Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaveri tarjosi menneenä viikonloppuna pari napsua Planatin VSOP -konjakkia. Neliskanttinen pullo ja hintaa kuulema reilu 20egeä. Oli kuin linnunmaitoa, ainakin minun makuhermoille.

Irkkuviskit ovat yleensä blendejä tai malteja. Skotit harrastavat enemmän sitten noita single malteja.

Yleisimmät viskit ovat blendejä ja jotkut vannovat Isle whiskyen nimeen. Ja totta Skotit harrastavat enemmän single malteja. Ehkä on vain niin etten ole vain törmännyt minua miellyttäviin Skottiwhiskeyhin. Mieleni on kuitenkin avoin.

Rommi tuntuu olevan monelle kakkosluokan kamaa viskiin verrattuna, mutta meikä on ihan täysin rommimiehiä.

Vaniljarommi on parasta - joko yksinään tai esim. kirsikkakolan kanssa. Merkillä ei niin väliä. Alkosta ei taida muuta vaniljarommia löytyäkään kuin Negrita Spicea (?).

Ehkä on vain niin etten ole vain törmännyt minua miellyttäviin Skottiwhiskeyhin. Mieleni on kuitenkin avoin.

ja voi olla ettet törmääkään:)

Olen kyllä selkeästi huomannut eron, että jotkut pitää enenmmin Irkku viskistä kuin Skottiviskistä, tai toisin päin. Ehkä se maku-tottumus tulee siinä tärkeäksi valmistustavoista johtuen. Mene ja tiedä...

Voiko viski parantua säilytyksestä, vaikka se olisi avattu pullo?

Nimittäin minulla on yksi viskipullo, mikä on korkattu melkein kaksi vuotta sitten. Muistan, että silloin siinä oli älytön savun maku, mutta nyt se on paljon lempeämpi ja siinä oli todella pehmeä jälkimaku.

Nimittäin minulla on yksi viskipullo, mikä on korkattu melkein kaksi vuotta sitten. Muistan, että silloin siinä oli älytön savun maku, mutta nyt se on paljon lempeämpi ja siinä oli todella pehmeä jälkimaku.

Ei parane.. Olisiko nyt käynyt niin, että savunmaku on haihtunut ja miedontunut? Sitä mieltä kyllä itse, että jos skotti on viinaa säilöny vuosia, jos ei niin vuosi kymmeniä, niin paree juoda kohtuu ajassa pois :hyper:

Ehkä sinun makuun voisi olla irkku-viski tai ehkä savuisempi skotti, jota on jemmattu kahdessa tynnyrissä. Jotkut niistä on melko onnistuneita. Itsellä esim Taliskerin distiller edition kolahti, vaikka muuten en talliskerin pippurisesta mausta niinkään pidä.

User Name

Ei viski avatussa pullossa paremmaksi muutu mutta juuri kuvailemallasi tavalla voi käydä :)
Eli kalliit aromit haihtuvat taivaan tuuliin ja maku väljähtyy.
Viski ei avaamattomassakaan pullossa enää kypsy, mutta pysyy kyllä hyvänä vuosikausia.

Kai sitten se sopii noin paremmin omaan makuun. Nauttimistavassakin voi olla vikaa. Nimittäin lasi täyteen jäitä ja pikku hiljaa siemaillen.

Kai sitten se sopii noin paremmin omaan makuun. Nauttimistavassakin voi olla vikaa. Nimittäin lasi täyteen jäitä ja pikku hiljaa siemaillen.
No ainoa oikea tapa on se joka omassa suussa maistuu parhaalta mutta jäätävän kylmää viskiä kun juo niin on aika sama mitä lasiinsa kaataa. Aromit erottuvat HIEMAN paremmin huoneenlämpöisestä kuin jäähileisestä viskistä...

Kyllä se suussa lämpenee. Kaippa se vaatii hieman vettä kyytipojaksi.

Nämä ovat täysin subjektiivisia asioita. Hyvään kahviin ja teehen ei kuulu karvaus eikä minusta hyvään alkoholiin terävyys.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, tää on keskustelua paremmista alkoholijuomista, tää on kyl aivan hirveetä.

kävin alkossa ja ostinpa huviksee black velvet viskipullon. Hieno ulkonäkö houkutteli, ja erittäin halpa hinta. tää on ihan myrkkyä, ei saatana.

velipoika opetti juomaan punaviiniä jokusen kuukautta sitten,nyt oon ostanu jokaviikonloppu jonkunnäkösen pullon,hintahaarukka noin 8-12e,tänään tuli ostettua jotain italialaista punaviiniä jota parhaillaan nautiskelen,työkaveri kehu valkoviinejä,oon jotenkin hemmetin epäluulonen niitä kohtaa mutta kaippa sitä pitä kokeilla ens vkl,olisko kellään heittää mitään vinkkiä että mikä pullo olis hyvä testata ensimmäisenä,punaviiniä kun ostan se on yleensä hieman makeaa.

Kyllä se suussa lämpenee. Kaippa se vaatii hieman vettä kyytipojaksi.

Nämä ovat täysin subjektiivisia asioita. Hyvään kahviin ja teehen ei kuulu karvaus eikä minusta hyvään alkoholiin terävyys.

Terävyyden voi taittaa lisäämällä vettä. Jäät ei ole tehty siihen tarkoitukseen.

velipoika opetti juomaan punaviiniä jokusen kuukautta sitten,nyt oon ostanu jokaviikonloppu jonkunnäkösen pullon,hintahaarukka noin 8-12e,tänään tuli ostettua jotain italialaista punaviiniä jota parhaillaan nautiskelen,työkaveri kehu valkoviinejä,oon jotenkin hemmetin epäluulonen niitä kohtaa mutta kaippa sitä pitä kokeilla ens vkl,olisko kellään heittää mitään vinkkiä että mikä pullo olis hyvä testata ensimmäisenä,punaviiniä kun ostan se on yleensä hieman makeaa.

Hankala sanoa noilla perusteilla, sillä punaviinien vaihtelevasta makeudesta ei juurikaan keskustella. Tillanne varmaankin johtuu siitä, varmaan 85% kaikista maailman punaviineistä menisi lokeroon "kuiva", jos siis vertailua tehtäisiin samoilla makeuden mittareilla kun valkoviineissä(rosé ja portviinit tietenkin ovat oma lukunsa, mutta nehän eivät punaviinejä varsinaisesti olekkaan). Itse jos ajattelisin mitä voisit tarkoittaa (puoli)makealla punaviinillä, niin mieleen tulee muutamiakin vaihtoehtoja. Jos olet jonkun näistä ystävä niin olen asian ymmärtänyt oikein. Puolimakeiksi punaviineiksi voitaisiin kai perinteisesti kuvailla seuraavia ainakin: Sangria; kuohuva Shiraz; Recioto della Valpolicella; useimmat Brachettot; Kalifornian myöhään korjatut Zinfandelit.

Valkoviineissä puolimakeiksi yleensä mielletään ainakin useimmat viinit merkinnällä "late harvest"; useimmat ranskalaiset viinit merkinnällä "moelleux"; vendange tardive viinit Alsacesta; Asti ja useimmat Moscatot; Moscatel de Setúbal; Tokaju Unkarista; saksalaiset Ausleset ja Moselin Beerenausleset; useimmat valkoiset Zinfandelit ja muut blush-viinit ja useimmat madeirat.

Joten ehkä kannattaisi lähteä etsimään tosta nivaskasta jotain. Makeaksi luokitellut valkoviinit voi olla joksenkin vaikeita seurustelujuomina. Ainakin meillä niitä keytetään yleensä jälkiruokaviineinä.
Muutamia vaihtoehtoja alkon valikoimissa vois olla:
Moselland Ars Vitis
Falkensteiner Hofberg Riesling
Satinella

Suosittelisin kokeilemaan myös rohkeasti kuivempia vaihtoehtoja mm.
Santa Digna Sauvignon Blanc Reserve
Gisselbrecht Gewurztraminer
Sdricca di Manzano Ribolla Gialla

Myös alkon henkilökunta on useimmiten todella ammattitaitoista ja osaa neuvoa löytämään sen oman suosikin.

Ostin litran pullon The Glenlivet 12yo Single Malt -viskiä tuosta läheisestä supermarketista. Ihan paskaa, älkää ostako, meni 30e hukkaan. Ei juurikaan eroa havaittavissa tuollaiseen 4 euron 0,75L viskipulloon.

Joo, tää on keskustelua paremmista alkoholijuomista, tää on kyl aivan hirveetä.

kävin alkossa ja ostinpa huviksee black velvet viskipullon. Hieno ulkonäkö houkutteli, ja erittäin halpa hinta. tää on ihan myrkkyä, ei saatana.
Oisit satsannu hieman laadukkaampiin litkuihin. Black Velvet ei kyllä maistu mitenkään imartelevalle ainakaan kun muistelen sitä hiljattain ostaneeni. :lol2:

Edullista ja mulle maistuvaa on esim. White Horse ja Kolmen leijonan pure malt. Noita tulee yleensä pohjiksi ostettua. Joskus tykkäsin myös Mansion Housesta, mutta enpä ole juonu aikoihin kyseistä ainetta. Toiset on vissiin haukkuneet sen aika rujosti.

Sitten hieman kalliimpia kun raaskii laittaa niin kolme hyvää olisi vaikka Speyburn, Caol Ila ja Laphroaig.

Ostin litran pullon The Glenlivet 12yo Single Malt -viskiä tuosta läheisestä supermarketista. Ihan paskaa, älkää ostako, meni 30e hukkaan. Ei juurikaan eroa havaittavissa tuollaiseen 4 euron 0,75L viskipulloon.

Glenlivet on kyllä turhan luonteeton ja pliisu viski. Tuolla rahalla saa jo huomattavan paljon parempaa blendiviskiä.

Oisit satsannu hieman laadukkaampiin litkuihin. Black Velvet ei kyllä maistu mitenkään imartelevalle ainakaan kun muistelen sitä hiljattain ostaneeni. :lol2:

Edullista ja mulle maistuvaa on esim. White Horse ja Kolmen leijonan pure malt. Noita tulee yleensä pohjiksi ostettua. Joskus tykkäsin myös Mansion Housesta, mutta enpä ole juonu aikoihin kyseistä ainetta. Toiset on vissiin haukkuneet sen aika rujosti.

Sitten hieman kalliimpia kun raaskii laittaa niin kolme hyvää olisi vaikka Speyburn, Caol Ila ja Laphroaig.

Joo huomasin että esim kolme leijonaa on parempi, ja jopa highland bird, vaikka samaa hintaluokkaa on. Eli halvinta mitä firmasta löytyy :D

Tää black velvet oli ihan hirveetä, täytyy juottaa se joskus kavereille :SD

parhaillaan ryystän tässä Claude Chatelier XO:ta, on aika hyvää ja litrahintakaan ei ole XO:ksi paha.
Tuo on muuten se konjakki joka tarttuu omaan käteen Alkon hyllystä jos itse joutuu (hyvin harvoin) jotain konjakkia ostamaan. :thumbs:
Tuo on muuten useimmin saatu lahjapullokin.
Paljon pehmeämmän ja hienomman makuista kuin entinen valinta, jossa se musta pantteri, eikä nimi muistu juuri nyt mieleen. EDIT: Meukow:han se olikin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom