Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Caol Ila ei ole niin pistävää, kuin Talisker ja JW Green. Mutta sitäkin savuisempaa. Jos pidät savuisesta muttet terävästä, kokeile Laphroiaig, Lagavulin ja JW:n Black.

Laphroaigin ja Lagavulinin minäkin allekirjoitan erittäin savuisiksi (ja turpeisiksi) mutta jos JW:m Blackilla tarkoitetaan Johnny Walkerin Black Labelia (tai yleensäkään mitään Johnny Walkerin viskiä), niin en kyllä ymmärrä?

Jos savuisista tykkää, niin Islay Maltit tarjonnee eniten elämyksiä. Eli esim. Laphroaig, Lagavulin, Ardbeg, Caol Ila ja Bowmore. "PerusLapparissa", (eli Laphroaig 10yo) on mielestäni hinta/laatu -suhde kohdallaan ja 16yo Laga taasen on tautisen hyvää.

Caol Ila ei ole niin pistävää, kuin Talisker ja JW Green. Mutta sitäkin savuisempaa. Jos pidät savuisesta muttet terävästä, kokeile Laphroiaig, Lagavulin ja JW:n Black.

Laphroaig on moneen kertaan hyväksi todettu. Itseasiassa parasta viskiä mitä oon maistanut. Lagavulinia en oo vielä maistanut (reilun 50€ hinta saa mut aina valitsemaan jonkun muun 30€ hintaluokasta).

Mitä savuisempaa, sen parempaa. Esim. Highland Park oli tosi positiivinen yllätys, ei juuri Laphroaigille häpeä. Myös Bowmore oli miedon savuinen. JW:n Blackista en muista savua maistaneeni?

Monesti A-marketin hyllystä noita viskejä plaratessa erehdyn aina ottamaan turpeisen, vaikka savuista lähdin hakemaan :) Yks kerta sattui mukaan Glenlivet ja nyt tämä Talisker. Ei mitään huonoja viskejä, mutta pirun teräviä.

Jos savuisista tykkää, niin Islay Maltit tarjonnee eniten elämyksiä. Eli esim. Laphroaig, Lagavulin, Ardbeg, Caol Ila ja Bowmore. "PerusLapparissa", (eli Laphroaig 10yo) on mielestäni hinta/laatu -suhde kohdallaan ja 16yo Laga taasen on tautisen hyvää.

Caol Ilan lisäksi voiskin kokeilla tuota Ardbegiä. Kiitos vinkistä :worship:

Stoori:
Viime jouluna koin aikuisikäni yhden suurimmista pettymyksistä. Jouluaattona huomasin, että kuusen alle oli ilmestynyt paketoimaton viskipullo. Pulloa lähetyessäni se paljastui Lagavulinin 16:ksi. Siinä jo pieni hymy nousi suupielille ja pieni vesi myös lirahti kielen päälle ajatuksesta, että "suvun viskinlipittäjää" oli muistettu näinkin hienolla lahjalla. Pettymys oli lopulta suuri, kun pukki ojensikin illalla tämän elämän eliksiirin (näin uskon vaikka en ole Lagaa vielä maistanut) appiukolle. Onneks appi sentään tarjosi minulle minun hänelle ostamaa Highland parkkia :D

Aikaisemmin tullut harrastettua vain blended-viskejä ja bourboneja. Tänään tarttui Alkosta mukaan pullo Caol Ilaa kun sitä on täällä niin kehuttu. Vielä kun kehtaisi korkata, teki melkoisen loven opiskelijabudjettiin.

Jos pullo nyt jossain vaiheessa saadaan koeajettua, niin seuraavaksi voisi harkita vaikka Ardbegin 10 vuotiasta tai Laphroaigia tai tai tai... :kuola:

Lievä savun tuoksu johdatteli tähän threadiin ;)
Tuota Caol Ilaa vois kokeilla seuraavaksi.
.

Muiden jo suosittelemien lisäksi Bunnahabhain on kokeilemisen arvoinen Islay -wiski, etenkin jos et tykkää kovin voimakkaan makuisista. Jos taas periaate on mitä enemmän savua, sen parempi, niin valinta on ehdottomasti Ardbeg. Siihen ei enää pahemmin savun makua voi lisätä. Hinta/laatu -suhteeltaan rankkaisin tällä hetkellä kärkeen Caol Ilan, mikäli sen hintaa ei olla nostettu. Toivottavasti kukaan Alkon pomo ei lue tätä threadia ja päätä niin tehdä, siinä on nimittäin alihintainen tuote.

Mikäli hinta ei ole tärkein kriteeri, silloin Lagavulin on varma valinta. Jos Islay Maltit maistuu muuten, siitä ei voi olla tykkäämättä. Baarissa taitaa olla 10€ tai alle laaki. Joissakin paikoissa voi myös kysyä pienempää annosta, ainakin kalliimmasta tavarasta. 2 cl riittää ainakin mulle ihan hyvin pelkkään maistamiseen.

Caol Ilan lisäksi voiskin kokeilla tuota Ardbegiä. Kiitos vinkistä :worship:
Namia on se! Mutta on muuten sitten likipitäin turpeisinta viskiä mitä maa päällään kantaa :)

yksi netistä löytynyt ppm -lista joka kertoo turvepitoisuutta (fenoleita) Islayn tuotteista:

Ardbeg 50 ppm
Lagavulin 40 ppm
Laphroaig 35 ppm
Caol Ila 30 ppm
Port Ellen 25 ppm
Bowmore 20 ppm
Bruichladdich 5-8 ppm
Bunnahabhain 5 - 8 ppm

Mitä savuisempaa, sen parempaa. JW:n Blackista en muista savua maistaneeni?

Jos tältä kantilta katsoo, niin JW Black on täysin savuton. Semmonen hentoinen savun maku siinä on, mikäli ei ole viikkoon maistellut Caol Ilaa tai muuta vastaavaa. Hiton hyviähän nuo kaikkein savuisimmat on, mutta sais niissä vähän enemmän maistua muukin kuin "sissiteltan kangas". Laphroaig tässä mielestäni onnistuukin hyvin.

Onko täällä porukat tilaillet tuolta: http://www.spirituosen-superbillig.com/
mitään(lähinnä tuon uuden lain/minkä lie jälkeen kun tuo muuttui "laittomaksi", tosin tuollahan tuo lähettäjä/kuljettaja ei ole tuo itse kauppa vaan sinun itsesi hommaama)? Melko hulpeat valikoimat tuolla, kun vertaa jotain normi alkoa ja hinnatkin ovat jonkin verran halvempia. :)

Tarttuipa tänään tai siis eilen mukaan A-marketista pullo Caol Ila:a (12 yo) ja täytyy kyllä sanoa että ompa mukava viski hintaisekseen. Islay single maltin ystäville ehdottomasti kokeilemisen arvoinen tuttavuus. Yhtä pehmeää kuin parhaat Balviniet, mutta kuitenkin omanlaisensa ja itseasiassa diggaan tästä enemmän kuin esim Balvenie Doublewood:sta. Kiipesi mun "alkon listalla" top-2:een Lagavulin 16 yo:n rinnalle. Kiitokset vinkistä kaikille suosittelijoille :thumbs:

Onko täällä porukat tilaillet tuolta: http://www.spirituosen-superbillig.com/
mitään(lähinnä tuon uuden lain/minkä lie jälkeen kun tuo muuttui "laittomaksi", tosin tuollahan tuo lähettäjä/kuljettaja ei ole tuo itse kauppa vaan sinun itsesi hommaama)? Melko hulpeat valikoimat tuolla, kun vertaa jotain normi alkoa ja hinnatkin ovat jonkin verran halvempia. :)

Yritin joulukuun alussa tilata mutta eivät enää toimita Saksan ulkopuolelle. Ennen uuden direktiivin voimaantuloa tuolta tuli tilattua kamaa useammankin kerran mutta ei siis enää onnistu. Että se siitä tavaroiden vapaasta liikkumisesta EU:n sisällä.

Edit: Kappas, ovatkin näköjään keksineet tavan kiertää uutta direktiiviä, pitääpä joku päivä tutustua tarkemmin....

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tulipa tuossa juuri korkattua Hennessyn Fine de Cognac. Ihan miellyttävän ja pehmeän makuinen tuttavuus.
Täytyy koittaa jos tällä tää flunssa nujertuisi.

Muilla kokemuksia ko. tuotteesta?

Hei, Ginin ystäviä?

itse olen tylsä ja saan aina lahjaksi/tuon Bombay Sapphire pullon ulkomailta, se alkonhan on ihan plissattua. Onko muita hyviä vaihtoehtoja?

Kyllä Bombay on todella mainiota, mutta itse pidän erityisesti Tanqueray-ginistä. :thumbs:

En nyt kerkeä kelaamaan läpi tätä threadiä, mutta onko Calvadosin ystäviä? Mulle maistuu oikeastaan mikä tahansa Calva, mutta jostain syystä nuoremmat, omenaiset on mulle parhaan makuisia. Ei siis tarvi olla XO:ta.

Itselläkin on vielä tilkkanen Paradis'ta jäljellä. Ihan uskomattoman hyvä konjakki, jota mielellään maistelee hartaudella muutaman senttilitran.

Ethän muuten maksanut tuota summaa euroina? Nimittäin alkossa tuon hinta on ~270e. Toisin kuin voisi luulla, monet hintavammat juomat (viinit, konjakit jne) ovat alkossa edullisempia kuin valmistusmaassa ja esimerkiksi Australialaiset viiniharrastajat saattavat tilata paikallisia viinejä Suomesta.

Kyllä se 270 tais kans olla, meni itellä vaan sekasin summat :D Yritän tänä kesänä saada haalittua jostain Hennessyn Richard Hennessyä joka on kuulemma kanssa aikamoista herkkua :kuola:

Tummat rommit ovat olleet oma suosikki jo pitkään.

Ääni rommeille täältäkin, ovat mulle mukavaa vaihtelua viskeille.

Uus outo tuttavuus on "vanilla flavored-rommi", jonka sain tässä tuliaisena. Sopii oikeesti hyvin vanilja rommin sekaan ja maku on :thumbs:

Tuli ostettua tuota jossain kehuttuakin Kolmea jellonaa tummemmalla etiketillä, oli kyllä tähän astisista maistetuista parasta. :rock: Mukavan vahva ja turpeinen maku. White horse oli tätä ennen suosikki, mikähän seuraavaksi..ilmeisesti mitä vahvempi maku, sen enemmän tykkään. (Viskien ammattilaisille sanottakoon että en edelleenkään ole raaskinut ostaa tuon kalliimpia, siksi siis hehkuttelen ko. pullotetta. )
Mutta makumatka jatkukoon askel kerrallaan "ylöspäin" :D

Onko Oban -skottiviski muille tuttu? Tuli äskettäin ensi kertaa maistettua.
Mukava tuttavuus.

Viskeistä single maltit ovat mieleen ja irkkuviskit erityisesti. Skoteissa on liian savuinen maku meikäläisen makunystyröille. Punaviineistä Pinot noir rypäleiset ovat nousseet suosikkien joukkoon ja vastaavasti valkkareista seurusteluviininä mielellään joku hyvä gewurtzraminer vaikka alsacen alueelta. BTW tumma rommi on aina hyvää ;-)

Viskeistä single maltit ovat mieleen ja irkkuviskit erityisesti. Skoteissa on liian savuinen maku meikäläisen makunystyröille.

Irkkuviskit ovat yleensä blendejä tai malteja. Skotit harrastavat enemmän sitten noita single malteja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom