainen olo ja onhan niitä kiva verrata. Toinen on casillero del diablo shiraz ja se on vuodelta 09. Saas nähdä miten maistuu. Kerron huomenna, jos en ole ihan vitun pätkässä. Kuitenkin lähtee lapasesta.

Avasin pullon Glengoyne 12:ta ja onpas hyvää. Ihmettelin, jotta on topakkaa tavaraa. Sitten tarkemmin kun pulloa illistin, niin oktaaneita 57,2. Lie riittoisaa tavaraa.

toolate: -Tokihan juu maut heittelee maistajien välillä kovastikin, mutta enpä ole ennen sun kommenttia tuosta viinistä pahaa sanaa kuullut, en seurusteluviininä enkä tapaspöydän kaverinakaan. Mitään elämää suurempia makuelämyksiähän tuota juodessa ei kannata odottaakaan saavansa, mutta jos oikein ymmärsin, ei ihan sellainen viini haussa ollutkaan.

Näytti muuten tuo edellinen juotu pullo olleen vuosimallia 2008 kun käväsin kurkistaan, jos sillä nyt sen suurempaa merkitystä on. Taitaa edelliset olleet vuosimallia 2007, jossen ihan väärin muista.
Piti vähän kellarikirjanpitoa/tastingnoteseja kaivella ja vuosikerta oli tosiaan 2007. Kaikkihan toki ymmärtävät ettei Alkon 10€ pullolta voi edes odottaa kovin loistavaa suoritusta. Tuo nyt kuitenkin tarkoittaa about 2-3 € tuottajahintaa. Jotenkin tuo 100% CS ja jäännössokeri ei saa omia makuhermoja laulamaan. Tasting notesissa olin vain jättänyt arvosanan, joten tarkempia makuhuomioita en enään muista.

Avasin pullon Glengoyne 12:ta ja onpas hyvää. Ihmettelin, jotta on topakkaa tavaraa. Sitten tarkemmin kun pulloa illistin, niin oktaaneita 57,2. Lie riittoisaa tavaraa.

Oho, sehän on tujua kamaa. Ei oo tuota 12-vuotiasta koskaan tullut maisteltua kun itseltä löytyy tuota vanhempaa 17v:tä ja siinä on 43%.

Joo, riittoisasta en tiedä, mutta helvetin hyvää on! Vie flunssan runteleman ruumiin suorastaan sfääreihin.

Oho, sehän on tujua kamaa. Ei oo tuota 12-vuotiasta koskaan tullut maisteltua kun itseltä löytyy tuota vanhempaa 17v:tä ja siinä on 43%.

Alkossa oleva 12yo Glengoyne on tynnyrivahvuista, eli tässä tapauksessa siis tuo 57,2%. Onhan tuota ittelläkin yks leka kaapissa mutta ei tosiaan kuulu suosikkeihin. Juotavaa se kyllä on.

Kävin just äsken alkossa. Mukaan tarttui sitten columbia crest two vines cabernet sauvignon ja vuosimalli näyttää olevan 08. Otin toisenkin, kun tuli vain sellainen olo ja onhan niitä kiva verrata. Toinen on casillero del diablo shiraz ja se on vuodelta 09. Saas nähdä miten maistuu. Kerron huomenna, jos en ole ihan vitun pätkässä. Kuitenkin lähtee lapasesta.
Ihan hyviä oli kyllä molemmat. Ei mun erikoistumaton juntti makuaisti osaa kertoa miksi ne oli hyviä, mutta huomasinpa kuitenkin sen, että columbia crest oli kyllä parempaa. Casillero del diablossa oli jotenkin tosi tiukka jälkimaku mun suuhun. Huomasinpa samalla senkin, kuten jossain sanottiin, että viini voi tehdä juuston paremmaksi, mutta ei toisinpäin. Juustojen kohdalla ero oli kyllä aika pieni, mutta vaalean leivän jälkeen mun mielestä viini maistui ihan pierulta.

Eikös tuo vaalea leipä ole siellä juustojen ja viinien maisteluiden välissä lähinnä siksi, että sillä ikäänkuin neutralisoidaan suusta entiset maut pois jotta maistetaan uudet ilman entisten häiriötä? Eli sitä puputellaan vain piskuinen pala kera tilkan vettä eri viinien ja justojen maisteluiden väliin. Jos tuon jälkeen viini maistuu huonolta, niin taitaa kyse olla silloin siitä, että se viini silloin vain on huonoa...

Minkä juustojen kanssa nuita maisteloit? Ainakin tuo Crest sopii kuin nyrkki silmään Puutarhurin juuston kanssa, olikohan se juustokolmion valmistama. Myös valkohomejuustoille ihan jees, mutta taas sinihomejuustoille tuo ei mun makuun sovi yhtään, pitää löytyä viinistäkin sitten jo enempi makua.

