Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt tarvitaan apua. Ajattelin perjantaina perjantain kunniaksi nostaa pikkurillin pystyyn, leikkiä snobia ja maistella sivistyneesti punaviiniä. Ymmärrän viineistä yhtä paljon, kuin kala polkupyörästä, joten olen avun tarpeessa. Tarvitaan siis viini, joka on helppo juoda. Mutta tässä tuleekin ongelma. Se ei saa olla kuitenkaan liian helppo. Joku sellainen semihelppo siis vois olla aika bueno. Liian hieno mulle on sama, kuin antaisi helmiä sioille. En siitä kuitenkaan mitään ymmärrä. Liian helppo taas on joka tapauksessa vitun pahaa ja pahemmaksi menee, kun tietää sen olevan "huonoa viiniä". Voisin viitsiä maksaa siitä ehkäpä maksimissaan kympin verran pullo. Oletan kuitenkin kyseisenlaisen viinin irtoavan halvemmallakin, mutta sanotaan, että kymppi on se raja.

Jaa minkälaisesta mahdan tykätä? No ei mitään hajua. Joskus olen jotain "ihan ok" -punkkua maistanut, mutta ei mitään muistikuvaa mitä ne on mahtaneet olla. Tuntuu kuitenkin siltä, että vanhemmiten on maku vähän tottunut noihin ja ajattelin, että vois totuttaa itseään vähän lisääkin niihin. Jos vaikka samalla tarttuisi edes pientä ymmärrystä niistä. Viinin valinta vain tuntuu hiukan hankalalta, kun kaikki mitä tiedän aiheesta, on sana "tanniini", jonka tarkoitusta en ymmärrä, ja sana "pinot noir", joka on rypälelajike, josta en tiedä mitään.

Nyt tarvitaan apua. Ajattelin perjantaina perjantain kunniaksi nostaa pikkurillin pystyyn, leikkiä snobia ja maistella sivistyneesti punaviiniä. Ymmärrän viineistä yhtä paljon, kuin kala polkupyörästä, joten olen avun tarpeessa. Tarvitaan siis viini, joka on helppo juoda. Mutta tässä tuleekin ongelma. Se ei saa olla kuitenkaan liian helppo. Joku sellainen semihelppo siis vois olla aika bueno. Liian hieno mulle on sama, kuin antaisi helmiä sioille. En siitä kuitenkaan mitään ymmärrä. Liian helppo taas on joka tapauksessa vitun pahaa ja pahemmaksi menee, kun tietää sen olevan "huonoa viiniä". Voisin viitsiä maksaa siitä ehkäpä maksimissaan kympin verran pullo. Oletan kuitenkin kyseisenlaisen viinin irtoavan halvemmallakin, mutta sanotaan, että kymppi on se raja.

Jaa minkälaisesta mahdan tykätä? No ei mitään hajua. Joskus olen jotain "ihan ok" -punkkua maistanut, mutta ei mitään muistikuvaa mitä ne on mahtaneet olla. Tuntuu kuitenkin siltä, että vanhemmiten on maku vähän tottunut noihin ja ajattelin, että vois totuttaa itseään vähän lisääkin niihin. Jos vaikka samalla tarttuisi edes pientä ymmärrystä niistä. Viinin valinta vain tuntuu hiukan hankalalta, kun kaikki mitä tiedän aiheesta, on sana "tanniini", jonka tarkoitusta en ymmärrä, ja sana "pinot noir", joka on rypälelajike, josta en tiedä mitään.

Helppo ja halpa eli just kympillä lähtee ja aina hyllyssä: Nieto Senetiner. Suosittelen investoimaan kuitenkin säälittävät 5 euroa lisää ja ottamaan pullo uus-suosikkia Leyda Las Brisasia. Tuota on tullut kesästä lähtien nautiskeltua säännöllisesti ja toimii. Saavutti myös aika hyvät pisteet ammattilaisiltakin.

Nietoa on allekirjottaneella aina pullo tai kaks kaapissa, sen verran varma peruspunkku on kyseessä. Leyda on parempaa IMO mutta ei ihan niin arkista kamaa kuin Nieto.

Mitenkäs toi karpalo maistuu viineissä? Ainakin muuten vierastan punaisia marjoja viineissä.

Tarkoitit varmaan tota Malbec versiota kun sitä oli Merlottiakin.

Ostit mitä tahansa viiniä niin älä juo koko pulloa samana päivänä.

Ite ottaisin kyl jonkun hedelmäisen cabernetin missä ei oo tammea, mutta en tiedä yhtään hyvää vaihtoehtoa.

Viiniharrastuksen aloittaisin kyllä valkkareista jos niistä ei oo hirveästi kokemusta.

Taitaa housulle tulla nainen kylään? :) Eli tyyppillinen valinta aussi shiraz.
Onko tarkoituksena nauttia viiniä ruoan kanssa ja jos on niin minkä?
Laitetaan suositus omalta inhokkilistalta joka uppoaa varmasti sulle sekä seuralaiselle:
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/458797

Taitaa housulle tulla nainen kylään? :) Eli tyyppillinen valinta aussi shiraz.
Onko tarkoituksena nauttia viiniä ruoan kanssa ja jos on niin minkä?
Laitetaan suositus omalta inhokkilistalta joka uppoaa varmasti sulle sekä seuralaiselle:
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/458797
Ei tuu, kun meillä asuu jo yksi nainen, joka ei tykkää yhtään viineistä, enkä aio sitä sille edes juottaa. Ihan itsekseni maistelen. Ja en mitään ruokaa meinannut, mutta jotain pikku naposteltavaa, minkä olen lukenut punaviinin kanssa sopivan, kuten pari erilaista kovaa juustoa, vaaleaa leipää ja ehkä suolapähkinöitä. Ja tahtoisin vielä korostaa, että vaikka sen viinin pitää olla helppo, niin se ei saa olla liian helppo. Eli ei kaikista mehumaisinta settiä kuitenkaan. Ja valkoviineihin en kyllä lähde, Modified. Punaviinit uppoaa paremmin ja niistä lähden ensin liikkeelle. Tai sitten olen juonut vääriä valkoviinejä. Tulee aina ihan kilju mieleen.

Ei tuu, kun meillä asuu jo yksi nainen, joka ei tykkää yhtään viineistä, enkä aio sitä sille edes juottaa. Ihan itsekseni maistelen. Ja en mitään ruokaa meinannut, mutta jotain pikku naposteltavaa, minkä olen lukenut punaviinin kanssa sopivan, kuten pari erilaista kovaa juustoa, vaaleaa leipää ja ehkä suolapähkinöitä. Ja tahtoisin vielä korostaa, että vaikka sen viinin pitää olla helppo, niin se ei saa olla liian helppo. Eli ei kaikista mehumaisinta settiä kuitenkaan. Ja valkoviineihin en kyllä lähde, Modified. Punaviinit uppoaa paremmin ja niistä lähden ensin liikkeelle. Tai sitten olen juonut vääriä valkoviinejä. Tulee aina ihan kilju mieleen.
No voihan sitä silti pyytää toisen naisen kylään :) Melkein suosittelisin täältä katsomaan vaihtoehdon.
http://www.viiniweb.net/parhaat_viinit.php
Tuolla kuitenkin on annettu arvioita koko väestön skaalalla, eikä pelkästää niiden puolesta jotaka ovat viinin kanssa lätränneet vuosia.
Jos juuston kanssa ajattelit juoda niin valkoviinillä pääsisit todennäköisesti parempaan liittoon. Niin ja tuohon kilju aspektiin, olet varmaankin juonut huonompia pullotteita tai sitten makuaisti on kyllä tuhottu. Pääsääntöisesti valkoviineissä saa enemmän vähemmällä rahalla.

Melkein suosittelisin täältä katsomaan vaihtoehdon.
http://www.viiniweb.net/parhaat_viinit.php
Tuolla kuitenkin on annettu arvioita koko väestön skaalalla, eikä pelkästää niiden puolesta jotaka ovat viinin kanssa lätränneet vuosia.
Tossa on ongelmana vähän juuri se, että siellä on arvosanat vähän sitä sun tätä riippuen siitä, miten paljon on viinejä maisteltu. Jollekin halvalle litkulle rahvas antaa viisi tähteä ja haukkuu hyväksi ja kohta tulee joku alan harrastaja ja kertoo, että kyseinen tuotos on täysin ala-arvoista. Ei kai se auta kuin arpoa jotain pullo tai pari ja ottaa kokeilu tavaksi. Sillä niistä kärryille pääsee, eikä kyselemällä.

Viiniweb:ssä on huono puoli se, että täytyy olla 5 arvostelua, että pääsee ees listoille. Mikä ongelma olis se,että eka antaa 5:n ja sittenhän siellä ois heti muutama muu antamassa muita lukemia. Nyt siellä listoilla on aina samat viinit.

Miten ois joku Port aloitteluun?

On nää viinit silleen hankalia, että ei mulla ole tullut yhtään punkkua vastaan mitä uskaltaisin varauksetta suositella kaikille.

Juntti juo viskejä humaltumistarkoituksella, osa 100.

Bushmills on uusi suosikkini.

Otappas Alkosta mukaan Casillero Del Diabloa joko Pinot Noirina tai Shirazina. Cabernet häviää minusta noille kahdelle. Helppoja nämä on, tiedä sitten liian helposta, mutta minusta sopivat hyvin tähän tarkoitukseen, ettei tarvitse tappaa koko kiinnostusta alkuunsa juomalla jotain äärihalpaa myrkkyä tai muuten liian haastavaa tuotetta. Hinta tais olla kympin ja jotain senttejä päälle.

edit. mä en siis missään nimessä ole suurimpia viinin ystäviä, mutta näitä on duunin puolesta joutunut silloin tällöin maistelemaan. Tämä kyseinen viini ja rypäleet on niitä harvoja, jota juo ihan mielellään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kokeilemallahan tuossa on tietenkin parasta edetä. Kaikki arviothan ovat aina suuntaa antavia, oli ne sitten 2 pulloa kumonneen ihmisen antamia tai Parkerin (jonka maku nyt ei esimerkiksi osu yleensä yhtään yhteen omani kanssa).
Laitetaan nyt kuitenkin yksi suositus, joka ei istu hintarajaasi ja joka on nykyiseen omaan makuuni ehkä liikaa asioita täynnä ja jolle Parkerikin on antanut hyvät pisteet (Tätä 2008 vuosikertaa en ole tosin maistanut):
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/460497

Kyllähän tuohon kympin hintaan irtoaa useampikin ihan kelpo punkku. Tuossa ainakin yksi moneen kertaan hyväksi todettu seurusteluviini, joka menee hyvin pikkunaposteltavankin kanssa.

http://www.viiniweb.net/arvostelut.php?select_type=1&select_country=24&select_wine=1593
Toi näyttää ihan mielenkiintoiselta. Kertokaas muuten mikä ero tuolla viiniwebissä on keltaisilla ja punaisilla tähdillä? En jaksa puhelimella kaivella noita sivuja, jos siellä vaikka jossain kerrottaisiin.

E:
Jaa, ihan äkkiseltään katsoen näyttäisi siltä, että punaisten tähtien antajat on rekisteröityneitä. Joten unohtakaa.

Toi vois muuten olla hyvää. Pitäisköhän itekin ostaa. Mun suuhun ainakin sopii luumuinen maku viinissä.

Kuin myös, ja pitäis muutenkin käydä taas viinivarastoja täydentämässä.

Kyllähän tuohon kympin hintaan irtoaa useampikin ihan kelpo punkku. Tuossa ainakin yksi moneen kertaan hyväksi todettu seurusteluviini, joka menee hyvin pikkunaposteltavankin kanssa.

http://www.viiniweb.net/arvostelut.php?select_type=1&select_country=24&select_wine=1593
Näin ne maut tosiaan heittelee. Maistoin tuota Fine Wine Magazinen hehkutuksen innoittamana (3. sija Alkon nautittavimmat tällä hetkellä) muutama vuosi sitten ja kyllähän sieltä erittäin yksiulotteinen ja jopa heikkotasoinen viini löytyi. Se oli 2005 vuosikertaa ja nyt taitaa olla vielä sitäkin heikompi esitys menossa. En mä kyllä muutenkaan CS pohjaista viiniä ensimmäiseksi kenellekkään suosittelisi. Tosin tuo jäännös sokeri helpottaa varmaan juotavuutta.
No Pöksy voi kokeilla ja olla kanssani eri mieltä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom