Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Laitoimpas kokeeksi setin vuolukivi-shottilaseja. En nyt tiedä onko noissa muuta kivaa kuin kylmyys, kyllähän tuo kivi alustana nimittäin vähän tappaa maistelufiilistä.
Jos noi vie huomiota pois kyseisen juoman mausta, niin sittenhän ne ajaa hyvin asiansa :D

Tyylikäs setti toi kyllä on.

Viini- ja ruokamessujen Riedelin "lasitestin" jälkeen laitoin kaikki kaapista löytyvät viini- ja konjakkilasit kirpparille myyntiin ja tilasin Saksasta Riedelin lasit tilalle. Toimituskuluineen hintaa tuli 320€. Alkuunhaan tuo kuulostaa kalliilta huvilta, mutta kun laskee monta lasia tuolla sai (eli 20 kpl), niin ei tunne enää niin kalliilta sijoitukselta. Varsinkin kun tuli noin puolet halvemmaksi, kuin olisi ostanut saman setin Suomesta. Tuolla lasisetillä sitä jo kevyt viiniharrastelija pärjääkin. Viskilasisetin voisi joskus myöhemmin vielä ostaa, kuten pari Bordeaux- ja Sauvignon Blanc-lasia lisää.

• 4 kpl Bordeaux
  • 4 kpl Sauvignon Blanc
  • 4 kpl Cognac Hennessy
  • 2 kpl Syrah
  • 2 kpl Tempranillo
  • 2 kpl Burgunder
  • 2 kpl Montrachet

http://www.porzellantreff.de

Oikeesti? Onko laseilla muka eroa? Ei hitto :eek:

Nimim. ikuisesti Ikean laseista viininsä juonut.

Mä taas juon suoraan pullon suusta, vältän kaikki välikädet.. :) Viikonloppuna kiskaisin 0,7 jack danielsin, oonkohan mä juoppo. Mun ei pitäs keskustella näistä ollenkaan..

p.s. Meillä on iittalan laseja 6kpl valkoviinilaseja, 6kpl punkku, 6kpl kuohari, 6kpl likööri yms, onko niitä testattu? Perustuuko tuo maku jotenkin lasin muotoon? Kuvittelisi näin, mutta aika hifiksi menee kyllä.

Tärkeintä kai kuitenkin, että lasista on mukava juoda. Oon itse nyt ihastunut pienehköihin Pinot laseihin missä lasinreuna kaartuu hieman ulospäin.

En tajua kuka käyttää jotain 8dl viinilaseja.

Tossa yhdessä ammattilehdessä oli hiljattain juttu noista (Riedelin) laseista. Jutussa tais olla joku em. firman perustajista, johtohahmoista tai jotain sinne päin. Mutta pähkinänkuoressa jutussa tuotiin esille sitä, että alkoholit pitäisi tarjoilla ja juoda oikeista laseista, jotta ne pääsevät täysin oikeuksiinsa. Tätä oli havainnollistettu maistelemalla eri alkoholeja erilaisista laseista. Mm. suomalaista tequilannauttimiskulttuuria kauhisteltiin, jossa suolan ja sitruunan kanssa shottina vedettynä juoma menettää kaiken pehmeytensä, kun se muuten olisi erinomainen vaikkapa ruoan sivussa nautittuna.

Viinilaseista en niin osaa sanoa, mutta pystyn kyllä ymmärtämään, mistä tuossa puhutaan. Eri laseissa tuoksu ja aromit tulevat eri tavalla, juoma voi osua suuhun kaadettaessa eri osaan kieltä tai jotain vastaavaa. Riedelin viskilaseja mun on pitänyt testata, mutta ei millään viittis maksaa 24€ kappaleelta paikalliselle Sokokselle..

Jos juo arvokkaita alkoholeja niin miksei ostaisi yksittäisiä laseja itelleen? Ei niitä tartte koko perheelle ostaa.

Jos vuodessa menee satasia viskeihin niin ei 20€ ole iso konkurssi siinä kun se kestää kuitenkin esim sen 10v. Sama tietenkin viinilaseissa.

Kai lasejakin voi "harrastaa".

Jos toi oli mulle, niin totta kai voi harrastaa.

Mähän juon suurimman osan viskeistäni jne. ravintolassa, joten en ole siksi hankkinut kotiin mitään sen ihmeellisempiä alkoholeja enkä laseja. Toisekseen mua hirvittää se, että noi Riedelin (viski)lasit ovat aivan uskomattoman ohutta lasia. Vielä pahempia oli niiden pidemmällä jalalla varustetut lasit. Se jalka varmaan katkeaa jo tuulessa. Oon huomannut, että olen sen verran hyvä rikkomaan paksumpiakin laseja, että harkitsen tarkkaan ennen kuin noita himaan ostan. Tai sit ne pitäs työntää takasin kaappiin ekan paukun jälkeen.

Suosittelen kokeilemaan. Väitän että erilaisissa (eli mallisissa) laseissa viini maistuu erilaiselta. Itsekkin pidin tuota vähän turhana hifistelynä ennen testaamista. Mutta kuten tuossa jo aiemmin sanoin, ei tietenkään tarvitse välttämättä jokaisella viinilajille omaa lasia. Melkein olisin pärjännyt yhdelläkin lasilla per malli noita peruslaseja lukuunottamatta. Lasit vaan myytiin kahden pakkauksissa. Erilaisilla laseilla vain pystyy korostamaan eri viinien makuja ja ominaisuuksia, jos niin haluaa. Eikä sitä isoa punaviinilasia tarvitse Marskin tapaan piripintaan täyttää :)

Tietenkin jos juo viiniä vaan humaltumistarkoituksessa niin samahan se on, jos vaikka vetää suoraan pullon suusta. Nuo Riedelin "yleislasit" muuten maksaa Saksasta tilattuna about saman verran, kuin ostaisi Suomesta esim. Iittalan viinilasit. Kommenttina siihen, että Riedelin lasit olisivat jotenkin muka erityisen kalliita.

Useat erilaiset viinilasit on tietenkin jo ehkä vähän hifistelyä, mutta mielestäni ei hintaan nähden kuitenkaan turhaa. Laittaahan jotkut äänentoistoonkin keskivertoa enemmän rahaa (ja ajaa esim. vanhemmalla autolla), kuten allekirjoittanut. Toiset ajaa parin tonnin autolla ja toiset parinkymmenen ja kukaan ei ihmettele sitä :D

Voihan oluttakin juoda tuopista tai suoraan pullosta. Ei se ole pakko viinilaseista aloittaa.

Luulis, että tuopeissakin on eroja. Tais Riedelillä olla oma lasi oluillekin.

Jos ainoastaan muoto merkkaa niin missäs sitten olisi Riedelin kopioita myynnissä, maksettaisiin vain hyvämallisesta lasista mutta ei merkistä? Ei luulisi olevan vaikea kopsata muotoa, lasi nyt ei sinällään materiaalina maksakaan mitään. Liekö Riedelin muotoja edes suojattu millään patentilla/tavaramerkillä/mallisuojalla?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tossa yhdessä ammattilehdessä oli hiljattain juttu noista (Riedelin) laseista. Jutussa tais olla joku em. firman perustajista, johtohahmoista tai jotain sinne päin. Mutta pähkinänkuoressa jutussa tuotiin esille sitä, että alkoholit pitäisi tarjoilla ja juoda oikeista laseista, jotta ne pääsevät täysin oikeuksiinsa. Tätä oli havainnollistettu maistelemalla eri alkoholeja erilaisista laseista. Mm. suomalaista tequilannauttimiskulttuuria kauhisteltiin, jossa suolan ja sitruunan kanssa shottina vedettynä juoma menettää kaiken pehmeytensä, kun se muuten olisi erinomainen vaikkapa ruoan sivussa nautittuna.

Viinilaseista en niin osaa sanoa, mutta pystyn kyllä ymmärtämään, mistä tuossa puhutaan. Eri laseissa tuoksu ja aromit tulevat eri tavalla, juoma voi osua suuhun kaadettaessa eri osaan kieltä tai jotain vastaavaa. Riedelin viskilaseja mun on pitänyt testata, mutta ei millään viittis maksaa 24€ kappaleelta paikalliselle Sokokselle..

Tuu mun luo joskus testaa konjakilla, huomaat eron selvästi, mulla on tossa vertailun vuoksi normi ravintola konjakkilaseja ja riedelin vastaavat.

Tuu mun luo joskus testaa konjakilla, huomaat eron selvästi, mulla on tossa vertailun vuoksi normi ravintola konjakkilaseja ja riedelin vastaavat.
Pistetään korvan taakse.

Mä voisin vertailun vuoksi testata myös Louis XIII:lle tarkoitetuilla kristallilaseilla, jotka meidän kioskista löytyy.

Eri laseissa tuoksu ja aromit tulevat eri tavalla, juoma voi osua suuhun kaadettaessa eri osaan kieltä tai jotain vastaavaa. Riedelin viskilaseja mun on pitänyt testata, mutta ei millään viittis maksaa 24€ kappaleelta paikalliselle Sokokselle..

Onko saatavilla laseja joista juoma menee suoraan kierteellä nieluun? Ehkä sillä tavoin pystyisi jotain viskejä juomaankin. :rolleyes:

Pistetään korvan taakse.

Mä voisin vertailun vuoksi testata myös Louis XIII:lle tarkoitetuilla kristallilaseilla, jotka meidän kioskista löytyy.

Ota mukaan 1 ni vertaillaan sit kaikkia :D

Suositut

Back
Ylös Bottom