Casillero del diablossa oli jotenkin tosi tiukka jälkimaku mun suuhun.
En tiedä viittaatko tiukalla jälkimaulla tanniineihin, hapokkuutteen vai mihin, mutta kyseisen viinin Pinot Noirissa ei pitäisi olla kumpaakaan noista liikaa. Kannattaa maistaa, mikäli et kyseistä merkkiä ajatellut tähän hylätä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan hyviä oli kyllä molemmat. Ei mun erikoistumaton juntti makuaisti osaa kertoa miksi ne oli hyviä, mutta huomasinpa kuitenkin sen, että columbia crest oli kyllä parempaa. Casillero del diablossa oli jotenkin tosi tiukka jälkimaku mun suuhun. Huomasinpa samalla senkin, kuten jossain sanottiin, että viini voi tehdä juuston paremmaksi, mutta ei toisinpäin. Juustojen kohdalla ero oli kyllä aika pieni, mutta vaalean leivän jälkeen mun mielestä viini maistui ihan pierulta.
Kannattaa varmaankin jatkaa testailuja viineillä josta löytyy tuota jäännössokeria (ilmoitetaan esim. aina Alkon myyntilapuissa jos sitä on). Tuo viini ja juusto asia on kyllä ihan paskapuhetta. Kuten hyvissä ruoan ja viinien yhdistelmässä, kummatkin tukevat toisia. Sama on juustoissa. Pitää vaan tietää mitä yhdistää minkäkin kanssa.

Eikös tuo vaalea leipä ole siellä juustojen ja viinien maisteluiden välissä lähinnä siksi, että sillä ikäänkuin neutralisoidaan suusta entiset maut pois jotta maistetaan uudet ilman entisten häiriötä? Eli sitä puputellaan vain piskuinen pala kera tilkan vettä eri viinien ja justojen maisteluiden väliin. Jos tuon jälkeen viini maistuu huonolta, niin taitaa kyse olla silloin siitä, että se viini silloin vain on huonoa...

Minkä juustojen kanssa nuita maisteloit? Ainakin tuo Crest sopii kuin nyrkki silmään Puutarhurin juuston kanssa, olikohan se juustokolmion valmistama. Myös valkohomejuustoille ihan jees, mutta taas sinihomejuustoille tuo ei mun makuun sovi yhtään, pitää löytyä viinistäkin sitten jo enempi makua.
Just sen takiahan se leipä on juu. Musta tosin tuntui, että vaalean leivän pienen pieni makeus vähän hämäsi suuta ja sai seuraavan viinikulauksen maistumaan liian happamalta. Seuraava kun taas maistui erilaiselta ja vähemmän happamalta.

Juustoja mulla ei ollut kuin parmesaania ja mustaleimaemmentalia, koska ne oli niitä kovia juustoja, joita punaviinin kanssa kuulemma suositellaan. Onhan niitä tietysti muitakin, mutta päädyin noihin. Lisäksi halusin kokeilla cheddaria ja mulla oli ja on edelleen vähän tollasta missä on viittä eri cheddaria samassa kimpaleessa. Ei sekoitettuna vaan riveittäin. Kyllä emmental oli ehdottomasti paras. Cheddar oli liian rasvaisen tuntuinen viinin kanssa.

En tiedä viittaatko tiukalla jälkimaulla tanniineihin, hapokkuutteen vai mihin, mutta kyseisen viinin Pinot Noirissa ei pitäisi olla kumpaakaan noista liikaa. Kannattaa maistaa, mikäli et kyseistä merkkiä ajatellut tähän hylätä.
Siinä se ongelma onkin, kun olen niin juntti, etten tiedä. Veikkaisin kyllä hapokkuutta, kun se veti posket lommolle ja laittoi melkein irvistämään. Hassua kyllä, se ei ollut pelkästään huono asia. Täytyy kyllä kokeilla tota Pinot Noiriakin. Teki nyt jo mieli ottaa, mutta jäi vain ottamatta. Haluan kokeilla sitä ihan sen takia, että se sattui olemaan vielä hetki sitten se ainut rypälelajike, jonka tunsin nimeltä. :)

Ite tein eilen jotain yrttivalkosipulikanaa kastikkeineen, heitin ruokaan vielä vähän tulista soossia (Golden Deathia). Oli aika mielenkiintoista kun punkku (Cigarra Tinto) alko maistumaan ihan karamelliltä sen jälkeen. Tais johtua tuosta tulisesta soossista. Maistu kyllä hyvältä.

Eilen ostin tälläsen:
Wolfberger (W)³ 2009 Riesling Muscat Pinot Gris

wolfberger.jpg

Kun halusin kokeilla jotain Rieslingiä.

Todella helppo valkkari josta avokki tykkäs taas vaihteeks. Ite en tykkää yhtä paljoa valkkareista kun punkuista, niin vaikea sanoa muuta kuin että oli helppo. En oikeen tienny aluks että juonko siideriä, kuoharia vai niiden sekotusta.

Kannattaa varmaankin jatkaa testailuja viineillä josta löytyy tuota jäännössokeria (ilmoitetaan esim. aina Alkon myyntilapuissa jos sitä on). Tuo viini ja juusto asia on kyllä ihan paskapuhetta. Kuten hyvissä ruoan ja viinien yhdistelmässä, kummatkin tukevat toisia. Sama on juustoissa. Pitää vaan tietää mitä yhdistää minkäkin kanssa.
Ei mitään jäännössokereita, kun tiukempaankin tavaraan alkaa vähitellen tottua. Vaikka Casillero del Diablossa oli aika tiukka jälkimaku, ei se ollut missään nimessä huonoa. Ja totta puhuen mun makuaisti on niin epähienostunut, että en osannut juustojen kohdalla oikein sanoa juuta enkä jaata mihinkään suuntaan. Aika samalta viini maistui juuston kanssa tai ilman ja juusto viinin kanssa tai ilman. Tai sitten en oikein osannut keskittyä siihen maisteluun. Aika turhalta koko homma kuitenkin lopulta vaikutti, koska en saanut siitä oikein mitään irti.

Siinä se ongelma onkin, kun olen niin juntti, etten tiedä. Veikkaisin kyllä hapokkuutta, kun se veti posket lommolle ja laittoi melkein irvistämään. Hassua kyllä, se ei ollut pelkästään huono asia. Täytyy kyllä kokeilla tota Pinot Noiriakin. Teki nyt jo mieli ottaa, mutta jäi vain ottamatta. Haluan kokeilla sitä ihan sen takia, että se sattui olemaan vielä hetki sitten se ainut rypälelajike, jonka tunsin nimeltä. :)
Tanniinit (parkkihappoja) tuntuu poskissa/suussa juuri tuolta. Toivottavaa tosin, että ilman irvistämistä :) Tuossa pari artikkelia viinin maistamisesta: http://www.viinilehti.fi/viininABC/maistaminen/maistaminen_maista.htm ja http://www.viinilehti.fi/viininABC/maistaminen/makuaisti.htm

edit. no joo, asia on selitetty kattavammin tuossa toisessa artikkelissa.

Tanniinit (parkkihappoja) tuntuu poskissa/suussa juuri tuolta. Toivottavaa tosin, että ilman irvistämistä :) Tuossa pari artikkelia viinin maistamisesta: http://www.viinilehti.fi/viininABC/maistaminen/maistaminen_maista.htm ja http://www.viinilehti.fi/viininABC/maistaminen/makuaisti.htm

edit. no joo, asia on selitetty kattavammin tuossa toisessa artikkelissa.
Nonni. Taas opittiin uutta. Kyse oli ehdottomasti tanniinisuudesta. Ja annoin itseni ymmärtää, että kyseinen Syrah-lajike on aika runsastanniinista ja Pinot Noir taas ei, joten olisi pitänyt sittenkin ottaa jälkimmäistä.

Nonni. Taas opittiin uutta. Kyse oli ehdottomasti tanniinisuudesta. Ja annoin itseni ymmärtää, että kyseinen Syrah-lajike on aika runsastanniinista ja Pinot Noir taas ei, joten olisi pitänyt sittenkin ottaa jälkimmäistä.
Mulle jäi vähän ristiriitainen kuva tuon artikkelin ja omien muistikuvieni pohjalta. Muistelen, että eräs viinikouluttaja höpötteli, että punaviinien tanniinisuus nimenomaan tuntuu poskissa kiristävänä tunteena, ja taas hapokkuudesta puhutaan enemmän valkoviinien kanssa, mutta tuossa artikkelissa tuo hapokkuus ja karvaus (tanniinit) oli eroteltu myös punaviinien osalta. Tiedä sitten. En ole liikaa jaksanut perehtyä, koska omaan kaappiin hankittaessa asiantuntevaa tietoa on saatavilla hyvin nopeasti, ja taas duunissa on käytännössä yhtä viiniä kumpaankin tilanteeseen (pulloittain/laseittain), joten tämäkään ei motivoi suurempaan perehtymiseen.

Tanniinisuus on juuri sitä, että kiristää ihoa suussa. Hapokkuus on vaan happoa. Sitä ei kyllä välttämättä yhtä helposti maista punkussa kuin valkkarissa. Eikä kyl läheskään kaikki valkkaritkaan ole huomattavat hapokkaita.

Kuitenkin tanniinit on se juttu mikä erottaa viinin marjamehusta.

Tanniinisuus on juuri sitä, että kiristää ihoa suussa. Hapokkuus on vaan happoa. Sitä ei kyllä välttämättä yhtä helposti maista punkussa kuin valkkarissa. Eikä kyl läheskään kaikki valkkaritkaan ole huomattavat hapokkaita.
Niin, en tiedä luitko tuota toista artikkelia, mutta siinä siis todettiin, että hapokkuus tuntuisi tuona kiristävänä tunteena suussa, kun taas tanniinit saisivat suun kuivamaan ja aiheuttaisivat tietyn karvaan maun (tanniinit maistettaisiin kielen takaosalla). Nyt kun myös tanniinit ovat (parkki)happoja, niin mulla meni vähän pasmat sekaisin, että mitenkä tuo nyt onkaan.

Kokeileppa kerran laittaa tippa vettä viskin sekaan. Moni muuttaa makuaan pirusti. Itse tykkään tynnyri vahvuisten kanssa vesi tipasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom